Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et skrik om hjelp


Tina

Anbefalte innlegg

Hei.

Føler meg litt teit men here we go....

Jeg har overtatt noe billig gammelt skrap av en gitar(Horu'gel fra 80-tallet en gang) som duger for meg da jeg først må krype litt rundt i blinde. Har spilt litt for mange år siden, men husker ingenting. Gitaren har blitt røvet for to strenger(stål) så disse må jeg erstatte. Jeg har noen spørsmål som jeg vil være veldig glad for om noen gidder å svare på.

1. Må jeg kjøpe et helt nytt sett med strenger eller kan jeg kjøpe dem enkeltvis? Bør jeg bytte de tre som sitter på? Tips på ok nettbutikk?

2. Klarer jeg å skifte strenger selv når jeg ikke har gjort det før?

3. Hva trenger jeg for å stemme gitaren? (før brukte vi stemmegaffel.... :blush: )

4. Har noen et tips om en innføringsbok i gitarens verden. Må ikke være for avansert for er kun til husbruk og til trøst.

Tina :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Føler meg litt teit men here we go....

Jeg har overtatt noe billig gammelt skrap av en gitar(Horu'gel fra 80-tallet en gang) som duger for meg da jeg først må krype litt rundt i blinde. Har spilt litt for mange år siden, men husker ingenting. Gitaren har blitt røvet for to strenger(stål) så disse må jeg erstatte. Jeg har noen spørsmål som jeg vil være veldig glad for om noen gidder å svare på.

Hei ! Velkommen til forumet.

Hvilken gitar er det ? Akustisk Stålstrenger eller Nylonstrenger ?

1. Må jeg kjøpe et helt nytt sett med strenger eller kan jeg kjøpe dem enkeltvis? Bør jeg bytte de tre som sitter på? Tips på ok nettbutikk?

Du må ikke, men BØR absolutt skifte alle strengene. Strenger mister "futten" over tid og må skiftes med jevne mellomrom selv om de ikke ryker. Et strengesett koster litt over 100 på en butikk og fra ca 60,- på nettet, så den kostnaden tror jeg du klarer :) På nett bruker jeg www.stikker.no billigst i Norge og bra service. Men kjøper du et strengesett i året faller poenget liksom litt bort :)

2. Klarer jeg å skifte strenger selv når jeg ikke har gjort det før?

Det er ikke så ubegripelig komplisert å skifte strenger, men det krever kanskje litt "trening" for de som aldri har gjort det før. Ta med deg gitaren til en instrument butikk første gangen slik at de kan finne riktig strenge type/tykkelse til gitaren, skifte strengene og samtidig vise deg hvordan man gjør det. OBS - Ta vare på emballasjen slik at du vet hvilke strenger du nå har og hva du skal kjøpe neste gang

3. Hva trenger jeg for å stemme gitaren? (før brukte vi stemmegaffel.... :blush: )

Stemmegaffel er greit nok, men det vanligste er vel et elektronisk stemme apparat som gir deg rask og riktig stemming av alle strengene. Dette er ting du får fra en hundrelapp opp til mange tusen.

4. Har noen et tips om en innføringsbok i gitarens verden. Må ikke være for avansert for er kun til husbruk og til trøst.

Lillebjørns gitarbok er vel klassikeren ? (Lillebjørn Nilsen) Selv har jeg anbefalt "Elgitarboka" av Bjørn Schandy til folk som spiller elektrisk eller akustisk stålstrenger. Veldig grei bok som er litt mer orientert rundt mere moderne pop/rock. Ta en titt på ditt lokale bibliotek, der har de helt sikkert et brukbart utvalg.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, det bør du, såsant de strengene som sitter der ikke er helt nye, og du vet hvilket merke det er.

2. Ja. På youtube finnes det masse instruksjonsvideoer.

3. Stemmegaffel og øret funker fortsatt. I tillegg kan man kjøpe seg en elektronisk gitarstemmer, eller du kan bruke en online gitarstemmer, en som spiller av de tonene strengene skal klinge i på PC-en. Denne, for eksempel http://www.howtotuneaguitar.org/

4. Lillebjørns virker fortsatt, sikkert, men det har kommet en helt ny bok nå som har fått god omtale. Husker ikke hva den heter i farten, og har ikke sett den, men som sagt, har les et par positive omtaler. http://www.notebutikken.no/product_info.asp?pid=26446

Lykke til.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tina og velkommen til Forumet.. :)

Du bør skifte alle strengene samtidig, da de gamle nok er ganske slitne etterhvert. Sjekk ut www.stikker.no for nye strenger.

Visst du bare beholder de gamle på til du skal sette på de nye så kan du se kordan det er gjort. Da har eg stor tro på at du får det til.. :)

Det finnes gratis gitarstemmere på internett. Nå vet ikke eg kor godt gehør du har og om du klarer å stemme opp gitaren ved å bare høre rett tone? Her er vertfall en online Gitarstemmer. Trenger du mer hjelp kan du skaffe deg en gitarstemmer som for eksempel denne.

Har ingen ambefalinger av bøker til deg. Kanskje du kan gå i en musikkbutikk og se etter? Da kan du bla litt og se om det er noe du liker og får lyst å spille.

Edit: Av og til skulle eg ønske eg var hukjønn når eg spør om ting på gitarforumet.. :P

Endret av p_bassmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så koselige og greie dere er da :rolleyes:

P_bassmann: Ha ha...Det er sikkert nok av "hukjønn" her inne og ellers som himler med øynene over mine spørsmål..men de KAN jo dette!!(jeg KAN skifte dekk på bilen altså!!).

TUSEN TUSEN TAKK for mange gode råd og tips og linker! Dere er fantastiske.

Gitaren har sikkert vært med på litt av hvert på 80-tallet da broren min spilte i punkband...så jeg skifter alle strengene for aner heller ikke hvilken størrelse som er på( hva pokker betyr det egentlig?!) Takk for tipset.

Kommer meg ikke til musikkforretning med det første pga sykdom, men jeg ble glad for å høre at man ikke trenger å ha usedvanlig høy IQ for å skifte strengene selv. Et spørsmål i tilknytning til det: Det er noen sånne knotter som holder strengene på plass i bunnen, men de kommer vel MED når man kjøper nye strenger vel??(ellers har jeg et problem)

Jeg bruker øret jeg...er ikke tonedøv ennå, husker hvordan man stemmer, men trenger første tonen....tror jammen jeg pleide å bruke telefon-summetonen hvis jeg ikke tar feil...

Alt godt til dere gitar-orakler. Igjen takk. :)

Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen, eller tykkelsen, på strengene bestemmer nettop det, hvor tykke de er =p Tynnere strenger er lettere å spille på, mens tykke strenger gir en noe fyldigere lyd. (vi trenger IKKE ta den diskusjonen videre her =p)

De knottene som holder strengene på plass blir enkle å ta ut når du løsner på strengene og du putter dem bare tilbake der de var når du har hatt på nye. Så de trenger du ikke bytte ut! Skulle du imidlertid klare å ødelegge dem går det an å få tak i nye.

Hvordan man stemmer kan du finne ut mye fortere på youtube eller med et søk på google enn jeg klarer å forklare for deg her ;)

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen, eller tykkelsen, på strengene bestemmer nettop det, hvor tykke de er =p Tynnere strenger er lettere å spille på, mens tykke strenger gir en noe fyldigere lyd. (vi trenger IKKE ta den diskusjonen videre her =p)

De knottene som holder strengene på plass blir enkle å ta ut når du løsner på strengene og du putter dem bare tilbake der de var når du har hatt på nye. Så de trenger du ikke bytte ut! Skulle du imidlertid klare å ødelegge dem går det an å få tak i nye.

Hvordan man stemmer kan du finne ut mye fortere på youtube eller med et søk på google enn jeg klarer å forklare for deg her ;)

lykke til!

Hei. Og takk...ja forstod jo at strengetykkelsen må ha noe å si for lyden..men jeg skal jo bare knote meg igjennom knocking on heavens door først så jeg venter litt med de håndsurrede 24 karats strengene med nanopartikkelcoating :P Men det med knottene var viktig for meg å vite, for da mangler jeg noen. Takk.

Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Og takk...ja forstod jo at strengetykkelsen må ha noe å si for lyden..men jeg skal jo bare knote meg igjennom knocking on heavens door først så jeg venter litt med de håndsurrede 24 karats strengene med nanopartikkelcoating :P Men det med knottene var viktig for meg å vite, for da mangler jeg noen. Takk.

Tina

Du mener de knottene/pluggene helt nede på broen/stolen på en stålstrengsgitar ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er av standardstørrelse, og alle gitarbutikker med respekt for seg selv har slikt. De er ofte laget av plast, og blir sprøe med tiden. Så i løpet av 20-30 år må du nok regne de som forbruksvare. :) Koster ikke mye. Sist jeg kjøpte for 5 år siden betalte jeg 6,- per stykk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK...Nå er dere LITT paranoide gutter. Jeg aner ikke hva noen har gjort mot dere her på forumet, men jeg er et kvinns uten peiling på gitar. Er det vanlig at man blir paranoid her på dette forumet? :glare: :ninja: (burkha)

Men det ville jo være SYYKT å gi seg ut for å være dame uten peiling på gitar...eller ER det per definisjon sykt å være dame uten peiling på gitar? :blink:

The Euphor: Takk! Jeg visste ikke det, men da vet jeg det nå.

Castorfiber: Ha ha...jeg hadde bare den assosiasjonen fordi gitaren er en etterlevning fra den tiden han spilte i et nokså eksperimentelt punk band, men selv om den ser herpa ut kan det jo godt hende at den bare ble brukt av de stilige gutta til å spille visesanger rundt leirbålet i all hemmelighet. Og det nanopartikkelgreiene og håndspundne strenger er jeg redd bare var et forsøk på å være morsom.ALDRI synes noen at jeg er morsom :(

Nåvel. Jeg har fått veldig gode svar her på dette forumet, hvilket jeg er takknemlig for(bukker og neier), så nå skal jeg bestille strenger og plugger :)

So long gutter...

Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.