Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tidenes beste blues gitarist?


anray

Anbefalte innlegg

Gary Moore er uten tvil dyktig. Stilen og musikken hans appelerer ikke til meg.

Jimi Hendrix, Jimmy Page, Jeff Beck etc. er fristende å ta med, og det blir ikke direkte feil siden stilen deres bygger på blues, men de blir i vår nazi-strikte verden kategorisert som rockere da. Var iallefall derfor jeg ikke tok dem med.

Tom Morello er iallefall ingen bluesgitarist, men det var kanskje ment som ironi. Han er iallefall blant mine favoritter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

SRV og Buddy Guy er de jeg setter høyest. <= synes jeg er best.

BB king, clapton, muddy waters osv... Lonnie Mac...jo og han dærre tynne bleike fyren med tynnt bleikt hår og spilloer på en sånn tynn bleik gitar ;) kommer ikke på navnet i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at det er en ganske bred konsensus om SRV, BB King og Buddy Guy som de klart største innen blues-genren. Egentlig er det håpløst å diskutere videre på hvem som er tidenes beste blues gitarist (hvor mange diskusjoner om "best" skal man ha på diverse fora da??).

Hva som derimot er et langt mer interessant spørsmål, er hvilke gitarister dere mener er undervurdert, noe som fremkommer blant noen poster her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje kalle tråden for: Hvilken artist liker dere best, eller er deres forbilder eller noe. Kan innrømme at "best" kanskje blir litt dumt, men uansett så er det mange meninger her da, var jo i grunn det jeg prøvde å få frem.

Jeg glemte å nevne Hendrix, han må selvfølgelig nevnes, er helt klart blant de "beste" :-) Selv om jeg skrev at Stevie Ray Vaughan er den jeg setter aller høyest, så blir det liksom feil å sette han opp mot Hendrix. De er begge to i en gate for seg selv.

Endret av anray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje kalle tråden for: Hvilken artist liker dere best, eller er deres forbilder eller noe. Kan innrømme at "best" kanskje blir litt dumt, men uansett så er det mange meningen her da, var jo i grunn det jeg prøvde å få frem.

Jeg glemte å nevne Hendrix, han må selvfølgelig nevnes, er helt klart blant de "beste" :-) Selv om jeg skrev at Stevie Ray Vaughan er den jeg setter aller høyest, så blir det liksom feil å sette han opp mot Hendrix. De er begge to i en gate for seg selv.

Godt sagt kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bluesere jeg har sansen for

Albert King: Spiller de samme 8-10 licksene om og om igjen, jeg blir aldri lei av å høre på ham :) Venstrehendt gitarist som spilte med strengene opp ned og fikk ekstreme bends.

Freddie King: Rytmisk, drivende spillestil, tøffe instrumentaler.

Otis Rush: En undervurdert bluesgitarist. "gråtende gitar"

Johnny Winter: Har crossover appell til rockere som SRV hadde.

Roy Buchanan: Et av telecasterens ikoner

Peter Green: Min favoritt blant "60-tallsbritene"

Det er sikkert flere som jeg ikke husker i farta, har ikke lyttet så mye på blues i det siste.

Søk etter disse navnene på youtube.com og se selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ikke så mye blues, men kan jo nevne de jeg har vært borti.

Robben Ford. (Jeg gikk et blueskurs av han på musikkskolen, utrolig mye og hente)

Og..hmm..Tja. Det var vell det stort sett. Eric Johnson har en del kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ikke så mye blues, men kan jo nevne de jeg har vært borti.

Robben Ford. (Jeg gikk et blueskurs av han på musikkskolen, utrolig mye og hente)

Og..hmm..Tja. Det var vell det stort sett. Eric Johnson har en del kult.

Henger meg på den, Robben Ford har UTROLIG mye interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker Rory gallagher veldig godt.

Eric clapton er en fyr som kansje blir name droppa litt for ofte. Men stikk og kjøp det albumet han gjorde med john mayall rett før han starta cream. Den er ren blues magi!

tonen, feelingen i spillet hans der kommer vakkert frem til tross for litt tvilsom mixing og innspilling til tider.

og herr bach må huske og skifte bleia si, for slikk en unødvendig og rett og slett barnslig komentar!

ps. BB king er langt fra tam! kjøp "live from cook county jail" blues til og få ereksjon av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.