Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva en gitarist bør ha


Vrimmel

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er farlig lett å henge seg opp i effekter prøv heller å lære å beherske få effekter bra. En god vreng i ampen og evt. en delay pedal. Det er alt du tenger, lære å bruke hver effekt på flere måter. Det er lett for å la en effektboks bli stående på samme innstilling hele tiden isteden for å utnytte de andre mulighetene den gir. Er du god kan du få det til å låte fett med hva som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ som ikke er nevnt er å kjøre rack/MIDI.

Driver og setter sammen et rack-oppsett nå som skal ha en rackmontert effektboks, type TC G-major Rocktron Xpression eller tilsvarende. Preamp, poweramp og MIDIbrett er allerede på plass. Gjenstår å skaffe effektboks og skap, samt tuner.

Har ikke noe tro på å drive og mase med masse separate pedaler. Selv med et brett å sette dem på ;) Travelt er det å drive og switche og justere på de også...

I en rackmontert effektboks av god kvalitet får du de viktigste effektene, chorus, reverb, flanger, rotary, samt kompresjon, og UTEN simuleringer og annet man ikke trenger - og du kan rute de veldig fleksibelt i de mer kapable boksene. Lydkvaliteten er det ingenting å si på.

Holder oppsettet enkelt, og bruker effekter sparsomt. Med MIDIstyring er det dessuten en doddle å switche dem inn og ut etter patch og behov.

Så kan man sitte hjemme og finne gode settings for de ulike effektene, og *bruke* dem når man spiller ;)

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ som ikke er nevnt er å kjøre rack/MIDI.

Driver og setter sammen et rack-oppsett nå som skal ha en rackmontert effektboks, type TC G-major Rocktron Xpression eller tilsvarende. Preamp, poweramp og MIDIbrett er allerede på plass. Gjenstår å skaffe effektboks og skap, samt tuner.

Har ikke noe tro på å drive og mase med masse separate pedaler. Selv med et brett å sette dem på ;) Travelt er det å drive og switche og justere på de også...

I en rackmontert effektboks av god kvalitet får du de viktigste effektene, chorus, reverb, flanger, rotary, samt kompresjon, og UTEN simuleringer og annet man ikke trenger - og du kan rute de veldig fleksibelt i de mer kapable boksene. Lydkvaliteten er det ingenting å si på.

Holder oppsettet enkelt, og bruker effekter sparsomt. Med MIDIstyring er det dessuten en doddle å switche dem inn og ut etter patch og behov.

Så kan man sitte hjemme og finne gode settings for de ulike effektene, og *bruke* dem når man spiller ;)

Selv om det høres fint ut, så er ikke rack noe jeg ville begynt med når en ikke er noe dreven med effekter. Da ville jeg heller begynt med noen få bokser på gulvet og heller jobbe videre fra der. For noen er midi tingen, selv om jeg personlig heller liker bokser på brett selv da. Det kommer litt ann på hva en liker. Midi har som du nevner sine fortrinn, men bakdelen er at det er et dyrt system å gå til innkjøp av. En god pre-amp som er midikompatibel er ofte dyr i innkjøp og det samme er det med en poweramp til det oppsettet. Enten det ellers må en sette seg mye mer inn i forsterkeren sin sine muligheter med henblikk på effektsløyfeinngang etc. Og det er som sagt ikke alle forsterkere som har effektsløyfe. Ville heller da ha skjekket med hva Pete Cornish tar for å lage et custombrett før man hiver seg ut i innkjøp av rack-enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det vil koste en del å sette i stand et OK racksystem, og at det sikkert er overkill for en begynner som ikke er helt trygg på hva de ulike paramterene gjør. Var mer ment som et sidespor enn et reelt svar *host*. Det trenger ikke være *alt* for dyrt forøvrig, det kommer litt an på hvor langt ut man tar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler vel meget sterkt på at Pete Cornish er en rimeligere løsning enn en middels effektprossesor?

Tviler for at et custombrett fra Peter Cornish er dyrere enn å sette i stand et racksystem da. Ja ja, Et custombrett fra Pete Cornish er drømmen min. Digger ikke rack så mye. Men som sagt, effekter er jo en smak og behag sak. Holder på med å sette sammen et eget pedalbrett selv. Ikke noe av typen som Cornish lager, men til å plasere boksene jeg bruker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater volume pedaler.

Hvorfor?

Signaltap?

Hvis du kobler gitar rett inn i volume pedal som mange gjør så kommer potmeteret i volume pedalen i parallel med potmeteret i gitaren. Det er en grunn til at potmeteret i gitaren har den verdien det har. Med en volumpedal i prallel "ser" pickup'ene i gitaren helt feil ohmsk last og dette fucker opp lyden fullstendig. Låter døllt og dødt.

Hvis du setter en buffer før volumpedalen så skiller du puckupene og volumpoten i gitaren fra volumpedalen og det hjelper endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ som ikke er nevnt er å kjøre rack/MIDI.

Driver og setter sammen et rack-oppsett nå som skal ha en rackmontert effektboks, type TC G-major Rocktron Xpression eller tilsvarende. Preamp, poweramp og MIDIbrett er allerede på plass. Gjenstår å skaffe effektboks og skap, samt tuner.

Har ikke noe tro på å drive og mase med masse separate pedaler. Selv med et brett å sette dem på ;) Travelt er det å drive og switche og justere på de også...

I en rackmontert effektboks av god kvalitet får du de viktigste effektene, chorus, reverb, flanger, rotary, samt kompresjon, og UTEN simuleringer og annet man ikke trenger - og du kan rute de veldig fleksibelt i de mer kapable boksene. Lydkvaliteten er det ingenting å si på.

Holder oppsettet enkelt, og bruker effekter sparsomt. Med MIDIstyring er det dessuten en doddle å switche dem inn og ut etter patch og behov.

Så kan man sitte hjemme og finne gode settings for de ulike effektene, og *bruke* dem når man spiller ;)

Rack er gøy og for all del lykke til med prosjektet, men...............

Midi har ingen ting med rack vs. pedaler å gjøre. De fleste Pro rigger har midiswitching av både rack effekter og pedaler. Jeg har salv hatt flere midi oppsett med bare pedaler. Så det er viktig å ikke tro at midi=rack og på noen måte ekskluderer pedaler.

Tror det er viktig å få presisert en annen ting her også. Det er ikke den beste ide å velge rack effekter eller pedaler utifra hvilken effekt type man er ute etter. Det er fordi en rack effekt låter helt annerledes enn en pedal. Pedaler funker best før ampen, mens de fleste rack effecter låter best mellom pre amp og power amp eller etter power amp gjennom en annen forsterker.

Hovedkriteriet man skal ha for hvilke effekter man bruker er først og fremst hvilken lyd man er ute etter. Om man finner det i en pedal eller i en rack unit er da helt uvesentlig. Prøv så mye som mulig og velg det gir deg den låten du er ute etter. Det finns mange rigger som har 20000 kroners Eventide sammen med 500 kroners Boss pedaler.

Jeg har sluttet å telle hvor mange ganger jeg har bygd "drømmeriggen", bare for å oppdage at den ikke ga meg de lydene jeg faktisk hadde bruk for. Det er sikkert fett å ha en rigg som David Gilmour, men funker nok bedre i et Pink Floyd cover band, enn til Hendrix eller Metallica. Derfor er det helt umulig å anbefale noen å satse på rack effekter eller satse på pedaler uten å ha en ganske klar oppfatning av hvilken lyd de faktisk er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler vel meget sterkt på at Pete Cornish er en rimeligere løsning enn en middels effektprossesor?

Tviler for at et custombrett fra Peter Cornish er dyrere enn å sette i stand et racksystem da. Ja ja, Et custombrett fra Pete Cornish er drømmen min. Digger ikke rack så mye. Men som sagt, effekter er jo en smak og behag sak. Holder på med å sette sammen et eget pedalbrett selv. Ikke noe av typen som Cornish lager, men til å plasere boksene jeg bruker på.

ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha................................................

Prøv £ 10.000 for et pedalbrett. Hmmmmm, det er vel strangt talt jævlig jævlig dyrt. Tror du kan bygge deg et relativt stort rack for det og fortsatt ha litt til kabler.

Du har tydelighvis ikke særlig greie på hva PC faktisk gjør og derfor lurer jeg jo veldig på hvorfor hvorfor du går å drømmer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du bør ha, er en gitar og en forsterker med vreng.

Har du en bra forsterker er vrengen i den ofte bedre enn i billige pedaler.

Alt annet blir etter smak, behag og nytte.

Selv har jeg nå av effekter:

Wah Wah

Volum Pedal, ikke effekt men...

Talk Box

Octavboks

To vrengpedaler jeg aldri bruker...

Skal i nærmeste fremtid ha dette i oppsettet:

ISP Deciamtor rack

Korg Tuner rack

Delay pedal

En eq boks

Chorus pedal

Mulignes en rack montert wah wah.

Muligens en klangmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er viktig å ikke tro at midi=rack og på noen måte ekskluderer pedaler.

Åff kårs, man kan jo gjerne slenge inn en switcheenhet og et brett med pedaler i et rack også :)

Derfor er det helt umulig å anbefale noen å satse på rack effekter eller satse på pedaler uten å ha en ganske klar oppfatning av hvilken lyd de faktisk er ute etter.

Tiltredes. Som nevnt var innlegget mer et sidespor enn en reell anbefaling, men greit å vite hvilke muligheter som finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes. Som nevnt var innlegget mer et sidespor enn en reell anbefaling, men greit å vite hvilke muligheter som finnes :)

Helt enig, og den eneste skikkelige anbefalingen jeg kan gi er prøv alt du kommer over. Jeg har flere ganger blitt skuffet av dyre boutique saker og positivt overrasket av helt vanlige rimelige standardting.

Ellers er jeg overrasket av alle forutintatte meninger mot det ene eller det andre eller mot effekter i det store og hele. Er det en ting jeg har skjønt så er det at det har ikke noen som helst betydning hva en bruker bare det låter bra. Gitarister er mer konservative enn dronningen av england. Du kunne spile fett som fean med en tennisracket gjennom en microbølgeovn og du kan banne på at hvis det er en gitarist i nærheten så er det "er det en rør i micron eller?ja ok er'n analog a? javel, er'n rackmontert a'? Å javel, ja da låter det vel ikke så bra allikevel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.