Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Harmonisering


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er som tidligere nevnt "bare" å følge tonearten (eventuelt akkorden) du spiller i.

Eks. 1)

Du spiller i Em. Skalaen består av

E f# g a h c d e

Du finner tersen over ved å gå 2 hakk til høyre, og tersen under ved å gå 2 hakk til venstre. Mao en ters opp fra E blir dermed g, og en ters ned fra a blir f#.

Merk at det fins også harmonisk mollskala og melodisk mollskala. Disse består av henholdsvis

E f# g a h c d# e

E f# g a h c# d# e

Du finner tersene i disse på tilsvarende måte, altså spille tonen 2 hakk til venstre eller høyre.

Eks. 2)

Tilsvarende for en durskala. La oss bruke C-dur.

C d e f g a h c

Du finner tersen over ved å gå 2 hakk til høyre, og tersen under ved å gå 2 hakk til venstre; akkurat som tidligere. En ters opp fra d blir dermed f, og en ters ned fra a blir (også) f.

Merk at en ters ned fra a i Em var en f# (som er en liten ters), mens i C blir det en f (som er en stor ters). Det skyldes at det er et kryss i Em. Mao om du skal spille en stor eller liten ters er avhengig av tonearten.

Det er alt du trenger å vite. Enkelt som bare det ;)

PS. Jeg bruker de tysk/norske notenavnene. Andre land noter h som b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss man spiller E på en A streng, så er passer G på D strengen fint som harmoni..

Jeg bruker en enkel regel..

Når en tone blir spilt, så går du NED en streng og tilbake 2 eller 1 bånd. Så funker dte også motsatt. (en streng opp og 2 eller 1 bånd fram)

Kommer an på skalaen du bruker..

Men like greit å lære seg det teoretisk. Noe jeg burde gjort. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en enkel regel..

Når en tone blir spilt, så går du NED en streng og tilbake 2 eller 1 bånd.

Liten ters er 2 tilbake, stor ters er 1 tilbake. Du må vite hvilken toneart du spiller for at det skal bli fint, men det er en grei "regel" å begynne med. ^_^

Men like greit å lære seg det teoretisk. Noe jeg burde gjort. :P

Kan være nyttig; og interessant. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det er som tidligere nevnt "bare" å følge tonearten (eventuelt akkorden) du spiller i.

Eks. 1)

Du spiller i Em. Skalaen består av

E f# g a h c d e

Du finner tersen over ved å gå 2 hakk til høyre, og tersen under ved å gå 2 hakk til venstre. Mao en ters opp fra E blir dermed g, og en ters ned fra a blir f#.

Merk at det fins også harmonisk mollskala og melodisk mollskala. Disse består av henholdsvis

E f# g a h c d# e

E f# g a h c# d# e

Du finner tersene i disse på tilsvarende måte, altså spille tonen 2 hakk til venstre eller høyre.

Eks. 2)

Tilsvarende for en durskala. La oss bruke C-dur.

C d e f g a h c

Du finner tersen over ved å gå 2 hakk til høyre, og tersen under ved å gå 2 hakk til venstre; akkurat som tidligere. En ters opp fra d blir dermed f, og en ters ned fra a blir (også) f.

Merk at en ters ned fra a i Em var en f# (som er en liten ters), mens i C blir det en f (som er en stor ters). Det skyldes at det er et kryss i Em. Mao om du skal spille en stor eller liten ters er avhengig av tonearten.

Det er alt du trenger å vite. Enkelt som bare det ;)

PS. Jeg bruker de tysk/norske notenavnene. Andre land noter h som b.

Ok, mitt eneste forsøk på å lese noter var da gitarlæreren min skulle lære meg Bourree, som gikk rett i dass.

Men er det riktig at du må bare flytte noten til nermeste ters? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.