Gå til innhold

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 03. des. 2016 i alle områder

  1. 6 poeng
    NGD i form av at gammel gitar ble som ny! Har hatt gitaren i noe som føles som en evighet MEN pga et heftig tilfelle av "Buckle-scratches" hadde jeg ikke noe valg annet enn å fornye gitaren litt i forhold til innmat, mikrofoner og lakk! Skal nevnes at både loddingen og selve lakk-jobben ble gjort av en meget dyktig mann som holder til i Trondheim. Gitaren endte opp med en rå finish av typen Flight-body og noen små kjente Destiny(Gaming) ikon, selve gitaren fikk påkostet seg nye mikrofoner: Bare knuckle Mule i neck og Bare knuckle Holy Diver i bridge, for at de skulle få en fin overgang fra det gamle ROTET av Original mikrofoner og potmeter, så måtte nye potmeter og kondensatorer kjøpes inn. I utgangspunktet var denne gitaren en Gibson Explorer Cherry Red med Grover Tunere fra 1998. Det vises ikke så godt lenger Planen er å få tak i et nytt plekterbrett i fargen svart eller sølv. Men for nå ser gitaren helt grei ut. Man ser dessverre ikke gjenskinnet i lakken da bildene virkelig ikke rettferdiggjør gitarens utseende.
  2. 3 poeng
  3. 2 poeng
    http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=49891747
  4. 1 poeng
    God aften i stuen. Da fikk jeg endelig min Boss Katana 50 som jeg spontanbestilte på Black Friday fra Gitarhuset, etter jeg hadde prøvd den en kjapp runde på 4Sound i Trondheim. Hadde nok antakeligvis kjøpt den der i stedet hvis den ikke hadde vært solgt da jeg var innom igjen en uke senere... Årsaken til at jeg kjøpte den er at jeg fikk testa ut kjapt hvor digg det er å ha amp på rommet her på folkehøgskole, og 1700 inkl frakt kunne jeg avse. Det kan diskuteres om det er så lurt å skrive dette nå når jeg er midt inni verste honeymoon-fasen, men jeg gjør det likevel og kan heller oppdatere etterhvert om noen synspunkter skulle forandre seg. Har testa ampen ut i ganske mange timer nå, så jeg føler at jeg har fått et bra inntrykk av hvordan den låter og fungerer. Førsteinntrykket var ikke sånn helt sykt bra, delvis fordi jeg ikke spilte hele tiden selv og også fordi jeg var litt for bestemt på å bruke crunch-modellen. Å fyre opp volumet skader ikke heller, og da jeg tok den med på et bandrom og fyrte opp fikk jeg et helt annet inntrykk. Jeg tenkte å ta for meg noen features og nøkkelpunkter, for de som ikke har satt seg helt inni det: - 50 watt, justerbar ned til 25 og 0.5w. - Fire ampmodeller + akustisk (som ikke er en akustisk gitar-simulering, men at ampen blir som en akustisk gitar-amp). - Kan bruke tre effekter samtidig, med noen begrensninger: boost og modulering er på samme knob og kan ikke brukes samtidig; samme med delay og "fx" (tremolo, wah, octave osv) mens reverb har en egen knob og kan brukes uavhengig. - Det er en genial app til pc og mac som heter Boss Tone Studio, der du kan tweake mye mer enn på selve ampen. Kommer tilbake til dette. - Selv om 50-watteren mangler en fysisk presence-knott, kan du stille på presence i Boss Tone Studio. Dette var noe jeg var litt bekymret for selv, at den bare hadde presence på fullt alltid, så derfor nevner jeg det. - 50-watteren har mulighet for å lagre to kanaler som du kjapt kan switche mellom på ampen eller med en footswitch. 100-watterne har fire. - Spiller rimelig forbaska høyt, men skal den brukes i et høyt rockeband ville jeg gått for en 100-watter. - Fungerer som et eget USB-lydkort for innspilling, noe ikke engang Kemper og Fractal AX-8 kan skilte med til nesten 10 ganger prisen av det jeg betalte. Jeg syns det er utrolig praktisk, så jeg syns det er litt kjipt at ikke Kemperen min til 20 laken har det Kort om de ulike ampmodellene - Clean: typisk Fender-clean etter mine ører, men ganske tweakbar. Med litt chorus og reverb snakker vi helt sinnsykt fin clean som lar karakteristikkene til gitaren skinne meget bra gjennom. Med en overdrive i front kan man også få kul sololyd. - Crunch: kanskje den jeg hadde størst forhåpninger til, men viste seg ikke å bli min favoritt. Den låter mer cranked Fender enn Marshall vil jeg si, og er relativt feit og rund i lyden. Utrolig kul blueslyd og type "on the edge of breakup"-lyder. - Lead: min favoritt så langt! Minner meg om en modda Marshall, med veldig stor rekkevidde på gainknotten. Den går fra crunchy low gain til veldig high gain, men den har en veldig distinktiv rocketone hele veien. Skal du ha metal chuggalugg må du kjøre gain lavt og booste den med en av de mange overdrive/boost-pedalene. - Brown: alt jeg skrev om Lead appelerer også til denne, men den er feitere med mer bass og trenger en boost i front mer sårt enn Lead for å være tight nok i bunnen til metal. Jeg ville nok brukt Lead til rytme og Brown til lead, ironisk nok. - Acoustic: testa såvidt med en Taylor GS Mini, men føler ikke jeg kan uttale meg helt om denne da gitaren har et ganske kjipt piezo-system. Tipper det vil låte ganske bra med en gitar med skikkelig bra elektronikk. Kort sammenligning med andre modelleringsamper Jeg har prøvd noen sammenlignbare amper, blant annet direkte sammenlignet den med Cube 30 også har jeg prøvd mange av THR10-ampene til Yamaha. Av en eller annen grunn har jeg tenkt at THR10 også var Roland, siden THR10X har ampmodeller som heter Brown I og II, men det er altså Yamaha som produserer de. Hadde vært morsomt å sammenligne med Line 6 Spider V også. Roland Cube 30 Denne har naturlig veldig mørk lyd, og du må kjøre diskant nær 10 for at det skal være brukbart. Lyden forandrer seg heller ikke så mye etter hvilken gitar du bruker. Den responderer greit på pick attack og cleaner opp helt ok. Effektene fungerer, men de er ikke akkurat det beste jeg har hørt. En helt ok øvings/nybegynneramp som du får tak i til ganske bra pris på bruktmarkedet. Yamaha THR10X Først og fremst må jeg understreke at denne ampen imponerte meg lite, så sammenligningen vil være ganske farget av det. Husker ikke helt hvilken av de, men den ene Brown-modellen låt ganske greit. Dynamikk var mer eller mindre fullstendig fraværende, og å cleane opp med volum på gitaren kan du bare glemme. Vi snakker riktignok en fysisk mye mindre amp, men den er faktisk nesten 1000 kr dyrere. Egentlig ikke en amp jeg vil anbefale til verken øvings- eller nybegynnerformål. Boss Katana 50 Etter A/B-test med Cube må jeg si at det egentlig ikke er så veldig mye som «avslører» at de er i slekt. Katana låter mye klarere og renere, og er naturlig mye brightere. Equalizeren er også mye mer responsiv. Effektene i seg selv er i en helt annen klasse, og du kan bruke flere samtidig og velge mellom et mye større utvalg på Boss Tone Studio. Katana har færre ampmodeller, men de har mye større rekkevidde på gain og EQ. Dynamikken er helt strålende, cleaner opp like bra som en røramp og den responderer ikke langt i fra like bra som en røramp på pick attack. Konklusjon Kort oppsummert er dette en forbaska bra amp til en pris som er vanskelig å tro på. Det begynner å bli litt skummelt hvor bra og billig gear som er tilgjengelig i dag; jeg kunne lett spilt konsert og turnert med min Squier Classic Vibe Telecaster og denne ampen, så lenge den ble mikka opp. Da snakker vi gitar og amp som kosta rett over 4 laken til sammen! Skal prøve å få til et greit lydklipp av den, men denne karen her har laget en mye bedre demo enn jeg har tid og evner til å lage. Altfor mange (inkl meg selv) har lest på nettet at rør er the shit, og kjøper en 100, 50 eller 15-watter for å øve hjemme på soverommet. Litt avhengig av ampen, så blir det ofte oppdaget at ampen låter rimelig ræv på så lavt volum og at én nanometer for langt opp på volumknotten vekker alle i huset... Til og med 1 watt rør er for mye hvis du virkelig skal cranke den og har andre i huset å ta hensyn til. Med Katana får jeg mye bedre øvingslyd enn med noen røramp jeg har hatt, og det er egentlig ikke en veldig utpreget nybegynneramp da den har mange muligheter som du må ha litt peiling for å få utnyttet skikkelig. Du kan f eks velge mellom tre ulike routingmuligheter, blant annet om boost skal komme før eller etter amp osv. Hadde egentlig tenkt å skrive ekstremt utfyllende og detaljert, men det ble litt vanskeligere og ikke minst tidkrevende enn jeg hadde trodd. Så jeg velger å avslutte med at det er vidt åpent for spørsmål, så hvis det er noe konkret som lures på skal jeg svare på det så godt jeg kan
  5. 1 poeng
    Ahh sånn å forstå, leste feil, man kan velge finisher hos Bare Knuckle UK selv, så om du har en Nailbomb eller en Juggernaut i gitaren synes dette ikke ved å velge en chrome finish av typen gull, sølv osv, med og uten skruerekkene Bare standard fargene på Pickupene er distinktivt for å se hvilke mikrofoner det er, om jeg har skjønt det rett.
  6. 1 poeng
    Rå metaløks! Er det Bare knuckle Holy diver? Er det ikke Warpig eller Juggernaut?
  7. 1 poeng
  8. 1 poeng
    Meget strøken. Lite spilt på. Strøkne bånd. Ikke noe feil i lakk. Fra 2013/14. Pen og hel kasse med sertifikater. Ingen bulker eller dype riper. Hva er den verdt i norske kroner tror dere? Jeg har fått den, men leste at den kostet 2299 USD ny den gang. Gibson Midtown Custom Ebony. Jeg skal ikke selge den. Bare litt nysgjerrig hva dere gitar kyndige mener.
  9. 1 poeng
    Brukt 5 minutter.. prisen er god..
  10. 1 poeng
    Satan.....coooool!!! Grattis!!!:D
  11. 1 poeng
    Er det lov å foreslå sort plast på denne?
  12. 1 poeng
    Hundeballer??? Jaja. Men "hot" for å være tonebeskrivende er misvisende da det ikke bare er pickupens resistans som avgjør tone. Kan vikle supermasse med tykkere tråd, eller vikle lite med tynn tråd, få samme resistans men ikke samme tone. Kan vikle pickup med samme trådtykkelse men ulik lakk på tråd og få samme resistans men ulik lyd. Kan vikle med eksakt samme tråd men med magnetiske endringer og få ulik lyd. Kan til og med ha eksakt samme pickup men få ulik respons bare med å flytte pickup bittelitt. Dette var resistans, samme kan sies om impedans selv om det blir enda mer nøyaktig (men komplekst for å forstå hva som skjer). Mine pickuper måler ikke særlig mye men sparker både balle (hundens?) og får frem cellestruktur fra fingertuppene, samt all dynamikk mellom. Men kul gitar, regner med jeg får teste den en vakker dag. (Har nytt verksted med god kaffemaskin.. ?)
  13. 1 poeng
    Nais!! Aldri spilt på en V før, fikk plutselig lyst nå.. Grattis!!
  14. 1 poeng
    Åååååhhh... Men... Jeg.... Åååååhhhh...
  15. 1 poeng
    Oversatt: du rakk såvidt å knipse et bilde før gitaren ble gjemt i skapet, taes så frem igjen når kona sovner etter gullrekka? :-)
  16. 1 poeng
    Jøss! Så det er bare å spikke sammen en brødfjøl, feste hals og elektronikk også har man en vanvittig god gitar i høy kvalitet? Hvorfor i allverden gidder feks Fender og Gibson og ta lange og unødvendige omveier da?
  17. 1 poeng
    dobbelt så bra fordi den er dobbelt satt opp?
  18. 1 poeng
    Trodde det var tegnet opp til det men det viste seg å være til kontrollplate?
  19. 1 poeng
    Hva skal man over tolvte bånd å gjøre? (man har da folk til slikt..) Og hvorfor i det hele tatt bytte akkord? Eller synge om noe annet enn seg selv? Bo Diddley klarte seg lenge med en akkord (og en phaser) og tekster om egen person..
  20. 1 poeng
    prøver å ta bilde av poleringen, men dårlig mobilkamera... Men jeg begyner å bli happy med resultatet. Et par runder til med polish nå så...der er noen små striper fortsatt. Håper de langskaftede potmeterene jeg bestilte dukker opp snart, så er det håp om å bli ferdig i løpet av helga.
  21. 1 poeng
  22. 1 poeng
    Hey! Fikk fatt i denne Classic Vibe`en brukt for noen uker siden. Låter og spiller kjempefint, ikke noe must å bytte/oppgradere noe som helst (slik som mange tror). Og ikke minst så ser den kjempebra ut! Her spilt gjennom en Fender G-DEC amp, ingen rør denne gangen
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.