Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

slutt å bry deg så mye om gitarlyden din


CowJuice

Anbefalte innlegg

Her om dagen kom jeg til å tenke over en ting.. Jeg bruker sikkert dobbelt så mye tid på å skru på forsterkeren og diverse pedaler som jeg faktisk bruker på å spille på instrumentet.. Bare for å finne den ultimate gitarlyden, og jeg blir selvsagt aldri helt fornøyd.

Det gikk opp for meg i går at jeg faktisk ville vært mye bedre på gitar om jeg hadde brukt tiden på å spille isteden for å skru på knottene.

Det er sikkert ikke alle som har det på denne måten, men jeg veit fra andre fora at jeg ikke er den eneste..

Dagens tips er altså: slutt å skru på knottene, og begynn å spille isteden.

God gitarlyd ligger faktisk først og fremst i fingrene. En god gitarist med dårlig lyd låter bedre enn en dårlig gitarist med bra lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har det helt annerledes faktisk. Aldri vært så utrolig nøye med hva jeg spilte på, bortsett fra gitaren. Tror jeg ble inspirert av Eddie Van Halen, som bygde sine gitarer selv, og brukte like så godt gamle ting som nye.

Det at jeg har spilt på mye rart har ført til at jeg har lært meg å kjenne gitaren bedre, tror jeg. Nå går det ganske automatisk å prøve ut hvilken type anslag som gir den beste lyden på et dårlig anlegg. Anslag og fingersetting har blitt det eneste jeg virkelig har vært bevisst på når det gjelder basislyd i instrumentet. Ikke fordi jeg har sett på den som viktigere, men fordi jeg ikke har skrudd så mye.

Bakdelen er jo at jeg ikke er knallgod til å skru på noen forsterker, lettere å ta til takke med det sånn det er... Er det helt ille, så er det lov å skru selvsagt, men tross alt så er hva du spiller viktigere enn hvordan lyden er. Bare å skylde på lydmannen... (DET var en tull...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lyd er viktig for at folk skal gidde å bruke tid på å høre på deg . Spiller du inn en skive , eller spiller live for den saks skyld med en Roland Cube 30 med en Zoom 505 foran , så vil folk etterhvert syntes det blir for ille å hverken gi deg videre mye av deres oppmerksomhet eller engang orke å være der.

Det er en annen ting om det er viktig for dere selv , det er greit . Men om du er på et arrangement der ukjente band spiller , så gir du automatisk mer oppmerksomhet til et band som har dritfet gitarlyd og låter KNALL :D

-

Er enig i det med at anslag og sånnt er viktig , og at det ligger i fingrene og sånt , men uansett hvor mye du har det i fingrene , så låter det fortsatt dritt om du har dritt-lyd ...

(andy timmons er den jeg vet om med mest kontroll på tone og generelt sett fingra sine .. Sjekk det ut , det er sjukt)

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at god lyd holder på oppmerksomhet. Men det hjelper lite hvordan man skrur på gutterommet, kommer man på en scene låter det annerledes enn det man er vant til. Å skru bra lyd på en scene er mye viktigere, men der er det ofte slik at en lydmann spiller en stor rolle.

Samtidig er det et lite poeng at overdreven gutteromsskruing kan føre til at man aldri blir god nok til å spille ute. Satt på spissen, men du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen kom jeg til å tenke over en ting.. Jeg bruker sikkert dobbelt så mye tid på å skru på forsterkeren og diverse pedaler som jeg faktisk bruker på å spille på instrumentet.. Bare for å finne den ultimate gitarlyden, og jeg blir selvsagt aldri helt fornøyd.

Det gikk opp for meg i går at jeg faktisk ville vært mye bedre på gitar om jeg hadde brukt tiden på å spille isteden for å skru på knottene.

Det er sikkert ikke alle som har det på denne måten, men jeg veit fra andre fora at jeg ikke er den eneste..  

Dagens tips er altså: slutt å skru på knottene, og begynn å spille isteden.  

God gitarlyd ligger faktisk først og fremst i fingrene. En god gitarist med dårlig lyd låter bedre enn en dårlig gitarist med bra lyd.

Jo kulere lyd det er på gitaren jo mer inspirert blir du til å spille, altså hvis du bruker litt tid på å fikse den ultimate lyden, så tror jeg at du spiller med mer glede og lenger, men det er da min mening! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er enig med både meg selv og gnome jeg :D

Syntes som nevnt at jeg har opplevd mindre behov for å skru etter hvert, ganske jevnt etter som jeg har blitt en bedre spiller. Var ikke så interressert i å skru i begynnelsen heller da, men da syntes jeg bare det var dødsfett med el-gitar og vreng å sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen kom jeg til å tenke over en ting.. Jeg bruker sikkert dobbelt så mye tid på å skru på forsterkeren og diverse pedaler som jeg faktisk bruker på å spille på instrumentet.. Bare for å finne den ultimate gitarlyden, og jeg blir selvsagt aldri helt fornøyd.

Det gikk opp for meg i går at jeg faktisk ville vært mye bedre på gitar om jeg hadde brukt tiden på å spille isteden for å skru på knottene.

Det er sikkert ikke alle som har det på denne måten, men jeg veit fra andre fora at jeg ikke er den eneste..  

Dagens tips er altså: slutt å skru på knottene, og begynn å spille isteden.  

God gitarlyd ligger faktisk først og fremst i fingrene. En god gitarist med dårlig lyd låter bedre enn en dårlig gitarist med bra lyd.

Jo kulere lyd det er på gitaren jo mer inspirert blir du til å spille, altså hvis du bruker litt tid på å fikse den ultimate tiden, så tror jeg at du spiller med mer glede og lenger, men det er da min mening! :wink:

Enig der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Artig å spille med bra lyd da:D

Men jeg har så dårlig lyd att jeg gidder ikke å skru, men spiller det jør jeg! Men jeg har funnet ut at jeg spiller mindre... Tror det har en del med lydn min å jøre... Jeg HATER forsterkeren å lydn min...;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.