Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Improvisering!


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Hei, har lyst å lære improvisering, men er litt usikker på hvor jeg skal begynne. Funker det å lære en bestemt skala (feks. pentatonic blues skalaen) i alle tonearter? Og hvordan vet man hvilke toneart man skal bruke?

En annen ting jeg også lurer på, virker sikkert opplagt for noen, men ikke for meg! Når man improviserer og skal bende, må nota man bender til være i skalaen? Bestandig lurt litt på akkurat det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt går det an å "improvisere" ved å sette sammen diverse licks og skalabiter etter hverandre. Da kan man lære seg alle de flotte frygiske og mixodlydiske skalaene, og bruke diverse triks og bend, og så spiller man de innlærte frasene etter hverandre, i passe tempo.

Men er det improvisering? Det å improvisere går etter min mening ut på at man skal spille en solo, og når man begynner, aner man ikke hva man skal spille. Det kommer "der og da.."

Selvsagt er det slik at alle har en del sånne "licks" i fingrene, (for min del ganske få, som heller ikke går særlig fort :) ) men man må prøve seg fram, og som Mytola sier, bruke ørene sine. Låter det greit, er det da flott?

Et lite triks- spiller man "feil", så gjør det samme et par ganger til. Da kan det tenkes folk tror det skal være sånn.

Selv har jeg glede av å improvisere oppå noen backingtracks jeg liker. Det er nyttig trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg utviklet min egen "improvisasjonsskala" mens jeg satt og spilte til alle låtene i reklamer og serier på tv. Den kunne brukes over hele fretboardet og passet det meste så lenge jeg tilpasset den litt til akkordene jeg spilte over.

Senere oppdaget jeg at jeg hadde "funnet opp hjulet på nytt", for jeg hadde i bunn og grunn spilt pentatonskala =p Så nyskapende var jeg

Men bra tips for å lære. Sitt med gitaren i fanget når du ser på tv og spill det som passer over det som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å "bare bruke øra" er vel og bra, men dersom du ikke har noe å støtte deg på - enten det er et bibliotek av licks, teori eller skalaer - så blir improvisasjonen aldri bra.

Som det står i en eller annen bok jeg har:

"1% is magic, 99% is explainable, understandable and doable".

Ingen som improviserer lager noe HELT nytt på sparket. De har først og fremst noe å forholde seg til (kall det et blankt ark som man tegner på) i form av taktart, rytme, akkorder, toneart, etc. Så har de fleste et temmelig stort innøvd repertoar basert på arpeggioer, skalaer og rytmemønster som de tar utganspunkt i når de improviserer i (sammenlign med et utvalg av fargeblyanter til å tegne med). Da har de både noe å improvisere over, og noe å improvisere med.

Ja, du kommer et stykke på vei med bare å bruke ørene, men øret kan lure deg litt og er ikke alltid med på notene hvis det ikke er trent. Hva du gjør etter øret, er en kombinasjon av hva du hører og hva du vet. Vet du mer, kan du bruke det du hører mer effektivt.

Mitt råd: Lær deg pentatonskalaen i flere posisjoner, og hvordan bruke den i forskjellige tonearter. Pugg inn et par arpeggio-former (dur og moll, f.eks). Da har du et godt grunnlag for improvisasjon, komposisjon og det som verre er. :)

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg f.eks. spiller blues skalaen, og jeg spiller på den mørkeste E-strengen. Kan jeg da spille hvor som helst, bare det er på den mørkeste E-strengen og i samme mønster? Kan jeg da bruke det mønsteret jeg brukte på E-strengen på f.eks. D-strengen, eller må jeg bruke mønsteret D-strengen har i skalaen, som kan spilles på hvilket som helst bånd?

Håper dere forstod det, er ganske sucky når det gjelder improvisasjon. Og, svar gjerne på en måte som om jeg skulle være helt idiot. Må ha dette inn med teskje. :lol:

Tusen takk. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg f.eks. spiller blues skalaen, og jeg spiller på den mørkeste E-strengen. Kan jeg da spille hvor som helst, bare det er på den mørkeste E-strengen og i samme mønster? Kan jeg da bruke det mønsteret jeg brukte på E-strengen på f.eks. D-strengen, eller må jeg bruke mønsteret D-strengen har i skalaen, som kan spilles på hvilket som helst bånd?

Håper dere forstod det, er ganske sucky når det gjelder improvisasjon. Og, svar gjerne på en måte som om jeg skulle være helt idiot. Må ha dette inn med teskje. :lol:

Tusen takk. ^_^

Det kommer jo ann på hvordan toneart du spiller i, hvis du feks. spiller blues skalaen i F (1. eller 13. bånd), så må du forholde deg til formasjonen som strengene har i skalaen.

Her er en veldig god side hvis du vil lære hele skalaer, kanskje litt lettere å forstå isteden for svaret mitt.

Kan også nesten ingenting om skalaer/improvisering, så ikke ta svaret mitt for god fisk, men det er nå sånn jeg har forstått det. Er ikke helt sikker på at jeg forsto spørsmålet ditt heller, så sorry hvis svaret mitt virker helt ulogisk. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på hvordan toneart du spiller i, hvis du feks. spiller blues skalaen i F (1. eller 13. bånd), så må du forholde deg til formasjonen som strengene har i skalaen.

Her er en veldig god side hvis du vil lære hele skalaer, kanskje litt lettere å forstå isteden for svaret mitt.

Kan også nesten ingenting om skalaer/improvisering, så ikke ta svaret mitt for god fisk, men det er nå sånn jeg har forstått det. Er ikke helt sikker på at jeg forsto spørsmålet ditt heller, så sorry hvis svaret mitt virker helt ulogisk. ^_^

Okay, nå skjønte jeg. Men, kan jeg spille formasjonen D-strengen har i skalaen på hvilket som helst bånd, og bare bytte fram og tilbake, bare det er på D-strengen og i mønsteret?

Kan hende at du/dere ikke forstår, men håper du/dere gjør det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, nå skjønte jeg. Men, kan jeg spille formasjonen D-strengen har i skalaen på hvilket som helst bånd, og bare bytte fram og tilbake, bare det er på D-strengen og i mønsteret?

Kan hende at du/dere ikke forstår, men håper du/dere gjør det. :lol:

Du kan spille på notene som er i skalaen på D-strengen, feks her har du pentatonic skalaen i F, alle notene som er merket av på D-strengen kan du spille.

Her et ganske bra backing track, det er blues i A, det vil si at låten går i A, D og E. Du kan velge å spille i A hele tiden (tror jeg), men du kan også velge å hoppe opp til D og E når tonen skifter. Det er egentlig bare å prøve seg frem.

Håper dette hjalp. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.