Gå til innhold

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 04. des. 2017 i alle områder

  1. 5 poeng
    En liten oppdatering her. Refinish er ferdig, er fornøyd med resultatet, den er ikke "show ready" men det var ikke hensikten heller med prosjektet. Prøvd meg frem med en 50/50 top wrap utgave, vet ikke hvor mye forskjell det utgjør mtp. spillbarhet, men hvorfor ikke? Hva foretrekker folket? Er strenget med 12-60 i c standard tuning og trenger spillbarhet på de lyse strengene og så tight som mulig på de mørke. Dunlop flushmount strap locks ser veldig rent og ryddig ut, i tilegg er den overraskende godt balansert til sg å være. Fikk også tak i trussrod cover med SG påskrift, den fås ikke løst hos gibson, og kostet mer enn den burde, men vanlig svart 1 ply ble for kjedelig i dette tilfellet.
  2. 3 poeng
  3. 2 poeng
  4. 2 poeng
    Det går litt seint, men eg er snart i mål med ampen. Det er ikkje mykje meir vreng på kanal B enn på A, men den er litt tightere og litt lysere voica enn kanal A. Eg linker til eit lydkllipp, men det er teke opp med ein mikrofon midt i rommet så det let litt papp/rom, men eg håpar litt av karakteren kjem fram. Klippet begynnar på kanal B med alt på 11, så hoppar eg til kanal A med litt redusert gain og tone. for så å knalle til med alt på 11 på kanal A. Det er spilt inn med ein Gibson SG 1967 med originale pickups, sånn ca 7.6K på bridge hvis eg hugsar rett. NB. spelinga er dessverre ikkje all verden. https://www.dropbox.com/s/192pnnbc2n7t80i/SW-test2.mp3?dl=0 Eit bilete er vel på sin plass også.
  5. 2 poeng
    Pi er en del av vitsen (muff pie). Man kan også lage en pedalrekke bestående av en Zvex Super Hard On inn i en en Big Muff Pi til en Analog Man Bi-Chorus til en Miku. Eller en Way Huge Swollen Pickle gjennom en Camel Toe inn i en Saucy Box og en Aqua-Puss.
  6. 1 poeng
    For en tid tilbake skrev jeg noe om at jeg skulle lage en "loddeskole" på forumet. Det er jo ofte slik med enkle ting, at det meste er gjort før. Derfor poster jeg rett og slett denne glimrende videoen, som dekker nesten alt, og som forklarer prosessen bedre enn det jeg kunne ha gjort, selv om jeg hadde brukt mange timer på å forklare de samme prinsippene. Jeg ønsker å legg til litt informasjon, fordi denne videoen i først rekke dekker komponentlodding, og ikke sammenføyning av ledninger. Og så mine tillegg: - Watt- styrken på loddebolten spiller i mindre grad noen rolle. Tuppen på loddebolten spiller større rolle. Har du en loddebolt på mellom 20 og 40 watt, er det helt greit i de aller fleste tilfeller. - Skal du lodde sammen to ledninger, skal du fortinne (smelte på loddetinn) på begge ledningene, før du setter dem sammen og varmer det sammen med loddebolten. Dette fungerer greit uten flux, fordi det ikke dannes noe oksydering på de få sekundene operasjonen tar. Derfor kan du se bort fra ett av poengene i videoen i forhold til hvordan man varmer opp loddepunktet. - Varmer du for eksempel senterleder i en en skjermet kabel for lenge, smelter du plasten rundt lederen, du kortslutter kabelen, det blir ikke lyd, og du må klippe av endene og begynne på nytt. Dette er enda verre på skjermen, som leder varme enda bedre. - Mye loddetinn er ikke noe poeng i det hele tatt. Så lite som mulig er det riktige. - Hovedpoenget er altså "så lite som mulig varme som mulig, over så kort tid som mulig". Men på samme tid, blir det så lite varme at loddetinnet ikke "flyter" blir det en kaldlodding. Se gjerne posten om hvordan man forlenger pickupkabler i "Glorocastertråden". Den er ikke postet enda, tipper jeg gjør det i morgen, og da skal jeg linke her. Jeg er bare en glad amatør, og satser på at det kommer innspill i tråden på folk som feilretter og kommer med utfyllende kommentarer. Videoen er fantastisk bra, og forklarer så fint hva som skal varmes opp. Det er viktig, fordi fluxen skal påføres de rette stedene, og ikke svis vekk på spissen av loddebolten. En annen ting med lodding i gitarer, er det det vanskelig å gjøre noe feil, fordi det er passiv elektronikk. Lodder man feil og kortslutter, gjør det ikke noe, i og med at det ikke er noe spenning tilstede. Skal forsøke å utvide tråden litt med utstyret jeg bruker og slike ting, men da kommer man inn på smak og behag, og ikke på hva som er riktig eller feil. Man blir flinkere når man har øvd seg litt. Det gjelder jo et meste man gjør med hendene, og det gjelder lodding, også. Derfor kan det være lurt å øve litt på ting som ikke er så dyrt, som for eksempel lage seg en kabel eller tre i første omgang, eller reparere noen av de ødelagte kablene man som regel har liggende. Man får fort følelsen på når det "flyter" slik det skal når man lodder. Skal man reparere gamle kabler, er det viktig å klippe av en liten stump, og avisolere på nytt. Den gamle ledningsenden er oksydert, og er vond å lodde på. Et lite smergelpapir er greit å ha, det bruker man til å pusse over loddeflaten på den gamle pluggen, hvis du skal bruke den på nytt. Selv om videoen viser riktig teknikk, og stresser med rette det med flux på rett sted, så er jo ikke lodding slik at hvis man ikke gjør det helt riktig, så fungerer det garantert ikke. Ofte så går det bra likevel, det ser man når det flyter, men det er jo ikke noe poeng i å gjøre det feil. Dette er det jeg bruker når jeg lodder: En loddebolt. Jeg har tilfeldigvis en loddestasjon som holder jevn varme, men det er ikke nødvendig. Spiss spiller mer rolle enn watt, men hold det innen grensen på 20-30 watt for små- arbeid. Det er en Dremel gassbolt med på bildet også. Den er fin, den, men hvis jeg får velge, er loddestasjonen best. Ligg unna batteridrevne loddebolter og slikt. Har prøvd mange, og enten er batteriet flatt når du trenger den, eller så slutter den å virke etter en kort stund. Avbiter. Kjøp deg en elektronikkavbiter, en pianotrådkutter er ikke brukbar. Slip den med jevne mellomrom. Brekkebladkni. Kjøper bokser på 10 stk på clasern. "helping hands". Vi har bare to hender, og en slik er er veldig nyttig. Klypene kan brukes som varmeisolatorer hvis man lodder ting som er varmefølsomme. Det mest aktuelle for oss er kondensatorer som brukes til diskantfjerning. En avmantlingstang er grei å ha, men det er klart man kommer langt med brekkebladkniven og en god avbiter. Ikke gjør som jeg gjorde i ungdommen, bruke tennene. Det medførte en enda mer miserabel tannstilling enn det den var før. Mangler et hjørne på den ene fortanna.
  7. 1 poeng
    Eg har fått i oppdrag å bygge ein forsterker til ein kamerat, og eg tenkte det kanskje kunne vere greitt å ha ein byggetråd her inne for dei som måtte vere interessert. Vedkommende ville ha ein forsterker som ikkje var alt for kraftig, men som likevel kan fungere i bandsamanheng. Lydmessig så er ønsket noko i Marshall-land med to kanalar der den eine gjer lett vreng medan den andre må vere i JCM800-territorie. Eg har teke utgangspunkt i ein av mine favorittar, Marshall 2061 Lead and bass, men med nokre modifikasjonar. Planen er å kjøre EL34 i kraftforsterkeren, men med såpass lav spenning at ein kan kjøre på ein 20W utgangstrafo (dette har eg gjort før med gode resultat). Kanal 2 er lav-gain-kanalen og er så og seie identisk med Lead-kanalen på 2061. Kanal 1 er high-gain-kanalen og er basert på Swank Motee-moden for å cascade dei to kanalane i 2061. Dette har eg prøvd ein gang tidlegare og det gjer i utgangspunktet meir vreng enn JCM800/2204/2203 gjer. Eg må ha ein eller annan form for rele-switching, så for enkelhetsskyld og for å kunne kjøre ulike rør i dei to kanalane, så vert det to separate kretsar for dei to kanalane. Kretsen i seg sjølv er utruleg "enkel", men dette er ein av dei "Marshallene" som let best (etter mi meining). Eg legg ved layout under for dei som måtte vere interessert. Inntil vidare er det berre ein bryter i front for kanalbyte, plassen mellom dei to fiberkortene skal brukast til eit rele-kort (eg tenker å jukse litt og bruke tube-town sitt PCB-kort til switchinga, då eg trur det vert betre enn om eg skulle laga det sjølv på fiberkort eller vero). Eg har ikkje verifiert at alle koblingar på layoutet er korrekt, det har gått litt fort i svingane med å tilpasse layout til chassis. Men verifiseringa tek eg under vegs når eg bygger. Edit: eg har allerede funnet første feil Potmeterene skal sjølvsagt vere 1M LOG, ikkje LIN som det står no.
  8. 1 poeng
    Det er delte meninger, for den japaninspirerte der har jeg plassert blant de pene pedalene
  9. 1 poeng
    Jeg begynner med noen pedaler som hentyder til... ja, dere skjønner hva Electro Harmonix - Big Muff PI USA, Distortion BYOC - Large Beaver, Fuzz Wilson Effects - Dirty Beaver, Fuzz
  10. 1 poeng
    Noen av mine favoritter: KMA Wurm (HM-2 klone) Spaceman Sputnik Det meste fra Ninevolt Pedals Moog MF Drive Det meste fra Walrus Audio Abominable Electronics Hail Satan For ikke å snakke om Retro Mechanical Labs...
  11. 1 poeng
    Siden noen nevnte de norske pedalene fra Onkart Gromt: Gromguten - Analog, god gammeldags germanium distortion med akkurat nok drive.
  12. 1 poeng
    Lett å gå seg vill i pedaljungelen, så mye kult der ute. De fleste pedalene jeg kjøper nå om dagen er til hjemmebruk, siden i bandet er det stort sett de tre favoritt-pedalene mine jeg bruker: Tuner - egentlig ikke så nøye med merke så lenge den funker, men liker PolyTune. Mer en nødvendighet enn en effekt. OCD - vært en favoritt i ti år. Har prøvd mye annet de siste par årene, men ender alltid opp med OCDen igjen. Låter så bra med stratten min, at jeg ikke gidder å teste noe annet med det første. Small Stone Nano - har elsket denne siden jeg tråkka på den første gang. En pedal som låt nøyaktig slik jeg ville. Hva er dine favoritter? KoT? TS? Big Muff? Miku?
  13. 1 poeng
    Er så stygg at den nesten er kul, er latterlig mye større enn nødvendig, men er fortsatt min favorittpedal:
  14. 1 poeng
  15. 1 poeng
  16. 1 poeng
  17. 1 poeng
  18. 1 poeng
  19. 1 poeng
    De var stygge, Affen! Er lyden like stygg så hjelpe og trøste meg! Her er en oppfølger til dritpedalen / møkkapedalen til lokmund: Som det står på gearnews.com: Dr No Effects Mini Turd: A funny fuzz pedal with serious dirt for your guitar sound Small and dirty
  20. 1 poeng
  21. 1 poeng
  22. 1 poeng
    Onkart Gromt har jo mange artige effekter med dertil bra navn. Litt mer stuerene enn tidligere nevnte, men det blir litt mer sving over ting som skrives på nynorsk, f.eks. svinge svein og gromguten. De jobba en stund med trådlause trude også, men vet ikke om den ble noe av...
  23. 1 poeng
    Endelig litt bevegelse i dette bygget. Har fått elektronikken i hus, og måtte utvide hulrommet bakpå gitaren. Jeg måtte lage nye fresemaler for den jobben, og fant frem en ny fresebit som jeg hadde på lur. Det ble for en gangs skyld et helt clean cut uten noe slags fuckup. Så nå blir installering av pickup og elektronikk beste steg.
  24. 1 poeng
    Og litt stjeling fra Keef med Telecasteren med samme setting.
  25. 1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.