Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender ST54 - en ansiktsløfting ?


Anbefalte innlegg

Fender ST54 - en ansiktsløfting ?

...eller like misslykket som enkelte uheldige skuespillere og musikere har vært?

00index.jpg

Da jeg bestilte min Fender ST54-120DMC visste jeg at jeg ikke ville bli helt fortrolig med det hvite enlags

plekterbrettet. Jakten på et originalt Fender 3 lags 8 hulls startet derfor veldig tidlig og det dumpet da til

slutt et slikt svart 3 lags 57' brett ned i posten. Det har nå lagt på vent til neste strengebytte i alt

for mange uker og det var på høy tid å gjennomføre bytte.

01pickguard57.jpg

Det skal sies at det hvite enlags plekterbrettet har vokst på meg i mellomtiden. Nå med ny del i hånden er jeg

faktisk veldig usikker på om dette ombytte er riktig å gjennomføre. Konklusjon er at jeg har skrumaskin og at

det kun er en 15 minutters jobb å reversere modifikasjonen ved neste strengebytte. Med litt flaks kan

sluttresultatet dempe GAS problemene jeg lider med i øyeblikket :)

000start.jpg

Knappene ble tatt av mens plekterbrettet fortsatt var fastmontert. Også mutrene på potensiometrene

ble løsnet på dette tidspunktet.

03RemoveKnob.jpg

Riktig verktøy er viktig for å sikre at ikke skruer blir ødelagt. Mange finner dem kommer langt med en

lommekniv. Men jeg får litt dårlig 'vibes' når jeg ser ødelagte skruer, striper og hakk som skyldes

amatørmessig utført skrujobb. Det er så enkelt å unngå. For denne Japanbygde gitaren er der

Phillips 1 og 2 som gjelder for å bytte plekterbrett.

IMG_5331.jpg

Da jeg føler gitaren er bra satt opp finner jeg at det kan være en god idé å notere meg høyden på pickup'ene.

For andre å bruke disse målene blir feil siden de ikke tar med i betraktning strengehøyde på gitar. Men man

kan muligens forsøke om man liker differansen mellom pickuper og lav/høy E streng.

Gitaren er satt opp med .010 - 0.46

IMG_5323.jpg

Høyde i millimeter fra plekterbrett til topp av pickup kover.

posisjon - lav E - høy E

neck - 2.20 - 4.12

mid - 3.00 - 5.00

bridge - 3.30 - 5.02

Når plekterbrett er av ser jeg at jeg har glemt å bestille meg en kondensator til tonekontrollene slik

jeg opprinnelig hadde tenkt å gjøre.

IMG_5342.jpg

Etter først å lagt plekterbrettet i sin opprinnelige posisjon skruer jeg ut alle skruene. På den måter legger

all elektronikken seg pent ned i utfresingen til gitarkroppen uten å rote til måten ledningene er lagt på

plass. Når det nye brettet monteres begynner jeg med pickupvelger, potensiometrene og pickupene til

slutt (bridge > mid > neck).

06dump_i_posisjon.jpg

Nå til det som jeg var mest spent på. Passer hullene på det nye brettet. Det er ikke snakk om å lage nye

hull eller på andre måter gjøre endringer på selve gitaren. Eventuelle justeringer må gjøres i den nye

plasten. Heldigvis er der kun snakk om en mindre justering ved hals som skal til for å få til 100% passform.

Til denne type arbeid liker jeg best å bruke sandpapir. Mange drar gjerne fram en fil til denne type oppgaver

men jeg liker å rulle meg en 'sigarett' i passende diameter med sandpapir beregnet for pussemaskiner.

Denne type papir har tykkere og stivere bakside slik at man kan håndtere 'sigaretten' på nesten samme

måte man ville bruke fil. Jeg opplever at jeg får bedre kontroll ved denne metoden siden jeg kan justere

diameter på den hjemmelagede filen under hele arbeidsprosessen.

05misspass.jpg

Et raskt forsøk med pickup kover i Cream farge. Pent det også, men disse er kjøpt inn til et annet

prosjekt og ble liksom ikke riktig for på meg på ST54.

cream_3.jpg

Det kan være greit å fjerne beskyttelseplaten før potmetre og andre skruer monteres. Man risikerer

selvsagt å skade plekterbrettet mens man jobber, men jeg finner det mer klønete å ta bort plasten

når den sitter fast under alle skruehodene.

04plakterbrettplast.jpg

Ferdig:

FenderST54with57pickguard.jpg

IMG_5364.jpg

011ferdig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis veit ein kva plekterbrett ein treng? Har ein 60 anniversary strat.

Den store forskjellen er at de tidlige årgangene hadde 8 monteringhull. Senere modeller har 11 hull. Ellers er stort sett historisk korekte farger for enkelte årgangene som gjelder. Noen brett har også en liten utspaning ved halsen til trusroden - bl.a. 62' reissue brettet i mintfarge jeg har mottat har denne utspaningen - samt 11 monteringshull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.