Gå til innhold

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 06. jan. 2019 i alle områder

  1. 38 poeng
    Heisann alle sammen, Jeg heter Bjørnar, og har fra i dag overtatt driften og eierskapet av forumet. Litt om min bakgrunn: Mann, snart 40, fire barn. Jeg har drevet med web, webutvikling og nettbutikker på fulltid de siste 8 årene. Jeg jobber fulltid med en middels stor nettbutikk, og har ellers også et firma "på si" hvor jeg drifter en del nettsider. Jeg har også tidligere driftet og eid forumer. Av musikalsk bakgrunn, så er jeg beyond amatør på gitar. Jeg vet ikke hvordan en pedal skal kobles til en forsterker. Jeg kan stemme en gitar, men det er vel stort sett det. Jeg hamrer løs i Garageband og lager noen enkle ting der innimellom. Jeg har spilt trommer i noen år, men ikke de siste 15 årene. Jeg er dog kronisk opptatt av musikk, og det går stort sett i progressiv metall som Dream Theater, Ayreon, Devin Townsend osv, men har også noen mykere ting som Toto og Pink Floyd i mine spillelister. Forøvrig også glad i musikaler og den type ting. Så, til dette forumet. Hvorfor kjøpte jeg det? Jeg liker forum som konsept. Og jeg har mer enn nok å holde på med av andre aktiviteter, men det var noe som trigget meg her, først og fremst pga at det virker som en solid gjeng med bidragsytere. For det er det dere er. Uten medlemmer, så er dette bare et tomt skall. Det ligger uendelig mye historikk, kunnskap og trivia i både forumet og i "veggene", og det ønsker jeg skal bestå. Det vil komme endringer – men ikke så store! Det blir noen justeringer, for jeg gjør jo ikke dette bare fordi det måtte gjøres; jeg har også tenkt at dette ikke skal være et tapsprosjekt. Det betyr følgende: Det kan bli annonsevisninger her på forumet. Det kan være at støttemedlemskap fortsatt er aktuelt. Det kan være at støttemedlemmer ikke ser reklame. Det kan også være at de unntaksvis vil faktisk se reklame. Det kan være at vi tar i mot betalte artikler fra rundtom. Det kan tenkes at vi tilbyr noen nettbutikker reklameplass, eller betalte oppføringer. Det kan faktisk også tenkes at vi ikke fortsetter med støttemedlemskap. Alle disse tingene er ikke besvart foreløpig, da det er nok å holde gangen på her foreløpig. Men svar skal dere få, men jeg må ta ting i riktig rekkefølge. Hva skjer så fremover? Det viktigste nå, er å få det formelle på plass, med eierskap, lisenser og det tekniske ryddet av veien. Deretter starter jobben med å se på de forskjellige finansieringsmodellene, men det skjer ikke i mai. Så vi tar en ting om gangen, og vi gjør det i det små. Ingen skal våkne til et toalt forandret forum. Men dersom dette prosjektet skal lykkes, så er jeg avhengig av at vi tar den tiden det trenger, at dere fortsatt er med, og at vi sammen kan skape et hyggelig sted å være. For det var det som tiltalte meg når jeg først så at forumet var til salgs. Og det har jeg tenkt å legge ned både nok penger, krefter og tid i at skal bestå. I mellomtiden ønsker jeg dere en hysterisk bra dag, og dere er mer enn velkomne til å sende meg melding om forslag og ideer, tanker, ros og ris. Jeg lover jeg skal se på dem alle sammen, og gjøre det beste jeg kan for at dette blir et lykkelig prosjekt og samarbeid. Bjørnar
  2. 28 poeng
    I går kveld kom vi til enighet om at @007 skal overta forumet. Vi vil jobbe litt til og fra men forventer at forumet blir som normalt fremover uten noen store endringer. Lykke til
  3. 22 poeng
    Hei alle! Mitt første innlegg, og en kjapp intro: Tidligere trommis, nå bare lytter. Det går mye i progmetall som Dream Theater, Ayreon, Opeth, og andre artige band. Kan også finne på å spille litt Toto (eldre) og Pink Floyd. Eier to gitarer, av type jalla, og kan vel strengt tatt kun introen til Wish You Where Here. Men – jeg har stor interesse i musikk, og elsker kunnskap, og snikleser de fleste trådene her inne. Vil tippe at @Kjell Iver vil si noen flere ord om noen dager om min innkomst her.
  4. 20 poeng
    For ta en liten presentasjon jeg også da, som ferskt medlem og nybegynner på gitar. Skal ta en kjapp oppsummering av hvordan jeg havnet her.... Jeg har vel hele livet vært opptatt av musikk og interessen for gitar meldte seg vel sånn rundt 15 - 16 års alderen, men det skjedde liksom ikke noe før jeg var tidlig i 20 årene, da fikk jeg min første gitar, en sort westernstyle stålstrenger. Og det var det. Den var av typen som ikke spilte av seg selv og jeg hadde på den tiden mange andre interesser som krevde mindre øving. Gitaren ble byttet inn i en nylonstrenger som min daværende samboer benyttet på førskoleutdanningen. Årene gikk, jeg ble skilt og barna ble store. Med tiden har jeg nok satt mer og mer pris på å kose meg hjemme, blitt roligere rett og slett, så når jeg fulte 50!!!, bestemte jeg meg. Nå skulle jeg gi det en sjanse, se om det lot seg gjøre. Ville jeg klare det? Klare å spille noe som kunne høres ut som en melodi? Jeg er nok av den typen som er litt bestemt og ikke gir meg så lett, så jeg sa til meg selv, og noen få nære venner, at jeg gir meg selv 10 år på å lære såpass at jeg kan sitte å jamme litt med venner. Som sagt, så gjort. Omtrent på 50 årsdagen gikk jeg inn på rommet til min sønn og hentet hans første gitar, en nylonstrenger kjøpt på Europris for noen 100 lapper og satte i gang med mine første grep. Dette var jo moro, hvorfor har jeg ikke gjort dette før?! Det tok så ikke mange ukene før jeg kjøpte min første kassegitar, en sort Loar LO-16. Da ble det jo enda morsommere. Men nå er saken den at det er elgitar som har fascinert meg mest, så det måtte jeg jo også ha. Som sagt, så gjort. En Fiesta red Fender Squire Classic Vibe strat kom så i hus. Ble mye klimring på denne, men det lyder liksom ikke så voldsomt da, uten en amp. (Faktisk like greit i starten da det kan være en fordel å ikke forsterke alle ulydene). Det endte med at jeg kjøpte inn en Fender Champion 100. Nå hadde jeg det jeg trengte. ..... i noen uker. Jeg hadde jo ingen Telecaster!! Jeg liker musikk, alle typer bortsett fra noen få, for meg sære greier innen Jazz og moderne klassiske tone orgier om du vil, men det er nok Country som er sjangeren som ligger meg nærmest. Liker soundet og twangen av Telecaster, selv om jeg i ettertid har oppdaget at det er twang i mye annet også, men Telecaster er tingen. En Fender Squire Standard (Indonesia) ble kjøpt inn. Da skulle alt være i boks, eller....? Etter hvert ble grepene fler, fikk mer kontroll på ulydene og etter en stund begynte vi med en fast "jammekveld" hjemme hos meg. Vi var 4 stykker gjennom vinteren, 2 nybegynnere (derav meg) en som har noen år på kassegitar og en som må betegnes som dyktig. Dette ble en svært lærerik og motiverende tid og ting begynte etterhvert å falle mer og mer på plass. Nå gikk det faktisk an å prøve å synge litt inntil klimringa også. Jeg ble frelst! Nå har det seg slik at 2 av de 10 åra har gått, og ja, jeg er fortsatt en nybegynner, men på vei i riktig retning, altså mot målet. Jeg har mang en gang tenkt: Hvorfor gjorde du ikke dette før?? Tror nok læringskurven hadde vært mye brattere for 35 år siden, men missforstå meg rett, jeg irriterer meg ikke over det, jeg nyter nuet! Nå er det sånn at jeg, i denne sammenhengen, er min egen herre, og gjør akkurat som jeg vil. Det vil si at jeg spiller når jeg vil, så høyt jeg vil, hva jeg vil og prioriterer å kjøpe det jeg vil. Noen synes jeg har blitt ivrig...., gal kansje?? Mulig det, men en hobby må man jo ha og da er dette en fantastisk en!! Nicket mitt her hentet fra, kall det quizèn: Hvor mange gitarer trenger en gitarist? Svar: One more. På de første 2 årene i denne gitarverdenen har samlingen, i tillegg til de 3 nevnte gitarene, endt opp i: Fender Squire Affinity Strat - sort Partcaster Tele - Daphne blue relic Epiphone Les Paul Standard- Honney burst 1983 Fulleton Fender Telecaster - Sienna burst (sjelden) Palir Mojo Titan (Tele) Vinetto DC55 (Strat) Morgan W310SCE (Kassegitar 6 Strenger) Morgan W970-12SCE (Kassegitar 12 Strenger. 36 stk produsert!) Amper: Fender Blues Deluxe Fender Super Sonic Pedaler: Wampler EGO Compressor Tube Screamer TS-808 MXR Carbon Copy Nå er planene å innrede et kombinert gitar, TV-stue, gitarverksted. Dette er der vi er i dag, kort fortalt, men sikkert alt for langt allikevel. Ber om unnskyldning for det. Onemore!
  5. 18 poeng
    Forumet stenger ikke. Det blir mye jobb, men all data forblir.
  6. 18 poeng
    Er mitt ansvar bevisst og lager en tråd på denne krembollen. Er da en evig sucker for LP Special i TV yellow, og har hatt et par stk tidligere. Hadde nå egentlig endelig bestemt meg for å prøve å finne en original en, og var for å teste en '59 for noen uker siden. Var en fryktelig fin sak, og spilte og låt bra. Sjappa hadde også akkurat fått inn en helt ny CS 1960 Special i aged utgave, og bestemte meg for å prøve å ta en objektiv sammenlikning. Kort fortalt så var det eneste feltet hvor gammer'n gruste ungdommen på mojo og muuuuligens halsprofil - på alle områder var CSene like bra eller bedre. Til og med på lyd, faktisk. I tillegg så hadde gamla et (forholdsvis vanlig for disse) lett brudd i halsfestet, og ettersom hun her da kostet halvparten av bestemor så ble det fornuften som seiret. Dæsken. Det som egentlig er mest spesielt her er hvor flinke gutta hos Gibson begynner å bli på ageing. Det var faktisk ikke helt enkelt å se forskjellen på ny og gammel ,og den føles ut som en gammel gitar. Spiller og låter også heeeeelt herlig. Love it. Specials er virkelig noe spesielt.
  7. 16 poeng
    Siden det ikke ble fastsatt noen taktart, hva med en ambient loop i 5/4? Akkordrekke og tempo er etter reglene i førstepost 👍 Jeg likte loopen, men den runkinga på toppen ble ganske klønete. Mulig jeg leker litt videre med idéen senere og forsøker å lage en litt mer strukturert melodi, men nå er det sengetid her. Edit: Her er loopen for seg selv, uten rotingen på toppen: Echorec delay fra Nemesis, diverse reverb-algoritmer fra Ventris (Hall, Swell, 100% wet Shimmer)
  8. 15 poeng
    Ser ikke vitsen med å spørre forumet om råd til prissetting når du så legger ut gitarene for det dobbelte og attpåtil skryter av at du mer eller mindre har lurt noen i ettertid.
  9. 14 poeng
    Her kommer mitt bidrag. Verdt å merke seg at jeg er helt fersk hva angår innspilling og mixing
  10. 14 poeng
    Vil bare si jeg synes all surkinga i denne tråden er utrolig kjip og utakknemlig. Jeg er sikker på at mange med meg setter pris på arbeidet du har lagt i GN, @Kjell Iver.
  11. 14 poeng
    2003 Gibson R7 Tidligere eid av @germaniumkid , så jeg tok den naturligvis med på jazzturne i Rogaland, umiddelbart
  12. 14 poeng
    Sjefen har sagt vi trenger flere tråder, og jeg er mitt ansvar bevisst. Hentet denne forleden, helt nydelig 4 kilos gullklump med dertil hørende såpestykker. Er da en 2013 Custom Shop 1954 Les Paul. Tykk og heeeeerlig hals, og med P90er og stoptail så er hun faktisk et helt annet vesen enn andre R-gitarer jeg har vært borti. Virker rett og slett som en eldre gitar enn feks en R7. Låter vidunderlig, og har en nydelig nesten ut-av-fase lyd i mellomposisjon. Av en eller annen uforståelig grunn så hadde en tidligere eier satt på vanlige klusons, fikk hentet et korrekt sett i dag hos langer'n min så nå er hun slik hun skal være. Rett og slett en herlig sak dette her:). Har lenge siklet etter en R4, og planen er egentlig å sende den til Bavarian Makeovers for en nokså voldsom ombygging til skikkelig vintage-specs. Får se hva det blir til, enn så lenge så skal hun i hvert fall få kjørt seg i heimen. Litt bilder må vel til: Og til slutt et litt familiebilde med de ny søstrene:)
  13. 14 poeng
    Deilig gitar, men blir ikke helt venn med de keramiske pupsene. Mulig de ryker.
  14. 13 poeng
    Vel verd 2 måneder venting. Amerikansk Starfire fra 2000. Jeg er glad.
  15. 13 poeng
    Artig med ny gettar 😁
  16. 13 poeng
    På tide å med noe fint å se på. Mine tre Les Paul`s 2012 Standard, 2013 R0 og 2012 Ace Frehley Signature.
  17. 13 poeng
    Domene, lagringsplass til både ny og gammel data i form av innhold og brukerinformasjon, lisenser, oppgraderinger. Det er sikkert mer enn dette også. Jeg vil tro at det å eie et domene også byr på en del merarbeid i form av fakturahåndtering, betalingsavtaler, utfylling av flere poster i selvangivelsen for å unngå skattesmell, din egen fritid på bekostning av familie og venner. Hvis forumet hadde gått med dundrende overskudd under normal drift og eier hadde tatt 10% av gevinsten, så ville jeg vært happy på hans vegne og unnet han det - så lenge det gir mergevinst for forumet i form av at noen har vilje til å holde det i livet. Det er utrolig mye jobb å ha et slikt engasjement utenfor familie, fritid og arbeidstid. Han har brukt mye tid det siste året på å fikse opp i bugs som vi har meldt inn og sikrte stabil drift slik at vi andre kan dra maksimalt nytte av forumet, all kudos til Kjell Iver for at han har holdt ut og vært tålmodig.
  18. 13 poeng
    Betalt - og dette tror jeg er det første jeg noensinne har betalt for på nett . Men forumet her er morsomt , nyttig og en slipper mesteparten av de " høye på seg selv" folka som er på Gear Cafè . Det er i hvert fall en fin tone her inne nå for tiden .
  19. 13 poeng
    Kjøpte en Les Paul Custom fra USA i 2007 da dollaren lå rett under 5kr. Betalte ca 2000dollar for den, og spiste havregrøt i et halvt år(fattig student). Hadde ikke spesielt mye peiling, men likte utseende, da den ikke hadde flammet topp(!) Ved en tilfeldighet bodde selger 15 minutter unna en kamerat som studerte I USA, så gitaren ble sjekket nøye før kjøp, og fraktet hjem av han. Gitaren er altså en Gibson Les Paul Custom 1988 modell laget 22 januar 1988. Har kun hatt en eier før meg, som passet fin på den. Alt er originalt, uten om en meget godt utfør re-fret med jumbo bånd. Dette ble kun gjort fordi første eier foretrakk jumbo bånd, noe jeg også gjør Advarsel, pickup nerding: Gitaren har perfekt balanse, evigvarende sustain og en helt rå tone. Da det er en 1988 modell skal den ha Bill lawrence "the original" pickups, ikke akkurat de beste picupene gibson har laget. Min gitar derimot har bare fått skryt for tonen og har blitt brukt til innspilling på flere plater(ikke av meg). Da jeg for kort tid siden for første gang skrudde ut pickupene, oppdaget jeg at det ikke var "the original" som stod i, for de er lett gjenkjennelig med svart circut board. Det var heller ikke tegn til at pickupene var skiftet, mao de var originale. Jeg hadde lest at opp til 1987 ble det brukt "Tim Shaw-micker", men at disse hadde datostempling på baksiden, det hadde ikke mine. Tim Shaw pickupene var gibsons første skikkelige forsøk på å etterligne orginale PAF-humbuckere, og er ganske ettertraktede på bruktmarkedet. Etter ytterligere "nerding" fant jeg et intervju med Tim Shaw selv, hvor han fortalte at de siste partiene med Shaw micker ikke hadde datostempling, og at Gibson brukte opp restpartiet i les paul customs helt på starten av 1988.. Dette i tillegg til å måle motstanden i micene gjøre meg rimelig sikker på at jeg faktisk har Tim Shaw pickups i Les Paulen. Jeg vet også med sikkerhet at tidlig i februar ble Les paul Customene levert med "the original", så min gitar er nok blant de aller siste som ble levert med Tim Shaw. Nok mas her kommer bildene:
  20. 12 poeng
    Vel verd fire måneders venting. Kick ass gitar. 1 pc mahogny kropp 1 pc mahogny hals Lønnetopp satin Pelham Mojotone pickups
  21. 12 poeng
    Få se da ... virker dette ?
  22. 12 poeng
    Blei litt lang, men det får gå.
  23. 12 poeng
    Byttet til meg en veldig naken og sliten SG for en stund siden. Strukturelt var den helt fin, bånd og hals likeså men noen hadde begynt å slite den ned. Tenkte dette kunne bli en fin forsøksgitar for refinish med midler og utstyr lett tilgjengelig og som ikke kostet masse. Kjøpte bilutredningslakk, grunning og klarlakk på Biltema og de to første var jeg egentlig ganske så fornøyd med men klarlakk skal jeg lete andre steder etter. Resultatet ble ikke ille, faktisk slettes ikke verst, men ser absolutt forbedringspotensiale. Det dreier seg mest om grunnarbeid og teknikk. Alt i alt godt fornøyd. Deler var ting jeg hadde liggende, blant annet et sett DiMarzio 36th, Tonepros abr-1 og Gotoh alu Stop Tail.
  24. 12 poeng
    Grisete morgenstund 😎
  25. 12 poeng
    Hallois. Er ny her inne men har holdt på med å bygge gitarer en stund. Her er en serie med videoer som jeg har laget, som viser hvordan man kan bygge en hals. Kom gjerne med tilbakemeldinger, kritikk, spm. etc. Jeg skal prøve å besvare så godt jeg kan. Beklager litt dårlige vinkler etc. Driver å prøver meg frem. Del 1 - Scarf joint Del 2 - Truss rod Del 3 - Grovskjæring og fresing Del 4 - kutte spor til bånd Del 5 - Lime gripebrett Del 6 - Dots, dots dots Neste del kommer snart rbguitars.no
  26. 12 poeng
    Når man er sjuk, kan man spelle gitar.
  27. 12 poeng
    Da kom 2018-Standarden jeg kjøpte fra Evenstad for noen dager siden inn døra. Bruddet er reparert meget bra. Ellers må jeg si den ser helt strøken ut. Fine bånd, antakelig beste fret ends av alle gitarene jeg har. Satt opp meget bra av Evenstad. Et av de bedre kjøpene jeg har gjort, dette.
  28. 11 poeng
    Hadde egentlig ikke tid, men måtte jo støtte dette kule initiativet! Men så gikk det jo ganske mye tid likevel, eksportere fra Boss Br800, lage SoundCloud konto... Men gøy uansett, og sangen min er heldigvis ganske kort
  29. 11 poeng
    Dagens gitar er gårsdagens gladsak:)
  30. 11 poeng
    Ettersom som det har vært litt Ibanez Jem tørke etter 26 anskaffelser har jeg havnet på USA Custom kjøret. Her er 2 ganske sjeldne Exotic wood serie fra 1990 og 1991. Kommer en morsom sak snart til neste innlegg
  31. 11 poeng
    I feel the need, the need for tweeeeed...
  32. 11 poeng
    For å ta det først: Jeg hadde resignert og tenkte at forumet skulle nedlegges og tenkte ikke på å ta bilder underveis. Skal aldri gjenta seg Til gjengjeld, fikk jeg lyst til å feire med et par ferdigbygg-bilder, over at forumet jeg har kommet og gått i over mange år, ser ut til å overleve Har bygget et par billige kits tidligere, men aldri med noe resultat som har vært mye å klappe for. Fikk derfor lyst til å ta i bruk deler og treverk jeg har hatt liggende i noen år og gjøre alt selv for en gang skyld. Med sånn passe ferdigheter på tresløyd, måtte det bli en Tele. Enkel å forme og noe jeg ikke hadde i samlingen. Tegninger fant jeg ved hjelp av min venn Google. Treverk: Hals av noe jeg tror er lønn. Tok lettvintversjonen og laminerte gripebrett over trussroden, fremfor en sikkert lekrere løsning med innfelling fra undersiden. Innlegg er bare noe sort plastikk jeg har boret ut av en plate jeg hadde liggende. Tusq nut og et eller annet jumbobånd jeg ikke hadde merket. Trolig Jescar. 22 bånd - jeg angrer og burde hold det vintage med 21. Gul pulverbeis iblandet litt brunt på slump og 6 lag med Danish oil over. Stemmeskruene skal byttes i vintage type fra en Am. Vintage Strat jeg en gang hadde. Feit D-hals med samme tykkelse som min Maybach Lester. Kropp: Ask (tror jeg). En plate jeg hadde limt sammen av 4 deler for å lage slaktefjøl egentlig. Freste ved hjelp av utstrakt bruk av DYI styreskinner (lister med dobbeltsidig lim som styring for overfresen). Et helsikes mas og neste gang lager jeg en skikkelig fresemal! Hardware: Am. Vintage stol, plekterbrett leget av samme plastplate som innleggene i halsen, kontrollplate fra en Classic player, elektronikk fra CTS. Simpel Kina-jackplugg skal byttes. NOS 0.22 keramisk kondis av russisk opphav. Flettet "cloth wire". Bakplate fra en Am. Std. Strat jeg har fortrengt for tiår siden. Pickupene er nyinnkjøpt og imponerte: Tonerider Hot Classic. 11-54 strenger fra Kurt Mangan. Gikk for gul beis og Butterscotch finish, tok veldig feil glass med beis og gadd ikke snu når jeg først var i gang. Får se om jeg orker å slipe ned og børja på igjen en gang i fremtiden. 5 lag med danish oil. Lyd og spillbarhet ble slett ikke verst. Bedre enn Mexico Telene jeg har eid og noe dårligere enn American Vintage jeg har prøvd, men aldri eid. Veldig mye dårligere enn CS til 40 lapper Må kanskje slanke halsen ørlite grann en gang i fremtiden. Største utfordring underveis: Lage, og tilpasse halslommen. Tok det gradvis med fres og stemjern fra "alt for trang", til "for trang", til "litt for trang", til "LITT FOR VID" (hoppet lekent over "akkurat passe").
  33. 11 poeng
    Skal på Akustisk Fritt Fram (åpen scene i Drammen) for første gang siden .... lenge siden ... Så da må jeg børste støvet av 'livegitaren' og scenedebutere med nybanjoen ! 🙂 Gibson SJ-200 og Rickard Dobson 12"
  34. 11 poeng
    Her er mine tre Fender Stratocastere. 2 Gilmour inspirerte 57 reissues, og en CS 56
  35. 11 poeng
    Oppdragelsen fortsetter
  36. 11 poeng
    Hentet Epiphone JB Firebird I-gitaren jeg kjøpte i dag. En meget pen sak, må jeg si. Måtte rense volumpotten, og et bånd var litt høyt, men det var fort gjort å rette på. Nå er den satt opp med behagelig lav action etter min smak. Holder bra på stemmingen. Har ikke hatt tid til å spille "plugged", men gleder meg til det, da det virker som folk skryter av pickuppen i denne.
  37. 11 poeng
    DG er selvsagt den som kom inn døra i dag! Et hyggelig bekjentskap så langt
  38. 11 poeng
  39. 10 poeng
    Klargjort gitarene til sommerens festivaler. Slår meg hver gang jeg plukker denne opp hvor enormt bra den er.
  40. 10 poeng
    Double trouble...
  41. 10 poeng
    Ploing. Tynt med reimer i denne tråden, slår et slag for matchende stropp.
  42. 10 poeng
    Jeg sier, IKKE betal tilbake pengene til støttemedlemmene. Sitt på de litt lenger og overfør de heller til de som klarer å få til en videreføring av forumet, på eksisterende eller ny plattform.
  43. 10 poeng
    Jeg har heller ikke vært støttemedlem før nå. Jeg vet serverplass/linjer koster, og tenker at 200 er en helt grei pris, ut fra alle årene jeg har hengt her gratis. Så får jeg også bli flinkere til å poste ting, og starte nye tråder. Når alternativet er skrekkelige facebookgrupper hvor samme spørsmål dukker opp igjen og igjen, og igjen, så er prisen å betale lav. Jeg elsker forumformatet!
  44. 10 poeng
    Mine to bebiser.
  45. 10 poeng
    Her er mine 2001 R9 og 2002 R8. Disse to får ganske mye oppmerksomhet for tiden!
  46. 10 poeng
    Denne igjen. Tenkt på det en stund, og nå bestemte jeg meg for å sette tilbake den originale Gibson-plukkoppen i bru-posisjon, da jeg synes Eastgrovepickupen er litt "trang". Er godt fornøyd nå, og Eastgrovepickupen i hals blir værende. Kombinasjonen viste seg å være veldig god! Så måtte jo selvfølgelig "lillegutt" være med... 😋
  47. 10 poeng
    Satt (veldig) fyllesyk på søndag og ødela rockeklassikere. Har tilnærmet null erfaring med opptak/video, men fikk lappet sammen dette her. Litt slurvete og forferdelig dårlig lyd (spilte litt høyt så lurer på om det er slags buffring av noe slag som har komprimert lyden?) men gir et inntrykk av lyden i denne her. Er latterlig fornøyd - er en skikkelig bra og vellåtende LP.
  48. 10 poeng
    En Flying V kan lysne opp selv den mørkeste, mest forblåste februardag på jæren
  49. 10 poeng
    Tror du skal slite med å finne et passasjerfly som veier under ett tonn 🤔
  50. 10 poeng
    Bakgrunn: Etter jeg besluttet å selge unna el-gitar stash ble interessen for akustisk gitar stadig større. Jeg har over lengre tid vært leser av AGF(acoustic guitar forum) og har fra dette fått en interesse for luthierbygde gitarer, noe som innebærer at jeg har følgt med på diverse byggetråder og diskusjoner. Det interessant å se hvor mye variasjon som finnes med tanke på tekniske løsninger, design, bracing osv. Det virker også å eksistere et bra community med stor åpenhet og deling av kunnskap. I desember hadde TAMCO (forhandler fra Brighton som har spesialsert seg på utvalgte luthierbygde gitarer og mandoliner fra nordamerikanske byggere) storsalg (med rom for pruting) noe som åpnet en mulighet for å kjøpe noen av gitarane til prisen av en fabrikkprodusert modell. Dette åpnet for at det var mulig for meg å gå til anskaffelse av "drømmegitaren" tidligere enn antatt. Etter en dialog med TAMCO falt valget på Carruth OOO-14. Om gitarbyggeren og gitaren: Gitaren er laget av Alan Carruth. Tror han startet på 70-tallet med klassiske gitarer før han etter hvert startet med akustiske gitarer og archtops. Han er en ganske kjent figur på AGF gjennom sine informative innlegg om gitarbygging og gitarfysikk. I tillegg til å bygge har han brukt mye tid på gjøre research på gitarfysikk og alle mulige variabler som kan påvirke gitarlyden. Dette er innebærer blant annet utforsking av ikke-tropiske treslag til gitarbygging, bracing, lim. Målet er gjennom dette å på best mulig måte kunne kontrollere de uttallige variablene som påvirker gitarens lyd og holdbarhet. Han "deflection" tester eksempelvis alle gitartoppene som blir brukt og har gitt ut DVD om Chaldni tuning (som er en mer vitenskapelig måte å "tap tune" gitartopper på. Les mer om det her https://www.osthoffguitars.com/shop/research.htm ). Jeg tror også han har drevet mye med foredrag og kurs relatert til gitarbygging. Min gitar er nr 123, og er hans versjon av en OM. Gitaren er laget i 2014. Sitka gran i toppen og mahogni fra Karibien i sarg og bunn. Mahognien var treverk han mottok fra en fiolinbygger på 80-tallet. Treverket var da rundt 40 år gammelt. Lydmessig er dette noe nærmere palisander enn tradisjonell mahogni da det er hardere og har høyere densitet (ifølge Carruth), noe som også er lik beskrivelsen man finner på Cuban mahogni (som kanskje dette er). Estetisk kan han nok rosetten sies å være preget av hans opphav som klassisk gitarbygger. Binding og bro er i Morado (som etter litt googling ser ut til å være et annet navn for Pau Ferro). Legger ved en byggtråd til en annen Carruthgitar for de som er interesserte i det https://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?t=250773 Lyd: Veldig varm lyd, men samtidig god klarhet. Balansert og rik med god sustain. Selv om jeg var på jakt etter gitar til fingerspill oppleves den som allsidig. Legger ved et klipp av Al Petteway som spiller på en av gitarene hans som ble solgt hos Dream Guitars (kjent forhandler av luthierbygde akustiske i USA) https://www.youtube.com/watch?v=sFIlb6kYBdg Spillbarhet: Nutbredden er ca midt i mellom mer standardiserte bredder som 1 11/16" og 1 3/4". Var litt nervøs for strengeavstanden da den var smalere enn det jeg er vant med. Kombinasjonen av halsen, nutbredden og strengebredden føles foreløbig bra. Fikk noen problemer når jeg stemte ned (siden strengene blir mer floppy, og ene strengen vibrerte og berørte da fingeren på strengen under), men etter noen små tekniske justeringer virker dette å gå fint. Utseende: Nydelig håndtverk og liker veldig godt finishen som har blitt brukt (en form for oil-varnish) som gir den en fin glød og kan legges veldig tynt. Jeg har lest på AGF at han foretrekker dette foran nitrofinish og at det er mer holdbart enn frensh polish. Alt i alt ser dette veldig lovende ut, og det er inspirerende å ha en så bra gitar som skiller seg litt ut fra mengden. Nå er det mye jeg ikke har prøvd, men opplever den som steg opp med tanke på det jeg eier og har testet. Legger ved noen bilder som TAMCO tok av gitaren.
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.