Hopp til innhold

Foto

Oppkobling av pedalbrett.

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Harald Kvamsdal

Harald Kvamsdal

Nybegynner

• Medlemmer
  • 59 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 16:48

Hei.

Nokon som kan anbefala rekkefølge på effektpedaler? Nokon meiner at det kan væra lurt å byrja med tuner og avslutta med fuzz. Eg mister for mykje signal gjennom brettet.
Tips?

Harald

#2 Amund Blix Aaeng

Amund Blix Aaeng

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1484 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 16:52

List opp hva du har , det vil gjøre det lettere å svare deg.

#3 stromstans

stromstans

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1079 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 17:04

Hva slags effekter har du da? Det viktigste, synes jeg, er å få vreng før delay og reverb. Ellers er det jo smak og behag.

#4 Harald Kvamsdal

Harald Kvamsdal

Nybegynner

• Medlemmer
  • 59 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 17:30

Rekkefølge:

Tuner
Tremolo
EQ
Chorus
Klang
Drive
OD
Distortion

Vedlagt(e) fil(er)

#5 ØysteinV

ØysteinV

Molesta le breastes

• Medlemmer
  • 2240 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 17:40

http://forum.gitarno...le-effektguide/

Alt du lurer på står i denne tråden.

Med forbehold om at alt jeg skriver er feil og du har selvfølgelig alltid rett.

#6 Harald Kvamsdal

Harald Kvamsdal

Nybegynner

• Medlemmer
  • 59 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 18:01

http://forum.gitarno...le-effektguide/

Alt du lurer på står i denne tråden.

Takk skal du ha. Mykje bra der. Ser at dei fleste setter klang til slutt i effektkjeden.

#7 condemned

condemned

Diezel-Entusiast

• Medlemmer
  • 1608 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 18:07

Hvor mange av disse har buffer eller true bypass?

#8 GummiTZ

GummiTZ

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1834 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 18:34

Harald, du lister rekkefølgen i motsatt vei i forhold til hva bildet ditt viser....

I følge bildet ditt har du tuneren til slutt, men rekkefølgen på resten er i utgangspunktet ok. Du har jo allerede vrengen først. Den pedalen du plugger gitaren inn i er først. Den som du kobler forsterkeren til, er sist. M'kay? :)

#9 Harald Kvamsdal

Harald Kvamsdal

Nybegynner

• Medlemmer
  • 59 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 20:15

Harald, du lister rekkefølgen i motsatt vei i forhold til hva bildet ditt viser....

I følge bildet ditt har du tuneren til slutt, men rekkefølgen på resten er i utgangspunktet ok. Du har jo allerede vrengen først. Den pedalen du plugger gitaren inn i er først. Den som du kobler forsterkeren til, er sist. M'kay? :)

Takk for svar og du har heilt rett. Men det er noko som stjel signal ein eller anna plass. Ville du hatt tuneren først?

#10 Amund Blix Aaeng

Amund Blix Aaeng

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1484 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 20:21

Definitivt plasser tuneren først, for meg ser det ut til at alle pedaler før Boss-pedalene er true bypass, og da er det lurt å ha en bufret pedal først.

Om dette ikke hjelper stort, må du bruke eliminasjonsmetoten , med å ta ut èn og en pedal og sjekke hvem som eventuelt er synderen.
Men sannsynligvis vil det hjelpe med tuneren først.

#11 Harald Kvamsdal

Harald Kvamsdal

Nybegynner

• Medlemmer
  • 59 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 20:28

Takk for svar Amund! Litt usikker på kva du meiner med bufret pedal. Eg har prøvd med elimeneringsmetoden, men det hjelp ikkje så mykje. Eg prøver med frå gitar til tuner og så vidare i sløyfa.

#12 Amund Blix Aaeng

Amund Blix Aaeng

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1484 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 20:42

Takk for svar Amund! Litt usikker på kva du meiner med bufret pedal. Eg har prøvd med elimeneringsmetoden, men det hjelp ikkje så mykje. Eg prøver med frå gitar til tuner og så vidare i sløyfa.

Pokker, hvordan skal jeg forklare dette på Norsk, er mest vant til å geeke på Englesk!

Men får gjøre et forsøk på å forklare det nogenlunde enkelt : så lenge du ikke bruker aktive mikrofoner, har signalet fra gitaren høy impedanse, og det signalet svekkes jo lengre kabler det går igjennom, si du har 6m med kabel til pedalbrettet, så går signalet gjennom 5 pedaler og patchkablene mellom de.
Siden pedalene er true bypass, når boksene er av, går signalet uforandret gjennom de, og påvirkes mer og mer for hver cm med kabel det må slite seg gjennom... :) Dette merkes mest med tap av diskant.

Her har du en video som viser dette veldig klart:
http://www.youtube.com/watch?v=YOWeoizp4y0

En buffer konverterer signalet til lav impedanse som gjør at du ikke får signaltap fra kablingen etter den bufrede pedalen.
Nå er det også store forskjeller på bufring, f.eks MXR-pedaler uten true bypass er ofte fæle tone-sugere, og de bør helst konverteres til TB.

Så med å plassere tuneren først, får du bufring mye tidligere i kjeden, og motvirker signaltap i etterfølgene pedaler og kabler.

Se også denne videoen, som forklarer dette mye bedre enn hva jeg får til:

#13 Harald Kvamsdal

Harald Kvamsdal

Nybegynner

• Medlemmer
  • 59 Innlegg:

Skrevet 04.12.2012 - 20:48

Pokker, hvordan skal jeg forklare dette på Norsk, er mest vant til å geeke på Englesk!

Men får gjøre et forsøk på å forklare det nogenlunde enkelt : så lenge du ikke bruker aktive mikrofoner, har signalet fra gitaren høy impedanse, og det signalet svekkes jo lengre kabler det går igjennom, si du har 6m med kabel til pedalbrettet, så går signalet gjennom 5 pedaler og patchkablene mellom de.
Siden pedalene er true bypass, når boksene er av, går signalet uforandret gjennom de, og påvirkes mer og mer for hver cm med kabel det må slite seg gjennom... :) Dette merkes mest med tap av diskant.

Her har du en video som viser dette veldig klart:
http://www.youtube.com/watch?v=YOWeoizp4y0

En buffer konverterer signalet til lav impedanse som gjør at du ikke får signaltap fra kablingen etter den bufrede pedalen.
Nå er det også store forskjeller på bufring, f.eks MXR-pedaler uten true bypass er ofte fæle tone-sugere, og de bør helst konverteres til TB.

Så med å plassere tuneren først, får du bufring mye tidligere i kjeden, og motvirker signaltap i etterfølgene pedaler og kabler.

Se også denne videoen, som forklarer dette mye bedre enn hva jeg får til:

http://www.youtube.com/watch?v=3oQpr8qrwQI

Aha!!! Det forklarer alt Amund! Tusen takk skal du ha.