Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utvikle improviseringen


AC15

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å utvikle improviseringen min, komme et par steg videre, og bli litt bedre til å finne på ting å spille, ikke bare i pentaton-skalaene, som jeg kan veldig godt ;)

Men hvor skal jeg begynne?

Jeg kan den mixolydiske skalaen, den doriske, ionisk, aeolisk, og pentaton-skalaene.

Jeg vet om en side med skalaer som jeg også kan bruke:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_sc...29&get2=Get :)

Ønsker litt konkrete svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til og begynne med, så ikke tenk så mye på hvilke skalaer du skal bruke. Finn deg, eller lag egne komp som er enkle å improvisere over, så jammer du med de til du føler deg absolutt trygg på det du spiller. Deretter kan du prøve og bruke forskjellige skalaer over kompene. Så start med de enkleste formene for skaler (penta. etter min mening) og så mikser du andre skalaer til du blir gal, mann! :D

Og ikke sist, men viktigst. Spill det du føler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, konkret..

Lær om funksjonsharmonikk, altså hvordan akkorder forholder seg til hverandre, og om de forskjellige intervallene i akkordene og hvordan de forholder seg til dur-/mollskalaen. Dette finnes sikkert forklart på nettet, men bøker som Benestads musikklære (var det vel den het) forklarer også dette.

Tren gehøret ditt, så du kan spille hva du hører inni hodet ditt.

Hør på mye bra musikk, så du ikke hører bare dritt inni hodet ditt.

Skalaer og kirketonearter er en del av det, og ikke noe man skal neglisjere, men etter min mening er de irriterende overfokusert i diskusjoner om improvisasjon.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, konkret..

Lær om funksjonsharmonikk, altså hvordan akkorder forholder seg til hverandre, og om de forskjellige intervallene i akkordene og hvordan de forholder seg til dur-/mollskalaen. Dette finnes sikkert forklart på nettet, men bøker som Benestads musikklære (var det vel den het) forklarer også dette.

Tren gehøret ditt, så du kan spille hva du hører inni hodet ditt.

Hør på mye bra musikk, så du ikke hører bare dritt inni hodet ditt.

Skalaer og kirketonearter er en del av det, og ikke noe man skal neglisjere, men etter min mening er de irriterende overfokusert i diskusjoner om improvisasjon.

Amen. Øret er din beste venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funksjonsharmonikk, altså hvordan akkorder forholder seg til hverandre, og om de forskjellige intervallene i akkordene og hvordan de forholder seg til dur-/mollskalaen.

Du har ikke link?

Finner ikke etter et par google-søk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon på bra musikk er:

Skal ikke begi meg innpå å definere bra musikk, poenget er at skal man spille, så må idéene komme fra et sted, og lytter (og virkelig lytter) du mye på musikk, så plukker du opp mye verdifullt, enten det er bevisst eller underbevisst. Er du bevisst på lytteren i deg når du selv spiller, så er også sjansen større for at du spiller noe du vil like å høre, heller enn bare fordi du kan og at det er gøy å se fingrene sine bevege seg og fremprovosere lyd.

Høres sikkert selvfølgelig og banalt ut, men jeg mener det ikke kan understrekes nok hvor viktig lytting er for spilling.

Ja, og som det blir sagt, skal man improvisere er det sikkert lurt å høre på noen som er gode til det, gjerne fra forskjellige stiler musikk, så man ikke blir for snever mtp idealene man strekker seg etter.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på mye bra musikk, så du ikke hører bare dritt inni hodet ditt.

Definisjon på bra musikk er:

Jaga jazzist, Cloroform, Farmers Market, Tord Gustavsen trio, The national Bank, Electro Ompaniet, Chick Corea, Eirik Minde, Stevie Wonder, Omar Sosa Trio, Dag Arnesen, Sidsel Endresen, Audun Kleive, Bugge Wesseltoft, John Scofield, Klovner i Kamp, Shining, Gatas Parlament, Barry White, Jamiroquai, BigBang, Bill Evans, Birgitte Damberg Trio, Come Shine, Elin Ødegaard, Eminem, E.S.T, Gåte, Helge Lien Trio, Håkon Kornstad, In the Conutry, James Brown, Jamie Cullum, Jan Eggum, Joe satriani, Steve Vai, John Patitucci, Kaizers Orchestra, Karl Seglem, The Kings of Convenience, Kirk Franklin, Kobert, Krøyt, Kurt Carr, Lee, Ritenour, Magnet, Mark Knophler, Mezzoforte, Misha alperin, Muse, Nils petter Molver, Nilsefix sine greier, Outcast, Pauly J, Prince, Pål thowsen, Rage against the machine, Ravi, RHCP, Ribozyme, Rockatansky, Ronny Jordan, Roy Powell, Samza, Sevendust, Sojo, Sting, Susanna and the magical orchestra, Thelonious Monk, Synkoke, Thomas dybdahl, Wibutee, Tore Brunborg, The trio, Tungtvann, Ultralyd, Urban connection, Vamp, Xploding plastix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.