Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spesialakkorder


perth

Anbefalte innlegg

Hei alle musikere!

Jeg lurer på om noen av dere vet om et nettsted hvor jeg kan lære meg hvordan de forskjellige akkordene er bygd opp. Ikke bare de mest grunnlegende, men de litt mer avanserte(?). Som for eks. sus, dim, + , o.l.

Svar mottas med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får inn de forskjellige uttrykkene, bygger alt seg på logikk, ren logikk, i form av, telling.

Ok, Suspended (sus), her tager man tersen (nummer tre i en skala), flytter den enten ett hak opp (sus4), eller ett hakk ned (sus2), ikke noe problem.

I 6-akorder legger du enkelt og greit på sekseren i skalaen på toppen av akkorden, dette gjelder ikke 7'er akkorder, ettersom en 7'er akkord egentlig er en senket sjuer (Bb/Hb). Og en såkalt maj7, er den "egentlige" sjueren, som da blir H/B i en C-dur

Det samme gjelder såkalte add-akkorder, du bare legger til en tone, som f.eks add9, hvor du simpelthen legger til nieren, som da også blir toeren, ettersom skalaen repeterer seg selv.

Diminished, er vel egentlig en m6-5 akkord, fire toner, med to halve toner i mellom hver av dem. NÅr man tenker lengre enn to sekunder, finner man da også ut at, ups, det finnes jo ikke mer enn tre forskjellige dim-akkorder, for etter det, begynner de å ta hverandre igjen (vil du fort merke hvis du setter deg foran et piano), så, du har C, C# og D dim, og resten er varianter av disse, egentlig...

Men, så støter du på - og +-tegn, hva er det, jo, da flytter du tonen en halv tone opp, eller ned, f.eks en Cdim, er en Cm6-5, da har du tonene C, Eb, Gb og A, A er sekseren, Gb'en er den senkede femmeren, Eb er moll-ersen og C er grunntonen.

Dette var vel de vanligste, si ifra hvis jeg har glemt noen, eller verre, skrevet feil, det er egentlig altfor sent for teoritimer nå *gjesp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diminished, er vel egentlig en m6-5 akkord, fire toner, med to halve toner i mellom hver av dem.  

...

Men, så støter du på - og +-tegn, hva er det, jo, da flytter du tonen en halv tone opp, eller ned, f.eks en Cdim, er en Cm6-5, da har du tonene C, Eb, F# og A, A er sekseren, F#'en er den senkede femmeren, Eb er moll-ersen og C er grunntonen.

hvis du sammenligner dette med en C moll6b5 så er det nesten helt riktig, bortsett fra en liten skjønnhetsfeil. Tonene er ikke C Eb F# og A i en C m6b5, men C Eb Gb og A.Dette fordi at C moll har 3 b'er. Den har ikke kryss altså blir det Gb og ikke F# (selv om det er samme tone på et piano f.eks). Hvis det skal være teoretisk riktig sagt så må man ikke blande # og b'er i en skala. Det er ENTEN # eller b'er.

Men egentlig s ville jeg sagt at det var en C7 som hadde alle tonene formisket og da blir det C Eb Gb Bb

Også ville jeg ha sagt at det er fire små terser på hverandre istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdim, er en Cm6-5, da har du tonene C, Eb, F# og A, A er sekseren, F#'en er den senkede femmeren, Eb er moll-ersen og C er grunntonen.

Bra initiativ, Gnome!

Bare en liten korreksjon. En C dim tar utgangspunkt i en C7 men alle tonene, bortsett fra grunntonen forminskes.

Altså C7 består av:

C - Grunntone, trinn 1 i C dur skalaen.

E - Ters, trinn 3 i C dur skalaen.

G - Kvint, trinn 5 i C dur skalaen.

Bb - Septim, trinn b7 i C dur skalaen. ( b betyr en halv tone lavere, ett bånd på gitaren.)

I en C dim forminskes alle tonene, bortsett fra C, da får vi:

C - Grunntone.

Eb - liten ters.

Gb - forminsket kvint.

Bbb - forminsket septim. (Bbb = forminsket, Bb = liten, H = stor, H# = forstørret [når vi snakker om septimer i C dur!])

FYI legg til en 'ess' for hver b, og 'iss' for hver #. Bbb uttales Bessess, Bb blir Bess, H blir H, H# blir Hiss. [Gjelder ikke E og A med b, disse blir Ess og Ass.]

Litt dyp teori i sene timer har vi bare godt av. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.