Web Analytics
Gå til innhold

Kossoff

Moderators
  • Innholdsteller

    3 591
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    16

Kossoff vant dagen sist April 30 2019

Kossoff hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

865 Excellent

Om Kossoff

  • Rang
    Psychofunkadelic

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Trondheim

Nylige profilbesøk

10 938 profilvisninger
  1. Halv pris av nypris er eit godt utgangspunkt, med mindre det er noko spesielt. Dette er vel kanskje ikkje ein veldig ettertrakta modell...? Trur du skal vere veldig happy om du får 7-8K for den. Veldig kul gitar då!
  2. Jeg har cirka null tro på dette produktet. (1) Jeg skjønner ikke helt hva det gjør, utover at det er noe nytt, (2) jeg skjønner ikke hvem det appellerer til, og (3) jeg ser virkelig ingen fordeler ved det.
  3. Hei, Nå vet jeg ikke hvilket budsjett du har, eller om du har spilt akustisk gitar tidligere, så du får ta det jeg skriver med en klype salt. Jeg tenker at du kanskje ikke har spilt noe tidligere? Jeg ville gått for en Squier Classic Vibe, Stratocaster- eller, kanskje aller helst, Telecaster-modell. En Telecaster har få deler, er lett i bruk, har ikke flytende bro (som gjør alt enklere) og gitarene byr på mange klassiske lyder. Det klippet du viste høres (for meg) veldig "Telecaster" ut. Om du har spilt akustisk gitar tidligere, og vet at gitar er noe du skal fortsette med, ville jeg lagt mer penger i gitaren. Lydene man får i en gitar kommer i all hovedsak fra forsterkeren. Gitaren er viktig for lyd, men særlig i starten er ampen (slangord for gitarforsterkeren) det som former lyden mest. Jeg ville uten å tenke meg om gått for en Boss Katana. Denne ampen byr også på mange forskjellige lyder, slik at du kan spille mye forskjellig. En Boss Katana passer alle ferdighetsnivåer og er veldig god for hjemme-spilling. Lykke til på ferden Edit: Så budsjettet ditt nå. Spar litt penger, ev. lån noen kroner av mor, far, besteforeldre eller søsken om det er mulig. 2000kr er rett og slett ikke noe særlig å rutte med om man skal ha utstyr som gir litt spilleglede.
  4. Ja, men ikke nærmere knyttet til ting, folk ønsker å knytte seg til "noe" som gir mening. Tror jeg.
  5. Jeg har skapt et monster! Er det nå jeg skal skrive: Jeg håper du svir det?
  6. @mislykketmusikant, jeg tok ikke helt at du snakket om hjemmesnekring - og det modifiserer jo det hele i stor grad. For å ta det først da, så er jeg helt enig - tror jeg. At folk fikser på ting hjemme skal jo ikke øke verdien på et instrument i nevneverdig grad, slik jeg ser det. Da blir jo også Farsundfareren et bedre eksempel. Men, det finnes folk som gjør relic-jobber på gitarer både smakfullt og fint. Eksemplene jeg listet i forrige post står seg enda, selv om jeg tror mange av de er ansatt av andre firmaer for å gjøre jobben, eller bygger gitarer fra grunnen (eller fra allparts, warmoth ol.). Hvorfor folk ønsker å kjøpe relic-gitarer tror jeg er ganske lett å svare på. For det første, som jeg allerede hintet til, tror jeg mange ønsker å føle de spiller på et vintage-instrument. Gitarer som er aget gir dem denne følelsen, uten at investeringen trenger å være like stor. For det andre tror jeg mange liker hvordan en innspilt gitar kjennes ut. Jeg har hatt min strat i åtte år nå, og den blir bedre for hver dag som går. Jeg tror dette motiverer mange til å ta frem pussepapiret. Følgende vil kanskje virke både svevende og søkt, men jeg kjører på lell; jeg tror det inngår i en debatt om "relic" og "vintage" på en eller annen måte: Vi lever i dag i en verden som for mange virker både fremmedgjort og stor. Tidligere var mennesker knyttet tettere til sitt lokalområde, sitt folk, og dets historie. I en verden hvor forventningen er at man skal være både global, moderne og adaptiv, uten tilknytning til "primitive" størrelser som egen kultur, lokalidentitet og tradisjon, tror jeg hangen mot det som er autentisk og ekte - for mange - er stor. Jeg tror det å ta del i en tradisjon med "vintage"-instrumenter (relic) gir en form for trygghet, et slags anker. Man er da del av "noe" som er større enn selvet, og man tar del i en tradisjon og historie. Jeg tror mange av tendensene vi ser i spesielt vestlig kultur er et uttrykk for dette, om det er LP-plater, retroklær, -kjøkkenredskaper eller -møbler. Et strålende eksempel er litteraturen, men det er en helt annen debatt. Kårny-filosofi over! Til slutt må jeg jo også si at det ikke var meningen å fremstå som aggressiv eller "sint". Jeg liker også å diskutere fyrrig! Spesielt nå som jeg ikke kan snakke med andre enn konemor. Jeg tar gjerne en kopp!
  7. Her er det jo mye å ta tak i, så "lets crack on". Å sammenlikne relic med hærverk synes jeg er ganske knallhardt - nesten litt teit. Det at folk tar mer betalt for ekstra arbeid - som var avsnittets neste poeng - må du nesten bare regne med, enn hvor grelt du synes det måtte være. Målet med en relic-jobb kan selvfølgelig være å gjøre gitaren stygg, men heller er det nok å gi noen tilgang til en følelse av å spille på "the real deal". Svært få kan kjøpe seg en vintage gitar, og dette vet produsenter å utnytte. Dette forteller meg at det er mange som liker relic, ellers hadde nok ikke selskapene giddet å bruke penger på å produsere det. Videre trekker du frem "en fyr på sørlandet" og bruker han som eksempel på en hel bransje. Jeg lærte i ung alder at jeg aldri skulle sammenlikne meg med de dårligste, men heller de beste. Dette viderefører jeg til ditt eksempel; hvorfor i all verden setter du han som eksempel for hele bransjen? Du kunne jo vist frem Vince Cunetto, Tom Murphy, Haar-guitars, eller - for å bruke det norske eksempelet - Geir Falck. I bunn og grunn hvem som helst annen. Når vi på forumet ikke poster bilder fra ungdomstiden, snakker om midtlivskrisen eller klager over kona, så bruker vi faktisk litt tid på å sile ut useriøse aktører. Farsundkaren er en av disse. Jeg er enig i at han fremstår som et fjols - selv om hans gitarer for all del kan være en gudegave. Til slutt skriver du også litt om begrepsforvirring, og her synes jeg du er mer "on point". Det brukes mange fine ord for å pushe dritt, sånn er det i alle bransjer, og at gitarer fra 70-tallet - nå også 80-tallet - selges som vintage er helt hull i hodet. Likevel synes jeg ikke du skal sause dette sammen med "relic", selv om gitarer fra diverse "Custom Shop"-er ofte kommer i relic. Et siste poeng, som jeg tror er viktig her, er å skille mellom produsentene og bruktmarkedet. Jeg tror ordene og beskrivelsene er langt mer grandiose på finn - av og til. Jeg tror det også er på bruktmarkedet mange begrep sauses sammen, og det er kanskje her forvirringen oppstår for mange. Meg bekjent har produsentene selv et ganske ryddig forhold til dette? Helt avslutningsvis vil jeg oppfordre deg til å drite litt i hva alle andre liker. Faen ta alle andre. God påske 💛
  8. Har fått noen tips om Røde selv, så kan godt være et fint kjøp. Har også fått noen tips om Aston Origin eller Spirit. Noen som har erfaringer med dem? Har lest meg litt opp nå, og mikrofoner byr jo på et vell så dypt hull som pedaler osv. Ikke bra... 😅
  9. Hmmm... Pris er vel +/- 2000 kr brukt. Da skal man vel få en god mikrofon?
  10. Det er det jeg driver og vurderer. Heller egentlig mer mot en stormembran kondensatormikk, men ser at de koster en del. Jeg er dog god venn med bruktmarkedet, så det trenger ikke å være så farlig.
  11. Tenker å kjøpe en mic. til bruk hjemme. Hovedsaklig akustisk gitar og vokal, men kanskje litt bruk til oppmikking av ampen også. Har noen et tips eller to?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.