Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva en gitarist bør ha


Vrimmel

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvilke grunnleggende gitareffekter en gitarist trenger nå forutsett at man har en basic forsterker med vreng. Generelt det man trenger for å få et vidt spenn av lyder at man klarer å spille det aller meste.

Foreløpig har jeg kjøpt en delay boss dd-6 og en Dunlop crybaby. Men hva ellers er det man bør ha til forskjellig bruk? Kom gjerne med produktanbefalinger.

En annen ting. Lønner det seg å kjøpe en multieffektboks?

Ps. jeg er ikke ute etter svar som at man ikke trenger noe. Heller en oversikt over forskjellige effekter og bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Som grunnleggende gitarhistorie bør du ha eller ha hatt og kunne bruke:

chorus

fuzzface

octafuzz

univibe

phaser

TS9 eller klone

DS1 eller lignende

Big Muff

Tremolo

Compressor

Multieffekter er crap, boutique pedaler er alltid gøy, men det er laget mye bra musikk med boss og ibanez pedaler også.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er billigere å kjøpe multieffekter, men tror ikke det er mange det lønner seg for i lengden. med delay og wah er du langt på vei, anser det som å være 2 av de viktigste pedalene å ha, om du har en fin amp med god vreng i. ellers, kjøp det du har bruk for/vil ha. chorus, boost, volumpedal, eq, flanger, alle fine greier :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å tolke spørsmålet ditt som at du vil ha effekter som passer til en typisk session- eller cover-band gitarist. Da er vel de fleste allerede nevnt bortsett fra kanskje tremolo og compressor.

Det er et godt argument for å kjøpe en multi-fx boks, og det er at du kan finne ut hvilke effekter du liker og ikke liker, før du bestemmer deg for å satse på dyrere enkeltpedaler. Jeg har hatt chorus, phaser og flanger på en Rocktron Xpression jeg hadde før, Roland Micro Cube, på dataen i en rekke VST plugins, på en Vox ToneLab etc. og har kommet frem til at det er ikke noe jeg vil farge min lyd med (ombestemmer meg sikkert en gang, det er jeg nesten sikker på :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å tolke spørsmålet ditt som at du vil ha effekter som passer til en typisk session- eller cover-band gitarist. Da er vel de fleste allerede nevnt bortsett fra kanskje tremolo og compressor.

Off course DOH! tremolo og comp er også et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt argument for å kjøpe en multi-fx boks, og det er at du kan finne ut hvilke effekter du liker og ikke liker, før du bestemmer deg for å satse på dyrere enkeltpedaler. Jeg har hatt chorus, phaser og flanger på en Rocktron Xpression jeg hadde før, Roland Micro Cube, på dataen i en rekke VST plugins, på en Vox ToneLab etc. og har kommet frem til at det er ikke noe jeg vil farge min lyd med (ombestemmer meg sikkert en gang, det er jeg nesten sikker på :P).

Jo og tja. Det kan være vanvittig forskjell på f.eks. kjøre phaser fra en rack fx og kjøre en vintage phase 90 inn i en marshall som vrenger ala VH. Kan egentlig ikke sammenlignes.

Jeg har vel omtrent samme erfaring når det gjelder chorus, phase og flanger. Ikke no som brukes så ofte lenger.

Men og det er her jeg mener dette er mest relevat, hvis du skal spille med andre og ikke velger sangene selv eller f.eks med coverband, mener jeg det kan være en fordel å vite hvordan de forskjellige på listen over låter, hva som funker på hvilke amper og hvilke settinger som gir godlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, som de andre og nevner her, så er det et temmelig subjektivt svar fra gitarist til gitarist. Noen har en hær av effektbokser på gulvet, mens andre klarer seg med en eller to. Men for å gripe tak i det du lurer på så vil jeg etter min personlige mening si at dette er de essensielle pedalene. Hvilken produsent en går for er helt opp til ens eget øre.

1. Prioritet

-Overdrive

-Distortion

-Wah

-Delay

-Reverb (hvis en da ikke har dette innebygd i forsterkeren

Med disse pedalene kommer du langt, men vil du ha mer enn en ren rock/blues/metal sound, så bør du se på enda flere effekter. Her kommer en annen del med pedaler en og bør skjekke.

2. Prioritet

-Chorus

-Phaser

-Compressor

-Flanger

-Tremolo (dette er ikke det samme som vibrato, selv om at Fender har brukt det navnet på denne effekten i sin Twin Reverb forsterker, Vibrato er en annen type effekt)

Og nå tenkte du vel at det var det, men en annen ting som og kommer inn når en kobler opp effekter til sin lydkjede, er plaseringen/rekkefølgen de kommer i iforhold til gitaren og forsterkeren. Men fortvil ikke det fins noen tommelfingerregler å gå etter for å få det hele til å lyde bra. Ta utgangspunkt i rekkefølgen som følger under.

WAH: Pedal-Wah, Auto Wah, Phaser.

COMPRESSOR: Denne sier seg selv egentlig. Men også Limiter kommer inn her.

DRIVE: Overdrive, Fuzz, Distortion.

EQ: Equalizer, Booster.

PITCH: Pitch Shifter, Octave, Vibrato.

MODULATION: Chorus, Flanger.

LEVEL: Pedal-Volum, Tremolo.

ECHO: Delay, Reverb.

For å få Pedal-Wahen til å lyde best så bør du plasere denne foran vrengen. Samme med Compressoren. Og det lønner seg og å plasere volumpedalen før delay og reverbpedalene, da en vil kutte hele signalet hvis en setter Volumpedalen helt til slutt i kjeden. Setter en den før Delayen så vil signale død ut naturlig istedenfor å bli brått klippet av når en skrur av Volumpedalen. Et annet godt tips er og å sette vrengpedalene i stigende rekkefølge etter hvor kraftig de er. Slik at en begynner med Overdriven og forsetter videre med Fuzz og slutter med Distortion, men dette er ikke noe must å gjøre. En bør bruke sitt eget øre for hva en selv vil gå for.

Når det gjelder multi-effektenheter så er dette et mer variabelt tema. Noen er bra og andre er rett og slett ikke verdt plasten de er huset i. Et av problemene med multi-effektenheter er at en da oftest er bundet til en produsents effekter og deres ordning av effektkjeden. Oftest så ender en opp i å like en effekt fra en produsent, men hate det andre effektene deres, mens en liker kanskje to tre fra en annen osv. Da blir multi-effektenheter et problem. En har f.eks. Line6 sin POD og VOX ToneLab som simulerer kjente effektbokser, men også her får en begrensninger, siden at det er kun et visst utvalg av produsenter en får og en kan ikke velge alltids forkjellige produsenter av samme effekt. Line6 er vel den mest allsidige når det kommer til det punktet, men det negative med Line6 er at deres produkter er totalt transistorbasert og kan fort gi et kaldt og livløst preg på lyden. Her vinner VOX, da de bruker ekte rør for å skape sine lyder. Dette gir mer varme, men de har mindre valg innen forskjellige produsenter av effektene.

Multi-effektenheter kan være nyttige som reserveløsning for reise eller backup.

Håper dette hjalp deg litt på vei mot "lyset" i effektverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1: Hva har du bruk for?

Personlig synes jeg de fleste multieffektbrettene er totalt oppskrytt så lenge man ikke spiller i et (cover)band som har bruk for mange forskjellige lyder.

Hvis det er noen lyder du vil bruke veldig mye mer enn andre så ville jeg gått inn for å kjøpe ting av kvalitet og som du vet låter bra sammen med oppsettet ditt. Spiller du mest med crunch og bruker en wah mye, så bør du finne deg en god wah, og en bra crunch amp.

Hva du faktisk "mangler" kan du jo kanskje se hos gitarister som du liker? Sjanger har jo mye å si for hva du vil farge lydbildet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Og nå tenkte du vel at det var det, men en annen ting som og kommer inn når en kobler opp effekter til sin lydkjede, er plaseringen/rekkefølgen de kommer i iforhold til gitaren og forsterkeren. Men fortvil ikke det fins noen tommelfingerregler å gå etter for å få det hele til å lyde bra. Ta utgangspunkt i rekkefølgen som følger under.

WAH: Pedal-Wah, Auto Wah, Phaser.

COMPRESSOR: Denne sier seg selv egentlig. Men også Limiter kommer inn her.

DRIVE: Overdrive, Fuzz, Distortion.

EQ: Equalizer, Booster.

PITCH: Pitch Shifter, Octave, Vibrato.

MODULATION: Chorus, Flanger.

LEVEL: Pedal-Volum, Tremolo.

ECHO: Delay, Reverb.

...

Håper dette hjalp deg litt på vei mot "lyset" i effektverden.

Jeg liker bedre DRIVE før WAH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer langt med delay, Chorus og reverb. I tillegg kan det være greit å spe på med flanger og wah ettersom hva en spiller for type musikk. Tremolo effekter bruker jeg ikke fullt så ofte.

Personlig bruker mest reverb og delay. Samt en "tuch" chorus ved de rette anledningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Og nå tenkte du vel at det var det, men en annen ting som og kommer inn når en kobler opp effekter til sin lydkjede, er plaseringen/rekkefølgen de kommer i iforhold til gitaren og forsterkeren. Men fortvil ikke det fins noen tommelfingerregler å gå etter for å få det hele til å lyde bra. Ta utgangspunkt i rekkefølgen som følger under.

WAH: Pedal-Wah, Auto Wah, Phaser.

COMPRESSOR: Denne sier seg selv egentlig. Men også Limiter kommer inn her.

DRIVE: Overdrive, Fuzz, Distortion.

EQ: Equalizer, Booster.

PITCH: Pitch Shifter, Octave, Vibrato.

MODULATION: Chorus, Flanger.

LEVEL: Pedal-Volum, Tremolo.

ECHO: Delay, Reverb.

...

Håper dette hjalp deg litt på vei mot "lyset" i effektverden.

Jeg liker bedre DRIVE før WAH.

Det oppsettet jeg beskrev der er hentet fra Robert Keeley sin anbefaling. Og min erfaring med Wah etter Drive er dårlig, så det er ikke noe jeg vil anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.