Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor langt bør strengene være fra halsen?


adoniz

Anbefalte innlegg

På alle bånd over 12. på 1. strengen ligger strengen ca 2,5mm over selve båndet. Synes det er litt mye, forlanger jeg for mye?

Vet ikke om det er spesielt høyt. Har aldri målt på mine gitarer, men generelt liker jeg ganske lav action. Her er det jo snakk om personlig smak, og hva du er synes er best å spille med. Prøv å justere ned brua, så kjenner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er spesielt høyt. Har aldri målt på mine gitarer, men generelt liker jeg ganske lav action. Her er det jo snakk om personlig smak, og hva du er synes er best å spille med. Prøv å justere ned brua, så kjenner du.

sier meg enig med audun..

det finnes jo ingen "regler" for høyde på action..

hakke målt selv, men personlig føler jeg og det blir jævlig å spille på gitar med for høy action..

har ikke opplevd det ubehaget med mine egne gitarer da.. :)

Men som han sa,, prøv å justere brua.. kansje truss-rod`n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier meg enig med audun..

det finnes jo ingen "regler" for høyde på action..

hakke målt selv, men personlig føler jeg og det blir jævlig å spille på gitar med for høy action..

har ikke opplevd det ubehaget med mine egne gitarer da.. :)

Men som han sa,, prøv å justere brua.. kansje truss-rod`n?

Trussen skal vel i utgangspunktet bare justeres hvis halsen ikke er rett? Korriger meg de som vet bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trussen skal vel i utgangspunktet bare justeres hvis halsen ikke er rett? Korriger meg de som vet bedre...

jeg vet ikke,

men jeg tror det har blitt gjort med min gitar og flere om det oppstår båndklirr.. tror man kan bruke rod`n til å bue necken litt mer og få lavere / høyere action og?

ikke vet jeg,, noen rett meg og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke,

men jeg tror det har blitt gjort med min gitar og flere om det oppstår båndklirr.. tror man kan bruke rod`n til å bue necken litt mer og få lavere / høyere action og?

ikke vet jeg,, noen rett meg og :P

Hvis du har mye båndklirr, tyder jo det på at halsen er skjev, og da må den selvfølgelig justeres. Hvis du strammer trussen vil halsen bue mer, og du får høyere action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dersom du strammar trussroden vil halsen retta seg ut, og dersom du strammar han for mykje, vil halsen bøya seg feil vei. Nokre likar å spela på rette halsar, medan slike som meg likar å ha dei bittelitt bøyde.

Stemmer, selvfølgelig. Går litt fort i svingene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at når strengene er for høye ift halsen, så er det vanskelig å spille fort for da må man løfte fingrene høyere for hver gan gman trykker ned et bånd.

For lavt - Føler ikke strengene så godt. Så noe midt i mellom er bra for meg. Men som de andre sier, er det jo alt etter smak og behag.

Ofte har jeg de tykkeste strengene høyere enn de laveste fordi det gir mer punch i det tykke strengene, samtidig som det er lettere å spille solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så i min situasjon (lavest mulig action) Så skal halsen være så rett som mulig, og med lav bru? Sliter med strengeklirr når brua blir for lav. Mistenker halsen for å krumme litt utover sett ovenifra..

Så da skal jeg stramme rodden for å rette ut halsen? Bør jeg ikke bare levere inn gitaren? Koster det mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan får man kontrollert at brua er riktig justert? Tenker da på justeringsgreiene for hver enkelt stren..

Du tenker vel på sadlene. De justerer intonasjonen, så de har ikke noe med høyde å gjøre. Du har to "muttere" som selve stolen ligger på som kan justeres opp og ned. Hvis du får båndklirr, kan du prøve å slakke trussen en kvart omdreining eller så. Stem opp gitaren og la den stå noen timer før den "setter" seg. Så justerer deu evt. mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, bare for å være helt tydelig her.. Trussrod'en skal justeres uansett om man ønsker lav eller høy action.. Målet er i utgangspunktet å kompensere for det presset strengene utgjør slik at halsen holder seg rett. Men, på gitarer med litt ujevn høyde på båndene (typisk rimelige gitarer, men dessverre også mange dyrere) må man nødvendigvis gi halsen en liten bue for å oppnå lav strengehøyde uten alt for mye båndklirr. Det er forøvrig også mange som foretrekker en liten bue, eller "Relief" som det kalles på engelsk. Dette hjelper altså ingenting på en eventuell sideveis vridning som er en feil på halsen.

Den enkleste måten å justere trussrod på er å sette på en capo på første båndet og så trykke ned den mørke E strengen på siste bånd. Du bør nå ha en liten klaring mellom undersiden av strengen og gripebrettet på 8. bånd. Klaringen skal ligge i området 0.0mm - til ca 0,5mm vanskelig å måle nøyaktig selvsagt, men et tynt plekter gir deg en indikasjon i alle fall. Hvis du justerer trussrod, så juster bare litt i gangen og la gitaren stå (eller spill på den) i minst 10-30 minutter før du måler igjen. Noen halser kan kreve en større bue enn 0,5mm for å fungere tilfredstillende med lav strengehøyde. Sjekk alltid trussrod dagen etter justering for å se om endringer har inntruffet etter justering. Noen ganger beveger en hals seg sakte :)

Broen justeres ved at de to store skruene skrues opp og ned i kroppen, slakk ned strengene litt før du gjør dette, da mekanikken ellers kan bli litt slitt med tiden. Siden med de lyse strengene tåler normalt lavere strengehøyde enn bass siden.

Så da er det bare å finne et brukbart kompromiss mellom strengehøyde, strengeklirr og spille comfort i forhold til bue på halsen - alt henger sammen som du vil oppdage. Endrer du det ene, påvirker det den andre variabelen.

På en Epi må du fort regne med litt strengeklirr hvis du ønsker spesielt lav action, men det er ikke sikkert dette høres så godt gjennom pickupene som man kanskje skulle tro. Det hele avhenger litt av spillestil og lyd. Hvis du vil forandre din Epi til et "fretless wonder" må du nok få noen til å båndslipe halsen. (ca 1000-1500)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så i min situasjon (lavest mulig action) Så skal halsen være så rett som mulig, og med lav bru? Sliter med strengeklirr når brua blir for lav. Mistenker halsen for å krumme litt utover sett ovenifra..

Så da skal jeg stramme rodden for å rette ut halsen? Bør jeg ikke bare levere inn gitaren? Koster det mye?

Se om ikke plekterbrettet er litt løst eller om ikke strengene kommer ani i humbuckerne/pickups.

Måtte stramme litt på skruene på plekterbrettet på min Les Paul og synke humbuckerne litt da jeg justerte strengene lenger ned pga buzzing/klirring.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.