Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor og liten sekund


Pingvin

Anbefalte innlegg

Så en liten sekund i C er en C#

Nei. Db.

e ikkje C# og Db akkurat da samma??? berre vas detta...

Du er veldig selvsikker for en som ikke vet hva han snakker om, det skal du ha. :)

En sekund er avstanden mellom to konsekutive noter i en [diatonisk] skala. Begge noter kan derfor ikke ha samme forbokstav (vi skriver tross alt E F# G, ikke E Gb G).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en liten sekund i C er en C#, en stor en er en D

Jeg beskrev en note, er det så vanskelig? Jeg skrev ikke en note, ergo er det irrelevant hva som er korrekt notasjon.

Er ikke alle her som er like interesserte i forskjellen på samme jævla tona... Synes det blir for dumt å drasse inn med avansert musikkteori når man spør et rimelig simpelt spørsmål, er ikke vits i å skape mer forvirring.

Hva er forskjellen på en elefant? Den kan verken lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en liten sekund i C er en C#, en stor en er en D

Jeg beskrev en note, er det så vanskelig? Jeg skrev ikke en note, ergo er det irrelevant hva som er korrekt notasjon.

Er ikke alle her som er like interesserte i forskjellen på samme jævla tona... Synes det blir for dumt å drasse inn med avansert musikkteori når man spør et rimelig simpelt spørsmål, er ikke vits i å skape mer forvirring.

Hva er forskjellen på en elefant? Den kan verken lese...

Synes du ikke det er like greit å lære seg ting riktig med en gang? Sekund betyr nummer to, og med C som utgangspunkt er det ene og alene D* det er snakk om.

Å kalle det avansert musikkteori er å tøye strikken veldig langt.

*Dbb, Db, D, D#, Dx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en liten sekund i C er en C#, en stor en er en D

Jeg beskrev en note, er det så vanskelig? Jeg skrev ikke en note, ergo er det irrelevant hva som er korrekt notasjon.

Er ikke alle her som er like interesserte i forskjellen på samme jævla tona... Synes det blir for dumt å drasse inn med avansert musikkteori når man spør et rimelig simpelt spørsmål, er ikke vits i å skape mer forvirring.

Hva er forskjellen på en elefant? Den kan verken lese...

Det er ingen som klandrer deg for å ha skrevet feil. Skriveleif skjer hvem som helst.

At det ikke har noe å si, derimot, er feil. Det er ikke snakk om 'avansert musikkteori' her, det er snakk om helt grunnleggende begreper. Hvis det bare er snakk om hvordan ting høres ut, så har vi plutselig svært mange muligheter: E til F, E til Gbb, E til E#, Fb til E#--alle disse intervallene låter helt likt, men er ikke de samme. Det var derimot ikke snakk om "det intervallet jeg hører når jeg spiller 0-1 på E-strengen", men noe langt mer konkrét, nemlig en sekund. En sekund defineres utifra skalatrinnene, altså bokstavene. Du kan si det ikke er så farlig, og kalle forholdet C til C# en liten sekund, men hva er vitsen, når det allerede finnes et mye mer passende begrep, nemlig forstørret prim?

Dette er ikke så fryktelig komplisert:

C til C - prim

C til D - sekund

C til E - ters

C til F - kvart

C til G - kvint

C til A - sekst

C til H - septim

Uansett fortegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.