Gå til innhold

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 07. feb. 2012 i alle områder

  1. 44 poeng
    Hei alle forumitter! Da er det på tide at jeg sier fra meg posisjonen som moderator. Det har blitt noen år allerede. Årsaken til at jeg trekker meg tilbake er enkel, jeg føler det er greit å gi andre muligheten til å sitte i bakgrunen. Det er kanskje ikke nødvendig med en ny moderator umiddelbart, men kanskje blir akkurat du spurt! I tillegg føler jeg at for å bidra med det jeg kan er moderatorstatus langt fra nødvendig. Det er veldig rolig på forumet, ingen bråkmakere, så det skal jeg prøve å endre på nå. Mer Ibanez, mer rosa, mer tapping - kanskje? Har du noe uoppgjort med meg som moderator så er det fint om dette blir ordnet opp i, så kan vi alle sove bedre om nettene. Takk for meg! Det har vært veldig hyggelig! Jeg blir fortsatt værende på forumet, så helt kvitt meg blir dere ikke. PS. En oppfordring før jeg setter strek... Trykk liker på denne posten, slik at jeg får så god rank som mulig.
  2. 25 poeng
    Samlet galskapen som kan få en hver samboer til å fortvile. Og jeg klarer ikke stoppe. Det er vel bare å erklære seg syk. JEM 770 620 570 560 550 548 521 507 470 Alle skjønner vel at jeg må ha en 760 0g 750.
  3. 24 poeng
  4. 23 poeng
    Hei dere som fulgte dette. Tenkte å gi en update på dette. Gitaren dukket opp via via.. En god venn av meg kom over gitaren, og gjennom dialog med lokalt politi, fikk jeg returnert den. Den bar preg av dårlig stell; møkkete, seig, rust, loddinger på elektronikk som var gått opp etc. Jeg tok gitaren med på hytta, skrudde den helt fra hverandre, pusset, oljet, loddet, polerte og satte på strenger - og den var som NY! Politiet spurte om jeg ønsket å gå videre med saken, men til det svarte jeg at det er helt uinteressant for meg. Jeg ville kun ha tilbake gitaren. I dag lever den et godt liv, og brukes daglig.
  5. 19 poeng
    Hei forum. Tenkte jeg ville dele litt om mitt første bygg av en elgitar helt fra bunn. Jeg har en god stund tenkt at det hadde vært gøy å lage sin egen gitar, og da jeg fant en bjørk etter oldefaren til kona hadde jeg en god grunn til å starte (selv om bjørk kanskje ikke er førstevalget i materiale til gitar i manges øyne). Som ung var jeg stor fan av Lenny Kravitz og har alltid syntes at en Flying V var rå, så da falt valget på den... (hadde jeg bare visst hvor mange timer jeg ville lete etter deler til den). Jeg fikk tak i noen tegninger, og lagde meg maler. Etter en prat med en lokal bassbygger (listerudbass.com - får jeg lov til å ha linken her moderator?) fikk jeg tipset om at bjørk var litt for livlig til å ha som hals på gitaren, og valgte å kjøpe lønn og valnøtt av hardtre.no. (Jeg deler hvor jeg har kjøpt kun for opplysningen, og jeg har ingen interesser i noen av disse to sidene!) Jeg jobbet tidligere som tømrer og har en del verktøy i garagen/ verkstedet der bilene ofte står, men har begynt å jobbe som lærer på en ungdomsskole hvor vi også har en fin sløydsal. Her har jeg fått jobbet emnet ned til en passe tykkelse, og jeg skulle igang med å lime sammen kroppen. Dette viste seg å være litt verre enn først antatt. Jeg prøvde først å lage en "kile" hvor jeg kunne tvinge delene sammen med kiler i bunnen. Dette ble en dårlig liming, og jeg delte kroppen på langs for en ny liming. Den nye limingen ble inspirert av en jeg fant på nettet som hadde bygd seg en V. Her kuttet jeg ut noen rette vinkler som jeg kunne bruke lange tvinger på. Med kroppen ferdig kuttet startet jeg med fresing av fordypningen til elektronikken, og lommen til halsen. Slik har kroppen ligget en god stund, mens jeg begynte på halsen som er et kapittel for seg selv. Jeg har bygd meg en jigg for fresing av halsen med utgangspunkt i Bill Scheltema's jigg for dette. Før jeg brukte jiggen til å forme halsen freste jeg spor til trussrod'n: Den ble ganske bra, men tok nok lenger tid å bygge enn jeg ville brukt på å shape halsen for hånd. Den gjør grovjobben ganske fort når man først har laget den, og trenger kun noen minutter med sandpapir for å bli bra. Som dere ser så blir det grove kanter i enden ved hodet og hælen dit fresen har gått, og de har jeg jobbet med i disse dager. Så nå er jeg ca. her: Videre er planen å lage hull til pickup's og gjennomgående hull til strengene, samt feste bridge'n. Også har jeg vært i kontakt med en lakkerer som kunne blande meg en Surf Green, og la meg gjøre pussejobbene mellom strøk. Dette ble en lang og rotete post, men kanskje noen synes det er interessant Det vil komme oppdateringer etterhvert, men jeg har en gravid kone med 2,5 uke igjen av terminen, så det kan komme "ufrivillige" stop i gitarbyggingen! Hilsen Torbjørn V.
  6. 18 poeng
    Er mitt ansvar bevisst og lager en tråd på denne krembollen. Er da en evig sucker for LP Special i TV yellow, og har hatt et par stk tidligere. Hadde nå egentlig endelig bestemt meg for å prøve å finne en original en, og var for å teste en '59 for noen uker siden. Var en fryktelig fin sak, og spilte og låt bra. Sjappa hadde også akkurat fått inn en helt ny CS 1960 Special i aged utgave, og bestemte meg for å prøve å ta en objektiv sammenlikning. Kort fortalt så var det eneste feltet hvor gammer'n gruste ungdommen på mojo og muuuuligens halsprofil - på alle områder var CSene like bra eller bedre. Til og med på lyd, faktisk. I tillegg så hadde gamla et (forholdsvis vanlig for disse) lett brudd i halsfestet, og ettersom hun her da kostet halvparten av bestemor så ble det fornuften som seiret. Dæsken. Det som egentlig er mest spesielt her er hvor flinke gutta hos Gibson begynner å bli på ageing. Det var faktisk ikke helt enkelt å se forskjellen på ny og gammel ,og den føles ut som en gammel gitar. Spiller og låter også heeeeelt herlig. Love it. Specials er virkelig noe spesielt.
  7. 18 poeng
    Her trengs det et lite opplæringskurs tror jeg: 1. Pickups som sitter i en gitar er aldri bra! I hvert fall ikke hvis det er en Gibson, eller en Fender. De kan ikke lage pickups. 2. Samme gjelder egentlig all elektronikk i en gitar, og i hvert fall i alt av Fender og Gibson. Selv om det er samme produsent, vil det låte mye bedre enn det som sitter i. 3. De beste pickuppene blir som regel laget hjemme på kjøkkenbenken av en som ikke har gjort det før. Han har ofte fått tak i noe magisk tråd eller noe. 4. Desto dyrere og mer ukjente pickuppene er, jo bedre låter de. Hvis du tilhører en liten eksklusiv gruppe som er alene om kjenne til de rette pickuppene, så er det de beste. 5. Uansett hvor bra pickups låter, så kan du bytte til noen som låter enda bedre. Slutt for all del ikke med å bytte.
  8. 18 poeng
    Sikkert noen her som lurte på hvorfor i alle dager jeg solgte R7en til @strikes - det var ikke ene og alene fordi jeg ble lurt til å selge, men jeg kjøpte for en stund siden noe gammelt treverk som gjorde at jeg måtte/burde selge noe annet (#luksusfellen)... Jeg kjøpte egentlig denne for noen måneder siden, men fikk i siste sekund beskjed om at den var solgt til noen andre ettersom han overbød meg. Valgte å legge det bak meg, men så fikk jeg mail om at den var tilgjengelig igjen. Brukte vel ca tre sekunder på å slå til, og fikk gitaren i hus for en måneds tid siden. Dette er da en 1963 Telecaster. Refin i blonde (vet ikke originalfargen, men sannsynligvis blonde), byttet ut plekterbrett med en 1967ish "tort back" som har blitt temmelig grønt, i en 1966/67 kasse og med pot'er og switch byttet (originale som funker ligger i kassen). Har nok hatt et båndbytte en gang i tiden, men er bra gjort og fortsatt masse liv igjen. Gitaren spiller og låter E N O R M T bra - er vel objektivt sett den fineste gitaren jeg har. Som en kuriositet så hadde jeg en kjent & kjær artist innom som skulle kjøpe den gamle Tele'n min, og etter å ha prøvd denne fikk jeg beskjed om at det sannsynligvis var den beste gitaren i verden:). Vet ikke helt om dette stemmer, men er uansett veldig, veldig fornøyd. Har vel på sikt planer om å finne et originalt plekterbrett, men de er såpass sjeldne og steindyre at jeg ser det helt an. Enough BS, her er noen bilder: Og til slutt en liten sekstitallsbukett: '62, '63 og '64. Mangler da som dere alle skjønner en '61 Jazzmaster (eller '65 da).
  9. 18 poeng
    Audun har ønsket å trekke seg som moderator. Nå er han ikke moderator lenger. Vi takker for innsatsen, og han kan kose seg med velfortjent status som støttemedlem Litt trist er det, fordi han har gjort en formidabel jobb med å sørge for at forumet har vært et hyggelig sted å være.
  10. 16 poeng
    Har fått bildene fra overleveringen nå. Germaniumkid sjekker ut gitaren før overlevering: En av de unge håpefulle prøver seg: En glad gjeng, forum-representantene i midten, og sjefen for Rockeverkstedet på høyre flanke, og småfolket er bandet som øvde :
  11. 15 poeng
    Nytt «point of no return»: liming av gripebrett. Ser at det ikke er 100% fit mellom hals og gripebrett, men jeg håper det funker allikevel. La på litt silikon i bunnen av truss rod-kanalen for å unngå at det oppstår «klirring». Radius-blokker sørger for jevnt press. Skal få stå sånn i et døgn eller så, så blir det å fortsette på hals og headstock. (Påførte enda litt mer lim enn som så, men tok ikke bilde).
  12. 15 poeng
    Måtte få på hals og strenger for å sjekke om den tålte presset. Det gjorde den, og jeg er nå overbevist om at plasten holder! Har hatt strenger på et par timer nå, og den er absolutt spillbar. Da kan jeg demontere og jobbe med det kosmetiske i fred og ro!
  13. 15 poeng
    Fikk denne i posten i går! Som jeg har skrevet her noen ganger så har jeg vært på utkikk etter en Ibanez RG5XX en god stund nå. Egentlig så lenge jeg har spilt gitar, men andre gitarer har skjedd i mellomtiden. Syltynn hals, låter konge og ser feeet ut. ? Har ingen planer om å modde noe, bare holde den original.
  14. 15 poeng
    Siste 3 gitarene til samlingen har gitt mye glede. Jem GMC'n fikk jeg i Athen av en kar jeg ble kjent med på FB. Vi har snakket sammen om en handel i over 2 år. Da jeg plutselig måtte reise hjem fra ferie via Athen ble det handel kl 02.00 om natten. Måtte ta en slurk sprit før jeg la meg. Var noe oppspilt for å si det mildt. J-Custom'n som lå på Finn er bare så inni H...... bra håndverk. Og så ble det 1994 RG 550. 550 nr 7 i samlingen. Digger purple neon fargen. Frøkna sier ikke så mye lengre. Mulig hun har gitt opp. Har fremdeles ingen RG 750 eller RG 565. Men det letes.
  15. 15 poeng
    Hei, Lenge siden jeg har postet noe. Jeg har desverre vært opptatt med andre byggeprosjekt og overhalinger, men kanskje dette er interessant for noen sjølbyggere på forumet. Det begynte som vanlig med et uskyldig spørsmål fra sønnen min, som nå er 16 og har sitt eget obskure eksperiment-jazz-death-metal band i Grimstad: "Pappa, har du sett én-strengs-gitarer?". Og det hadde jeg selvfølgelig ikke. 7 strenger, selvfølgelig. 8 strenger, vanlig. 10 strenger, hvorfor ikke? Men altså ikke 1 streng. Jeg hadde problemer med å se poenget med det, men etter masse youtube'ing og googling begynte det å demre for meg. Bass streng, drop-stemming, kort registeravstand, lett, enkelt, mange rare effekter, flagioletter og bruk av pick-up skruene som bånd for å få de virkelig skrikende diskantene, fretless, osv. Jeg ble litt hekta, for å si det sånn. Jeg dro til den lokale trappefabrikken og spurte om de hadde noe eksotisk treverk. Jeg fikk en meter med merbau-bjelke, med beskjed om at mer eksotisk en dette hadde de ikke. Treverket er dobbelt så hardt som engelsk eik, førti prosent hardere enn teak, og det flyter nesten ikke. Litt googling fortalte meg at det brukes i gripebrett og bass-kropper, men at det egentlig er for tungt til gitarkropper. Dårlig unskyldning spør du meg. Det er bare å frese litt Flisa på en meter kosta meg 400,- blanke kroner. Det var det dyreste de hadde i haugen med kapp. Dønn rett, hardt som jern. Måtte ha den! Jeg var i rugekassa en god stund før jeg løste problemene. Ikke problemer akkurat, men jeg ville gjøre en veldig, veldig enkel gitar. Utskjæring på båndsag gikk lett. Fresing til pickup likeså. Treverket er hardt men porøst. Det har en slags kanaler, eller tuber "in the grain". Det bøyer seg ikke, gir seg ikke, og er fullstendig uelastisk, men veldig lett å skjære, frese, borre og pusse. Fantastiskt morsomt å jobbe med. Det var opplagt at jeg ville ha en fretless hals, og jeg ville ha den helt opp til pickup'en. For å få til det senka jeg bare pickup'en dypt og pussa ned en halv millimeter på gripebrettet fra tredje til tiende bånd. Det ga lav action, og hele planken ble til hals. Jeg lagde nøtt av aluminium, bro av ei flis med merbau. Det siste var ikke noe sjakktrekk fordi treet som sagt er lett å pusse, selv om det er hardt. Må lage denne i bein eller metall på sikt. Jeg droppet volum, tone, av og på knapp, og fikk etterhvert et jordingsproblem. Jeg syntes jeg var veldig smart da jeg løste det og ga meg sjøl et klapp på skuldra. Jeg lagde ei bakplate av aluminium. Jeg borra hull til jack-inngang. Jeg borra hull til strengefeste. Jeg borra hull til strengen gjennom treverket. Og fordi jack'en sitter så godt, og fordi instrumentet er så lett, bruker jeg pluggen som reimfeste også. Det er en del fluer i en smekk Djent stick'er gjør det djent sticker kan. Veldig høyt, veldig dypt, og med rabiate diskanthyl innimellom. Jeg skrudde opp pickup skruen lengst fra broa for å bruke den som trettisjette bånd. Broa flyter, og det hjelper med intonasjonen for å oppnå denne effekten. Registeravstanden er Fender Strat. Sånn omtrent. Hadde jeg vært en dyktigere musiker så hadde jeg lagt ut et videoklipp. Men det er jeg ikke. Så derfor Finish er med danish oil, som herder bra sjøl om treet er veldig oljete. Prosjektet tok tre timer den ene dagen, og fire timer den andre. Mest på filing av metalldelene. Har tatt et par bilder. Håper de dukker opp. Forslag til forbedringer er jeg alltid klar for. M.
  16. 14 poeng
    Mekket litt på goldtopen min i dag. Siden man tross alt skal ha en hobby bestemte jeg meg for å "Duane-ifisere" gitaren litt. Helt poengløst å gjøre det, men det er nå moro lell. Jeg satte på noen Grover milk bottle tunere, et nytt TRC med litt videre bevelling, en ravfarget knott på pickup-velgeren og plukket av poker chipen. I tillegg satte jeg inn et sett T-Tops fra rundt 1969-70 (seff med Peter Green-mod). Låter ytterst pent; klart og definert. Morer meg stort med å spille på denne.
  17. 14 poeng
    Kan jeg få lov til å være helt ærlig ts? Synes du henger deg altfor mye opp i CTS pots, RS kondensatorer, om ting er Mex eller USA, hvor mye det koster osv osv. Ville heller brukt mer tid på å øve både gehør og generell musikkforståelse. Jeg tviler på om du hører forskjellen på om det er usa eller mex deler, og jeg tviler du hører forskjellen på CTS pots vs Kina pots etc. Jeg tror man skal ha rimelig "perfekte" ører for å høre slike små nyanser. Ikke et angrep på deg, men jeg synes fokuset er på helt feil sted. Lær deg også å stemme gitaren før du deler opptak med oss.
  18. 13 poeng
    Vel verd fire måneders venting. Kick ass gitar. 1 pc mahogny kropp 1 pc mahogny hals Lønnetopp satin Pelham Mojotone pickups
  19. 13 poeng
    Jeg blir stadig overrasket i min ville jakt på MIJ 80/90 tall Ibbys hvor elendig enkelte gitarer er tatt vare på. Denne dukket opp på Ebay i Tyskland. Damen som solgte hadde funnet den på et loft eller i en kjeller. "Speicherfund" stod det i annonsen. Hun synes tydeligvis ikke det var noe særlig poeng i å shine den noe før salg. Noe av det værste jeg har sett. Men dermed større utfordring. Og færre som gidder å by. Ikke noe hokus pokus å sette denne i stand. Vanlig lakkrens og polering. Og heftig børsting av tremolo med WD40 og tannbørste. Kommer på sikt til å bytte begge potter og 5 veis bryter å sette et Dimarzio i bridge. Bilder sier mer en 1000 ord eller noe sånt.
  20. 13 poeng
    Jupp, det er lett å gå bananas. I dag kom disse tre inn. Hadde egentlig bare tenkt å handle sistnevnte. .. Aria Pro II Leopold. Det er lett å la seg lure. Denne fikk jeg til 950,- men så glemmer man litt Rinkya-gebyr, frakt og moms og slikt. Grunnen til den lave prisen var et reparert (forholdsvis amatørmessig men solid) halsbrudd. Den låter og spiller grisebra men er 4,8 kg... Bonus (ikke alltid lett å tyde disse googleoversettingene) var at det følgte kasse med. Totalt kom denne på ca 2800,- Ja... Plutselig dukket det opp noen eBow låter i repetoaret.. Tipper denne ikke er japansk men virker mer solid enn den siste Burny Sustainerern jeg prøvde var. Skal gjøre litt research men tipper en noe eldre modell enn de nye kinesiske, MIK eller noe. Enromt lett men det er sikkert gjort plass til litt elektronikk og slikt. 3300g. Lettspilt og fin men litt kjip og hissig lyd i bridge-pickup. Lett å gjøre noe med. Rosinen i pølsa! Crews Key To The Rock (japanere og navn...). Japan, nitro, ihverfall top coat. 2800g. Meget pluss instrument med litt stativmerker svidd inn i nitroen. Fikk denne til en ok pris. Helt opp gitar!
  21. 12 poeng
    Denne ble min i dag, etter ar jeg har spilt mye på den de siste dagene😊 Det er en ganske velholdt 1941 Gibson L-4N. Den har foreløpig ikke pickup, men jeg vurderer å sette på de DeArmond Rhythm Chief med monkey stick🎸
  22. 12 poeng
    Her er mine tre Fender Stratocastere. 2 Gilmour inspirerte 57 reissues, og en CS 56
  23. 12 poeng
    Byttet til meg en veldig naken og sliten SG for en stund siden. Strukturelt var den helt fin, bånd og hals likeså men noen hadde begynt å slite den ned. Tenkte dette kunne bli en fin forsøksgitar for refinish med midler og utstyr lett tilgjengelig og som ikke kostet masse. Kjøpte bilutredningslakk, grunning og klarlakk på Biltema og de to første var jeg egentlig ganske så fornøyd med men klarlakk skal jeg lete andre steder etter. Resultatet ble ikke ille, faktisk slettes ikke verst, men ser absolutt forbedringspotensiale. Det dreier seg mest om grunnarbeid og teknikk. Alt i alt godt fornøyd. Deler var ting jeg hadde liggende, blant annet et sett DiMarzio 36th, Tonepros abr-1 og Gotoh alu Stop Tail.
  24. 12 poeng
    Når man er sjuk, kan man spelle gitar.
  25. 12 poeng
    Da var det på tide med en oppdatering på denne. Måtte lage meg en "binding laminator" for å lage flerlags binding som jeg skulle ha på headstock'en. Brukte aceton for å lime sammen de forskjellige lagene. Oppdaget når jeg skulle lime på halsen at det ble for lite med 2 grader i halsvinkel. Måtte lage en kile som økte vinkelen til 3 grader. Limte deretter på halsen. Så var det fresing av hull for pickup'er, boret først vekk mesteparten av materialet som skulle bort. Så var det liming av gripebrett Deretter greide jeg å bore det ene hullet for strengefestet på feil plass. Måtte da lage en plugg for å tette hullet. Grovsaget den på båndsagen og deretter spente jeg den opp i bormaskinen for så å bruke filen på den til den fikk rett dimensjon. Limte den på plass og så etterpå at jeg kunne ha tenkt på å få retningen på veden lik. Da dette var fikset var det tid for beising av gitaren, bruker Herdins ekte beis som jeg bruker Trestjerners gulvlakk over (oljebasert fordi vannbasert lakk løser opp beisen. Kan bruke vannbasert etter at man har lagt noen strøk med oljebasert.). Ble ikke helt fornøyd med fargen på denne, synes at det blir for mørke partier. Neste gang tror jeg at jeg blander beisen i lakken slik at jeg kan legge på flere strøk med farget lakk. Tror jeg da vil ha større kontroll på hvor sterk/kraftig fargen vil bli og at den ikke vil trekke like mye inn i treverket og dermed bli jevnere. Det som står igjen er da vannsliping og polering og montering av hardware + at jeg skal prøve å lage nut av bein.
  26. 12 poeng
    I den grad det er mulig, har forumet fra og med i dag blitt litt mindre sexy. Captain Sexy trekker seg som moderator, og blir da vanlig medlem. På vegne av oss alle takker jeg for innsatsen, og jobben du har gjort, uten annen lønn enn en og annen sur kommentar og stort sett lite heder og ære. Bra jobba! Vi som modererer har vurdert det dit hen at det for tiden er så rolig at vi som er igjen klarer oss greit. Skulle behovet for flere moderatorer oppstå, gir vi lyd fra oss, slik at alle som higer etter en slik status kan melde seg på søkerlisten. Åpner herved opp for takksigelser, ovasjoner og festtelegrammer til kapteinen.
  27. 12 poeng
    Da begynner gitaren å bli ferdig, brukte den siste skiva til The Mansters som plekterbrett, gjenstår å skjerme den og kjøpe noen ledninger så jeg får festet på en 3way switch. Fikk hjelp til å male gitaren av min 6 år gamle datter, så dette ble ett hyggelig prosjekt
  28. 12 poeng
    Dette blir jo som å spørre en mor om hvem som er favorittbarnet, men jeg må innrømme at nå om dagen så er hun her favoritten:
  29. 11 poeng
  30. 11 poeng
  31. 11 poeng
    Litt sånn hastverksarbeid, men det ble da noe
  32. 11 poeng
    Etter og hatt lyst på denne gitaren i sikkert 15-16 år kom den endelig inn døra på onsdag. Har vært noen eksemplarer til salgs opp gjennom årene, men har liksom bare aldri blitt noe kjøp på meg. Fått spilt noen timer på den nå og den innfrir. Veldig lettspilt og låter like tøft som den ser ut, dog mulig jeg bytter pickups etter hvert for å få den mest mulig original.
  33. 11 poeng
    Har spammet småprat- og gladsak-trådene med bilder av lakkprosessen, men flesker til med en egen tråd nå som teleslyngelen straks er ferdig. Dette blir skikkelig rocke-tele. Har parchment plekterbrett på vei inn, men sort ser tøft ut det også. Kroppen er fra eBay-auksjon (direkte fra MJT) og halsen er fra Warmoth sin Showcase. Warmoth Modern, roasted maple, 10-16» radius, SS6150-bånd og ‘boat neck’. Omlag 10 lag med tru oil, ikke perfekt, men er fornøyd. Elektronikk fra roteskuffen, Klein ‘Dallas Blues’ pickups (tror jeg, @Fano-manhusker kanskje?). Gotoh staggered Kluson-type, så skal i utgangspunktet ikke behøve å sette på strengetre, men kjenner jeg er litt skeptisk. Skal få gjort den ferdig i løpet av ettermiddagen, så blir den med meg på bandøvelse i morgen kveld. Edit! Kan informere om at staggered tuners funker brillefint, selv med en nut som trenger tilpasning. Ei dårlig tilpasset nut betyr som oftest store stemme/intonasjonsproblemer, og det velkjente problemet med sur g-streng har meldt sin ankomst her. Nå må jeg bare bli helt ferdig med straten også før jeg leverer de inn til gitartech for å få tweaket til de siste 2-3% som forhåpentligvis løfter gitarene fra kurante til bra instrumenter. Bestilte halsene med corian-nut, men har ikke nøyaktige nok filer til å tilpasse de selv, og trenger uansett en del mer trening akkurat der.
  34. 11 poeng
    Ble et lite spontankjøp igår. Merker at jeg har hatt et drag mot akustisk gitar etter at jeg solgte min Martin D16, så ble det en Furch D20 CM på lavbudsjett istedenfor til en veldig behagelig pris. Tok en reell sjanse da jeg kjøpte den - kjøper kjøpte den ny for ca 15 år siden, men har ikke brukt den - så gitaren har stått i kassen. Halsen var svært buet, action var på ca 1cm. Helt umulig å spille på. Tok den med hjem likevel, oljet halsen og filet ned saddelen en god del. Halsen var helt slakk, så det måtte en god trussrodjustering til. Hadde ingen strenger liggende, men det hadde de heldigvis på Clas Ohlson! Ble svææært overrasket over hvor bra den låt etter at den hadde fått litt pleie. Meget crispy lyd med god klang, merker spesielt godt på de tykkeste strengene at der er en god balanse mellom bass og diskant. Tydelig at Furch har gått for en veldig "naturlig rå look" med mye treverk og lite pynt. Reagerte litt på at en såpass bra gitar kom med så dårlige instillinger fra fabrikk, saddelen var helt uvirkelig svær. Jeg må også file litt ned på nøtten, da strengene er litt høyt oppe på de første båndene. Har hatt Taylor 110 og Martin D16 før. Taylor har en svær lyd, Martin er veldig dempet i lyden - Furch er et sted midt i mellom men med litt ekstra crispy tone. Den har mye diskant, bass og crisp - uten å låte for høyt - litt dempet stemning. Egentlig vanskelig å sammenligne. Prismessig ligger de på samme linje som Taylor 110 (kanskje litt mer) men halvparten av prisen av en Martin D16. Kvalitetsmessig er den ikke langt unna Martin - så her får du MYE gitar for pengene, selv om Martin har sin egen sjarm Jeg foretrekker Martin da jeg syns det var litt stas å eie en, samt den jeg hadde var perfekt satt opp av Falck, men den hadde kostet meg ca 6-7.000kr mer brukt da de ligger svært overpriset på bruktmarkedet og jeg hadde nok ikke fått en så veldig mye bedre gitar. Furch D20 CM ligger på ca 8.000kr ny. Noen forhandlere har kampanje på de. Verdt å sjekke ut hvis man er på utkikk etter en kvalitetsgitar som gir veldig mye for pengene.
  35. 11 poeng
    Jaja, gikk på nok en schmell... i 2015 kom Gibson med denne, og jeg fikk akutt kronisk bokserløft. Ba gutta på VG bestille en, og da den kom så innfridde den på alle måter. Unntatt på pris. Var heeeelt latterlig priset, og jeg kunne ikke annet enn å takke nei. De fikk den tilbake for salg et år senere, men da var jeg for treig. Fast forward til 2017, og jeg henter en R7 blacktop hos en hyggelig kar. Og der hang denne gitaren på veggen. Sa at den skulle jeg ha når den skulle selges, og fikk da en sms nylig hvor han vurderte å selge. Litt frem og tilbake, men fikk endelig aksept i går og hentet gitaren i dag. Karma is an expensive bitch. Er da en 2015 Les Paul 1960 Collector’s Choice (å for et harry navn...) #34 Blackburst. Bakgrunnen var en eller annen kar som bestilte en ny LP i 1960 men som ikke hadde råd til sunburst eller kasse, så Gibson malte over en allerede produsert burst med sort maling, tok penga og sa takk. Denne gitaren eies i dag av Bonamassa, og Gibson lagde da en serie basert på denne på 200stk (tror jeg) i 2015. Bikker akkurat 4 kg, tykk og fin 59 hals, låter kuler og krutt og spiller herlig, til tross for et veldig rart oppsett. Både bro og stoptail er stilt skyhøyt, og strengene var satt på så dårlig at to av dem ikke holdt stemmingen i det hele tatt. Skal få tatt et skikkelig setup, og mistenker at hun her da blir en skikkelig bra player (gitt hvor bra hun er nå med disse raritetene).
  36. 11 poeng
    Da ble det jammen en julepresang fra julenissen i år også!
  37. 11 poeng
    Ble svenskehandel denne gang. Sjelden sak dette her. Selv Pål Larsen på Norsk Musikk hadde ikke så mye info. Dukket opp nær Malmø. Og jeg tok den usett . Ble litt skuffa da hakk og sår var en del heftigere en jeg antok fra de bildene jeg fikk. Knotter og strap buttons var ikke orginale. Så jeg tok de fra en 570 som kan ofres. Denne slange greia er en slags Japansk svar på Usa Custom Grapich Metal Design. Den ble kun levert til noen land i Europa og Australia. Rg 560 kropp og RG 750 hals. Har ikke klart å finne den i noen katalog. Er nok blandt de sjeldne denne. Ble som vanlig nummen i fingrene etter all detailng. Burde vært det pga av spilling.
  38. 11 poeng
    En av komponentene fra en trade med godeste @OsamaFetLaden. Ettersom det er oppussing som gjelder om dagen så har jeg kun rukket å bli halvkram av finishen på denne luringen. Byggekvaliteten virker dog upåklagelig og ser frem til å teste den ikveld. Edit: Yamaha rgx 621 der, altså.
  39. 11 poeng
    Gikk litt fort dette her - luftet Jazzmaster'n for salg ettersom jeg er mer glad i Jaguaren og hun fikk ikke nok spilletid. Fikk et bytteforslag i dag, og noen timer senere så ligger det altså en 2003 Gretsch Silver Falcon på lekerommet. Har såkalt Vertical Wing logo på headstock (som jeg syntes er grisete) og block inlays (der syntes jeg de mer klassiske Gretsch halvmånene er finere, men men), og oppgradert med Titan bridge fra Tru-Arc og ny koffert (org. Gretsch). Orginal koffert var med (med masse patina og adressen til forrige eier som var litt morsomt) - den orginale roller bridge'n fulgte med. Gitaren har HiloTrons fra TV Jones, som visstnok også er Da Shiznit. Gitaren er særdeles strøken, ser nesten ny ut. Må nok spille på hun her uten bukser:). Er nå satt opp med .12ere som er litt vel tøft for puselankene mine, men låter enormt fett. Blir nok .10 på denne snart. Har GASet på Gretsch i en stund nå, og hadde egentlig bestemt meg for en annen (gammel) en - foretrekker gammalt og patinert, men hun her trykket på nok knapper:). Fikk kun tatt et par raske kjipe bilder - blir nok fotoshoot snart (lover å ta på meg bukser først):
  40. 11 poeng
    slik ble den da, anser den som ferdig nå. Dette bildet viser fargen ganske nær virkeligheten. Jeg ble fornøyd med denne.
  41. 11 poeng
    Siden Axe FX Ultraen min sluttet å få nye oppdateringer for en 4-5 år tilbake har jeg sett på muligheten til å oppgradere til et nyere Fractal Audio produkt. Problemet har bare vært at Axe FX 2 har vært uhorvelig dyrt, og for mitt bruk, hadde en Axe FX 2 krevd fotbrett i tillegg. I fjor høst kom derimot en annonsering fra Fractal Audio jeg ikke var forberedt på. I stedet for å være nødt til å kjøpe en Axe FX 2 XL+ fra G66 for 28000 + fotbrett til flere tusen, annonserte Fractal Audio AX8, en litt nedskalert versjon av Axe FX 2 integrert i en fotpedal-løsning. Prisen ble på bare 17000, ferdig levert inkludert moms og levering, noe som er konkurransedyktig oppimot konkurrentene kemper og L6 Helix. Jeg var på ventelista med en gang, og i forrige uke leverte G66 fotbrettet på døra hjemme hos meg! I denne posten tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om hva jeg synes om det nye produktet fra Fractal Audio. Hvorfor modellering? Jeg har lenge spilt svært mange forskjellige sjangrer. Jeg trenger muligheten til å ha alt fra rene jazz-lyder til en skikkelig vrengt plexi, og jeg er kresen. Det holder ikke med én amp. Jeg er også avhengig av innspillingsmuligheter, noe som er særdeles enkelt med en modelleringsenhet. Jeg må også ha mulighet til å spille med lavt volum da jeg bor i borettslag, og jeg må ha mulighet til å bruke enheten på bandøving og eventuelle spillejobber. Axe FX Ultra har lenge oppfyllt alle disse kriteriene for min del, og den låter bra, men med bare 10 slots for egne kabinetter ble det litt lite, og portabiliteten til AX8 gjorde også beslutningen om å oppgradere enklere. Hva er AX8? AX8 er en nedskalert versjon av Fractal Audio's Axe FX 2. Den har kun mulighet til å kjøre en amp-blokk og en kabinettsimulering samtidig, mot 2 av hver på Axe FX 2. Den mangler også en del av de mest sære effektene som vocoder, multitap delay o.l. Den har også en noe svakere DSP, som gjør at man ikke kan kjøre fullt så mange effekter samtidig som på Axe FX 2. AX8 har heller ikke et innebygd interface, så man trenger et lydkort for å ta opp med AX8, men dette hadde jeg fra før, så det var ikke et problem. Den har derimot alle de svært gode ampmodellene fra Axe FX 2, alle kabinettene, med plass til 512 egne kabinetter, USB med mulighet for redigering fra PC/Mac, 4 tilkoblinger for expressionpedaler eller ekstra pedaler for switching, og de samme kraftige routingmulighetene som med Axe FX 2. En stor styrke jeg merker de nye Fractal Audio produktene har er en ny oppdeling i programmeringen. Når du har laget deg et program med effekter og en amp, kan du ha 8 forskjellige scener i dette programmet. Scene 1 kan ha ampen skrudd ned, med litt chorus og reverb for eksempel, og med ett trykk på en fotpedal bytter du til scene 2. Der kan du slå av chorusen, slå opp gain på ampen, slå på en drivepedal og kanskje litt delay, med bare ett fotpedaltrykk. Tidligere om man ønsket dette, måtte man bytte program, og da ble det fort slik at man hadde f.eks "låt 1 clean" "låt 1 crunch" "låt 1 lead" som separate program og da kunne det fort bli svært mange programmer. Nå trenger du kun et program for hver låt, hvor scene-endringer endrer interne parametre i selve programmet slik at man kun trenger ett program for alle endringene i ei låt. Høres vel og bra ut det, men åssen er interfacet? Dette er det som møter deg når du starter enheten. Om du kun ønsker å slå av/på effekter som på et vanlig pedalbrett, gjør du ingenting. Da kan du slå av/på effektene med pedalene som er merket 1-8 og lyset rett over pedalen vil vise om effekten er på eller av. Om du ønsker å bytte "scene" trykker man enten en gang på F2 og velger scene (1-8) eller så kan man holde nede F2, så vil enheten gå over i "sticky scene mode" som gjør at du KUN endrer scener, og ikke slår av/på effekter individuelt. i "pedalbrett"-modus kan du også f.eks bruke knapp 5 eller 6 i dette tilfellet for å bytte scene om man ønsker det. Alle pedalene er programmerbare, og de kan gjøre stort sett akkurat det du vil de skal gjøre. Led'en øverst til venstre på hver knapp viser hvilken scene som er valgt, og Y-leden viser om effekten er i Y-modus (Led på) eller X-modus (Led av) X/Y er veldig greit om man ønsker f.eks forskjellige delayeffekter på et program. Alle de mest vanlige forsterkerparametre ligger lett tilgjengelig på fronten, og etter en uke med å bli kjent med bruken, må jeg bare si at selv om læringskurven er bratt, og det er hinsides mange parametre å leke seg med, så har Fractal audio gjort en svært god jobb med hvordan man navigerer på enheten. Det er litt vanskelig spesielt i starten, men det vil det alltid være med en så avansert enhet. For å bare nevne eksempler, så finnes det muligheter for å endre verdier på kondensatorer, modellere at en amp har en for liten eller for stor utgangstransformator, modellere bytte av preamprør, modellere bytte av poweramprør, modellere en for hot/cold bias, endre bassrespons, høytalerresonans, "mains impedance", om ampen skal ha lite eller mye negativ feedback osv osv osv. Her er et sitat fra manualen: Slike avanserte parametre finnes det MANGE av. Så helt på slutten vil jeg ta for meg litt argumenter for og mot enheten. Alt dette vil være subjektivt, og noe jeg synes er positivt kan du mene er negativt. Positivt Dekker behovene til de aller fleste gitarister. Inkluderer fotbrett. Er svært liten og kompakt (Mindre enn helix). Særdeles god modellering. 512 slots for brukerkabinetter (mer enn nok). Konstant oppdateringer fra Fractal Audio med en del nyvinninger, nye amper, effekter osv. (vi er allerede på v 3.04). Negativt Bratt læringskurve, mange parametre som en vanlig "layman" aldri kommer til å endre på. Monochrome skjerm (seriøst, i 2016?) Så helt til slutt, kan jeg vel ikke poste dette uten lydklipp, vel? Jeg synes det er så veldig mange som legger ut metall med disse enhetene, så her får dere et klipp med litt twang! Gitaren som er i bruk er CS Stratten min. Ampmodellen er en modell av Keith Urban's Tweed med matchende kabinett. starten er streit med litt delay og reverb. etter hvert får klippet mer gain, en kompressor kobles inn, og delayen går til å være mer slapbackdelay. Deretter får klippet enda mer gain med en TS808. Helt til slutt kobles Kompressoren og 808'n inn. Her er enda et klipp. Les Paul med Suhr Aldrich mikker kobles i en modell av en JTM45. Kabinettet er en "IR mix, based on a 4x2 Marshall TV with G12M25 greenbacks" Delay kobles inn etter hvert, men starten er kun ampen med gitarvolumet skrudd ned og jeg spiller svakt. Volumet skrus opp og en "Face Fuzz" (gjett hva det er forno da) kobles inn.
  42. 11 poeng
    Lagde et plexiglass- og aluminiumsbrett til tabletop'en min i går. Var luta lei av å stå bøyd over et bord med en bass foran meg som dunket inn i alt og ingenting. ?
  43. 11 poeng
  44. 11 poeng
    Da er gripebrettet kuttet og slipt til riktig bredde: I morgen tar jeg det med etter jobb til herr Listerud, som er bassmaker. Han har en ferdig sag til å kutte båndene. Jeg har kjøpt en mal som er 24,75" til formålet, med ferdige hakk for frets, så da er det ikke mange minuttene for å få alt på riktig plass Jeg lagde tre punkter mellom gripebrettet og halsen der jeg boret og satte inn små styrepinner så jeg er klar til limingen, og får det tilbake på den plassen det skal. I tillegg brukte jeg tvinger til å holde gripebrettet på plass mens jeg høvlet det ned til riktig bredde. Jeg legger også ut en liten rigg jeg lagde (takk til internett og andre smarte folk der ute!) så jeg fikk laget meg en 12" radius pussekloss. Noen mener det er unødvendig bruk av tid å lage en slik rigg for å lage en kloss, men det tok meg maks 30min å lage, så jeg synes det var verdt det. En close up: Og en overview: Jeg boret også hull til stemmeskruer i dag, men gjorde en "rookie mistake". Først boret jeg et 3mm styrehull på riktig sted, men så var jeg litt rask og kjørte et 10mm trebor rett igjennom fra baksiden i borstativet mitt. Det ble en stygg "tear out" som jeg måtte lime på igjen Mesteparten vil dekkes av en skive på toppen, men det vil bli synlig dessverre. Løsning er jo såre enkel. Det er bare å ta seg tid til å bore et par millimeter ned fra toppen ført. Da unngår man disse stykke sårene! Håper det er interessant med bilder, men si gjerne ifra hvis jeg blir for ivrig med bilder, og forklarer for dårlig! I morgen er det jobb igjen etter 7uker "ferie" (det er jommen godt å være lærer på sommeren!) men jeg håper å få gjort en del på ettermiddag og kveld for det. God søndag videre.
  45. 11 poeng
    Hei igjen! I juni hadde jeg brukt gitaren i tre måneder, I sommer har det vært tid for oppsummering av litt ny lærdom, demontering og lakkering. Lærdommen først: ask i hals og gripebrett byr fremdeles på problemer. Jeg lot gripebrettet være "flatsawn" (saget parallelt med årringene) fordi mønsteret var så fint. Det betyr at jeg ser mye av porene i treverket. Dessverre er disse ganske mye mykere enn resten og med bare et tynt lag shelllak har gripebrettet allerede blitt synlig slitt. Og med skitt i porene. Sett fra den lyse siden tar det nok ikke så lang tid før gitaren blir "roadworn". Jeg tar det ikke så tungt :-) Jeg synes heller ikke halsen er så stabil som den burde. Om dette er fordi den også er "flatsawn" fremfor "quartersawn" vet jeg ikke. Den er som sagt ganske tykk og har to carbonstenger på hver side av trussrodden. Allikevel er gitaren svært lite glad i å endre stemningen i løpet av øvinger (forsøker åpen D i noen sanger). Det tar to, tre sanger og stemming før den er stabil igjen. Det virker også som bass og diskantsiden ikke beveger seg likt ved omstemning, temperatur- og fuktskifter. Ikke mye, men nok til at jeg merker forskjell. Om det blir en neste gang vil jeg nok velge lønn istedenfor ask både i gripebrett, hals og kropp. Når det er sagt er jeg superfornøyd med gitaren. Den er liten, lett og ganske lettspilt - en ordentlig, brukbar gitar rett og slett :-) Så da manglet den bare maling: Dette er Bengalack blandet på frihånd i til "riktig farge" malerbutikken - veldig god service i den lokale butikken. Lakken er påført med en liten skummgummirulle, ca 4 cm bred, kjøpt hos KEM. Bengalacken fylte ganske mye av porene i asken, men jeg brukte også litt vanlig sparkel i de dypeste porene.Jeg talte ikke antall strøk, men tror det ble 5 /6 før jeg håpet det var nok. Lett pussing med 4- og 600 våtslipepapir mellom hvert strøk. Jeg lot det herde ca. en uke før jeg forsøkte å sande den ned. På bildene over har jeg grovpusset med 800 papir - tok en runde til med 1200, men pusset ikke helt ned slik at det fremdeles var blanke flekker i overflaten. Poleringen ble gjort for hånd med Strahldur og en bit av et gammelt bomullslaken. Det tar utrolig kort tid før det blir en jevn, silkeaktig glans! Ikke en perfekt overflate på dette, men den er fin med et slag vintage, håndlaget preg, synes jeg. (Jeg tror Bengalack kunne blitt ganske så perfekt, om jeg hadde ønsket det - og hatt tålmodighet. Halsen fikk i mellomtiden flere lag med shellakk. Jeg er usikker på valg av Amber farge: treverket fikk fin tone som jeg ønsket, men beninnleggi gripebrettet mistet mye av kontrasten til treverket. Så ble det slik til slutt (samme ullteppe :-) Nå mangler den vel bare Decal og logo på hodet? Takk for følge!
  46. 11 poeng
    Det er en utakknemlig oppgave å selge Ibanez RG gitarer i Norge for tiden. Men det er meget lukrativt som kjøper. Det kan gå litt fort i svingene. Men det er så deilig å fylle på med: 1995 RG 550 LTD Er sykt nærme Jem i prestasjon. 1987 RG 560 (tok halsen fra min sorte 87 560) den røde var scalopert fra 10 bånd + meget sliten tremolo. Men kroppen var bedre en min sorte. 2003 RG 470 Limited Edition. Som ny. Fujigen. Edge pro. 1500 kr (er det mulig).
  47. 10 poeng
    Sånn, rett stol. Bacchus Classic Series BSG SP. Etter hva jeg skal ha klart å google meg frem til, er det nitro klarlakk på denne. Det er også satt i Seymour Duncan Vintage P90 i denne. Låter knall!
  48. 10 poeng
    Sånn. To Les Pauler inn i løpet av en måned. Nummer to overrasker veldig positivt. Orville by Gibson (ObG). Serienummeret tilsier at det er en 57c-modell, dvs en slags 1957 reissue, men en relativt fri fortolkning av hva en 1957 Gibson Les Paul var/er. Halsprofil er helt midt-på-treet. Ikke tykk, men ikke bemerkelsesverdig tynn heller (men vil allikevel omtale den som tynn). Tynnere standard 50's profil, men ingen 'slim taper'. Har ikke skrudd opp neckpickup for å kikke på neck tenon, men den skal ha long neck tenon. FEB/nibs er på plass og båndene må ha fått en fret dress nå nylig og kan ikke ha sett mye spilling etter det. Lønnetoppen har fått en refin. Overgangen mellom toppen og halsen/binding/gripebrett er ikke 100% perfekt gjort, men det duger. Pen farge! Headstock er flawless. Litt mye lakk i overgangen mellom headstock-veneer og nut (ser ut som at nut ble montert før lakk). Pickups er enten uoriginale eller så har de originale fått nye deksler. Skal prøve å spore opp litt mer info fra MIJ-nissene på et av de store LP-forumene på intranettet.
  49. 10 poeng
    du har rett, det tenkte jeg ikke på. da får jeg bare ønske lykke til med dette bygget (også), og kommer til å være like fascinert denne gangen som alle de andre gangene. fant en liten sak som jeg syns er riktig på opptil flere nivåer;
  50. 10 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.