Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner med gitar.


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lære meg å spille el-gitar. Hva er best å kjøpe? En brukt kvalitetsgitar, eller en gitarpakke. Tenker da på prisklassen 2000 - 3000 kr.

Jeg vet ikke om jeg kommer til å få mersmak, så derfor vil jeg kjøpe en som ikke er altfor dyr.

Har en akustisk hjemme, men merker at det ikke er noe motivasjon og spille på en akustisk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sjangre tenker du å spille da?

Fender er et rimelig trygt merke å gå etter, men hvis du skal spille metall kan nok andre alternativer være litt lurere.

Gibson er merket, LP er modellen foresten. Samme greia:) Med mindre det er et gitarmerke som heter LP, og det ikke er forkortelsen for Les Paul.

Leit etter Fender Mexico strater, epiphone, ibanez etc. Dette er alle gode alternativer for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Fender et greit merke? Og andre merker, gidder noen å nevne noen greie... Vet jo om Fender, Gibson, og LP, men de 2 siste blir nok litt for dyre for en nybegynner.

En Gibson les paul blir nok litt for dyr ift det du har satt som makspris ja. Du kan derimot få en brukt mexico-strat som er innenfor budsjettrammene dine. Om det er det beste kjøpet i forhold til dine behov kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Mexico strat er et ganske godt valg, eller ibanez, som også har en del flott, ville anbefalt deg å legge på en tusenlapp eller to til, da får du noe betraktelig mye bedre, og som ganske sannsynlig vil gi deg enda mer mersmak, ellers så ville jeg anbefalt deg å lære deg litt på den akustiske du har som ligger å slenger, og deretter tatt meg en tur å prøvd noen el-gitarer.

Må også si meg enig i det som er skrevet ovenfor, ALDRI kjøp gitarpakker!

Vet ikke om du skal ha med forsterker også i den prisen du har nevnt, men hvis du skal det, så anbefaler jeg deg å finne ut hvilken gitar og forsterker du skal ha, samt kabel og reim og slike ting, så bedt butikken om en pakkepris på dette, og deretter sjekket igjennom hva alle butikker i området skal ha for det utstyret, prisen kan variere enormt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare å henge seg på resten av gjengen!! Styr LANGT UNNA lure gitarpakker!!! Spar heller litt til og sjekk innom f.eks. finn.no ofte i tiden fremover. Min personlige erfaring er at en Mexico Strat er et langt bedre instrument enn f.eks Squier´en som ble nevnt her, særlig når det gjelder halsen men også på alt det andre som tunere, sadler, pickup´er og det meste av mekanikk ellers. Mexicostraten er et mye bedre sammenskrudd instrument rett og slett, og bør være mulig å få tak i for de kronene du har tilgjengelig. Sjøl har jeg oppgradert ganske mange slike Strat´er etterhvert, og et par av dem er faktisk veldig gode instrumenter for pengene!

Lykke til med handelen, og la oss gjerne få vite hvordan det går ^_^

Naturligvis så kommer det jo an på musikksmaken og hva du har tenkt å spille forslags musikk... så ikke heng meg for at jeg kún hang meg opp i denne Strat´en nå da...

Endret av Finger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker metall best,hovedsak Iron Maiden og Metallica, men klarer å høre på det meste innen rock. Bortsett fra death metall og black metall.

Forsterker: Noen tips der til en bra forsterker? Skal ikke være for dyrt, ikke for billig, har hørt no om at en billig forsterker er en dårlig forsterker.

Du som skrev om at jeg burde øve på akustisk gitar: Hva bør jeg øve på? Bør jeg øve på å skifte grep fort, spille fort, noe mer enn dette?

Edit: Skal nok også spille litt AC/DC, mye bra de gutta der har:)

Endret av Dave_Murray16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker metall best,hovedsak Iron Maiden og Metallica, men klarer å høre på det meste innen rock. Bortsett fra death metall og black metall.

Forsterker: Noen tips der til en bra forsterker? Skal ikke være for dyrt, ikke for billig, har hørt no om at en billig forsterker er en dårlig forsterker.

Du som skrev om at jeg burde øve på akustisk gitar: Hva bør jeg øve på? Bør jeg øve på å skifte grep fort, spille fort, noe mer enn dette?

Edit: Skal nok også spille litt AC/DC, mye bra de gutta der har:)

Det er veldig godt å høre at den oppvoksende slekt faktisk også har skjønt det med musikkstil... erter vel kanskje på meg en del nå da, men det får så være... er vel for det meste gitarister her inne så... :rolleyes:

Uansett, da står jeg litt for den Mexico Strat´en fremdeles jeg gitt... muligens med sikte på å skifte pickup´er etterhvert... Ellers så var det vel noen her som var borti å nevne at Ibanez også har mye brukbart og lekkert, og jada... for all del...! Det er masse å velge i, men gå for best mulig kvalitet etter prisen!!

Forsterkere tror jeg andre skal få ta seg av, men for all del husk: Rør ruler... det meste annet vil du nok annonsere på finn.no etter rimelig kort tid... Det finnes seriøst mye bra på forsterkerfronten, og en rimelig 12 watts rørforsterker kan spille fletta av mangt... Ikke det at den kan "fylle en stadion" akkurat, men til husbruk, øving og småjamming er jeg sikker på at du kan ha mye glede av en forsterker til rundt 1000 lappen!

Så gjenstår det å høre hva andre sier, for jeg har ikke store meninger om forsterkermerker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.