Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss GS-10 og PC


Anbefalte innlegg

Halloy!

Kjøpte meg også en GS-10 for en stund tilbake siden. Hadde også litt problemer med å få det til å fungere til å begynne med, men nå har jeg fått den i orden, og det har blitt noe helt nytt for meg å spille! Skikkelig moro å spille inn egne riff o.l., i hvert fall i og med at jeg aldri har prøvd sånt før.

Det er en del som må gjøres for å få det til å fungere. Jeg anbefaler at du leser manualen før du gjør noe annet. Jeg brukte en del timer på det... Jeg er ingen data-guru av noe slag, men det er visstnok 2 USB-drivere som brukes når du holder på med boksen. Den ene på pc'en og den andre som er på cd-rom'en medfølgene GS-10. Disse må installers, og de burde gå greit ved å lese manualen.

Videre er det slik at du må gå inn på kontroll-panel -> lyder, tale og lydenheter -> lyder og lydenheter -> og gå på mappen Lyd. Her må du skifte enheter som skal drive innspilling, avspilling og avspilling av MIDI. Disse skal altså stå på Boss GS-10. Dette står også greit beskrevet i manualen.

I cakewalk (regner med det er det du bruker?) må du også gjøre noen endringer. I begynnelsen hadde jeg problemer med driverne jeg snakker om, og jeg fikk opp en melding om at jeg ikke hadde egnede drivere for å spille av MIDI. I cakewalk går du inn på Options -> MIDI-devices. Om du har installert driverne riktig, og har koblet til GS-10'en skal det være en liste over drivere til å spille av MIDI. Her må du merke av GS-10 både på input og output. Tror ikke det fungerer om man har merket av flere enn GS-10 her.

På samme måte går du inn på Options -> Audio. Her går du på mappen Drivers, og merker av GS-10. Mulig du kan ha andre drivere på output, er ikke sikker, men jeg har i hvert fall GS-10 p begge. Får da all avspilling ut av høytalerne på GS-10'en. Funker fint det. På Options -> Audio går du inn på General også. Her skal også GS-10 stå oppført som Playback Wave Device, og Record Wave Device.

Etter å ha gjort dette skal ting være i orden, og alt skal være klart for å recorde.

En annen ting er, at opptaket kan hakke noe fryktelig de første gangene du tar opp lyd. Dette har med buffer latency å gjøre. I General-mappen kan du justere Buffer-size'en... Det er bare å eksprimentere litt her, til du finner en størrelse som gjør at opptaket ikke lenger hakker.

Når GS-10 er koblet til, kan du gå på kontroll-panel og bytte til Klassisk Visning (dersom du har XP). Da vil det dukke opp et eget ikon for GS-10. Inne her er det også en justerbar buffer. Når jeg fiklet med å få bort hakingen, justerte jeg både denne, og den i Cakewalk samtidig, så jeg vet ikke sikkert hvilken av disse som gjorde at jeg fikk bort hakkingen. Muligens er det bare én smo gjorde utslaget, muligens begge, dont know.

Uansett, i Cakewalk har jeg justert bufferen til ca 240 msec. På GS-10'en husker jeg ikke hva jeg justerte den til. Prøv deg fram.

Dersom du får alt i orden, er det bare å recorde som f...! Åpne ny audio-fil. trykk på R-knappen i et track (forbereder da opptak), trykk på record, og spill inn! Et tips er å lese på Hjelp-menyen, dersom du ikke har brukt Cakewalk noe særlig. Her får man mange nyttige tips! Et viktig et er å justere input'en slik at opptaket ikke blir distorted. Bare å trykke litt på knappene på GS-10, og eksprimentere. Når du spiller på fullt volum på gitaren, skal ikke "Record VU Meter'et" (i bunne av tracket du spiller inn på, og som måler styrken på inputen) nå det røde nivået, men være like under det.

Vell, nok prat! Vet ikke om dette kommer til å hjelpe deg, men håper det! :) Mulig det jeg har sagt er alt for basic, eller omvendt, men... Lykke til!

-Ishkur-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.