Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor ofte...strengebytte og justering ?


pretty_zeeko

Anbefalte innlegg

5 timer siden, pretty_zeeko skrev:

Lurer på hvor ofte folk her skiter gitarstrenger.

 

Jeg lo ?

Men jeg skifter enten når jeg skal bruke gitaren i studio, live (såfremt det trengs) eller hvis de rett og slett er moden for det. Litt for sjelden, egentlig.

Gitarer leveres til proff (Geir Falck) når det trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker kun bytte på gitarer med locking tuners. Bekvemmelighet trumfer tone.  Gitarer bør ha strap locks, locking tuners, friksjonsfri nut og sadler, comfort cuts... Enig med shv at det er lettere å skifte gitar/bil enn strenger/dekk. Likeledes er det som regel enklere å flytte enn å foreta en storrengjøring. 

 

http://www.guitarplayer.com/news/1024/joe-satriani-hasnt-changed-his-strings-since-when--video/52864

 

"Man, I hate changing strings,” Satch tells Guitar. “There should be some sort of iPhone app. I only ever do it when I have to.

“Very often, my engineers will go, ‘What the hell guitar was that and why does it sound so funny?’ And I’m like, ‘Well, the strings are four months old, and I didn’t bother changing them before I played that solo.’ ”

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller mest hjemme og hører derfor alt når jeg nerder alene. Og derfor bytter jeg oftere enn nødvendig - så snart det låter døllt.
Mekking, tweaking, justering og masse unødvendig fikling er en minst like stor del av gitarhobbyen. Det medfører også noen strengeskift innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel grovt sett tre tilstander av slitasje folk bytter strenger etter. De som vil ha strengene til å låte som de gjør når de er nye, må alltid ha nye strenger. Den lyden taper seg etter bare en håndfull spilletimer.

Neste punkt er når strengene mister klangen de fikk etter at nystrengklangen forsvant, og det kan ta tid, avhengig av hvor mye man spiller, hvordan man spiller og hvor korroderende fettet på fingrene er. Salige Howard Roberts hadde så korroderende kjemi med strengene at han spilte strengene fra nye til steindøde på et øyeblikk, og måtte skifte strenger i pausene når han holdt klinikker.

Siste punkt er når strengene er så slitt at de ikke intonerer riktig lenger.

Endret av OsamaFetLaden
Tok bort et overflødig ord...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en streng ryker (noe som hender relativt sjelden) bytter jeg som regel alle. Ellers når jeg merker at stemming/intonasjon begynner å fuske og/eller lyden biir altfor død. 

Endret av Gahr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe fast intervall. Vi har vanligvis 6-8 øvinger og et par-tre gigger i måneden. Jeg bytter som regel strenger før jeg skal spille inn i studio, ellers bytter jeg når de blir daue i lyden eller hvis en av strengene ryker. Justering og fiksing av gitarene gjør jeg selv, ikke noe fast der heller, bare når jeg merker at noe bør gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.