Web Analytics
Gå til innhold

Arkadian

Medlem
  • Innholdsteller

    296
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    8

Arkadian vant dagen sist Juni 2

Arkadian hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

236 Excellent

Om Arkadian

  • Rang
    Gitarrocker
  • Bursdag Januar 11

Contact Methods

  • Website URL
    www.monokrom.no

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Kragerø
  • Interesser
    Typografi, astronomi, språkvitenskap, musikkvitenskap, kunsthistorie, elektronikk, båtliv

Nylige profilbesøk

1 444 profilvisninger
  1. Denne var ikke dum, gitt! Forbløffende mye godlyd fra den lille kassa, besørget av tettgrodd sitkagran i lokket og vakker mahogny i sarg og bunn. Mellomtonedominert, selvsagt, men du verden så mye den har å by på i bassområdet. Denne fortjener mye bedre strenger enn hva min lokale elektro-sjappe selger, men jeg har Thomastik-Infeld Plectrum (verdens beste strenger til akustisk gitar) på vei i posten. Med de nåværende Dean Markley-strengene er det altfor mye skingring i toppen og en haglskur av fingerstøy, men likevel er det lett å høre at dette er et instrument hvis stemme er utenom det vanlige smukk. Jeg er redd dette ikke blir min eneste Furch-gitar, så vidt jeg kan bedømme er denne minst like bra som Martin-gitarer i liknende prisklasse. Skal jeg utsette noe, er det at det store lydhullet på den smale kroppen gjør at gitaren ser litt leketøysaktig ut. Men den illusjonen brister så snart en streng berøres.
  2. Gratulerer! Fikk litt lyst på en sånn en, gitt! Ser ut som et utmerket instrument til båtturen/på verandaen/ved leirbålet, eller mer realistisk i sofaen. Jeg vil tro all bindingen er der for å tilsløre at heltreet i toppen består av ganske mange ganske smale trebiter, men til denne prisen er det nesten irrelevant. Holdbarhetsmessig er det kanskje sågar en fordel, så lenge lokket er skikkelig limt.
  3. Disse Bill Evans Trio-platene var en døråpner for meg: Portrait in Jazz (1959), Explorations (1961), Sunday at the Village Vanguard (1961) og Waltz for Debby (1961). Fantastisk samspill, disse gutta hadde telepatiske evner.
  4. Det kan man kalle en ukonvensjonell utgangsløsning ...
  5. Merkelig navnevalg. Fender Jazzmaster gir liksom litt andre assosiasjoner. Hva ved den er det som gjør at den betraktes som en transistorert Twin Reverb? Det gikk forresten ikke så bra sist Fender prøvde seg på det konseptet (i 1967), det var vel nettopp Fender Solid State Twin Reverb som ga transistorforsterkere ufortjent dårlig rykte, takket være dårlig byggekvalitet.
  6. Hm. Ganske uvanlig konstruksjon, med to magneter i en humbucker. Vanligvis ligger det én enkelt stavmagnet under og mellom de to coilene, som har motsatt polaritet for å kansellere støy. Jeg er redd jeg ikke kan nok elektronikk til fullt ut å skjønne hvordan disse pickupene fungerer sammen. Men kanskje vi får en situasjon med "halv" motfase, om noe sånt er mulig med dette arrangementet. I så fall er det vel en feature og ikke en feil. Imidlertid skulle vel ikke dette redusere volumet veldig mye. Nei, jeg må melde pass her.
  7. Det spiller ingen rolle. Polariteten endres ikke av å snu pickupen, det er magneten som må snus, eller snarere flippes. Men det går kanskje ikke an å åpne en EMG? Jeg har aldri hatt en, så jeg aner ikke. Jeg ville tatt kompasstesten likevel, for å eliminere.
  8. Selv om koblingen er elektronisk riktig, er det teoretisk mulig at pickupene er magnetisk ute av fase med hverandre, altså med nord og sør ombyttet på den ene. Det er vel ikke så ofte sånne feil oppstår, men et kompass vil enkelt fortelle pickupenes polaritet. Det er til og med mulig at forrige eier (om det finnes en) har snudd magneten med vilje, det har iallfall jeg gjort på et par gitarer. Magnetisk motfase låter litt annerledes og mer brukbart enn elektronisk motfase, synes jeg.
  9. Jeg har gode erfaringer med å bruke 12AY7 til dette. Den har en gain factor på 45, så den vrenger vesentlig seinere enn 12AX7 (gain factor 100). Midt imellom er 5751, som har gain factor 70. Rør fra JJ Electronics låter bra, synes jeg, og de er billige.
  10. Det er sant, men en skikkelig gitar, som Classic Vibe-Squierene faktisk er, er det mulig å få litt igjen for. I motsetning til skrotpakkene med gitar, forsterker, kabel, plekter og skulderreim til 1995 kroner.
  11. Ah. Jeg har null peil på Hamer, visste ikke at de lagde billiggitarer. Da er jo opplagt dette så godt som verdiløst.
  12. Gud seg forbarme. Men om ikke annet, tar han i alle fall ikke blodpris for vandalismen. Man kan jo bare lure på hva dette hadde kostet å få gjort på verkstedet i Farsund.
  13. Jeg ville definitivt satset på en Telecaster som første gitar. De fleste gitarer med vibratosystem, særlig av Stratocaster-type, er vanskelige og frustrerende å stemme og å holde stemt for nybegynnere. En Telecaster er nesten like enkel i bruk som en kassegitar, låter alltid tøft, og de tre pickup-posisjonene gir tre distinkt forskjellige lyder. Stolpickup for rocke- og countrylyd, halspickup for jazzlyd, mellomposisjon for pop- og funklyd, for å si det enkelt. Volum og tonekontrollene er felles for alle posisjonene. Telecastere holder stemmingen godt, og er lett å skifte strenger på. (Som andre har pekt på, er dårlig oppsatte Stratocastere vrange greier, av og til på eller over grensen til ubrukelig. Billig-Stratocastere kommer ikke sjelden med dårlig oppsett rett fra fabrikken, og det er ikke lett for en nybegynner å få skikk på sakene.) Jeg ville spart opp til en Squier 50s Telecaster Classic Vibe. Den har greie pickuper og kan konkurrere med de billigste Fenderne. Dessuten ser den bra ut og mister ikke verdien i det du kjøper den.
  14. Midlertidig fornøyd med dette oppsettet. Måtte det vare en stund. Det tør framgå at jeg ikke spiller metall. A: Fuzz Factory > Polytune (buffer) > Hypergravity > Octaver > ABY > Envelope > Nux Horseman > OCD > Superfuzz > Flashback mini > Flashback (buffer) > Fender Twin Reverb Custom 15 B: Fuzz Factory > Polytune (buffer) > Hypergravity > Octaver > ABY > C9 (buffer) > Burn (med kabinettsimulator) > PA Strømforsyning er Voodoo Lab Mondo. Fantastisk bra, endelig er oppsettet fullstendig fritt for strømrelatert støy. Lavere støygulv (eller hva det nå måtte hete på norsk) har jeg aldri hatt. B-kretsen brukes til orgelsimulator (og gitar gjennom rotary, som også har god vreng). Egentlig ganske skuffa over EHX C9, men jeg har til slutt funnet nøyaktig én lyd og én innstilling som funker for meg.
  15. ... og den gjør jobben i lange baner. Etter noen timer med møysommelig programmering i TonePrint-grensesnittet har jeg noe som er temmelig nær lyden jeg lette etter. Imponerende produkt, men det skulle vært mulig å lagre flere presets enn én. I likhet med de andre TonePrint-pedalene til TC, er det nødvendig med dypere forståelse av virkemåten for å få brukbare resultater. Bra for oss som har det, men dette må være et frustrerende produkt for den jevne hobbyist. Få av de ferdiglagde TonePrintene er etter min mening særlig umiddelbart brukbare, jeg synes de i noen grad bærer preg av å være lagd enten av teknikere som ikke er musikere eller musikere som ikke er teknikere. YMMV, som det heter. Likefullt, denne boksen låter kanonbra om man evner å ta kontrollen over den, og muligheten for parallell komprimering og ikke minst multiband-håndtering av signalet gjør det til en langt mer avansert boks en prisen skulle tilsi.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.