Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarstativ og Gibson


MTorger

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har hørt om problemet med lakkskader på noen gibsongitarer da de reagerer med et stoff i diverse gitarstativer. Er det noen som vet hvilke gibsoner og eventuelt stativer det gjelder?

Jeg har en Gibson Les Paul Studio (kvit) og et helt standard warwick stativ, kan jeg sette gitaren i det uten å få lakkskader?

Takk

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har nitrolakk på strat'n min. Hadde glemt denne problemstillingen. Heldigvis begynte det forsiktig med at gitaren klistret seg til stativet. En lett rubbing og finishen ble like fin igjen heldigvis.

Det jeg har lært av min runde på nettet at man enkelt kan eksludere alle stativ som har slik myk gummi (gjerne med luftporer). Man må også se bort fra den type stativ som ikke gir støtte til halsen - hvor baksiden av gitarkroppen hviler mot stativet. Grunnen er at virkemåten for disse stativene er at gitaren holdes på plass av egenvekt og friksjon i gummien. Filt gir nesten ingen friksjon og gitaren vipper bare til siden. Det skjønte jeg da jeg selv laget meg en sokk til å tre over gummien :rolleyes:

Stativene vi ønsker oss til nitrogitaren(e) våre har støtte for hals og vanligvis utstyrt med filt som beskyttelse.

Så senest gjennom alle stativene på thoman i helgen. Der er ikke store utvalget til oss dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på dette:

Hercules

Hercules påstår at de har en spesiell type gummiskum som ikke skader gitaren, har ikke funnet noe negativt på nett heller. Hva tror dere om dette?

Jeg har dette... I stativet henger en G.L.P custom 1988 modell... Har gått fint så langt, men jeg sjekket gitaren hver eneste dag de første ukene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på dette:

Hercules

Hercules påstår at de har en spesiell type gummiskum som ikke skader gitaren, har ikke funnet noe negativt på nett heller. Hva tror dere om dette?

Det er rart at ikke alle har valgt å bruke en slik gummiblanding. Tipper den koster nesten 50 øre mer :)

Selve stativet føler jeg meg ikke helt trygg på. Gitaren henger i toppen av stativet. Om man er uheldig og drar i ledningen eller dunker borti gitaren vil den svinge som en pendel og trolig velte stativet over ende. Jeg liker bedre stativer hvor gitarkroppen viler i bunn av stivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sånt "hengestativ", og har aldri tenkt over at gitaren kan "pendle". Tviler jeg litt på, fordi gitaren er såpass tilbakelent at det nok ikke blir mange bevegelsene. Det er klart at det sikkert er mulig å røske gitaren ut av et sånt stativ, men det gjelder da alle stativer, bare man er hardhendt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker bra.

Jepp. Her er tyngdepunktet flyttet ned til beina hvilket gjør stativet mer stabilt om man er uheldig og dunker til det.

Det er litt som med Titanic som ikke kunne synke. Når uhellet først er ute så kan du ta deg en f#¤"!@¤ på at det værste vil skje.

GS405BMain.jpg

Ser thoman faktisk lister disse hercules stativene som 'not recommended for guitars with nitro laquer!'

Hvilket betyr dem 'snakker' med røva slik jeg bruker gjøre :)

edit: skrivefeil som vanlig

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, merkelig, har fortsatt ikke sett noen negative responser angående lakkskader på de stativene.

Jeg stroler med på produktinformasjonen til produsenten enn hva thoman klarer holde seg oppdatert med.

Tipper dem en gang har fått ertatningskrav fra en samler på et betydelig beløp og siden laget seg en standardtekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.