Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rack i forhold til topp?


LTBR

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg diverse fordeler og ulemper med f.eks en Marshall EL34 50/50 i forhold til en topp?

Må man ha noe i tillegg til rackenheten, eller er det bare å plugge i og bruke den som en topp?

Jeg vet svært lite om rack og bruken av det, men er litt nysgjerrig på å finne ut av det.

Når jeg leser om nevnte enhet så er det en ting som slår meg: det står at den i praksis fungerer som 2 separate forsterkere. Går det da å koble to gitarer på en enhet sånn at man evt deler et 4x12 stereokabinett på to, eller koble til hvert sitt kabinett? Kanskje litt dumt spørsmål men:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall EL34 50/50 er bare et effekttrinn. Du MÅ ha preamp! Du får ikke noe bra lyd ved å kjøre gitaren rett inn i et effekttrinn med mindre du er begeistra for veldig alternativ gitarlyd...

Preamper finnes i en del muliteffekter om du er på et stramt budsjett. Pod er jo det klassiske eksempelet, men marshall lager rack-preamps også, men de koster vel noe i samme gata som 50/50-trinnet.

To separate effekttrinn er dersom du kjører stereoeffekter og har en stereo preamp, så kan du få panorering av ekko, chorus osv. Altså at lyden eller effektene vandrer mellom to cabs. Du kan ikke få stereo i samme cab med mindre det faktisk er laga for det, og akkurat hvilke cabs som er nettopp dette er desverre ikke noe jeg har peil på!

Med en god preamp og et godt effekttrinn så er det ingen lydmessige ulemper ved rack-rigg akkurat, bortsett fra prisen!

[EDIT: Et tips er å bruke sunn fornuft ved kjøp av en billig preamp og dyrt effekttrinn med rør! Vil du få valuta for pengene og god lyd ved å bruke en preamp som bare låter sånn passe? Det er grenser for hvor godt noen rør kan få riggen din til å låte dersom resten av utstyret ikke er spesielt bra... Finner du et brukt trinn, og en god brukt preamp derimot så kan du være i gang med en svært bra og fleksibel rigg. Men i utgangspunktet må sånt være så godt som ødelagt eller selger tilbakestående dersom du skal komme ned på vanlig forsterker-pris. Og lyden vil nok ikke nødvendigvis være hverken bedre eller dårligere! Rack er nok kanskje først og fremst med tanke på de som har masse effekter i rack i tillegg!]

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan gi meg diverse fordeler og ulemper med f.eks en Marshall EL34 50/50 i forhold til en topp?

Må man ha noe i tillegg til rackenheten, eller er det bare å plugge i og bruke den som en topp?

Jeg vet svært lite om rack og bruken av det, men er litt nysgjerrig på å finne ut av det.

Når jeg leser om nevnte enhet så er det en ting som slår meg: det står at den i praksis fungerer som 2 separate forsterkere. Går det da å koble to gitarer på en enhet sånn at man evt deler et 4x12 stereokabinett på to, eller koble til hvert sitt kabinett? Kanskje litt dumt spørsmål men:)

Ulempen med rack, er at det koster en del å få satt opp et skikkelig rackoppsett. Men det finnes mye brukt, som kan fåes til en ok pris. Fordelen er at man i utganspunktet kan sette sammen hva som helst i racket.... Men igjen, har man greie looper på en topp så kan man jo legge alle de samme tingene i de.

I et EL34 50/50 kan man i utgangspunktet kjøre to gitarister igjennom ja.... Men da må manhelst ha hver sin preamp og hvert sitt kabinett. Å kjøre 2 gitarer i et stereokabinett tror jeg ikke blir enkjempe suksess, hehe.

Har hatt Marshall 9200 selv, akkurat det samme som EL34 100/100, noe som igjen er identisk med 50/50 bortsett fra at det har 100w i stedet for 50w.

Får jo disse brukt til en 4-5000, og en pod rack får du jo fra iallefall 2000 og opp, anbefaler rack Pod i stedet for de latterlige små dilldall podene... så bør du helst ha floorboard eller noe til poden som kommer seg på maks et par tusen brukt, og det er du godt i gang.Må selvfølgelig ha et kabinett i tillegg om du ikke har det fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo 50/50 det er snakk om her..? Du må ikke tenkte 50+50=100 ;) Modellen over er "hundrewatteren" på 100/100, mens den under er på 20/20 (EL84)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en god del bra rackutstyr på bruktmarkedet. Men styr unna Marshall 8008 som poweramp - den er BILLIG konstruert. Jeg ble nesten sjokkert over skjemaet på den... Mangler en del lydmessig også. Men det er min mening - andres kan variere ;)

I tillegg til de nevnte JMP-1 og ADA MP-1 er Rocktron Piranha velegnet som preamp, den lyder bra, og er veldig enkel å bruke både med og uten MIDI. Men MIDI er nesten et absolutt must i et rack. Andre preamper er Mesa/Boogie triaxis, rectifier pre og studio for eksempel. Sistnevnte er lite fleksibel pga manglende presets/styring, men låter bra ifølge kjennere. Det finnes også en haug med modelleringspreamper som slettes ikke er så ille som mange vil ha dem til.

Rack er noe man så vidt jeg kan se velger først og fremst for å få mest mulig fleksibilitet uten å drive og kjøre rundt på masse separate topper og effekter. Mange bruker dog klassiske stompboxer i en skuff i racket også, og et heller avansert (og dyrt ;)) switchesystem. Dyrt, men max fleksibelt.

Jeg har et rack som snart er ferdig, der fokus for øyeblikket ligger nettopp på fleksibilitet og enkel bruk. Nåværende komponenter er preamp, poweramp, og et MIDIbrett til golvet. Kabinettet er et Marshall 2x12, og etterhvert skal det inn en tuner, en FX-boks og muligens litt ekstra etterhvert.

KISS er prinsippet ;)

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hucker: Har du prøvd en 8008, eller bare sett på skjemaet? :P Husk at Landau bruker den i W/D/W-setup'et sitt ;)

Mesa/Studio preampen er lite fleksibel som du sier, men den er veldig allsidig. Rack er generellt ekstremt allsidig, men også ekstremt tungt. Men om du skal ha en rig med stereo-effekter eller trenger mer avanserte effekter enn hva en pedal kan levere så kommer man nesten ikke utenom det. Men, om du bare har effekter i et lite rack trenger det ikke veie mye. Topp/rack kombinasjon fungerer veldig bra, og er mer fleksibelt med tanke på at det lett kan bygges ut til å være W/D/W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare klipp :) (som selvsagt kan være påvirket av andre ting... og som når jeg tenker meg om mest sannsynlig *er* det, siden 8008 er beregnet for lineær operasjon)

Hvem er Landau forresten...?

W/D/W syns jeg blir litt overkill... ihvertfall for lommeboka.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare klipp :) (som selvsagt kan være påvirket av andre ting... og som når jeg tenker meg om mest sannsynlig *er* det, siden 8008 er beregnet for lineær operasjon)

Hvem er Landau forresten...?

W/D/W syns jeg blir litt overkill... ihvertfall for lommeboka.

Hvorfor det? Du trenger bare en poweramp og et kabinett til ;) Mike Landau er en rimelig anerkjent sessiongitarist. Riktignok mikker han opp tørrkabinettet og kjører signalet gjennom en mikpreamp, inn i effektboksen også ut i et kabinett gjennom Marshallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bygge en poweramp til snart...

Av og til er det litt småfrust å være skolert innen "lineær" lyd - merker at min egen tankegang til tider er rettet mot å få noe som yter best mulig målemessig, og så lineært og "korrekt" som mulig. Men det er jo nettopp det vi IKKE vil ha til gitar.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Keep It Simple Stupid"? Hva i allverden er simpelt med en rack :D Jeg kjører gitaren rett inn i ampen! DET er enkelt det! ;)

KISS-prinsippet kan påføres også INNENFOR et dogme ;)

Poeng det. Godt også! Kan ikke tro at overkomplisering er av det gode selv om det skal være komplisert, om det var forståelig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.