Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gitarkjøp


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er en relativt ny "gitarspiller". Har vel spilt noen timer hver dag i 1-2 uker nå. Huden hardner og melodiene kommer sakte men sikkert! Men så kommer problemet;

Gitaren jeg bruker er en superbillig Reef fra elkjøp (tror jeg) sammen med Reef 10w forsterker. Lyden er clean, men veeeeldig dårlig. Derfor er jeg nå på utkikk etter ny gitar og forsterker (og alt det andre; pedal, etc?). Men jeg kan INGENTING om gitarer eller utstyr :rolleyes: Så bruk minst mulig "fagspråk" til meg.

Jeg hører på metal og vil gjerne etterligne lyden til grupper som Opeth, Amorphis, Insomnium osv mest mulig.

Hva skal jeg se etter, og hva bør jeg kjøpe? Pakkepris max rundt 4-5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om du vil bli en god gitarist anbefaler jeg deg å spille mer enn 2 uker slik at du ser mange koblinger du ikke har sett ennå :) Jeg snakker om hjernekoblinger, altså ting du plutselig forstår og lærer deg, ikke kabler og annen dritt. Om jeg klarer å spille på en drittgitar med en helt OK forsterker i flere år klarer du også det. Spill, lær sanger, bli mer erfaren, og så kan du kjøpe deg noe som du får utnyttet ditt potensiale med! Du kommer nok til å se at noe som først er bra kan bli dårlig alt for fort så vær tålmodig så du ikke brenner av alle pengene dine på gitarer og annet utstyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bli en god gitarist anbefaler jeg deg å spille mer enn 2 uker slik at du ser mange koblinger du ikke har sett ennå :) Jeg snakker om hjernekoblinger, altså ting du plutselig forstår og lærer deg, ikke kabler og annen dritt. Om jeg klarer å spille på en drittgitar med en helt OK forsterker i flere år klarer du også det. Spill, lær sanger, bli mer erfaren, og så kan du kjøpe deg noe som du får utnyttet ditt potensiale med! Du kommer nok til å se at noe som først er bra kan bli dårlig alt for fort så vær tålmodig så du ikke brenner av alle pengene dine på gitarer og annet utstyr ;)

Hvorfor ikke lære seg mest mulig på litt bedre utstyr? Jeg er jo ikke akkurat på utkikk etter noe high-end-utstyr, men noe som låter litt mer engasjerende. Det er totalt uaktuelt å spille på mitt nåværende utstyr i flere år! Motivasjonen stiger med utstyret, og dermed spilles det mer og koblingene oppdages fortere..? Jeg ser ikke problemet.

Med det sagt kommer jeg heller ikke til å løpe ut og kjøpe en ny gitar + utstyr til 5000kr i morgen. Det er bare litt greit å vite hva man skal se etter mtp på det jeg har beskrevet i åpningsinnlegget.

Endret av Look what I can do
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg klarer å spille på en drittgitar med en helt OK forsterker i flere år klarer du også det. Spill, lær sanger, bli mer erfaren, og så kan du kjøpe deg noe som du får utnyttet ditt potensiale med! Du kommer nok til å se at noe som først er bra kan bli dårlig alt for fort så vær tålmodig så du ikke brenner av alle pengene dine på gitarer og annet utstyr ;)

Jeg skjønner ikke logikken i dette svaret og jeg synes ærlig talt det er ren idioti om jeg må få si det.. Hvorfor skulla han ikke kjøpe seg en skikkelig gitar sa du ? Hva er hensikten med å spille på noe som sannsynligvis hverken holder stemmingen eller låter rent ? Hva er hensikten med å plage seg selv med en sur og tungspilt gitar i årevis ? ... Fordi du gjorde det ? Og har du i det hele tatt noen slags erfaring med den gitaren det er snakk om ?

----------

Til trådstarter :

Ikke tenk så mye på hvilken musikk du hører på eller ønsker å spille når du velger instrument (ikke i denne omgang i alle fall) Det finnes et stort utvalg ulike gitarer i din prisklasse og kjøper du brukt får du relativt mye for pengene. Du kan spille hva som helst på omtrent alle gitarer og i første omgang er det viktigste å finne en gitar du liker å spille på.

Finn ut hvilken gitarer du liker, prøv noen av "standard modellene" på en instrumentbutikk så vet du litt om hva du liker i alle fall.

Prøv f.eks:

Epiphone Les Paul Standard (ca 3500-5000 ny)

Epiphone SG (ca 3500-5000 ny)

Fender Standard Stratocaster (ca 4500-5000 ny)

Fender Standard Telecaster (ca 4500-5000 ny)

Dette er gitarer nesten alle har og de skulle være enkle å få prøvd. Dessuten representerer de noen klassiske modeller som nesten alle andre gitarer er basert på.

Når du så har funnet ut litt om hva du liker, kan du kjøpe brukt eller nytt, eller eventuelt finne en rimeligere gitar basert på samme modell. (Hvis du liker Fender stratocaster kan du f.eks kjøpe en squier standard stratocaster eller lignende)

Når det gjelder Forsterker trenger du bare en enkel øvingsforsterker den første tiden, det finnes masse aktuelle modeller og de fleste har innebygde effekter og simulering av forskjellige klassiske forsterker lyder, slik at du ikke trenger å handle inn effekt pedaler med det første. Om du handler nytt eller brukt kommer du overraskende langt med 1-2 tusen.

Et annet alternativ er en "forsterker simuleringsboks" av typen Line6 Pod / Pocketpod, Behringer Vamp eller lignende. Disse gir deg masse effekter og ulike forsterkerlyder. Boksen kan kobles til f.eks PC, stereoanlegg, headset eller lignende (de inneholder altså ingen forsterker eller høyttaler) Prisen ligger på rundt 600-2000 nytt.

Ellers trenger du En tuner (elektronisk stemmemaskin) med mindre du kjøper en "forsterker simuleringsboks" som har dette innebygd. Her kommer du langt med 150-250 kroner

En reim til gitaren. Fra ca 50 kroner..

En Kabel mellom gitar og forsterker eller ampsimboks. Fra 50 kroner

Noen plektere i ulike tykkelser. 30-50 Kroner

"Pakker" er bare tull, de gir deg sjeldent noe mer for pengene, du ender bare opp med ting du ikke gidder å beholde/bruke og som ikke har noen salgsverdi.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en Epiphone Les Paul standard og en Line 6 amp så har du mange lyder å variere med uten å bli lei.

Tror nok det vill holde motivasjonen oppe en god stund da du har mange ulike simuleringer til forskjellige sjangere så

kan du heller kjøpe en dyrere amp etterhvert som du finner mer ut av hva du vill spille. Gitaren vill nok holde i lang tid.

Endret av PederHK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line6 Spider 3 som jeg tenkte på er en combo og fåes i flere varianter ettersom hvor stor du vill ha den.

Denne er ment for å modelere andre forsterkeres "signatursound" som du nevnte og egner seg derfor for bra for deg hvis du

ikke helt har funnet ut hva du vill spille enda og er spekket med innebygde effekter.

http://www.instrumentbutikken.no/product_i...psqq3vp8ria2qg4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line 6 lager både det de kaller for Pod som altså er en ampsimulator/effekt boks hvor man digitalt simulerer (etteraper) all verdens forsterkere. Line 6 selger også omtrent samme løsning men "innebygd i en gitarforsterker".

Eks :

Pod

http://www.intersalg.no/product/450198/Lin...Pocket_POD.html

http://www.intersalg.no/product/371803/Line6_POD_2.0.html

Line 6 Forsterkere

http://www.intersalg.no/product/371949/Lin...der_III_30.html

http://www.intersalg.no/product/371950/Lin...der_III_15.html

Egentlig er de fleste rimelige gitarforsterkere basert på lignende teknikk som line 6 forsterkerne. De etteraper ulike forsterkertyper og effekter med varierende resultat. Forsterkere med egen "lydsignatur" eller "karakter" får du først når du legger på litt i prisen, og da er det gjerne litt større saker med rørbaserte effektrinn osv. Det finnes eksempler på rimelige forsterkere som f.eks kan levere fin rørlyd også, men de blir lett litt ensformige uten pedaler og med gitarer med billige og ikke spesielt gode pickup'er (mikrofoner) og spesielt for en nybegynner som gjerne vil utforske litt ulike typer lyd.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres tap om dere absolutt skal begynne på bra utstyr...

Du synes ikke at det er greit med en gitar som man kan spille på ? Du vet alle billig gitarer er ikke skapt like.. kanskje du var fornøyd med din, men ganske mange av de er nesten ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er jo et hav av Ibanez-gitarer. Hva er de største forskjellene mellom Epiphone LS og en Ibanez i samme prisklasse?

Er Ibanezen din i god stand?

En Epiphone LP er rett og slett en helt annen gitar. En RG-550 ligner mere på en Fender stratocaster, men mere moderne elektronikk, hals og med et mere avansert tremolosystem. Slike gitarer går gjerne under betegnelsen "superstrat". Det er en veldig lettspilt gitar og alt slikt, men kanskje ikke den beste nybegynner gitaren grunnet tremolo systemet. Men dette kan i midlertid låses fast slik at det fungerer som en fast stol. Jeg ville nok ha prøvd en lignende gitar før jeg kjøpte en.. men det gjelder jo for så vidt alt mulig annet også.

Jeg laget en annonse i dag : http://forum.gitarnorge.no/index.php?showtopic=15199&hl=

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en mexican strat med Humbucker i neck, trenger ikke koste så mye, kjøp gjerne brukt! Ibanez er kult også, er kanskje litt mer ''metal guitar'' hvis det er det du liker. Bare husk å prøv før du kjøper! ^_^

For amp så vil jeg anbefale Line 6 Micro Spider, søt liten amp med mange instillinger og lyder, den kan kobles i PC'en også, sånn at du spille inn! Roland Micro cube er kul den også, bare litt mindre muligheter (og ikke minst, mindre watt).

Edit:

Deres tap om dere absolutt skal begynne på bra utstyr...

Ehh...?

Virker ikke logisk i det hele tatt, ikke for meg iallefall.

Endret av TulleGutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.