Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Demontering


fenderhighway

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg holder på å pusse ned min strat- kopi og har senere tenkt til å lakkere den med blank lakk!

Men et problem er at jeg har lyst til å få av plekterbrettet men det er så mange ledninger som er festet til pickupene og inngangen til jackkabelen. Hvordan får jeg de ledningene av og senere på igjen?? ser ut som ledningene er "smeltet" inn til pickupene. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan lodde eller klippe de av, også lodde de på igjen..

Men du trenger ikke ta av alt.. du kan bare la pickupene og alle potmetre og alt henge på plekterbrettet, så trenger du bare fjerne de som går til jack outputten.. så blir det mye mindre arbeid og få det sammen igjen.

Sjekk foressten min post i DIY forumet "mexico strat prosjekt".. du bør kanskje tenke deg om 2 ganger før du går igang med et slikt prosjekt.. det er en helvettes mye arbeid og pusse ned, og hvis du i tillegg har en billig strat kopi, så er nok ikke treverket noe særlig fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan lodde eller klippe de av, også lodde de på igjen..

Men du trenger ikke ta av alt.. du kan bare la pickupene og alle potmetre og alt henge på plekterbrettet, så trenger du bare fjerne de som går til jack outputten.. så blir det mye mindre arbeid og få det sammen igjen.

Sjekk foressten min post i DIY forumet "mexico strat prosjekt".. du bør kanskje tenke deg om 2 ganger før du går igang med et slikt prosjekt.. det er en helvettes mye arbeid og pusse ned, og hvis du i tillegg har en billig strat kopi, så er nok ikke treverket noe særlig fint..

Er snart ferdig med pussinga! Men hvor får man tak i sånn lodde greie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du pusset den med pickupene osv på??..

Du kan kjøpe loddebolt f.eks på clas ohlson.

Hvis du ikke har loddet før anbefales jeg at du tester det på noen andre ledninger før du går løs på gitaren..

har du bilder av gitaren din ? .. var lakken lett og fjerne? .. på fenderen min var det et sannt helvette :-)

Endret av EivindS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du pusset den med pickupene osv på??..

Du kan kjøpe loddebolt f.eks på clas ohlson.

Hvis du ikke har loddet før anbefales jeg at du tester det på noen andre ledninger før du går løs på gitaren..

har du bilder av gitaren din ? .. var lakken lett og fjerne? .. på fenderen min var det et sannt helvette :-)

Jeg har ikke pussa med plekterbrettet på! (Tok det på siden). Jeg brukte pussemaskin på overflaten og baksiden, og kantene for hånd! Har tatt meg kanskje tilsammen 1- 2 timer, men er ikke helt ferdig! Treverket er ikke så veldig stygt egentlig. Kan prøve å få tatt noen bilder! Men hva koster en sånn loddebolt?? Og hva slags lakk bruker du??

Endret av fenderhighway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 timer er jo bare barnematen.. jeg har kanskje brukt 20 timer på min minst.. må først gjennom et tjukkt knallhardt lag med lakk, også igjennom det der stoffet de har smurt på .. osv.. skal aldri begi meg inn på et slikt prosjekt :-D

Jeg vet ikke helt hvilken lakk du kan bruke.. jeg tenkte bare og olje min.. for å få en litt mørk og behagelig farge.. Men siden du skal lakke rett på treverket går jeg utifra du kan bruke egentlig ganske mye forskjellig, i forhold til de som legger klarlakk utenpå en lakkert gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man varmer den opp, holder den på skjøten av ledningen (der det ser ut som den er smeltet på) også smelter den av igjen :) må gjøre med litt presisjon

dette er såvidt jeg vet...kan hende det er feil...vet ikke så mye om det ;) men er temmelig sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man varmer den opp, holder den på skjøten av ledningen (der det ser ut som den er smeltet på) også smelter den av igjen :) må gjøre med litt presisjon

dette er såvidt jeg vet...kan hende det er feil...vet ikke så mye om det ;) men er temmelig sikker

Er det ikke enklere å bare dra av ledningen og så lodde den senere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg rett, så er det ikke lurt å bare dra av ledningen.

Ledningen er festet med loddetinn, og hvis du har en loddebolt er det bare å holde denne over loddetinnet, altså den pølen med sølvfarget metall som ledningen stikker i. Trykk loddebolten ned på tinnet, så smelter det og du kan dra ledningen ut. Tinn smelter og stivner fort, så med en gang du fjerner loddebolten vil tinnet stivne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du er så blank på det området ville jeg ha hatt noen andre til og lodde for deg.

En kjapp lesson.

Man varmer opp loddebolten til man kan lett smelte tinn på den. Tinn er det som smelter seg over ledningen.

Når man skal lodde fast noe skal mann varme om loddestedet og så rask påføre tinn som smelter loddested og ledning sammen. Det er ikke mye som skal til, du skal bare være så vitt borti med tinnet før det er nok. Man må huske og ikke varme opp stedet for mye, eller at det kommer "klinkekule" på loddestedet. Det skal flyte fint over stedet du skal lodde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.