Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slash sign gitar


knuger'n

Anbefalte innlegg

Noen blir aldri lei av å kritisere Gibson gitarer...

Med en gang det kommer opp en diskusjon med Gibson i, så kommer det en og kritiserer!

Og det er jo irriterende, for la nå sånne som meg og Ziggy Stardust like Gibson, så kan de som ikke liker det bare drite i å må si det HVER gang det dukker opp en diskusjon om Gibson!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er litt lei av shreddere ALLTID skal nevne hvordan Gibson er overprisa bare navnet dukker opp.

Lyden man får av en Gibson plugget i en Marshall SLP, JCM800, JMP etc. er priceless!

Priceless? Du får kanskje ikke akkurat lik lyd ved andre gitarer, men lyden varierer stort fra Gibson til Gibson også... Skjelden du får to Les Paul standarder som låter klin likt, dermed er det ikke så veldig priceless lenger med en Gibson inn i en Marshall.... Det er bare tull.... Alt spørs på hvor heldig du er med gitaren din.

Den gjennomsnittlige Gibsongitar er lite kvalitet for pengene, mens andre Gigbson er verdt hver krone og vel så det.

Gibson er overpriset nettopp fordi de er så ujevne. Kjøper du PRS, Jackson, ESP, til dels Fender, så vet hva man som regel hva man får, selv om de også er ute å kjøre en gang i blandt, mens fra Gibson er det altfor variabelt, og nettopp derfor er de overpriset til helvete og tilbake. Fordelen med det er jo at det kryr av Gibsons på bruktmarkedet, så man slipper å betale nypris:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg sikkert til å få hele forumet på nakken, menmen... ;)

Hvorfor PRS, ESP og Jackson så mye bedre gitarer enn Gibson?

Fordi min oppfatning er at VELDIG mange på dette forumet ser på shredding som det viktigste man kan gjøre med en gitar...

Men problemet for dem er at Gibson sine halser ikke akkurat er shredde halsen over alle shredde halser, ergo passer ikke den til deres stil...

Derfor føler JEG at mange av dere klager og syter, verken jeg eller andre på forumet har prøvd så mange Gibson gitarer og andre typer gitarer at vi har noe særlig grunnlag til å uttale oss(det finnes sikkert unntak).

Dette er ikke for å rakke ned på shredderne...

For hvis Gibson hadde vært så jævlig dårlig hvorfor spiller de fleste av gitarheltene våre da på dem?

Og ikke kom med dette "de får betalt osv.". For de er tross alt musikere de og som vil ha den beste gitaren de kan få, for penger tjener de nok av fra før...

Og dette er ikke for at jeg skal si at Gibson er noe bedre enn annet, men smaken er som baken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tror jeg faktisk du har veldig rett i.

helt sikker mange her som snakker møkk om gibson osv uten å ha prøvd den ordentlig.

jeg var veldig glad i jackson og ibanes osv før( er jo det fremdeles)

og jeg syntes bare att lp bare var store tunge overprisa dritt gitarer.

så jeg dro og prøve en LP, den var fantastisk!

de er nok ikke så ille som alle tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den gjennomsnitlige Gibson gitar er piss. Skarpe bånd, finishproblemer, noen ganger dårlig treverk, feil med binding osv. En Gibson Les Paul skal være et eksklusivt, flott og dyrt instrument. Nå for tiden er det bare dyrt. Mange artister kan velge ut akkurat hvilken Gibson de vil, iallfall blant langt fler enn Jonas i Gata kan. Noe spiller på vintage perler, andre på custom shop instrumenter. Det at du bør gå igjennom et lite lager av Gibson gitarer før du finner en som tilsvarer prisen er bare ikke akseptabelt for et slikt merke. Jeg tror mange Gibson elskere etterhvert har gått over til PRS fordi de rett og slett leverer mer for pengene. Det har ingenting å gjøre med merke, utseende, shred eller halsprofil å gjøre. Helt enkelt at de ikke leverer slik de skal.

En Gibson Les Paul er ikke noe magisk. Det er en elektrisk gitar laget av en mahogny plate med lønnetopp, limt mahogny (den klassiske iallfall) hals med rosentre/ibenholt gripebrett og humbuckere. En god gitarmaker med fine materialer vil dermed lage en pessmye bedre gitar enn Gibson kan, det koker rett og slett ned til hvordan gitaren er satt sammen, hvilke planker den er satt sammen av og hvilke pickuper som sitter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye enig i kritikken av Gibson her..

Og ja jeg har prøvd endel dyrere Gibson (jobbet i musikkforettning noen år)

Alex Lifeson sa tilogmed i et Guitar Player intervju forleden at alle Gibson

gitarene hans måtte gåes over av hans gitar tech.

Dette var når de var nye! Det var tildels krass kritikk..

Mens PRS gitarene hans var perfect rett fra fabrikk.

Han likte bedre lyden i sine Les Pauls enn sine PRS da.

Frisk utalelelse av en PRS endorser :)

ESP og Jackson er mye hit or miss det og, som med alle masseproduserte gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en skikkelig Gibson tread ;)

Anngående slash signaturen så vil jeg si [uten å ha prøvd den] at det er veldig mye penger for en bra gitar. Tipper at det er en modifisert utgave av historic 58' plain top, bare andre mikker, slim taper neck og piezo system. Om jeg hadde brukt 40k på en slik gitar....= nei.

Men det er bare fordi den har feil halsprofil ;)

- Gibson varierer veldig i kvalitet. De billigste utgavene (opp til og med les paul standard) synes jeg varierer veldig! En Les Paul Studio kan låte helt totalt bæsj, men en annen kan ha super tone. Men dette gjelder også dyrere modeller. Selvom det er en signaturgitar eller en Custom Shop så vil det ikke si at det er en krem gitar, eller en gitar for deg.

Jeg har så vidt hatt fingrene borti den Authentic Jimmy Page Les Paulen som koster *** ***.** kroner, og jeg syntes den var rett og slett kjedelig å spille på, ikke ekstrem god tone heller. Den var en ny Les Paul Faded ved siden av som falt mer i smak. (Ganske morsomt, musikkpraksis sammenlignet faktisk disse to gitarene rette etter, og det jeg leste stemmte veldig godt overens med min erfaring)

Jeg er veldig enig i Knoplfer 49, det går veldig etter smak og spillestil. En gibson er som regel ingen øks for en ûber-metaller.

[Har ikke prøvd mange PRS gitarer], men

Jeg har prøvd et par, og jeg vil ikke si at de overasket meg veldig til en pris av 27000kr. De også varierer veldig i kvalitet, men skal ikke påstå at de er verre en gibson. Og jeg kan ikke se at noen vil ha som en PRS som en erstatning for en Les Paul. De er ganske forskjellige. Og øj...synes da prisen på mange PRS gitarer er da vel så ille som gibson sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med setup av gitarer kan man jo si mye om. Personlig synes jeg at setupen av gitaren kan minske (eller øke) nesten hele spillekvaliteten på instrumentet.

Men en kan vel ikke regne med at fabrikken forutser dine spesifikasjoner på dette.

Jeg synes det er nesten mer viktig at forhandleren er flink med å stelle med gitarene før de blir solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setups har veldig mye å si, absolutt. Men det hjelper ikke sååå mye om gitaren har dårlig binding, innlegg og ikke låter særlig godt.

Hva treverk gjelder jo PRS Singlecut ganske lik Gibson, men skala og hals skaper jo ganske store forskjeller rent spillemessig.

Uansett, en Gibson er da absolutt gitarer for en metal dude. Kunne nok ikke tenkt meg noe bedre enn en god Les Paul når det gjelder metal. Solide doser mahogny med litt lønn er som skapt for slik musikk etter min mening.

Må forresten nevne at jeg har hørt veldig lite negativt om ESP. En del om Jackson, men veldig lite om ESP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å hive mer ved på bålet, men Gibson har etter sigende hatt store problemer med kvalitetskontroll på 90-tallet. Etter det jeg har hørt så har dette blitt en god del bedre de siste årene. PRS har vel vært kjent for å ha en noe grundigere kvalitetskontroll/setup, men hvordan de kan få seg til å ta 27k for en CNC/masse-produsert gitar vet jeg ikke om jeg kan forstå. Det virker som om de tar omtrent samme prisene nå som da de var håndlaget... det er vel med PRS, Gibson som med Fendere og alt annet, man bør prøve gitaren først før man legger 20k i den. Og dette med setup må stort sett alltid gjøres etter kjøp, selv om jeg ikke synes det er akseptabelt med skarpe båndkanter og denslags ikkesubjektive detaljer.

Beklager trådkapringen... hadde jeg skulle kjøpt en Gibson hadde jeg nok prøvd å ta en titt på bruktmarkedet. Og Gibson kan vel være metall så det holder. Til og med en vanlig strat kan det i de riktige hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tror jeg faktisk du har veldig rett i.

helt sikker mange her som snakker møkk om gibson osv uten å ha prøvd den ordentlig.

jeg var veldig glad i jackson og ibanes osv før( er jo det fremdeles)

og jeg syntes bare att lp bare var store tunge overprisa dritt gitarer.

så jeg dro og prøve en LP, den var fantastisk!

de er nok ikke så ille som alle tror!

Jeg har da prøvd en el Gibsoner, men merket ikke den store nedturen før jeg fikk kjøpt Jackson gitarene mine.

Rimelig merkbar forskjell i kvalitet der altså.

Dette gjelder da langt ifra alle Gibson Les Pauler... for all del... Det finnes jo knallbra Les Paul gitarer også, men de er skjeldne å finne i musikksjappa...

Har kun en SG fra Gibson selv, og er da fornøyd med den.

Jeg skal ha en Les Paul en dag også, for det har vært drømmegitaren min fra dag 1, men det blir mye prøving av Les Pauler før jeg kjøper... Og finishen har også mye å si... Jeg har gode nok gitarer fra før, så jeg tillater meg selv å være kresen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående Slash, så er det vell ingen hemlighet at el-gitar sporene på AFD ble spilt inn med hovedsaklig 2 gitarer, en billigere CUSTOM laga Les Paul, og en B.C Rich Mockinbird.

gibson tone? :lol:

Slik det står i biografien jeg har hjemme, står det at han først brukte en Jackson( brukes også på Live #¤& like a suicide!?), men da de skulle spille inn Nightrain, så fikk han ikke til den lyden han ville ha. Så en av produsentene sprang ut, og kjøpte en Les Paul Classic, til ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.