jantore

Medlem
  • Innholdsteller

    297
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

jantore vant dagen sist April 1 2012

jantore hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

6 Neutral

Om jantore

  • Rang
    Gitarrocker

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Våler,Østfold

Nylige profilbesøk

2 585 profilvisninger
  1. Kule jazzforsterkere

    Nyskjerrig på hva slags Jensenhøyttalere det er
  2. http://tubeshop.mamutweb.com/Shop/List/05Celestion-høyttalere/18/1
  3. strenger til retro-gitar

    Merkelige gitarer,den til venstre har stol til nylonstrenger,og stemmemekanikk som til en stålstrenger,på den høyre er det omvendt:Stolen er for stålstrenger,stemmeskruene er for nylon,hehe.Halsen på den høyre er også smalere (stålstrenger),mens den til venstre er bredere (nylon).Ser av bildet at det er stålstrenger på begge.Ville prøvd nylon på den til venstre,og stål på den til høyre.Å anbefale strenger er veldig subjektivt,ser ut som det kunne passe med phosphor bronze .010-.048 på den til høyre,hvis jeg skal anbefale noe.Skal du ha nylonstrenger på den til venstre,så ikke kjøp de billigste.De kan hjelpe deg på musikkforretningen din,ta med bildet av gitarene! Lykke til!
  4. Kule jazzgitarer

    Gibson Les Paul var vel opprinnelig en jazzgitar? Ellers så tenker jeg Hagstrøm Super Swede (made in Sweden) når jeg tenker jazzgitar.Men den har ikke F-hull
  5. Tonavhengig klirring

    Ere det gamle strenger kan årsaken være at tråden som er spunnet rundt de 4 mørkeste strengene er slitt enkelte steder.Lyden kan karakteriseres som en "slapp" dirring.En "stram" klirring indikerer båndklirr (fret buzz),forårsaket av en deformert (bøyd/buet) hals,for lav stol,eller at båndene har kommet opp.hvis det er en gammel gitar som har vært utsatt for fukt, tørke gjerne kombinert med for høy temperatur over tid.Min erfaring er at klassiske/nylonstrengsgitarer er veldig stabile.
  6. Levin gitar

    Vanskelig å si.Spørs hvor bra den er å spille på,hvordan den låter,og i hvilken stand den er.Og hva noen eventuelt er villig til å betale Her er et par linker:http://www.vintage-guitars.se/Levin/Levin_1979_Levin_W_35_565135.htm https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=levin+guitar+w+35&_sacat=0
  7. HMS... What?

    Det som slår meg i den første videoen er hvor provisorisk fabrikken virker.De har satt inn noen bord og stativer i lokalene,og virker på en måte klar til å rømme,hehe. Ellers så ser det veldig trangt ut.
  8. Avbrukket toggleswitch!

    http://www.gitarist.no/products/3-veis-switchcraft-vender-kort-krom
  9. Avbrukket toggleswitch!

    http://www.gitarist.no/products/3-veis-switchcraft-vender-for-gibson-lp-krom
  10. "Min" første gitar

    En brukt rød og hvit Hagstrøm.Tror den hette "Kent".
  11. Grill cloth til Twin Reverb

    Passer noen av disse? http://tubeshop.mamutweb.com/Shop/List/16-trekk-kabinett-front-tilbehør/55/1
  12. Hjelp til gitarkjøp

    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60050534&searchclickthrough=true&searchQuery=PRS+ Men hvorfor har han tatt av strengene når han skal selge gitaren??
  13. Commander in chief - betcha can't play this

    Det handler om markedsføring og presentasjon.Vi blir fortalt at "produktet" er fantastisk,"alle" sier det er kjempebra,slik som Vår Staude i TV2,hun aner ikke hva dette er,eller om det er bra,men har blitt fortalt av "noen" at dette er i verdensklasse.Så da er det vel slik,da. Så det er opp til hver enkelt av oss å vurdere selv,eller å hyle med flokken.
  14. Munnspill og tonearter

    Hei. Har bare erfaring med diatonisk munnspill med 10 hull. Disse brukes av bl.a. Bob Dylan og Neil Young (Hohner marine band) Et tilsvarende alternativ er Lee Oscar major diatonic. (Det letteste er nok å bestille på nett,har opplevd at lokale musikksjapper har et temmelig begrenset utvalg.) Et diatonisk munnspill i E bruker jeg til låter med følgende akkorder:E,H,A,c#m og f#m.Det går sikkert til flere akkorder,men har ikke utforsket noe videre. " i D går til D,A,G,hm,em " i A " A,E,D,f#m,c#m " i C " C,G,F,am,em " i G " G,D,C,em,hm Som du ser er det nokså begrenset hvor avanserte låtene kan være med hensyn til akkorder. Imidlertid skal et kromatisk munnspill kunne brukes til alle akkorder,men det har jeg ingen erfaring med. (Det er sikkert andre på forumet her som har mere greie på dette enn meg.)
  15. "Stålstrenger" er normalt bygget opp av en sølvbelagt kjerne av stål,selve "strengen",og rundt denne er det spunnet en tynnere tråd av en bronselegering. Legering er et ord som brukes om blandinger av ulike metaller.Det engelske ordet for legering er "alloy". For over 6000 år siden begynte man å blande metallene kobber og tinn,to i utgangspunktet bløte metaller,og oppdaget at blandingen/legeringen ble både hardere og sterkere enn kobber og tinn alene. Av dette metallet laget man våpen,verktøy,smykker... I dag består bronse av kobber tilsatt mindre mengder av metaller som tinn,sink,arsen,fosfor,aluminium,mangan,silisium,for å oppnå de egenskapene man er ute etter,avhengig av hva det skal brukes til For en gitarist betyr det lite hva slags legering stengen er spunnet med,bare det låter bra. Likevel er det greit å vite litt om de ulike legeringene som brukes i gitarstrenger. Det er beskrevet i posten til SteikBacon over her. Kortversjonen er at strenger spunnet med ren bronse låter veldig bra med en gang de er tatt ut av pakken og satt på gitaren,men etter bare noen timer mister de mye av klangen, fordi bronsen begynner å korrodere,dvs reagere med oksygenet i luften. 80/20 bronze:Disse er tilsatt 20 % sink,som forsinker korrosjonen noe,men likevel,etter noen få dager mister de mye av tonen de også. Phosphor bronze:Her er det tilsatt tinnfosfat (tin phosphide) som beskytter metallet lenger,min erfaring er at korrosjonen forsinkes såpass mye at jeg ikke merker at strengene mister klangen fra dag til dag,men når jeg spiller mye bytter jeg etter ca.3 uker,hvis jeg absolutt må ha en crispy sound. Eller jeg kan ha de på et halvt år eller mer,når jeg ikke er så nøye på det. Disse strengene har en mørkere og "varmere" klang enn 80/20 bronze,det at de varer lengre går på bekostning av "brilliance".(Finnes det ikke norske ord for dette?) Så har vi strenger belagt med plastmaterialer,slik som de Elixirstrengene du har nå.Du har prøv de,og liker de ikke,og er ferdig med coatede strenger. Balanced tension:På et normalt strengesett vil strekket i de ulike strengene variere noe,fra ca 6 til 7 kg.Dette merker du ved at noen strengere er hardere å spille på,mens andre er lettere. For de aller fleste gitarister er ikke dette noe problem. Balanced tension strengesett er satt sammen slik at alle strengene er tilnærmet like stramme. Strengetykkelse:Tynne strengesett låter spinklere men er lettere å spille på enn tykkere strengesett,som gir fyldigere lyd og mer volum. Du skriver at du vil holde deg til 11-52,som forøvrig benevnes "custom light". Min anbefaling er å prøve ett sett med f.eks D'addario EJ26 Phoshor bronze 11-52,og neste gang du skifter kan du prøve f.eks.Martin acoustic 92/8 phosphor bronze11-52,for å bygge opp noen referanser,er du ikke fornøyd så prøver du 80/20 bronze,går opp i tykkelse til 12-54.neste gang ned til 10-47... Du får et slikt sett til 40-50 kr. En annen mulighet du har når det gjelder spillbarhet,er å få hevet eller senket sadelen (den hvite plastgreia på brua).Normalt følger det med en ekstra på nye gitarer,pluss noen plaststriper til å legge under.