Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp av gitar valg


Thyrifing

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har altid ønsket og spille gitar, men har aldrig surret meg til det. I går fikk jeg en In Flame pakke i posten, det fulgte med noen plekter og jeg bestemte meg der og da for og starte.

Til nå har jeg spilt litt på en aukustisk gitar, prøvd meg litt frem for og se om det er noe jeg vil begynne med, jeg fant ut at jeg ble bare mer og mer glad og inspirert til og fortsette når jeg greide fks litt av introen til One av metallica. Veldig enkel for sikkert de alle fleste her inne, men for meg som ikke vet noe som helst om gitar og måtte finne tabs og hvordan man leser det, så ble jeg ganske fornøyd.

Det jeg vil spørre dere om er hva burde jeg starte med av utstyr og vilken gitar som er passe for en nybegynner?

litt info:

-Elsker musikk som In flames, children of bodom, metallica, maiden osv, metal / death

-Har overhode ingen peiling på musikk og hvordan man spiller.

-Er klar over at jeg trenger tolmodighet, vennen min sa at bæbæ lille lam var fint og starte med for og lære meg grep, så har lært meg den :)

-pris så lavt som mulig og opp til 4-5, gjerne forslag, kommentarer og en link.

Håper noen kommer med noen forslag, er glad for alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ibanez eller en annen "superstrat" ville vert perfekt for deg. veldig lettspilte gitarer som passer din type musikk. Du får disse med eller uten floyd. Noen mener det er et problem for nybegynnere å bruke floyd rose/Edge vibsystem, men jeg ser ikke noe problem i det i det hele tatt. Det er jo morro å ha et skikkelig vibsystem:D

Jeg har en slik en til salgs: http://www.ibanez.com/eg/guitar.aspx?m=RG350EX

Veldig lettspilt gitar som holder stemminga i evigheter. Og Ibanez RG er jo tøft:P Skal prøve å få ut en annonse i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noen veldig sterke følelser for neon bestemt gitartype ville jeg ha kjøpt en ok brukt gitar og kanskje også en brukt forsterker. Dette får du gjerne videresolgt til samme prisen hvis du mister lysten eller ønsker å oppgradere.

Det viktigste i begynnelsen er å skaffe seg en god og litt lettspilt gitar, helst uten noen form for komplisert tremolo system. Sjekk bruktbørsen her på forumet og f.eks finn.no

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

porblemet mitt er at jeg ikke vet vilken gitar som er bra og lettspilt for en nybegynner.

om jeg bare hadde kjøpt noe så hadde det sikkert blitt i denne duren

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=268

bare fordi det står at det er en super gitar pakke.

neon bestemt gitartype og tremolo system sier meg ingen ting

derfor spør jeg her :)

Endret av Thyrifing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, vel sånne pakkeløsninger er ofte ikke særlig billige når alt kommer til alt og videresalgsverdien er ofte lav. Skal du ha en god gitar får du mye mer for pengene hvis du kjøper brukt. De fleste litt gode og dyrere gitarer av "normal" type er gjerne ganske lettspilte.

Jeg så bare så vidt på bruktbørsen her på forumet og fant umiddelbart tre gitarer :

http://forum.gitarnorge.no/index.php?showtopic=15920

http://forum.gitarnorge.no/index.php?showtopic=15677

http://forum.gitarnorge.no/index.php?showtopic=13847

En Epiphone Les Paul, En OLP og en Hagstrøm, alle gode gitarer. Spesielt den OLP'en og Hagstrømmen var jo hyggelig priset, men du kommer sikkert til enighet med Epi eieren også tenker jeg. Bare kontakt folkene og spør.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den OLP-en er fristende. Den hadde jeg handlet, hvis det ikke var for det at jeg omtrent har like mange gitarer som underbukser. Tipper det er en meget bra gitar, og prisen er det jo ikke noe å si på.

Prisen var absolut finfin.

og det er sånn en nydelig finish på den..

Det ligger nesten mer verdi i bare finishen på den gitaren enn det ligger i hele andre gitarer til den prisen.

1200.. i would hit it.

Men så det er sagt, så er det ikke jeg som kjøper, og du burde være passe sikker på hvilken Du vil ha før du gjør kjøpet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra gitar, vil jeg anbefale deg å ikke tenke så mye sjanger helt i starten. Lær basis-akkordene og enkle sanger først. Du vil da se at du plukker riff og låter fra favoritt-bandene my lettere etterpå. Dette handler også om å få inn grunnleggende venstre-høyrehåndsteknikk og grunnleggende timing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra gitar, vil jeg anbefale deg å ikke tenke så mye sjanger helt i starten. Lær basis-akkordene og enkle sanger først. Du vil da se at du plukker riff og låter fra favoritt-bandene my lettere etterpå. Dette handler også om å få inn grunnleggende venstre-høyrehåndsteknikk og grunnleggende timing.

Dette er et veldig godt poeng. Akkurat som han kameraten din snakket om så er det bedre å starte med enkle barnesanger enn Metallica :) Og som det også sies - ikke tenke så mye på sjanger når du velger gitar eller utstyr heller, det viktigste er ikke å ha lignende utstyr som den ene eller andre, men å kjøpe ting som faktisk fungerer bra for en nybegynner. Når det gjelder gitartyper kan du spille hva som helst, på hvilken som helst gitarmodell.

Du trenger jo også en forsterker og noe annet småtteri :

-Liten combo forsterker eller ampsimbox (1000-3500)

-En reim til gitaren (50-150)

-En kabel (50-150)

-Noen plektere (et utvalg av ulike tykkelser for å prøve deg frem) (50,-)

-En elektronisk tuner (150-250) (noen forsterkere og ampsimbox'er har dette innebygget)

Når det kommer til forsterkere kan jeg anbefale f.eks Vox sine rimeligere modeller (VT15 og VT30, AD15 og AD30 Eller DA5 - DA20 hvis du vil ha noe rimeligere) Roland Cube og microcube er også populære forsterkere og egner seg godt på "soverommet". Alt dette er forsterkere som gir deg knippe forsterkerlyder og effekter du kan utforske for å finne din egen "sound"

Se f.eks : http://www.voxamps.co.uk/valvetronix/ad15-30-50-100vt.asp

En annen løsning er en såkalt ampsimbox. Dette er en forsterker og effekt simulatorboks som du kan koble til pc/headset/stereoanlegg/tivoliradio/sanganlegg osv Kort sagt alt som har en line-in. Disse boksene gir deg en uendelighet av ulike forsterkerlyder og effekter som du selv kan kombinere og justere. Eksempler på produkter er Line6 Pod og PocketPod. Behringer V-amp XV-amp osv.

Se f.eks : http://line6.com/pod20/index.html

Til slutt tenger du en bok eller dvd med nybegynner opplæring. For en tid tilbake skulle jeg anbefale en slik bok til en kar jeg kjenner som ville begynne å spille gitar og helst lære seg litt på egenhånd. Jeg kikket i gjennom alle titlene jeg fant på mitt lokale bibliotek og fant en veldig grei bok :

http://www.musikkinstrumenter.no/product_d...;pkProduct=1439

Denne boka starter på begynnelsen :) Den er passelig grundig og du kommer fort i gang med både akkorder og solospill. Det medfølger en cd med komp hvor du tydelig kan høre hvordan ting skal spilles og du slipper alle barnesangene slike bøker ofte er fulle av forøvrig :) I siste del av boka lærer du klassikere som Hey Joe, Sweet Home alabama, still got the blues, Nothing else matters osv. Kan absolutt anbefales ! (og kan sikkert lånes hos ditt lokale bibliotek)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter en ibanez rg serie på finn og en liten øvingsforsterker. Personlig synes jeg Ibanez er det beste til metal. Til de som anbefaler å begynne med tom dooley og barnesanger, må jeg si at jeg er helt uenig. Sånt prøvde gitarlærere å prakke på meg også da jeg begynnte å spille. Jeg syntes det var 0 morro å spille sånt og gikk lei.

Lærte meg heller musikk jeg faktisk hadde interesse av å spille. Metallica har mange fine begynner låter. Personlig begynnte jeg med for whom the bell tolls og seek and destroy. Få spilleglede først, så kommer "basis greiene" av seg selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter en ibanez rg serie på finn og en liten øvingsforsterker. Personlig synes jeg Ibanez er det beste til metal. Til de som anbefaler å begynne med tom dooley og barnesanger, må jeg si at jeg er helt uenig. Sånt prøvde gitarlærere å prakke på meg også da jeg begynnte å spille. Jeg syntes det var 0 morro å spille sånt og gikk lei.

Nå er det ingen ting i veien med å spe på grunnopplæringen med noen litt tøffere låter da.. Det må vel ikke være det ene eller det andre ?

En RG med supertynn hals og Floyd Rose tremolo er vel det siste jeg ville anbefalt til en nybegynner.. Men det er meg da. Og jo da, jeg har selv eid en RG550 så jeg vet litt hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill så mye du orker på den akustiske du har, med både musikk du finner inspirerende (utifra innleggene dine her så Metallica og lignende), og basis greier, som Tom Dooley, Gubben Noa og slike ting, akkorder er greie å kunne, det hjelper også godt på rytme og timing å lære slike sanger.

Når du kjenner du begynner å kunne litt, så tar du turen til gitarsjappa og finner alt de har i din prisklasse, og prøver absolutt alle av dem, når du har funnet gitaren du liker best å spille på, så velger du ut forsterker, utifra budsjett så vil jeg anbefale Roland Cube forsterkerene som jeg ser er nevt tidligere i tråden.

Pluss så på de tingene du trenger for å bruke utstyret ditt som, kabel, stemmeboks, plekter, reim o.l.

Når du har gjort dette, så ber du dem om en pakkepris på det utstyret du har valgt, gå så innom alle gitarsjapper i området med en liste over utstyret du har valgt ut, og be dem om en pakkepris på dette, prisen kan variere veldig, alt etter humør på han som står i kassen og hvor firkantet butikken er ellers.

Ser mange anbefaler Ibanez, og det er utrolig gode gitarer i den prisklassen du søker, men det betyr ikke nødvendigvis at det er gitarene for deg.

Endret av Haarball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg anbefale en lettspilt gitar uten tremolo som f.eks. Ibanez SZ eller de billigste LTD uten tremolo. Jeg vil egentlig også anbefale å kjøpe no gitarpod opplegg ala Line6 rett og slett fordi dette er veldig soveromsvennlig og man da kan kødde med lyden for å få den mer tilnærmet lyden til de artistene man måtte ønske. (Som da gjør at man kanskje blir litt mer ivrig)

Får vel alltids en pent brukt SZ til 3 lapper og en guitarport til tusenlappen, da burde vel premissene være lagt. Nå skal det også sier at jeg har en forkjærlighet for de gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.