Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har erfaring med å kjøpe gitar i USA, da mener jeg å kjøpe den der personlig og ta den med inn i Norge igjen. Særlig engstelig for det med toll og behandling av gitaren på flyet. Mange jeg har prata med sier de bare går rett gjennom "ingenting å fortolle" fordi tollerne visstnok "bare er interessert i dop og ikke bryr seg om ungdom som har kjøpt seg ny gitar". Men jeg har også hørt om folk som har gått på en smell der..noen som har prøvd det? Hvor stor smell er d evt. snakk om om man blir busta mens man går på grønt ? Vil det fremdeles lønne seg i forhold til norsk pris om det skulle skje?

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å søke litt på forumet, det er skrevet MASSE om dette. Med litt tålmodighet og de rette søkeordene (f.eks kjøpe gitar usa) kan du nok finne svar på omtrent alt det du lurer på.

Beklager å avspise deg litt, men det er ingen vits i å skrive på nytt noe som er skrevet så mange ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarteste er å gå gjennom tollen, bare for sikkerhets skyld. Jeg har sett gjennom tollvesenet sine sider mange ganger, men finner ingenting om instrumenter. For å få svar på spørsmålet ditt bør du maile de på denne adressa: tad@toll.no, det er den adressa de har listet i kontakt oss seksjonen, så den bør virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du ikke finner noe, er at det er ny server (eller noe) til forumet, altså mange gamle poster slettet.. (Tror jeg - Orker ikke bry meg :P )

Men det å kjøpe i USa, er djigg.. Sjøl kjøpte jeg straten min der.. Tok som håndbaggage på flyet (Ingen lumske riggere som får slenge den rundt nei), satt et par klistremerker på kassa, og gikk gjennom tollen lett som bare det.. :)

Sparte vel rundt 6000 på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvis gamle tråder om dette har blitt slettet, trenger vi en ny. Klarte ikke å finne noen jeg heller, så det er ikke du som er dum :)

Tema:

TA MED GITAR FRA UTLANDET TIL NORGE

Reglene er klare: Har man vært i utlandet i mer enn 24 timer, kan man ta med varer av en verdi av inntil 6000 NOK avgiftsfritt, dvs MOMSfritt. Hvis man har med EN vare som er verdt MER enn 6000, må man betale moms av HELE varens verdi, ikke bare det som overskyter 6000.

Moms = 25% av varens verdi. Verdi beregnes fra kvittering, og utenlandsk valuta omregnes etter tollvesenets ukeskurs. Du kan IKKE argumentere med at "dollaren var 6.87 da jeg kjøpte den" hvis kursen har steget til 7.15 og du er over grensen...

Hvis man går på grønt og blir stoppet med en gitar verdt over 6000 blir gitaren beslaglagt, og senere solgt på auksjon til inntekt for statskassen. Du får den IKKE tilbake, med mindre du kjøper den til deg selv igjen. Da hadde det vært rimeligere å betale moms....

Du kan også få et forenklet forelegg for smugling. Dersom du smugler store verdier (litt usikker på grensa her) blir du anmeldt til politiet, og får en større bot.

Hvis du vil ha ren samvittighet, går du på rødt og betaler. Så enkelt er det. Regn inn momsen når du skal se hvor mye du sparer på å kjøpe i utlandet. Kanskje du kunne fått et like godt tilbud i Norge? Support your local dealer...

Kjøper du i EU kan du få refundert den utenlandske momsen, og kun betale den norske.

KONKLUSJON?

Det er ulovlig å smugle, samme om det er narkotika, gitarer, alkohol eller litt for mye snus.

Om du allikevel vil gjøre det, er opp til deg, din egen moral og din egen sans for å ta sjanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmz, men har noen noe erfaring med om det er realistisk å bli stoppa i tollen med en gitar da (om man går på grønt) ?? På folkehøyskolen der jeg går har de reist til New york i 5-6år på rad og det har blitt kjøpt ca. 30-40 gitarer hvert år, samtlige folk har visst gått på grønt og ikke blitt stoppa..

Men d hadde vært usannsynlig surt å faktisk blitt stoppa da og mista gitaren....

HMZZZ.

Edit: Noen på skolen misbrukte kontoen min. Jeg skrev ikke dette bare så det er sagt.

Endret av master_k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmz, men har noen noe erfaring med om det er realistisk å bli stoppa i tollen med en gitar da

Jeg lurer også på dette. Reglene er greie nok de, men jeg har reist frem og tilbake sikkert 10 ganger med nye og brukte gitarer og har aldri blitt stoppet. Send kvitteringen hjem i posten, hvordan i helvete skal de kunne si at du ikke hadde med deg gitaren ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på dette. Reglene er greie nok de, men jeg har reist frem og tilbake sikkert 10 ganger med nye og brukte gitarer og har aldri blitt stoppet. Send kvitteringen hjem i posten, hvordan i helvete skal de kunne si at du ikke hadde med deg gitaren ut?

1) Det står dato for kjøp på kvitteringen, derfor kan de vite det.

2) Dersom du blir stoppet, er det opp til deg å BEVISE at du hadde med gitaren ut av landet. Hvis du reiser ofte med hornet utenlands, har du selvfølgelig med deg en kopi av kvitteringen fra en norsk butikk eller kopi av betalt moms ved innførsel i gitarkassa. Dersom du kjøpte brukt kan du få et utførselsbevis i tollen ved utreise, der f.eks farge, type og serienr noteres. Det kan du trekke fram hvis du blir stoppet med din gamle gitar på vei inn.

Bunnlinja er og blir at det er smugling (altså ulovlig) å ta med noe som koster mer enn 6000 tilbake. Om du vil gjøre det/ta sjansen er opp til deg og din egen sans for lovlydighet.

En liten ting til: Forsikringsselskaper forsikrer ikke smuglervarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2001 var jeg og familie på ferie i California (par mnd. før 9/11) Jeg kjøpte to gitarer på Guitar Center i San Francisco.. Når det var på tide å dra hjem, valset vi alle inn på flyet, jeg med begge gitarene som handbagasje, gikk helt fint det.. Jeg spurte flyvertinna om ikke ho hadde en plass jeg kunne ha de, "Yees offcourse!" så bar ho gitaran opp på førsteklasse.. Men har nok mine tvil om at det funker idag, Med tanke på terror etc.

Konklusjon, ingen som spurte om noen ting.. Tjente/sparte grisefett! Var tilogmed salg på GC :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det står dato for kjøp på kvitteringen, derfor kan de vite det.

2) Dersom du blir stoppet, er det opp til deg å BEVISE at du hadde med gitaren ut av landet. Hvis du reiser ofte med hornet utenlands, har du selvfølgelig med deg en kopi av kvitteringen fra en norsk butikk eller kopi av betalt moms ved innførsel i gitarkassa. Dersom du kjøpte brukt kan du få et utførselsbevis i tollen ved utreise, der f.eks farge, type og serienr noteres. Det kan du trekke fram hvis du blir stoppet med din gamle gitar på vei inn.

Bunnlinja er og blir at det er smugling (altså ulovlig) å ta med noe som koster mer enn 6000 tilbake. Om du vil gjøre det/ta sjansen er opp til deg og din egen sans for lovlydighet.

En liten ting til: Forsikringsselskaper forsikrer ikke smuglervarer...

Smugling my ass. Lenge siden du var utenlands? Tatt med deg mye gitautstyr hjem?

Du kan prøve så mye du vil å lage 5 fjær til 10 høns. Håper for din del at du er godt sponsa av en norsk gitarbutikk for det her. Jeg kommer fortsatt til å ta med meg alt hva jeg måtte ønske hjem neste gang jeg er i statene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Fint om vi kan holde denne diskusjonen på et informativt nivå. En av reglene på dette forumet er at det ikke skal diskuteres lovbrudd. Jeg ønsker derfor ikke å skrive en tråd a la "hvordan smugle en gitar gjennom tollen" e.l.

Tollerne har selvfølgelig ikke kapasitet til å sjekke alle som kommer gående gjennom kontrollen på Gardermoen eller alle andre plasser man kan komme (Svinesund, Storlien, Larvik o.s.v). Det at man sannsynligvis ikke blir tatt gjør det ikke mindre ulovlig. Loven er klar - 6000NOK er grensen. Alt over det skal det betales moms for.

Om man da tar sjansen, blir som jeg før har sagt: Opp til en selv.

Her på forumet skal vi ikke oppfordre til å smugle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.