Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cakewalk Sonar virker ikke på ny pc


Anbefalte innlegg

Har i ca. 3 år hatt Sonar 2 på pc'en. For noen uker siden kjøpte jeg meg ny pc, og i går installerte jeg Sonar på denne.

Problemet er at jeg ikke får programmet til å virke. Når jeg skal velge"Midi Devices" får jeg ingen alternativer under "Midi Inputs", og "Microsoft Midi-tilordning" under outputs. Når jeg prøver og velge den som output, får jeg beskjed om at: "You have not selected any Midi outputs. This mean you wont be able to hear anything play".

Når jeg går inn på Kontrollpanel og finner informasjon om lydenheter, får jeg opp "Microsoft GS Wavetable Synth", men denne finner tydeligvis ikke Sonar.

Spørsmålet mitt er: Er Maskinvaren rett og slett for ny for en såpass gammel versjon av Sonar?

(evt. er Sonar 2 for gammel for pc'en min??)

Ellers kan jeg nevne at lydkortet er av den integrerte typen, og heter AC 97. integrerte lydkort er vel egentlig ikke det beste, men det skal vel funke med Midi allikevel? Hadde også integrert lydkort på den gamle pc'en, og der funka det fint.

Endret av Martin_Foss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe problem med Sonar og RealTek AC97 lydkort, men nå kjører jeg riktignok Sonar 5.0 og ikke 2.0 :P

Men, det er slik at den ikke finner midi Inn/Ut? Får du ikke spilt av lyd i det hele tatt, eller er det bare midi som ikke funker?

Anbefaler deg å skjekke ut 5'ern. Den tidligste versjonen av Sonar jeg har brukt er 3.0, og har ikke hatt noe problem med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får absolutt ingen lyd.

Får heller ikke valgt input på audiosporene.

Prøvde også og importere annen audio for å se om jeg fikk spilt av, men det funka heller ikke

Har jo vurdert versjon 5, men det er jo et spørsmål om jeg egentlig trenger den. Får jeg versjon 2 til å funke, så trenger jeg egentlig ikke bruke masse penger på en ny versjon, da jeg egentlig får gjort det jeg trenger i versjon 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du har midi i det hele tatt på lydkortet? På gamle lydkort pleier det å være slik gameport midi inngang, men på nye lydkort pleier det ikke å være.

Uansett, når du har holdt på i 3 år, så er det vel gjerne på tide å steppe opp med et litt proffere lydkort? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du har midi i det hele tatt på lydkortet? På gamle lydkort pleier det å være slik gameport midi inngang, men på nye lydkort pleier det ikke å være.

Uansett, når du har holdt på i 3 år, så er det vel gjerne på tide å steppe opp med et litt proffere lydkort? :)

Tenkte jeg ikke på..

Krabbet under bordet og sammenlignet, og på den gamle pc'en er det en port mer enn på den nye: Der jeg pleide og koble til Midi-keyboardet..

Hva slags lydkort anbefales?? Er ikke ute etter å bruke så fryktelig mye penger på det..

Har sett på et som heter Creative Sound Blaster Audigy 4. Vil det funke??

Skal først og bruke pc'en til "vanlige" ting, pluss litt innspilling av og til, og mest for moro skyld.. Vi snakker ikke noe proft lydstudio, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå Creative lydkort til musikkbruk... De har helt syk latency og ofte råtten lydkvalitet (ihvertfall inn-lyden). Hvor mye er du ute etter å bruke da? Jeg har et Tascam US-122 usb lydkort til salgs hvis du er interessert, det har 2 jackinnganger (switch for vanlig line eller gitar), 2 mic-innganger med +48v, 2 insert points pluss midi inn og ut... Nyprisen var 3000,- kr, er ikke helt sikker på hva jeg skal ha for det, er du interessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du har midi i det hele tatt på lydkortet? På gamle lydkort pleier det å være slik gameport midi inngang, men på nye lydkort pleier det ikke å være.

Uansett, når du har holdt på i 3 år, så er det vel gjerne på tide å steppe opp med et litt proffere lydkort? :)

Tenkte jeg ikke på..

Krabbet under bordet og sammenlignet, og på den gamle pc'en er det en port mer enn på den nye: Der jeg pleide og koble til Midi-keyboardet..

Hva slags lydkort anbefales?? Er ikke ute etter å bruke så fryktelig mye penger på det..

Har sett på et som heter Creative Sound Blaster Audigy 4. Vil det funke??

Skal først og bruke pc'en til "vanlige" ting, pluss litt innspilling av og til, og mest for moro skyld.. Vi snakker ikke noe proft lydstudio, for å si det sånn..

Kommer litt ann på hvor mange inn/ut-innganger du trenger, det.

Hvis det bare er snakk om enkle saker kan jo f. eks dette være aktuelt, hvis ikke kan du jo sjekke Audiophile 192 (voldsomt høy samplerate, ellers samme funksjonene som på før nevnte kort) eller Delta 1010LT..

Endret av jcberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audiophile 2496 så jo fin ut.

Ellers frister jo flere innganger, som på Audiophile 192..

Får bare finne ut hvorhvidt jeg vil bruke de ekstra kronene, når det stort sett begrenser seg

til at jeg spiller gitar og synger samtidig.. To innganger holder lenge til meg alene..

Men takk for tipset!! Får bare vente til lønna kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det at du ikke får valgt lydkort betyr at Sonar ikke finner lydkortet ditt.

Sørg for at du har valgt riktig lydkort (Playback Timing Master og Record Timing Master) under Options -> Audio -> General

Sørg for at du har merket av de riktige driverne (de skal være blå) under Options -> Audio -> Drivers

Sørg for at riktig lydkort står oppført på Recording og Playback default under Contro Panel -> Sounds and Audio Devices -> Audio.

Hvis alt dette er riktig skal det være i orden, er det ikke det er lydkortet fucked. Hvis du ikke finner lydkortet i det hele tatt i Sonar, er det en kommunikasjonssvikt, sansynligvis er driveren litt skrall da.

Og om det eneste du finner i kontrollpanelet er den synthen (som er Windows sin egen MIDI lydbank) så har du ikke audio drivers.

Og får å få MIDI til å fukne i Sonar MÅ du ha en eller annen MIDI I/O. M-Audio Uno er en kjekk liten sak, det er Edirol UM-1 og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da løsna det litt, hvertfall..

Plutselig får jeg spilt av audio som jeg importeret til Sonar, men den vil fortsatt ikke spille inn noe..

Midien er fortsatt like død..

Og forresten: Når jeg har vært inne og valgt drivere, samt når jeg starter programmet, kommer følgene opp:

The following Driver(s) either do not support the current audio format, or are in use by another application.

Please choose whether you want to disable or use them anyway.

Driveren som står oppgitt: NVIDIA® nForce Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være du har satt samplingsraten til høyere enn hva kortet tåler. Slike kort tåler gjerne ikke mer enn 44000, og om du vil nok få den meldingen om duhar satt den til 48000. Samme gjelder om du har satt antall bit for høyt.

En annen forklaring er om det er et annet program som bruker det, winamp etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det virker som du etter dine 3 år enda ikke har skjønt hva midi egentlig er .. du er ute etter og få lyd, men snakker hele tiden om midi.. Audio (lyd), og midi er to helt forskjellige ting.. Men så lenge det funker så er jo alt bra.. de innebygde lydkortene er sjeldent noe tess, så du hadde nok ikke vondt av et nytt alikevell :) Du vil nok merke endel forbedring på latency og kvalitet osv. Nå har du jo mic preamps også, og ingenting er vell bedre ?

edit : jeg så nå at det nye kortet ditt faktisk ikke har noe innebygd midi interface i det hele tatt, og det beviser jo bare igjen at du faktisk tydeligvis ikke aner hva midi er :)

Endret av EivindS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.