Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ruskende gal intonasjon?


Greyhound

Anbefalte innlegg

Altså; ofte når jeg spiller to av de tre lyseste strengene samtidig , feks bånd 17 på de to nederste, får jeg en ekkel og smertefull ulyd, kommer bare skrik fra forsterkeren. Hver for seg høres de helt greit ut, virker som om tonene kolliderer med hverandre. Begge gitarene mine er slik, en epi lp og en ibanez stratkopi. Nå skal det sies at jeg har hatt straten i alle sine enkeltdeler og enda ikke intonert den. Epiphonen derimot er helt urørt.

Håpet på noen innspill før jeg trår igang med intoneringseventyret, jeg rekner med at det er der feilen ligger.

Èn ting til, når jeg spiller alene for meg selv høres det ofte ganske bra ut, men så snart låta jeg øver på går i bakgrunnen blir gitarspillet surt og helt for jævlig, selv når gitaren er nystemt. Aner ikke hvorfor det blir slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske lett å sjekke fort om det er intonasjon som er problemet. Sammenlign tonen på 12. bånd på hver streng med overtonen på samme bånd. Har du litt gehør, så vil du høre om tonene ikke er likt stemt. Er du usikker, så bruk et stemmeapparat og se om du får samme verdi på tonen (strengen trykt ned på 12. bånd) og overtonen (fingeren berører strengen svakt rett over båndet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir surt når du spiller til spor i bakgrunnen, så skyldes det en av to ting: Gitaren din er ikke stemt, eller de som har spilt inn plata har ikke vært stemt ;) Er mange artister som spiller off-key. Sjekk Metallicas "For whom the bell tolls" for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på noen g'n'r låter at jeg la merke til det, spiller med standard tuning. Har bestandig vært fornøyd når jeg spiller for whom the bell tolls :lol:

Må si jeg gruer meg litt til å intonere; har ikke all verdens gehør og selv med tuner føles det aldri helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på noen g'n'r låter at jeg la merke til det, spiller med standard tuning. Har bestandig vært fornøyd når jeg spiller for whom the bell tolls :lol:

Må si jeg gruer meg litt til å intonere; har ikke all verdens gehør og selv med tuner føles det aldri helt riktig.

går nok så fint så eg fikk det nå til etter et par måneder med spilling å hadde da ik gehør i det hele tatt.. guns n roses stemte vel et halv hakk ner stort sett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på stratocasteren, og rekner med at det ble riktig.

Overtonene stemmer nå så og si med tonen på 12' bånd, men det virka ikke helt stabilt, rekner med at korgtuneren ikke er helt førsteklasses.

Helt borte ble ikke denne skingringen, men jeg innbiller meg at det ble litt bedre; og det er vel det viktigste :rolleyes:

Den tjukke E strengen fikk jeg ikke justert optimalt, ettersom fjøra på skruen satte en stopper for mere skruing. Denne salen eller hva det kalles er ikke orginal, og ser litt annerledes ut fra de andre. Er det bare å fjerne fjøra slik at jeg kan skru mer?

Brua har nå en liten skeiv profil slik som på akustiske gitarer, hvor strengene gradvis blir lengre med tykkelsen.

På epihone'n skal jeg først bytte strenger og spille litt på dem før jeg intonerer. Men jeg sjekket litt i samme slengen og kunne konstatere at ikke alle strengene er riktige.

I tillegg så er skruene for justeringen på denne vendt mot pickupen, noe som gjør det innmari vanskelig å komme til. Er det bare å skru løs hele brua og snu denne 180 grader slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men da kan det hende at du ikke får nok rekkevidde (på strengelengdejusteringa) når du intonerer. Prøv å snu først, og hvis det ikke går da, prøver du å snu tilbake igjen :)

Endret av jcberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du tenker ikke nå på disse små karene?

Jeg mente å snu hele brua.

Hvis du ikke har 3+3-oppsett blir det jo samme greia. Før du snur brua vil jeg anbefale deg å teipe fast høydejusteringsskruene med maskeringsteip så du ikke fucker up actionen din.

Endret av jcberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.