Ampene jeg har hatt...
Hadde en gang en liten Peavey Rage 108. Min første amp, som jeg angrer på at jeg solgte....
Ganske tøff vreng i den lille karen.
Marshall Valvestate VS100, tror iallefall det var det den het. 100w og et 12" element... 3 kanaler, uten Chorus. Første Valvestate serien dette.
Fet lyd i denne på lavere volum. Dugde ikke helt i øvingslokalet, noe som også var grunnen til at jeg byttet den ut. VAr på den tiden da jeg ikke hadde råd til å beholde slike billige ting ved bytte til nytt. Men skulle gjerne hatt en slik en i dag, for å ha hjemme på stua. Fet vreng, grei clean...
Orange... 100w topp fra tidlig 70-tall. Var svart denne saken, noe som heller ikke er så vanlig hos Orange. Solgte også den. Dummeste salget jeg har gjort. Knall cleanlyd i denne, meget meget bra. En kanals amp.
Marshall JCM900 SL-X
Helt ok Marshall topp. Grei vreng til rock n' roll spilling. Ok clean også, men ikke noe å skryte av.
Pod Pro + Floorboard, Marshall 9200
Greit oppsett dette, kunne få det meste ut av det. Poden var vel det svakeste leddet her, skulle gjerne testet det med en Triaxis eller noe i den duren.
Mesa/Boogie Dual Rectifier.
Ikke så veldig bra clean i denne, grei nok, men bruker man mye clean er det greit med en egen forsterker til det i tillegg. Veldig fet vreng til sitt bruk, men var ikke helt hva jeg var ute etter. Kunne gjerne tenkt meg å ha den vrengen i tillegg til noe annet nå, så mulig jeg investerer i en triaxis en dag i fremtiden. Mesavrengen er ikke til å kjimse av, men Diezelen fikk meg lett vekk fra denne... hehe.
Har testet veldig mye av det som finnes av kurante forsterker der ute i tillegg, bl.a Mesa komboer, div Engl topper, Crate, Matchless, Vox, Soldano, VHT, Bogner, Elmwood, Peavey, Orange, osv osv, veldig mye av Marshall, spilte lenge på en Jcm 800 topp som ikke var min, og skal ha en slik snart, til Talk Box bruk. Ganske kul forsterker til rock n roll bruk.
Amper jeg har nå:
Har en Tech 21 til hjemme bruk. Liten forsterker på 10w tror jeg. Litt usikker på nøyaktig w, men tror 10 er korrekt:) Denne har veldig feit lyd i forhold til pris. Kostet vel noen få lapper. Bra clean og feit vreng til hjemmebruk.
Diezel Herbert, med Diezel 4x12 kabinett.
Fikk denne i går, så har ikke så mye erfaring at jeg kan si hva ampen har å by på i helhet enda, men er jævli fornøyd til nå. I særklasse disse her, både på clean og vreng.
Kabinettet er også tight som f... Skulle likt å testa Mesaen på dette kabinettet, men gidder ikke før jeg selger den. Brukte Mesa på et Marshall kabinett, og Marshall kabinett er ikke verdt turen til musikksjappa en gang, noe dritt... Kabinett betyr alt når man spiller metal, veldig mange glemmer det. Og ellers... Diezelen er ekstrem:)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ok, da kommer det et lite review av Diezel Herberten, har hatt den i 3 måneder nå, så har litt mer å komme med.
Herberten er en 3 kanals topp på 180 w. 6 rør, som kan kobler i par på to og to, eller evt 4 av en type og to av en, har selv 2 EL 34 og 4 6L6 nå.
Hver kanal har separat 3 bånds EQ, kanal 2 og 3 har også Gain innstilling, noe kanal 1 ikke har.
Toppen har en paralell loop, og to insert loops (en som er midi kompatibel).
Ampen er også midistyrt, slik at man lagrer kanalene og de forskjellige funksjonene på et midibrett.
Kanal 1. Clean - Clean lyden i denne toppen er den beste og klareste cleanlyden jeg har hørt i en higain amp som dette. Man får sikkert bedre cleanlyd i en svindyr combo av type BadCat eller noe slikt, men for den normale gitarist er dette mer enn god nok clean lyd. Lyden er klar og markant, samt dyp og rund. Man kan igrunn tweake den som man ønsker. Ampen er også midistyrt, slik at man lagrer kanalene og de forskjellige funksjonene på midibrettet sitt.
Kanal 2. Tja... hva skal man si, den første av gain kanalene. Man har er en -/+ funksjon. Har man switchen på - får man betydelig mindre vreng, og ampen legger seg mer i en litt dirty bluesrock gate. Man kan lett få lyd ala Ac/Dc og slike band, samtidig som man fint kan få en tilnærming til Izzy's lyd fra GNR tiden også.
Switcher man over til + funksjonen vil man straks ha mulighet for mer vreng, og kan da få fra herlig 70-talls type fuzz, til grom 80-tall metal lyd uten store problemer, man kan også få en meget dyp og mørk metallyd om man vil, og det er gain nok til alt fra Van Halen til Pantera. Det er egebtlig bare dine egne innstillingsferdigheter som begrenser hva du kan få ut av kanal 2 her.
Eneste som kan sies å være et lite minus her er at -/+ funksjonen ikke er midikompatibel.
Kanal 3. En kanal med vreng nok til å få det til å blø ut av ørene, denne kanalen gir en brutal komp lyd, som jeg personlig synes er veldgi god å bruke, men kanalen git også en ren og rund sololyd om man stiller den riktig. Denne kanalen kan gå fra snill pusefuzz til et brutalt helvete, og alt imellom.
Så til funksjonene....
Man har to separate Master Volum knotter, slik at man kan ha nøyaktig samme innstilling og to forskjellige volumnivåer, for soloer f.eks.
Man kan også lagre forskjellige kanaler med forskjellige volumstyrker, noe som kan være veldig kjekt både på scene og på øvingslokale.
Mid Cut funksjonen - Dette er nok noe av det jeg liker best med ampen. Man kan stille seg inn en sinnsykt fet vrenglyd, så knipse på denne.... Da reiser hårene seg på ryggen. Man får en fyldighet og en tighthet man bare kan drømme om ved andre higain amper som Mesa, Engl osv osv. Denne er også mulig å switche med midi, slik at man kan ha den på på hvilke kanaler man vil.... Det er når man slår på denne for første gang man merker at denne ampen er noe annet enn alt annet av higainamper der ut.
Deep funksjonen - en innstilling som får bunnen frem så mye du vil ha, stiller du den på fullt er det egentlig altfor mye, så denne er det viktig å bruke god tid på å stille inn om man vil ha riktig nytte av den.
Presence - man har en Master Presence, som vil gjelde for alle kanaler. Ikke noe miksmaks med denne, alle vet vel hva en presence innstilling er.
Det som også slår meg titt og ofte med denne ampen er hvor sjokkert jeg blir gang på gang over lyden i den. Det er lite som overgår det å komme ned på lokalet alene, slå på ampen å vrenge opp.... Hver gang jeg står der alene å spiller, så reiser hårene seg på ryggen, og jeg får en følelse av tilfredstillelse i kroppen. Dette er lyden jeg alltid har villet ha...Tweakingen på ampen er så omfattende selv om den er enkel. Man kan bruke 5 minutter på å få en lyd som god som man aldri har hørt maken til, men så kan man også bruke dager og uker på å få en annen lyd, som vil være akkurat like "mindblowing" som den første.
Men..... jeg vil selvfølgelig ha mer også, så går nok til anskaffelse av en JCM800 etterhvert også, for å ha i tillegg, + kanskje noen flere amper, men med tanke på hva Diezelen kostet blir ikke dette enda, og jeg har heller ikke behovet akkurat nå, bare lyst.
Diezelen kan ikke gjennskape klassikere man kan få fra Marshall, Mesa osv. Hadde det ikke vært for at de er klassikere, og at man også ønsker å ha den lyden i registeret, så vil jeg at Diezelen leverer bedre lyd på de fleste måter i mine ører iallefall, men en Marshall er en Marshall osv uansett... Men å ha slikt i tillegg til Diezelen er bare luksus, men slik luksus må man da få unne seg litt av:)
Jeg anbefaler folk å iallefall teste Diezelen... Problemet er bare at du kan risikere at du blir så blåst vekk, slik at du ikke får tankene vekk fra at det er liten vits i å kjøpe noe annet i stedet, men heller i tillegg, slik det ble med meg. Med en gang jeg hadde prøvd Diezelen hadde jeg bestemt meg for at det var dette jeg skulle ha:)
Og jeg er fremdeles sikker på at denne ampen vil overraske meg i lange tider fremover, for med tweakingmulighetene man har her kan man stille seg til hva som helst, og jeg har neppe funnet den optimalelyden for meg enda, selv om det ofte kan virke slik.
Dette innlegget har blitt endret av Slashaxl: 25.05.2006 - 02:34