Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte humbucker


Anbefalte innlegg

Har en Fender Blacktop HH som jeg lurte på og bytte humbucker på, ønsker en litt kraftigere/råere lyd i gitaren. Har sett litt på SEYMOUR DUNCAN TELE HOT RAILS STHR-1s.

Har også blitt anbefalt emg81/85 sine. Noen forslag erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er er himla masse å velge i der ute, og det er litt vanskelig å skulle anbefale noe spesifikt uten litt mer kjøtt på beinet. 

Har du noe lydideal? Formeninger om aktive vs passive? Skal de kunne være potet? Jo mer du klarer å beskrive, jo enklere er det å komme med tips til hva som kan passe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte pickup er designet til å passe rett ned i en telecaster-stol, altså på ingen måte en lett mikrofon å få til å passe i en humbucker-gitar. 

Du sier humbucker som i entall? I så tilfelle er det ikke bare-bare å sette i en aktiv (type EMG) i bridge og kombinere den med den eksisterende passive i hals. Det går men det kan by på utfordringer iht elektronikk. Det finnes en tråd på forumet om emnet. Skal det settes i EMG må en huske at elektronikk også må skiftes. 

 

Som flere har sagt; litt flere ledetråder hadde gjort seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Alfi27 skrev:

Fint om du nevner budsjett også. Skal du ha det aller beste er det etter min mening ingen som slår Bare Knuckle, og de har også et stort utvalg (dog kun passive). :) 

Jeg har Bare Knuckle Supermassive P90 i min Blacktop. Nå bytta jeg broa også (som er det andre svake punktet på denbe modellen), men de pickup'ene låter iallefall jævlig bra. 

https://bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=p90s&sub=humbucker_sized_p90s&pickup=supermassive_hsp90

Her er forøvrig broa (perfect fit). Kan anbefales på det sterkeste.

http://store.hipshotproducts.com/cart.php?m=product_detail&p=163

image.jpeg

Endret av WelhavenT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, germaniumkid skrev:

 

Som flere har sagt; litt flere ledetråder hadde gjort seg. 

min blacktop har to humbuckere tenkte å bytte begge to. Skal passe i telecaster.

budsjett = kjedelig. Finner jeg noen jeg vill ha uten at de koster hus og to hytter.

ledetråer = tenkte på hva slags musikk jeg spiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Erik-M skrev:

min blacktop har to humbuckere tenkte å bytte begge to. Skal passe i telecaster.

budsjett = kjedelig. Finner jeg noen jeg vill ha uten at de koster hus og to hytter.

ledetråer = tenkte på hva slags musikk jeg spiller?

Budsjett: Det hadde vært greit å få en maksgrense å forholde seg til. Er ikke noe poeng i å anbefale deg pickuper til 1500 kroner stykket hvis du har 500 totalt å bruke.

Ledetråder: Ja, hva du har tenkt til å spille, og hvordan du kunne tenkt deg at det låter. Eksempler på gitarister som har lyd du liker kan gjøre seg. Definisjonen på kratfig og rått er ikke nødvendigvis den samme for to par ører som hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Skoggy skrev:

Budsjett: Det hadde vært greit å få en maksgrense å forholde seg til. Er ikke noe poeng i å anbefale deg pickuper til 1500 kroner stykket hvis du har 500 totalt å bruke

Prøvde å si på litt morsom måte at jeg er villig til å betale litt for dette. Har ikke noe problem å betale 1500kr stykke for pickup, men er ikke intresert i å betale mer enn jeg må.

46 minutter siden, Skoggy skrev:

Ledetråder: Ja, hva du har tenkt til å spille, og hvordan du kunne tenkt deg at det låter. Eksempler på gitarister som har lyd du liker kan gjøre seg. Definisjonen på kratfig og rått er ikke nødvendigvis den samme for to par ører som hører.

Hva jeg hører på og spiller er to helt forskjellige ting. 

Musikk vi spiller er gammal. Som muddy waters, chuck barry, Bob Sledger gammal Stones osv. Kan kanskje si at new jordal swingers har mye av dette.

denne gitaren er mye i åpen g tuning hvis det har noe si. 

Endret av Erik-M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale Riff Raff i en Tele, den er veldig bright. Har hatt flere Les Pauler som den ble for bright i til og med... 

Skal du ha allsidighet, og litt hot PAF flavor er Bare Knuckle Abraxas noe av det beste du får tak i! Låter svært fett i Fendergitarer, blir ikke for bright.

Vil du gå enda hottere er Holydiver også sjef, men den er ikke så aggressiv og etter min mening litt for laid back. Relativt fokusert i det lavere mellomtone-registeret. 

VHII er også et bra alternativ, men den kan også bli litt bright og muligens litt tynn, da den har masse overtoner og den fundamentale tonen kanskje blir litt "overskygget". De splitter også helt sinnsykt bra, de hadde lurt meg for å si det sånn! 

Generelt utrolig bra pickups, og jeg tenker i alle fall sånn at når jeg skal oppgradere pickups så er det ikke noe vits i å gå for det nest beste. Buy nice or buy twice :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.