Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mustang ll + BOSS RC-30, trenger litt hjelp!


JRV

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har listet opp noen spørsmål:

1. Er det mulig å bytte effekter på ampen for hver av loopene uten at dette påvirker alt som er tatt opp (inkl. drums)?

2. Hvordan kan jeg bruke de forskjellige innebygde effektene i pedalen uten at de påvirker alt som er tatt opp (inkl. drums)? Selv om jeg bytter track påvirkes begge track'ene hvis jeg legger på en effekt (får til å styre volum).

3.

[...] What is more common is to put the looper pedal in the amp's fx loop, particularly for a modelling amp such as the Mustang. Yes you plug your guitar into the normal front-panel input on the amp. Then you can record your backing track onto the looper pedal, using amp/effects settings appropriate for that backing track (remember, all the Mustang's effects are applied before the fx loop, so your looper will be recording those). Then you adjust the amp to give the right settings for your 'live' track (most likely just selecting a different preset with the footswitch if really playing Live) and play that over the looper (make sure your looper is set to mix your live playing on top of the backing track, rather than to ignore its input during playback, otherwise you won't hear the live playing; don't know if your looper has such an option, just mentioning for completeness). Now, you get the looper playing with its original backing-track effects, and your live playing with the (probably different) effects you've chosen for that. Thus your live track stands out from the backing track, which is probably what you want.

Leste dette innlegget på et forum, men skjønner ikke så mye av det. Har ingen problemer med engelsken, kun med innholdet rent teknisk :P Kan noen forklare meg hvordan jeg på best mulig måte bør koble RC-30en til Mustangen?

Beklager rotete og dårlige formuleringer. Er ganske grønn på dette området. Håper noen kan hjelpe! :D

Endret av JRV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustang II har ikke fx loop, så alt du kobler foran ampen, inkludert RC-30, blir påført effektene du har på Mustangen...

Det vil funke med effektpedaler - RC30 - clean amp..

Eller bytte til Mustang III, den har FX loop.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med FX loop på Mustang 3 ja!

en av grunnen til at jeg byttet fra 2 til 3 (men også pga skjermen, mer effekt osv)

Men beste måten og koble den blir til slutt før ampen.

RC30 pedalen vil ikke forandre noe på lyden, men om du har noe etter RC30 vil de pedalene ta lyden fra RC30 og vrenge på den.

Så alltid ha RC30 sist i rekken. Det beste ville vært en fx loop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fx-loop eller en såkalt effektsløyfe, er en mulighet for å koble en pedal etter forforsterkeren, men før effektforsterkeren.

Det er i forforsterkeren alle effekter som vreng, klang etc blir lagt på signalet. Dermed vil det du har spilt inn på looperen alltid pålegges eventuell vreng/klang osv fra forsterkeren så lenge pedalen er plassert før forforsterkeren. Plasserer du den derimot etter forforsterker kan du spille inne ulike spor med ulik gitarlyd, bevare eventuell trommelyd osv osv.

For en oversikt over dette med forsterkeres funksjon, fx-loop og signalkjede, ta en kikk på denne artikkelen: http://gitarnorge.no...itarguiden_del4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe og gode svar, folkens!

Hadde jeg visst dette med effektsløyfa for 2 mnd siden hadde jeg nok ikke kjøpt Mustang 2 :unsure:

Om jeg forstår dette riktig vil det si at jeg kan kjøpe et par eksterne effektpedaler og plassere disse foran looperen, og dermed kunne utnytte de forskjellige effektene? Er det slik at effektpedaler vil fungere dårligere på en Mustang 2 enn en Mustang 3?

Jeg vet ikke om det er helt aktuellt for meg å bytte til en Mustang 3-amp. Den blir nok litt for kraftig til mitt bruk (soveroms-amp). Et alternativ kunne være å få byttet min Mustang 2 i en annen amp i samme prisklasse/størrelse etc. som har FX loop. Finnes det noen amper der ute i samme segment som Mustang 2 men med FX loop?

2. Hvordan kan jeg bruke de forskjellige innebygde effektene i pedalen uten at de påvirker alt som er tatt opp? Selv om jeg bytter track påvirkes begge track'ene hvis jeg legger på en effekt (får til å styre volum).
Kan noen svare meg på dette? Endret av JRV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår dette riktig vil det si at jeg kan kjøpe et par eksterne effektpedaler og plassere disse foran looperen, og dermed kunne utnytte de forskjellige effektene?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å "utnytte de forskjellige effektene" men JA hvis du plasserer effekter FØR looperen kan du f.eks ta opp et spor med cleangitar, så et nytt/overdub med vreng-gitar osv. Altså - looperen tar opp gitaren slik den høres ut etter effektpedal, og lyden forblir slik, selv om du recorder flere spor/overdubber

Er det slik at effektpedaler vil fungere dårligere på en Mustang 2 enn en Mustang 3?

Næsj det tror jeg blir det samme gitt. Alle mustang forsterkerne er veldig like, med unntak av utgangstrinn/høyttalere. Normalt fungerer ikke konvensjonelle effekter så fryktelig bra på modelingforsterkere synes jeg. Eller, mange vrengpedaler låter ikke særlig bra i alle fall, og tidsbaserte effekter bør igjen helst plasseres i fx-loop for å fungere best så.. Men det er jo bare å prøve - alt avhenger av typen effekt og hva du forventer av resultatet. Et tips er jo å bruke line-out/headphones utgangen på forsterker, for så å koble denne til looper og så videre til f.eks et lydkort / hodetelefoner / Hi-Fi e.l. Da får du looperen etter forforsterker, men altså ingen lyd ut av forsterkerens egen høyttaler.

Utfra hva jeg har liggende av utstyr ville jeg koblet en multieffekt og/eller et utvalg pedaler før looper og så kjørt signalet fra looperen inn i en relativt clean/nøytral forsterker.

Jeg vet ikke om det er helt aktuellt for meg å bytte til en Mustang 3-amp. Den blir nok litt for kraftig til mitt bruk (soveroms-amp). Et alternativ kunne være å få byttet min Mustang 2 i en annen amp i samme prisklasse/størrelse etc. som har FX loop. Finnes det noen amper der ute i samme segment som Mustang 2 men med FX loop?

Jeg tror du skal lete ganske lenge etter en så liten combo med fx-loop med mindre du legger litt mer penger i potten og/eller går over på en enkel rørforsterker som mangler alle de fancy effektene/lydvariasjonen som mustang forsterkeren gir deg.

2. Hvordan kan jeg bruke de forskjellige innebygde effektene i pedalen uten at de påvirker alt som er tatt opp? Selv om jeg bytter track påvirkes begge track'ene hvis jeg legger på en effekt (får til å styre volum).

Kan noen svare meg på dette?

Fra manualen:

You can apply an effect to the phrase playback. The effect

will be applied in synchronization with the tempo of the

phrase.

* You can’t apply an effect to the sound being

recorded (i.e., you can’t record the processed signal).

* The effect will be applied to both tracks 1 and 2.

Utfra det ville jeg satset på å legge effekter på gitaren før du mater signalet inn i looperen.. OG igjen - Looperen må stå sist i signalkjeden, ikke først.

Mnja og det evig aktuelle tipset om å faktisk lese manualen er jo ikke dumt? :D

Bare husk at Looperen egentlig er en veldig lite komplisert dings - den tar opp nøyaktig det signalet du putter inn i den og repeterer dette. Legger du på en effekt etter looperen vil den effekten selvfølgelig legges på alt looperen avspiller/sender ut på utgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, Greener!

snapback.pngJRV, I dag, 11:00, skrev:

Om jeg forstår dette riktig vil det si at jeg kan kjøpe et par eksterne effektpedaler og plassere disse foran looperen, og dermed kunne utnytte de forskjellige effektene?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å "utnytte de forskjellige effektene" men JA hvis du plasserer effekter FØR looperen kan du f.eks ta opp et spor med cleangitar, så et nytt/overdub med vreng-gitar osv. Altså - looperen tar opp gitaren slik den høres ut etter effektpedal, og lyden forblir slik, selv om du recorder flere spor/overdubber

Det var det jeg var ute etter :D

snapback.pngJRV, I dag, 11:00, skrev:

Er det slik at effektpedaler vil fungere dårligere på en Mustang 2 enn en Mustang 3?

Næsj det tror jeg blir det samme gitt. Alle mustang forsterkerne er veldig like, med unntak av utgangstrinn/høyttalere. Normalt fungerer ikke konvensjonelle effekter så fryktelig bra på modelingforsterkere synes jeg. Eller, mange vrengpedaler låter ikke særlig bra i alle fall, og tidsbaserte effekter bør igjen helst plasseres i fx-loop for å fungere best så.. Men det er jo bare å prøve - alt avhenger av typen effekt og hva du forventer av resultatet. Et tips er jo å bruke line-out/headphones utgangen på forsterker, for så å koble denne til looper og så videre til f.eks et lydkort / hodetelefoner / Hi-Fi e.l. Da får du looperen etter forforsterker, men altså ingen lyd ut av forsterkerens egen høyttaler.

Utfra hva jeg har liggende av utstyr ville jeg koblet en multieffekt og/eller et utvalg pedaler før looper og så kjørt signalet fra looperen inn i en relativt clean/nøytral forsterker.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her (tykk skrift)...

Looperen kommer hovedsakelig til å bli brukt til øving, så jeg klarer meg forsåvidt uten å legge på masse effekter (selv om det ikke blir like gøy :P). Evt. kan jeg jo se om jeg kan få kjøpt en pedal eller to billig/brukt og se hvordan det fungerer. En Big Muff eller DS-2 kanskje ^_^

snapback.pngJRV, I dag, 11:00, skrev:

Jeg vet ikke om det er helt aktuellt for meg å bytte til en Mustang 3-amp. Den blir nok litt for kraftig til mitt bruk (soveroms-amp). Et alternativ kunne være å få byttet min Mustang 2 i en annen amp i samme prisklasse/størrelse etc. som har FX loop. Finnes det noen amper der ute i samme segment som Mustang 2 men med FX loop?

Jeg tror du skal lete ganske lenge etter en så liten combo med fx-loop med mindre du legger litt mer penger i potten og/eller går over på en enkel rørforsterker som mangler alle de fancy effektene/lydvariasjonen som mustang forsterkeren gir deg.

En liten rørforsterker uten allverdens effekter kunne vært et alternativ (Super Champ XD, Frontman eller noe i den duren?). Jeg er relativt ny på gitar, og øving er jo viktigere enn masse effekter. Dessuten bruker jeg jo max 1/3 av effektene på Mustangen. På en annen side har jeg "endelig" slått meg til ro med Mustangen og jeg vet ikke helt om jeg orker alt styret med kjøp og salg osv...

snapback.pngJRV, I dag, 11:00, skrev:

2. Hvordan kan jeg bruke de forskjellige innebygde effektene i pedalen uten at de påvirker alt som er tatt opp? Selv om jeg bytter track påvirkes begge track'ene hvis jeg legger på en effekt (får til å styre volum).

Kan noen svare meg på dette?

Fra manualen:

You can apply an effect to the phrase playback. The effect

will be applied in synchronization with the tempo of the

phrase.

* You can’t apply an effect to the sound being

recorded (i.e., you can’t record the processed signal).

* The effect will be applied to both tracks 1 and 2.

Utfra det ville jeg satset på å legge effekter på gitaren før du mater signalet inn i looperen.. OG igjen - Looperen må stå sist i signalkjeden, ikke først.

Mnja og det evig aktuelle tipset om å faktisk lese manualen er jo ikke dumt? :D

Lese bruksanvisningen? Pfft... :P Neida, kunne nok lest litt mer nøye der. Vil det si at jeg ikke har muligheten til å legge effektene på kun ett av sporene, eller at jeg må legge de på FØR jeg spiller inn loopen?

Beklager alle spørsmålene. Alt dette tekniske gjør meg forvirret! :( Igjen - takk for svaret!

Endret av JRV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.