Gå til innhold

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 07. feb. 2012 i alle områder

  1. 44 poeng
    Hei alle forumitter! Da er det på tide at jeg sier fra meg posisjonen som moderator. Det har blitt noen år allerede. Årsaken til at jeg trekker meg tilbake er enkel, jeg føler det er greit å gi andre muligheten til å sitte i bakgrunen. Det er kanskje ikke nødvendig med en ny moderator umiddelbart, men kanskje blir akkurat du spurt! I tillegg føler jeg at for å bidra med det jeg kan er moderatorstatus langt fra nødvendig. Det er veldig rolig på forumet, ingen bråkmakere, så det skal jeg prøve å endre på nå. Mer Ibanez, mer rosa, mer tapping - kanskje? Har du noe uoppgjort med meg som moderator så er det fint om dette blir ordnet opp i, så kan vi alle sove bedre om nettene. Takk for meg! Det har vært veldig hyggelig! Jeg blir fortsatt værende på forumet, så helt kvitt meg blir dere ikke. PS. En oppfordring før jeg setter strek... Trykk liker på denne posten, slik at jeg får så god rank som mulig.
  2. 38 poeng
    Heisann alle sammen, Jeg heter Bjørnar, og har fra i dag overtatt driften og eierskapet av forumet. Litt om min bakgrunn: Mann, snart 40, fire barn. Jeg har drevet med web, webutvikling og nettbutikker på fulltid de siste 8 årene. Jeg jobber fulltid med en middels stor nettbutikk, og har ellers også et firma "på si" hvor jeg drifter en del nettsider. Jeg har også tidligere driftet og eid forumer. Av musikalsk bakgrunn, så er jeg beyond amatør på gitar. Jeg vet ikke hvordan en pedal skal kobles til en forsterker. Jeg kan stemme en gitar, men det er vel stort sett det. Jeg hamrer løs i Garageband og lager noen enkle ting der innimellom. Jeg har spilt trommer i noen år, men ikke de siste 15 årene. Jeg er dog kronisk opptatt av musikk, og det går stort sett i progressiv metall som Dream Theater, Ayreon, Devin Townsend osv, men har også noen mykere ting som Toto og Pink Floyd i mine spillelister. Forøvrig også glad i musikaler og den type ting. Så, til dette forumet. Hvorfor kjøpte jeg det? Jeg liker forum som konsept. Og jeg har mer enn nok å holde på med av andre aktiviteter, men det var noe som trigget meg her, først og fremst pga at det virker som en solid gjeng med bidragsytere. For det er det dere er. Uten medlemmer, så er dette bare et tomt skall. Det ligger uendelig mye historikk, kunnskap og trivia i både forumet og i "veggene", og det ønsker jeg skal bestå. Det vil komme endringer – men ikke så store! Det blir noen justeringer, for jeg gjør jo ikke dette bare fordi det måtte gjøres; jeg har også tenkt at dette ikke skal være et tapsprosjekt. Det betyr følgende: Det kan bli annonsevisninger her på forumet. Det kan være at støttemedlemskap fortsatt er aktuelt. Det kan være at støttemedlemmer ikke ser reklame. Det kan også være at de unntaksvis vil faktisk se reklame. Det kan være at vi tar i mot betalte artikler fra rundtom. Det kan tenkes at vi tilbyr noen nettbutikker reklameplass, eller betalte oppføringer. Det kan faktisk også tenkes at vi ikke fortsetter med støttemedlemskap. Alle disse tingene er ikke besvart foreløpig, da det er nok å holde gangen på her foreløpig. Men svar skal dere få, men jeg må ta ting i riktig rekkefølge. Hva skjer så fremover? Det viktigste nå, er å få det formelle på plass, med eierskap, lisenser og det tekniske ryddet av veien. Deretter starter jobben med å se på de forskjellige finansieringsmodellene, men det skjer ikke i mai. Så vi tar en ting om gangen, og vi gjør det i det små. Ingen skal våkne til et toalt forandret forum. Men dersom dette prosjektet skal lykkes, så er jeg avhengig av at vi tar den tiden det trenger, at dere fortsatt er med, og at vi sammen kan skape et hyggelig sted å være. For det var det som tiltalte meg når jeg først så at forumet var til salgs. Og det har jeg tenkt å legge ned både nok penger, krefter og tid i at skal bestå. I mellomtiden ønsker jeg dere en hysterisk bra dag, og dere er mer enn velkomne til å sende meg melding om forslag og ideer, tanker, ros og ris. Jeg lover jeg skal se på dem alle sammen, og gjøre det beste jeg kan for at dette blir et lykkelig prosjekt og samarbeid. Bjørnar
  3. 28 poeng
    I går kveld kom vi til enighet om at @007 skal overta forumet. Vi vil jobbe litt til og fra men forventer at forumet blir som normalt fremover uten noen store endringer. Lykke til
  4. 26 poeng
    Planen min med dette syke Jem greiene var å skaffe meg selv en EVO til 60 års dagen min den er bare 5 år unna. Håpet at jeg skulle ha alle da. Den kom igår. En av de hundre som ble produsert havnet i Norge. Har aldri vært særlig fan av å omgjøre nye gitarer til å se ut som de ha vært med i krigen. Men skal man ha alle så får man tåle det. Ble utrolig glad da selger tok en av mine Ibanez gitarer i innbytte, og kom hjem til meg med Evo'n. Fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Fikk også noen hyggelige tilbakemeldinger senere på kvelden at han virkelig likte Ibanez hula og måten jeg hadde innredet den. Dette varmet virkelig i sjela. Det blir nok noen måneder til jeg jakter på de 5 siste jeg mangler som er Jem : DNA VSK PBK ROOTBEER og 77VBK. Høres kanskje fjollete ut. Men jeg trigges av å bli den første utenom VAI (tror jeg) som har alle. Men det koster og det kommer til å koste.
  5. 25 poeng
    Samlet galskapen som kan få en hver samboer til å fortvile. Og jeg klarer ikke stoppe. Det er vel bare å erklære seg syk. JEM 770 620 570 560 550 548 521 507 470 Alle skjønner vel at jeg må ha en 760 0g 750.
  6. 24 poeng
  7. 24 poeng
    Ble akkurat ferdig med denne. Ikke akkurat et vintage-korrekt prosjekt denne gangen Kroppen er av or, flammelønn topp. Ville prøve meg på french polish denne gangen, og ikke lakk. Det ble litt prøving og feiling, men fikk det sånn tålig greit til slutt. Brukte en mix av blonde og garnet shellac flak, blanda ut med rødsprit. Brukte et par sent 50talls Harmony gitarer som inspirasjon når jeg blanda ut fargen. Det var fra disse gitarene jeg også fikk idèen om at ett-lags tortoise plekterbrett kunne være kult på en tele Halsen er en roasted Allparts. Med litt jobb så blir disse halsene utrolig bra syns jeg. Runde av kanter, båndjobb, installere nut osv. Profilen er en medium C, ganske lik en gammel tele jeg har. Hardware er stort sett Gotoh hvis jeg ikke husker helt feil. Låter og spiller kjempebra
  8. 23 poeng
    Hadde egentlig gitt opp å få tak i den violette 770 DX. Vanskelig nok å få den røde og blå. Men rett etter at jeg fikk min første 770 DX VM fra Glasgow så dukket denne opp på Reverb.com. Rimelig usalgbar slik den så ut i annonsen. Omlakkert av en som synes violet var ukult en gang i tiden. Selger som ikke hadde lakkert den fjernet lakk fra headstock og var ganske sikker på at det ikke var slipt på gitaren før det blå faenskapet ble påført. Da måtte jeg bare gi det en sjans og redde den. Logo var borte. Og knotter som er lakkert samme farge som gitaren var borte. Også logo på pickups. Men Ibanez sticker logo fra Ebay funker ok. Trodde dette prosjektet skulle ta uker. Men jeg ble hekta og ble ferdig på 5 dager. Det tok 15 timer bare med lakkfjerning, Valgte 400 papir (tørrsliping hele veien) til jeg så antydning av violet. Da gikk jeg over til 800 så 1000. Jeg klarte å bevare cleatcoat uten særlig riper fordi jeg tok sise lag med 0000 stålull som var rimelig slitsomt. Når lakk var borte gikk jeg over med Turtle ripe fjerner. Så en omgang med Paint renovator. Så polering et par runder. Og så ren voksing til slutt. Ble rimelig fornøyd med resultatet. Og stikkordet for prosjektet er TÅLMODIHGET.
  9. 23 poeng
    Hei dere som fulgte dette. Tenkte å gi en update på dette. Gitaren dukket opp via via.. En god venn av meg kom over gitaren, og gjennom dialog med lokalt politi, fikk jeg returnert den. Den bar preg av dårlig stell; møkkete, seig, rust, loddinger på elektronikk som var gått opp etc. Jeg tok gitaren med på hytta, skrudde den helt fra hverandre, pusset, oljet, loddet, polerte og satte på strenger - og den var som NY! Politiet spurte om jeg ønsket å gå videre med saken, men til det svarte jeg at det er helt uinteressant for meg. Jeg ville kun ha tilbake gitaren. I dag lever den et godt liv, og brukes daglig.
  10. 22 poeng
    Hei alle! Mitt første innlegg, og en kjapp intro: Tidligere trommis, nå bare lytter. Det går mye i progmetall som Dream Theater, Ayreon, Opeth, og andre artige band. Kan også finne på å spille litt Toto (eldre) og Pink Floyd. Eier to gitarer, av type jalla, og kan vel strengt tatt kun introen til Wish You Where Here. Men – jeg har stor interesse i musikk, og elsker kunnskap, og snikleser de fleste trådene her inne. Vil tippe at @Kjell Iver vil si noen flere ord om noen dager om min innkomst her.
  11. 22 poeng
    Da var endelig en ønskedrøm helt siden jeg begynte å spille gitar oppfylt: Marshall stack og Gibson Les Paul! Og ikke hvilket som helst Marshall stack, eller hvilken som helst Les Paul: Marshall Silver Jubilee 2553 + 2556 fra 1987 og en Gibson CS Les Paul 1960 Reissue! Jeg tror det taler for seg selv at det er en fet combo, og jeg klarer egentlig ikke å beskrive hvor fett det låter med noe annet enn at dette er så nærme "the sound in my head" som jeg har kommet noen gang! Gitaren har også fått et sett med Bare Knuckle Rebel Yell og RS kit, ellers er den helt original. Jeg kan skrive mer senere, men akkurat nå må jeg spille litt til før jeg skal på jobb! Later!
  12. 21 poeng
    Da har jeg tenkt å prøve å bygge en SG Begynte med å lage maler og det ble en del (lagde først i 6 mm kryssfiner så i 19 mm mdf) Begynte med gripebrettet, har tenkt dette med trapes innlegg og binding. Etter at emnet var dimensjonert sagde jeg spor for båndene også ble det fresing av radius (12") Deretter begynte jeg å sage ut innleggene, govslipe så finslipe. Jeg tapet gripebrettet der hvor innleggene skulle være. Merket med nål i tapen hvor hjørnene innleggene skulle være. Skar ut tapen med innlegg som mal også freste jeg ut i riktig dybde Limte innleggene og brukte en blanding av lim og slipestøv for å fylle små "glipper". Pusset til slutt over gripebrettet. Derettet ble båndene presset inn og endene kuttet og slipt. Da var det tid for bindingen, tapet gripebrettet for å beskytte det mot limsøl, limte først bindingen på tverrenden (brukte aceton som lim). Kappet endene og limte på bindingen på sidene. Brukte først en kopifres forsiktig for å frese bort oveflødig binding, så brukte jeg en 3 mm bor snudd feil vei med tangen ut for å fjerne helt inne ved båndene (fresen ble for stor) og til slutt skrapet jeg av siste rest. Finpussen blir tatt når gripebrettet er limt på halsen og båndene slipt. Sidemarkeringene gjenstår før gripebrettet er ferdig. Dette ble et langt innlegg men jeg får prøve å oppdatere litt oftere, dette gripebrettet var mere arbeidssomt og tidkrevende enn jeg trodde ?.
  13. 21 poeng
    Alle barnene hadde R6. Unntatt RalphDarwin. Han hadde ikke engang en Carvin.
  14. 20 poeng
    For ta en liten presentasjon jeg også da, som ferskt medlem og nybegynner på gitar. Skal ta en kjapp oppsummering av hvordan jeg havnet her.... Jeg har vel hele livet vært opptatt av musikk og interessen for gitar meldte seg vel sånn rundt 15 - 16 års alderen, men det skjedde liksom ikke noe før jeg var tidlig i 20 årene, da fikk jeg min første gitar, en sort westernstyle stålstrenger. Og det var det. Den var av typen som ikke spilte av seg selv og jeg hadde på den tiden mange andre interesser som krevde mindre øving. Gitaren ble byttet inn i en nylonstrenger som min daværende samboer benyttet på førskoleutdanningen. Årene gikk, jeg ble skilt og barna ble store. Med tiden har jeg nok satt mer og mer pris på å kose meg hjemme, blitt roligere rett og slett, så når jeg fulte 50!!!, bestemte jeg meg. Nå skulle jeg gi det en sjanse, se om det lot seg gjøre. Ville jeg klare det? Klare å spille noe som kunne høres ut som en melodi? Jeg er nok av den typen som er litt bestemt og ikke gir meg så lett, så jeg sa til meg selv, og noen få nære venner, at jeg gir meg selv 10 år på å lære såpass at jeg kan sitte å jamme litt med venner. Som sagt, så gjort. Omtrent på 50 årsdagen gikk jeg inn på rommet til min sønn og hentet hans første gitar, en nylonstrenger kjøpt på Europris for noen 100 lapper og satte i gang med mine første grep. Dette var jo moro, hvorfor har jeg ikke gjort dette før?! Det tok så ikke mange ukene før jeg kjøpte min første kassegitar, en sort Loar LO-16. Da ble det jo enda morsommere. Men nå er saken den at det er elgitar som har fascinert meg mest, så det måtte jeg jo også ha. Som sagt, så gjort. En Fiesta red Fender Squire Classic Vibe strat kom så i hus. Ble mye klimring på denne, men det lyder liksom ikke så voldsomt da, uten en amp. (Faktisk like greit i starten da det kan være en fordel å ikke forsterke alle ulydene). Det endte med at jeg kjøpte inn en Fender Champion 100. Nå hadde jeg det jeg trengte. ..... i noen uker. Jeg hadde jo ingen Telecaster!! Jeg liker musikk, alle typer bortsett fra noen få, for meg sære greier innen Jazz og moderne klassiske tone orgier om du vil, men det er nok Country som er sjangeren som ligger meg nærmest. Liker soundet og twangen av Telecaster, selv om jeg i ettertid har oppdaget at det er twang i mye annet også, men Telecaster er tingen. En Fender Squire Standard (Indonesia) ble kjøpt inn. Da skulle alt være i boks, eller....? Etter hvert ble grepene fler, fikk mer kontroll på ulydene og etter en stund begynte vi med en fast "jammekveld" hjemme hos meg. Vi var 4 stykker gjennom vinteren, 2 nybegynnere (derav meg) en som har noen år på kassegitar og en som må betegnes som dyktig. Dette ble en svært lærerik og motiverende tid og ting begynte etterhvert å falle mer og mer på plass. Nå gikk det faktisk an å prøve å synge litt inntil klimringa også. Jeg ble frelst! Nå har det seg slik at 2 av de 10 åra har gått, og ja, jeg er fortsatt en nybegynner, men på vei i riktig retning, altså mot målet. Jeg har mang en gang tenkt: Hvorfor gjorde du ikke dette før?? Tror nok læringskurven hadde vært mye brattere for 35 år siden, men missforstå meg rett, jeg irriterer meg ikke over det, jeg nyter nuet! Nå er det sånn at jeg, i denne sammenhengen, er min egen herre, og gjør akkurat som jeg vil. Det vil si at jeg spiller når jeg vil, så høyt jeg vil, hva jeg vil og prioriterer å kjøpe det jeg vil. Noen synes jeg har blitt ivrig...., gal kansje?? Mulig det, men en hobby må man jo ha og da er dette en fantastisk en!! Nicket mitt her hentet fra, kall det quizèn: Hvor mange gitarer trenger en gitarist? Svar: One more. På de første 2 årene i denne gitarverdenen har samlingen, i tillegg til de 3 nevnte gitarene, endt opp i: Fender Squire Affinity Strat - sort Partcaster Tele - Daphne blue relic Epiphone Les Paul Standard- Honney burst 1983 Fulleton Fender Telecaster - Sienna burst (sjelden) Palir Mojo Titan (Tele) Vinetto DC55 (Strat) Morgan W310SCE (Kassegitar 6 Strenger) Morgan W970-12SCE (Kassegitar 12 Strenger. 36 stk produsert!) Amper: Fender Blues Deluxe Fender Super Sonic Pedaler: Wampler EGO Compressor Tube Screamer TS-808 MXR Carbon Copy Nå er planene å innrede et kombinert gitar, TV-stue, gitarverksted. Dette er der vi er i dag, kort fortalt, men sikkert alt for langt allikevel. Ber om unnskyldning for det. Onemore!
  15. 20 poeng
    Yup. En liten teaser. Lover fyldig referat når jeg kommer hjem. (12-13 min uti der)
  16. 19 poeng
    Har laget en Explorer kropp fra det gamle Bombay salongbordet vårt. Det ble en skikkelig bastard dette, Gibson-type kropp, Fender strat hals, og billig hardware! Men den låter forbløffende bra! 1 salongbord = 1 Explorer!
  17. 19 poeng
    Aaaaltfor få NGD tråder her om dagen så jeg får bidra litt: Som noen kanskje husker så klarte jeg i et svakt øyeblikk å selge min kjære Explorer for noen måneder siden - la den ut på finn til en solid pris og så var det pokkern meg en fisk som beit på. Var latterlig fin, men den såkalte "lightly aged" finishen ble liksom verken fugl eller fisk for min del. Uansett, fikk litt mark i magen av å ikke ha en Explorer på lekerommet så da jeg fikk tilbud om denne krembollen så klarte jeg rett og slett ikke la være - selv om det innebar et bytte av min kjære gamle Jaguar. Er da en såkalt "Made 2 Measure" 1958 Explorer. Han som bestilte den hadde vært på besøk hos en kar over dammen som hadde SEKS (!!!) originale Explorer'e, og denne ble basert på hans favoritt av disse og ferdigstilt i fjor. Vi var vel helt samstemte i vurderingen; en original Burst eller gammel LP er noe man kan drømme om i den reelle verden, men det å bruke over 1 million dollars på en original Explorer kommer rett og slett aldri til å skje. Da går man for the second best thing:). Denne gitarer har kun ligget i utstilling og er minimalt spilt på, og låter, spiller og - ikke minst - føles akkurat som en million dollars. Er rett og slett grisefornøyd, og selv om det var smertefullt å la Jag'en gå så var det vel verdt det for min del. Er mange som ikke liker relic og ageing, men denne tror jeg faktisk kan overbevise noen av disse. Enough BS - noen bilder:
  18. 19 poeng
    Hei forum. Tenkte jeg ville dele litt om mitt første bygg av en elgitar helt fra bunn. Jeg har en god stund tenkt at det hadde vært gøy å lage sin egen gitar, og da jeg fant en bjørk etter oldefaren til kona hadde jeg en god grunn til å starte (selv om bjørk kanskje ikke er førstevalget i materiale til gitar i manges øyne). Som ung var jeg stor fan av Lenny Kravitz og har alltid syntes at en Flying V var rå, så da falt valget på den... (hadde jeg bare visst hvor mange timer jeg ville lete etter deler til den). Jeg fikk tak i noen tegninger, og lagde meg maler. Etter en prat med en lokal bassbygger (listerudbass.com - får jeg lov til å ha linken her moderator?) fikk jeg tipset om at bjørk var litt for livlig til å ha som hals på gitaren, og valgte å kjøpe lønn og valnøtt av hardtre.no. (Jeg deler hvor jeg har kjøpt kun for opplysningen, og jeg har ingen interesser i noen av disse to sidene!) Jeg jobbet tidligere som tømrer og har en del verktøy i garagen/ verkstedet der bilene ofte står, men har begynt å jobbe som lærer på en ungdomsskole hvor vi også har en fin sløydsal. Her har jeg fått jobbet emnet ned til en passe tykkelse, og jeg skulle igang med å lime sammen kroppen. Dette viste seg å være litt verre enn først antatt. Jeg prøvde først å lage en "kile" hvor jeg kunne tvinge delene sammen med kiler i bunnen. Dette ble en dårlig liming, og jeg delte kroppen på langs for en ny liming. Den nye limingen ble inspirert av en jeg fant på nettet som hadde bygd seg en V. Her kuttet jeg ut noen rette vinkler som jeg kunne bruke lange tvinger på. Med kroppen ferdig kuttet startet jeg med fresing av fordypningen til elektronikken, og lommen til halsen. Slik har kroppen ligget en god stund, mens jeg begynte på halsen som er et kapittel for seg selv. Jeg har bygd meg en jigg for fresing av halsen med utgangspunkt i Bill Scheltema's jigg for dette. Før jeg brukte jiggen til å forme halsen freste jeg spor til trussrod'n: Den ble ganske bra, men tok nok lenger tid å bygge enn jeg ville brukt på å shape halsen for hånd. Den gjør grovjobben ganske fort når man først har laget den, og trenger kun noen minutter med sandpapir for å bli bra. Som dere ser så blir det grove kanter i enden ved hodet og hælen dit fresen har gått, og de har jeg jobbet med i disse dager. Så nå er jeg ca. her: Videre er planen å lage hull til pickup's og gjennomgående hull til strengene, samt feste bridge'n. Også har jeg vært i kontakt med en lakkerer som kunne blande meg en Surf Green, og la meg gjøre pussejobbene mellom strøk. Dette ble en lang og rotete post, men kanskje noen synes det er interessant Det vil komme oppdateringer etterhvert, men jeg har en gravid kone med 2,5 uke igjen av terminen, så det kan komme "ufrivillige" stop i gitarbyggingen! Hilsen Torbjørn V.
  19. 19 poeng
    Da har det vært litt avansert stol-lek i hjemmet, og flere gode gitarer har funnet nye hjem. Jeg har lenge hatt lyst på en 60-talls strat, og spesielt etter at jeg fikk meg en gammel Jag så har jeg blitt enda sikrere på at for meg så er det ingenting som kan måle seg med gamle gitarer. Jeg kom over en 1962 som var veldig nær mine preferanser - helst hvit, refin (originallakk var utenfor budsjett og betyr ikke mye for meg) men med mest mulig original elektronikk & hardware. Denne gitaren fikk en refin på 70-tallet i olympic white, men uten klarlakk så gulning har ikke skjeddd (again, right up my alley). Originalfargen kan sees flere steder på gitaren, og er sonic blue (!). Gitaren er litt herja, som er akkurat som jeg liker det. Det satt på noen fæle tunere og et ekstra string-tree, dette er nå ryddet opp i. Hun skal få en proff refret på nyåret, og da tror jeg dette blir en latterlig fin player. Er veeeeeldig fornøyd med hun her - det låter noe så inne gamperæva fett gjennom den gamle Super Reverben. Feteste lyden jeg noensinne har hørt fra treverk og litt elektronikk. Turen for hente henne ble - om mulig - enda dyrere enn planlagt, da jeg endte opp med å kjøpe enda en gammel gitar fra selger... Får hun til uken, så dette blir en bra jul, dog med nudler på juleaften og hyppige turer til Tolbugata for å selge meg selv billig. Men det er det verdt:).
  20. 19 poeng
    Det er ikke så ofte det dukker opp klassikere bare 5 min unna, Men jeg blir veldig glad når det gjør det. Og særlig med defekter som fører til pris som er det samme som 10 pils på byen. Kanskje 9. Litt avhengig av sted. Denne hadde en rimelig seriøs hals knekk med et litt uheldig forsøk på å fikse den. Så da var det bare og sette i gang, Cluet med en god hals liming er: En person vrir halsen så mye man tør for å åpne sprekk. Mat på med riktig mengde og type tre lim. Det kreves litt trening å få hals 100% i posisjon før man setter på tvinger med riktig press og plassering. La det tørke over natten. Skrap av overflødig lim med barberblad. Puss over med 0000 stålull. Og eventuelt for syns skyld kan man smelte inn hardwax i sprekker. Noen mener at slike halser er "firewood". Det er tull. Lim er sterkere en tre. Så jeg tror ikke denne sprekker opp igjen. Men det krever som sagt en del erfaring. Det har jeg ikke. Men samboeren min er møbelsnekker og hun har holdt på med tre og lim i tjue år og djevelsk flink. Og ganske tålmodig nå det gjelder gitarer. Slenger med et bilde av bula også
  21. 19 poeng
    Alltid ønsket meg en Les Paul Custom i silverburst og etter å ha solgt fem gitarer de siste par årene uten å kjøpe noen ny bestemte jeg meg for å ta råd til en nå. Kjøpt i en japansk nettbutikk og den kom i posten i dag. Har fått spilt på den noen timer nå og førsteinntrykket er veldig bra, både lydmessig og spillemessig. Er ingen fotograf, så dere får bare et bilde.
  22. 18 poeng
    Forumet stenger ikke. Det blir mye jobb, men all data forblir.
  23. 18 poeng
    Er mitt ansvar bevisst og lager en tråd på denne krembollen. Er da en evig sucker for LP Special i TV yellow, og har hatt et par stk tidligere. Hadde nå egentlig endelig bestemt meg for å prøve å finne en original en, og var for å teste en '59 for noen uker siden. Var en fryktelig fin sak, og spilte og låt bra. Sjappa hadde også akkurat fått inn en helt ny CS 1960 Special i aged utgave, og bestemte meg for å prøve å ta en objektiv sammenlikning. Kort fortalt så var det eneste feltet hvor gammer'n gruste ungdommen på mojo og muuuuligens halsprofil - på alle områder var CSene like bra eller bedre. Til og med på lyd, faktisk. I tillegg så hadde gamla et (forholdsvis vanlig for disse) lett brudd i halsfestet, og ettersom hun her da kostet halvparten av bestemor så ble det fornuften som seiret. Dæsken. Det som egentlig er mest spesielt her er hvor flinke gutta hos Gibson begynner å bli på ageing. Det var faktisk ikke helt enkelt å se forskjellen på ny og gammel ,og den føles ut som en gammel gitar. Spiller og låter også heeeeelt herlig. Love it. Specials er virkelig noe spesielt.
  24. 18 poeng
    Her trengs det et lite opplæringskurs tror jeg: 1. Pickups som sitter i en gitar er aldri bra! I hvert fall ikke hvis det er en Gibson, eller en Fender. De kan ikke lage pickups. 2. Samme gjelder egentlig all elektronikk i en gitar, og i hvert fall i alt av Fender og Gibson. Selv om det er samme produsent, vil det låte mye bedre enn det som sitter i. 3. De beste pickuppene blir som regel laget hjemme på kjøkkenbenken av en som ikke har gjort det før. Han har ofte fått tak i noe magisk tråd eller noe. 4. Desto dyrere og mer ukjente pickuppene er, jo bedre låter de. Hvis du tilhører en liten eksklusiv gruppe som er alene om kjenne til de rette pickuppene, så er det de beste. 5. Uansett hvor bra pickups låter, så kan du bytte til noen som låter enda bedre. Slutt for all del ikke med å bytte.
  25. 18 poeng
    Sikkert noen her som lurte på hvorfor i alle dager jeg solgte R7en til @strikes - det var ikke ene og alene fordi jeg ble lurt til å selge, men jeg kjøpte for en stund siden noe gammelt treverk som gjorde at jeg måtte/burde selge noe annet (#luksusfellen)... Jeg kjøpte egentlig denne for noen måneder siden, men fikk i siste sekund beskjed om at den var solgt til noen andre ettersom han overbød meg. Valgte å legge det bak meg, men så fikk jeg mail om at den var tilgjengelig igjen. Brukte vel ca tre sekunder på å slå til, og fikk gitaren i hus for en måneds tid siden. Dette er da en 1963 Telecaster. Refin i blonde (vet ikke originalfargen, men sannsynligvis blonde), byttet ut plekterbrett med en 1967ish "tort back" som har blitt temmelig grønt, i en 1966/67 kasse og med pot'er og switch byttet (originale som funker ligger i kassen). Har nok hatt et båndbytte en gang i tiden, men er bra gjort og fortsatt masse liv igjen. Gitaren spiller og låter E N O R M T bra - er vel objektivt sett den fineste gitaren jeg har. Som en kuriositet så hadde jeg en kjent & kjær artist innom som skulle kjøpe den gamle Tele'n min, og etter å ha prøvd denne fikk jeg beskjed om at det sannsynligvis var den beste gitaren i verden:). Vet ikke helt om dette stemmer, men er uansett veldig, veldig fornøyd. Har vel på sikt planer om å finne et originalt plekterbrett, men de er såpass sjeldne og steindyre at jeg ser det helt an. Enough BS, her er noen bilder: Og til slutt en liten sekstitallsbukett: '62, '63 og '64. Mangler da som dere alle skjønner en '61 Jazzmaster (eller '65 da).
  26. 18 poeng
    Tenkte jeg skulle lage en liten tråd, når jeg omsider tok mot til meg og gjøre en "refret" selv. Gitaren er i utgangspunktet vanvittig god, så jeg måtte manne meg opp både vel og lenge i frykt for å mislykkes. På mange måter en vel så god gitar som den dobbelt så dyre CS65éren, men med litt pinglete vintagebånd, som gjorde det vanskelig å grave godt ned under strengene for solide blues bendinger. Etter en vellykket båndsliping på CSén, kom endelig dagen for å vise litt guts Bilde 1 viser rimelig stor forskjell på vintage frets og Dunlop 6100. Bilde 2: Leste mye styr og ståhei om hvor vanskelig det skulle være å bøye båndene med alskens ruller, spesialtenger og what-not. Det viste seg ganske enkelt å bare holde forsiktig med avbitertangen og bøye forsiktig til litt smalere radius enn 7.25´´. Cluet er å overbøye litt, slik at endene graver seg godt ned og ikke så lett løsner og stikker opp. Bilde 3: Et bilde av løsnet vintage bånd og et 6100 bånd på vei inn. Bilde 4: Jeg brukte tapetkniv innunder båndene først og deretter varmet jeg opp båndet med loddebolt, før jeg lirket det opp med avbiteren. Det gikk uten særlig oppflising så lenge jeg var disiplinert med å klemme tangen godt ned mellom bånd og gripebrett. Et par steder ble jeg litt ivrig og dro opp en liten flis, men dette var enkelt og usynlig fixet med superlim. Bilde 5 + 6: Ferdig installert, klippet av endene og filt ned endene, først med Stewmac "fret level file" og deretter endene med en trekantfil (som jeg har slipt glatt på hjørnene, så den ikke rasper i gripebrettet) + "fret end file" fra Stewmac (bilde 7 + 8). Bilde 9 + 10: Så langt ser endene sånn ut. Etter båndsliping, blir det en endelig finpuss og polering. Bilder fra siste fase kommer ASAP.
  27. 18 poeng
    Audun har ønsket å trekke seg som moderator. Nå er han ikke moderator lenger. Vi takker for innsatsen, og han kan kose seg med velfortjent status som støttemedlem Litt trist er det, fordi han har gjort en formidabel jobb med å sørge for at forumet har vært et hyggelig sted å være.
  28. 18 poeng
    Har noe gammalt ræl liggende jeg også: 1962 (65/66 factory refin): 1963: 1964: 1964:
  29. 18 poeng
    Nok chitchat. skittbilder fra mobil! gitaren det her er snakk om er da en Ibanez J-custom 8470F som jeg fikk i et bytte. noen av dere vet at jeg hadde en slags 7-strengs versjon av denne en gang i tiden og har aldri tilgitt meg selv for at jeg kvittet meg med den. førsteinntrykket av denne er førsteklasses, men det blir nok et par ipa imorgen og litt strengeskift, samt intonering. bare kos der, altså. *happy-stray*
  30. 17 poeng
    23 juli satt jeg på øya Elba og hadde fått aksept på at en FB venn i USA ville kjøpe denne 1989 Necromancers Castle og sende til meg. Svevde under hele middaggen den kvelden. Selger ville ikke sende ut av USA. Bildene og beskrivelse av gitaren skremte bort alt som kan krype å gå der borte. Men jeg er vant til å kjøpe det ingen andre vil ha. Herlig å få ting på stell igjen. Har ingen Usa Custom i samlingen. De er vanskelig å få tak på her i Scandivavia. Bridge pup F3 er rimelig sjelden og bekreftet av Ibanez doktor Tony Kåreid som noe av det beste som finnes til prog/shred. Selger sa at lyden kom og forsvant. Det var kun en ledning fra F3 som var falt av fra bryteren. Det ble utallige runder med lakkrens, polering og voks behandling. Og litt flikking av lakk sår. En bit av headstock var pålimt og mye av logo borte. Tok en sølv lakkpenn og prøvde å gjenskape den. Resultatet kunne en 5 åring klart like bra. Men synes det alikevel ble bedre en utgangspunktet. Den største skaden på bunn av gitarer ble fikset ved å bygge opp med superlim. Deretter sikling og små tynne lag med sort negllakk. Regner med at det er unødig å nevne hvilke bilder som er fra Ebay. Føste kvelden i hus stod den på stand ved siden av TV'n. Satt og så mere på gitaren. Kun en kort stund. Ble sent. Holdt på nonstop fredag fra 16.30 til 02.00. Våknet 07.00 lørdagen ivrig etter å fortsette.
  31. 17 poeng
  32. 17 poeng
    En bøyd stemmeskrue og litt dårlig akustisk respons, gjorde at denne gikk en tur innom gitartekniker. Fiks av stemmesrkrue, ny oversadel, og stramming av en løs truss rod gjorde underverker. Er nå en meget god Les Paul med heftig akustisk respons og topp lyd. Stor takk til Tor Arne for prima jobb.
  33. 16 poeng
    Siden det ikke ble fastsatt noen taktart, hva med en ambient loop i 5/4? Akkordrekke og tempo er etter reglene i førstepost 👍 Jeg likte loopen, men den runkinga på toppen ble ganske klønete. Mulig jeg leker litt videre med idéen senere og forsøker å lage en litt mer strukturert melodi, men nå er det sengetid her. Edit: Her er loopen for seg selv, uten rotingen på toppen: Echorec delay fra Nemesis, diverse reverb-algoritmer fra Ventris (Hall, Swell, 100% wet Shimmer)
  34. 16 poeng
    Mange så det komme, men må jo poste uansett=) Gibson Les Paul Custom Shop 1958 Reissue "VOS". ..sexy!
  35. 16 poeng
    Ikke så ofte jeg orker å lage en NGD tråd lenger, men denne synes jeg fortjener det Gibson Les Paul R9 fra 2000. En litt sånn "hellig gral" gitar i min bok. Har hatt lyst på en veldig lenge, men det er ikke en gitar i et prissegment jeg opererer i så altfor ofte. Originalen er jo selvsagt utelukka, om jeg ikke skulle få både en og to telefoner fra Norsk Tipping! Rimelig tjukk hals på denne, men en fin C-profil, uten så mye skuldre, så jeg synes den er komfortabel. Per nå står det en Seymour Duncan Seth Lover i neck, og en Seymour Duncan JB i bridge. Kommer nok til å bytte ut JB'en i denne med muligens en Seth Lover der også, men ikke helt bestemt meg for hva jeg skal velge av pickups enda. Elektronikken tror jeg kanskje også er bytta, men ikke helt sikkert på hvordan de kom originalt. Mener å ha sett at de kom med orange drops, og det er det ikke her. Kommer et "gutshot" lenger ned, så om noen har noen synspunkt på hva som er gjort, del gjerne Vekta tikker inn på fine 3,7kg. Føles ut som halsen er halvparten i seg selv. Mye akustisk lyd. Nitro'n har gulna mye, så binding, med unntak av et felt på oversiden av halsen er ganske så gul, samme med Gibson logoen på hodet. Jeg er langt ifra en god fotograf, men hva er vel en NGD tråd uten bilder? Her kommer en liten haug ? Aner ikke hva det "Mike" merket er, men det er uansett der
  36. 16 poeng
    Har puslet en del med denne de siste månedene, en slags variant av en Randy Rhoads gitar, fri tolkning! Har laget både kropp og hals fra bunnen av denne gangen, og jeg er godt fornøyd! Hadde ikke tenkt å si så mye mer om den enn å vise bildet! Jeg er fornøyd!
  37. 16 poeng
    Tekst skamløst kopiert fra FB-innlegget jeg nettopp laget, orker ikke skrive alt igjen. Så var det NGD igjen! Nok et langtidsprosjekt, kjøpte første del i November 2015. En eller annen gang i 2015 slo det meg at jeg burde snuse på en Telecaster, har aldri eid, samt knapt spilt på tele siden jeg begynte å spille i 1984, så det var vel sannelig på tide! Så det ble time på time med research ved hjelp av diverse fora, spesielt TDPRI og TGP. Kom over en kar som er en teleguru av de skjeldne, Nacho Ban̂os, som har laget en fantastisk bok om de tidligste telene, som gjerne blir kalt "Blackguards". Falt for estetikken til de, så der var fargevalg i boks. Han sverger også til lettvekts kropp med en god balltrehals, så jeg bestemte meg for å følge den oppskriften. Men jeg var ikke spesielt lysten på å gå for vintage specs, jeg liker store bånd og flatere radius. Halsen ble en 1-piece roasted maple Warmoth med boatneck halskontur. En full tomme tykk hele veien med v-form, 6100 SS bånd og 16" radius. Kjøpte stol fra en annen teleguru, Marc Rutters, samt kontrollplate, electrosocket og ikke minst en nydelig kropp i lett "swamp ash". Farge ble Wudotone TV Girl finish, et DIY-kit man påfører enkelt ved oppklipt t-skjorte. Blir ikke strøkent på nært hold, men jeg er allikevel latterlig fornøyd med finishen. Pickups fra en eldre herremann i statene ved navn Rob DiStefano, Cavalier pickups er merket. Bridge er Nocaster Lion, laget for å låte som tidlige telepickups, litt hottere med A3 magneter, 10k. Neck er hans Lion King. Stemmeskruer er staggered Gotoh Klusons som jeg hadde liggende, helt knall med null slark. Tilslutt en fet reim fra Bearstraps i UK og straplocks fra Grolsch. Trond Tufte som ved siste prosjekt gjorde jobben med å parre kropp og hals, montere stemmeskruer, beinsadel, båndjobb og setup. Og resultatet ble intet annet enn fantastisk etter min mening. Gitaren er veldig levende, stort volum akustisk, rene kassegitaren. Vekten endte på deilige 3kg. Pickupene låter helt kule. Bridge har twang uten å bli tynn, enkelttoner låter tykt og fint. Mellomposisjon og neck låter også tele så det holder. Jeg var litt skeptisk til å gå får såpass tykk hals, da jeg ikke er store karen, men v-formen gjør at den føles helt sjef selv om man ikke har store hender, kunne ikke vært mer fornøyd. . Skramlet sammen et kjapt lydklipp der jeg går gjennom posisjonene på pickupvelgeren, samt litt god gammeldags "noodling. Feel, cleanup med volumkontroll, alt er helt killer, noe det beste jeg har eid noensinne. https://soundcloud.com/amund-blix/ngd
  38. 16 poeng
    Flere bilder her: http://1drv.ms/1TcakQY Greco 1978 SA 700 Walnut ES 335. Sjelden sak dette og hælle måne som det gledes!!!
  39. 16 poeng
    Har fått bildene fra overleveringen nå. Germaniumkid sjekker ut gitaren før overlevering: En av de unge håpefulle prøver seg: En glad gjeng, forum-representantene i midten, og sjefen for Rockeverkstedet på høyre flanke, og småfolket er bandet som øvde :
  40. 15 poeng
    Ser ikke vitsen med å spørre forumet om råd til prissetting når du så legger ut gitarene for det dobbelte og attpåtil skryter av at du mer eller mindre har lurt noen i ettertid.
  41. 15 poeng
    Måtte få på hals og strenger for å sjekke om den tålte presset. Det gjorde den, og jeg er nå overbevist om at plasten holder! Har hatt strenger på et par timer nå, og den er absolutt spillbar. Da kan jeg demontere og jobbe med det kosmetiske i fred og ro!
  42. 15 poeng
    Fikk denne i posten i går! Som jeg har skrevet her noen ganger så har jeg vært på utkikk etter en Ibanez RG5XX en god stund nå. Egentlig så lenge jeg har spilt gitar, men andre gitarer har skjedd i mellomtiden. Syltynn hals, låter konge og ser feeet ut. ? Har ingen planer om å modde noe, bare holde den original.
  43. 15 poeng
    Etter over 20 akustiske instrumenter - gitarer, basser, bouzouki - er det artig å teste ut litt elgitarbygging. Har bygget en elgitar tidligere, for ca 10 år siden. Den ser sånn ut: Det blir gjennomgående hals her også. Har hult ut litt for å få ned vekta. Hadde et par micker liggende, de får holde i første omgang. Litt deler lagt på - tanken er å lakke gitaren rød - og delene blir sorte. Skal ha den gjennomgående halsen synlig på baksiden. Så kom eldste barnebarnet og lurte på om jeg kunne lage en rockegitar til han. Kan jo ikke si nei til slikt. Så da blir det to røde gitarer med gjennomgående hals Tenkte å ha bare en mick på den lille.
  44. 15 poeng
    Siste 3 gitarene til samlingen har gitt mye glede. Jem GMC'n fikk jeg i Athen av en kar jeg ble kjent med på FB. Vi har snakket sammen om en handel i over 2 år. Da jeg plutselig måtte reise hjem fra ferie via Athen ble det handel kl 02.00 om natten. Måtte ta en slurk sprit før jeg la meg. Var noe oppspilt for å si det mildt. J-Custom'n som lå på Finn er bare så inni H...... bra håndverk. Og så ble det 1994 RG 550. 550 nr 7 i samlingen. Digger purple neon fargen. Frøkna sier ikke så mye lengre. Mulig hun har gitt opp. Har fremdeles ingen RG 750 eller RG 565. Men det letes.
  45. 15 poeng
    Lurer på om denne kvalifiserer som forumhore etterhvert? Jeg vet ihvertfall om tre forumitter som har hatt denne innom. Tror den blir en stund på Bryne. Jeg smiler når jeg spiller på den og det er et godt tegn.
  46. 15 poeng
    Hei, Lenge siden jeg har postet noe. Jeg har desverre vært opptatt med andre byggeprosjekt og overhalinger, men kanskje dette er interessant for noen sjølbyggere på forumet. Det begynte som vanlig med et uskyldig spørsmål fra sønnen min, som nå er 16 og har sitt eget obskure eksperiment-jazz-death-metal band i Grimstad: "Pappa, har du sett én-strengs-gitarer?". Og det hadde jeg selvfølgelig ikke. 7 strenger, selvfølgelig. 8 strenger, vanlig. 10 strenger, hvorfor ikke? Men altså ikke 1 streng. Jeg hadde problemer med å se poenget med det, men etter masse youtube'ing og googling begynte det å demre for meg. Bass streng, drop-stemming, kort registeravstand, lett, enkelt, mange rare effekter, flagioletter og bruk av pick-up skruene som bånd for å få de virkelig skrikende diskantene, fretless, osv. Jeg ble litt hekta, for å si det sånn. Jeg dro til den lokale trappefabrikken og spurte om de hadde noe eksotisk treverk. Jeg fikk en meter med merbau-bjelke, med beskjed om at mer eksotisk en dette hadde de ikke. Treverket er dobbelt så hardt som engelsk eik, førti prosent hardere enn teak, og det flyter nesten ikke. Litt googling fortalte meg at det brukes i gripebrett og bass-kropper, men at det egentlig er for tungt til gitarkropper. Dårlig unskyldning spør du meg. Det er bare å frese litt Flisa på en meter kosta meg 400,- blanke kroner. Det var det dyreste de hadde i haugen med kapp. Dønn rett, hardt som jern. Måtte ha den! Jeg var i rugekassa en god stund før jeg løste problemene. Ikke problemer akkurat, men jeg ville gjøre en veldig, veldig enkel gitar. Utskjæring på båndsag gikk lett. Fresing til pickup likeså. Treverket er hardt men porøst. Det har en slags kanaler, eller tuber "in the grain". Det bøyer seg ikke, gir seg ikke, og er fullstendig uelastisk, men veldig lett å skjære, frese, borre og pusse. Fantastiskt morsomt å jobbe med. Det var opplagt at jeg ville ha en fretless hals, og jeg ville ha den helt opp til pickup'en. For å få til det senka jeg bare pickup'en dypt og pussa ned en halv millimeter på gripebrettet fra tredje til tiende bånd. Det ga lav action, og hele planken ble til hals. Jeg lagde nøtt av aluminium, bro av ei flis med merbau. Det siste var ikke noe sjakktrekk fordi treet som sagt er lett å pusse, selv om det er hardt. Må lage denne i bein eller metall på sikt. Jeg droppet volum, tone, av og på knapp, og fikk etterhvert et jordingsproblem. Jeg syntes jeg var veldig smart da jeg løste det og ga meg sjøl et klapp på skuldra. Jeg lagde ei bakplate av aluminium. Jeg borra hull til jack-inngang. Jeg borra hull til strengefeste. Jeg borra hull til strengen gjennom treverket. Og fordi jack'en sitter så godt, og fordi instrumentet er så lett, bruker jeg pluggen som reimfeste også. Det er en del fluer i en smekk Djent stick'er gjør det djent sticker kan. Veldig høyt, veldig dypt, og med rabiate diskanthyl innimellom. Jeg skrudde opp pickup skruen lengst fra broa for å bruke den som trettisjette bånd. Broa flyter, og det hjelper med intonasjonen for å oppnå denne effekten. Registeravstanden er Fender Strat. Sånn omtrent. Hadde jeg vært en dyktigere musiker så hadde jeg lagt ut et videoklipp. Men det er jeg ikke. Så derfor Finish er med danish oil, som herder bra sjøl om treet er veldig oljete. Prosjektet tok tre timer den ene dagen, og fire timer den andre. Mest på filing av metalldelene. Har tatt et par bilder. Håper de dukker opp. Forslag til forbedringer er jeg alltid klar for. M.
  47. 15 poeng
    Bursdagen min nærmer seg fort, og kona slår til allerede med denne. Squier VM Jazzmaster, 3-colour burst. Rett og slett en nydelig gitar til en veldig god pris! Kommer veldig bra satt opp rett fra butikken, Agder Lyd utenfor Kristiansand. Hvis hun hadde gjort en opptelling i kjellerstua først hadde det nok blitt noe annet til bursdagen.....
  48. 15 poeng
    30 +. Men det går på helsa løs. Tjener ikke mer en gj.snitt industriarbeider lønn. Så her snakker vi prioritering med stor P.
  49. 15 poeng
    Hva man gjør med sine gitarer er et personlig valg. Men jeg ønsket å sette denne 1991 RG570 tilbake til mest mulig original stand. Min fjerde forøvrig. Og det blir nok flere. Var etter min smak litt mishandlet men det var lyd i den. V1 og V2 pups lå i kassen. Single coil pup fikk jeg fra Ivar på 4sound. Lagde og limte inn en treramme for å tette hullet som var frest ut til SD pup. Mikset litt hvit og gul negllakk til flekking. Fikk litt loddehjelp av en Ibby freak. Så var det normal TLC og setup. Og det ble bedre en jeg torde håpe på før jeg satte i gang.
  50. 15 poeng
    Avga nettopp stemme i tråden akustisk. Og det satte i gang noen refleksjoner. Men for ikke å ødelegge Akustisk-tråden, så tar jeg det her. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor man slo sammen flere kategorier, som f.eks. Elektrisk og Akustisk, og Forsterkere og Effekter. Personlig ville jeg foretrukket om utviklingen gikk den andre veien, altså mot flere kategorier i stedet for færre. Hvis jeg er i akustisk-modus, og har lyst til å bedrive litt egenutvikling av min akustiske horisont på dette forumet, så blir man jo bare frustret av å drive å leite etter en interessant tråd om akustiske gitarer. Nøyaktig det samme er det med andre kategorier. Det burde etter min mening vært oppdelt slik at dersom jeg lurer på noe om lodding / kobling av pups, så burde jeg kunne gå direkte til en slik kategori, uten å måtte innom tråder som viser seg å handle om rør, eller attenuatorer. F.eks. Da blir GN etterhvert et skikkelig nyttig oppslagsverk, og ikke bare et sted man "henger"...
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.