Hopp til innhold

Hva var din første el-gitar?

81 replies to this topic

#21 747

Nybegynner

• Medlemmer
  • 66 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 00:12

Vis innleggTommern, 03.02.2012 - 21:41, skrev:

Oi oi..... Tror det var en Hagstrøm. Billig. Litt Strat-aktig, SB, masse skyvebrytere, bl.a. en de kalte "Orgel-effekt" :lol: Det var i 1964...
I 1965 ble det en Telecaster. Och der fastnade jag lissom... spiller fremdeles Tele / T-Style... ;)

Aaaaaaah, den som bare hadde hatt orgel-bryter på gitaren. De var ganske smarte på 60-tallet :D

#22 Birk

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 553 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 00:19

Min første el.gitar: Epiphone Nighthawk II, med 3 OBL pickups: minibucker i halspos, singelcoil i midten og en skråstilt humbucker i bropos.
Kjøpt brukt hos Agder Musikk i Grimstad, senere byttet inn igjen der i en Epiphone LP BB.
Mvh
Birk

#23 Tommern

Multikonsulent og Krokodilletemmer

• *Støttemedlem
  • 1788 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 00:31

Vis innlegg747, 04.02.2012 - 00:12, skrev:

Aaaaaaah, den som bare hadde hatt orgel-bryter på gitaren. De var ganske smarte på 60-tallet :D
He he... det låt ikke B3 akkurat.. :lol:
Canadian Breed T-Class Custom
Levinson Blade Delta Standard
Höfner HA-GA 04
Mesa Boogie MkI RI

#24 Troll

Strange Deja Vu

• *Støttemedlem
  • 10562 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 00:37

Min første var en Marshall Rock-kit som kom i en pakke med MG-forsterkeren.
Husker den såå godt! Solgte den for 800kr, noe jeg angrer på den dag idag.. Selv om den gitaren ikke var tilå skryte av, så hadde det vært kjekt å hatt den som en symbols verdi.. :P
'09 Schecter Blackjack ATX C-1
'08 Schecter Hellraiser C-7 NT
'05 Epiphone LPC m/ EMG 60/81
'XX Taylor BB akkustisk
Marshall JVM, Madamp AM15MkII > Framus 212V30 > custom 1x12 V30 >> PODXT ms, UX1

#25 Ichi

Viderekommen

• Medlemmer
  • 160 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 00:42

Aria Pro II 80-talls Superstrat, kjøpt av en bandkompis i -90. Har bare blitt lagra i omtrent 20 år til jeg tok den fram og fiksa den opp i sommer. Floyd Rosen fucka opp alt av spilleglede, dessuten var vokal og tangenter hovedinstrumenta.

#26 Griffin

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 453 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 00:44

Første gitaren jeg tok i bruk personlig var min fars Arai (nei, ikke det mer kjente Aria) Diamond 1402T fra 1967 eller 1968 (eneste årene den ble lagd)
Det er den gitaren øverst på lista på denne linken: http://www.vintaxe.c...rs_japanese.htm

Ikke helt sikkert om jeg skal kalle den min første gitar da jeg strengt tatt lånte den av min far... fikk den først en del år senere og har den ennå.

Den første gitaren som jeg eide og brukte i band sammenheng er en Fender MIJ Stratocaster fra 1992. Skikkelig god å spille på, ikke så god elektronikk... men dette er skiftet ut og den henger på veggen og er i bruk ennå.
Den er 20år i år faktisk... wohoo :D
Det er ikke denne, men den ser likedan ut... hadde hvitt plekterbrett og hvite pickup's orginalt.
Vedlagt fil  Fender Stratocaster.jpeg   4.96K   22 Antall nedlasninger

Dette innlegget har blitt endret av Griffin: 04.02.2012 - 00:45

"You know," said Arthur, "it's at times like this, when I'm trapped in a Vogon airlock with a man from Betelgeuse,
and about to die from asphyxiation in deep space that I really wish I'd listened to what my mother told me when I was young."

"Why, what did she tell you?"..."I don't know, I didn't listen."

#27 RalphDarwin

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 829 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 00:47

Min aller første el-gitar er også en Ibanez GRG 170DX, som jeg liker veldig godt enda.. Mye gitar for pengene=)
Utstyrstråden min med bilder KLIKK HER=)
Akustiske gitarer: Ibanez; AEG8 & AW20 '79(Japan).
El-gitarer:Ibanez GRG170DX&GhostRider220, Fender HM Strat, Washburn MG821 & Gibson LPS50&60's Tribute

Bass:Ibanez SR300DX
Keyboard:Yamaha PG DGX220, Kawaii & 2x M-audio midi.
Ukulele:Hilo

#28 Debris

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 3025 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 01:40

USA Fender Stratocaster sen 70talls.
Ubeskrivelig rævva gitar(Tung, akustisk død, og mikker som lått platt) men for meg betydde det bare noe at det sto Fender på headstocken og at det var sånn som Blackmore og Malmsteen hadde" :D
http://www.myspace.com/sonicdebris

Gitarer:
http://forum.gitarno...hrsog-en-tyler/

"weaseling your way out of things is what separates us from the animals, except for the weasel"
Homer J. Simpson

#29 Jonathan

speed=emotion

• Medlemmer
  • 2521 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 02:26

Ibanez Blazer fra begynnelsen av 80-tallet, eier den enda.
Faktisk en veldig brukbar strat-type gitar. Synd jeg pakket den vekk og sløste bort penger på dårlige budsjettgitarer bare pga. utsende

edit: Min første "ordentlige" gitar var forsåvidt en 76 eller 77 Fender Strat. Blytung, skarp og skranglete lyd, elendig elektronikk og utslitte bånd...kjøpte den av samme grunner som Debris kjøpte sin.

Dette innlegget har blitt endret av Jonathan: 04.02.2012 - 02:28

"Nothing is more exciting than a balding guy in his mid 30's playing van halen riffs on his plexi, in his bedroom"

http://www11.nrk.no/.../user/?id=60956

#30 TheRejense

Nybegynner

• Medlemmer
  • 37 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 02:50

Min første var en Squier Standart Stratocaster. 20th anniversary heter den vist også, noen som vet om det er noe som er annerledes med den i forhold til andre eller om det bare er et navn siden de hadde 20-års jubileum det året? :P Gitaren er ikke mye å skryte av, men gøy å ha siden det er den første! :)
Gitarer:
'09 DBZ Cavallo - '10 Sterling by Music Man JP50 - '02 Squire Stratocaster 20th Anniversary Modified - '98 Yamaha F-310P
Amp:
'92 Marshall Valvestate 8080 - Peavey Rage 158
Effekt:
Zoom G2

#31 Dead Theory

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 328 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 03:16

Epiphone LP me en hodeskalle på, solgte den for 1500 for å få råd til øl ;)

#32 Truckstop Chuckie

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1063 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 07:00

Min første elgitar var en Cimar (Ibanez). Billig-utgave av PT-serien til Ibanez på 70-tallet (blant deres originale modeller på den tiden). Sort med hvite pickups. Ganske fin gitar, men langt i fra verdens beste, dog en god nybegynnergitar og vel så det.
Tullebukk og pappa. Fin kombinasjon.

#33 The Euphor

En puzzlete fyr...

• Moderators
  • 9052 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 09:19

Monarch, svart strat gitar, HSS, 21 bånd. Gitaren har jeg fortsatt, men den er er nå grønn-blå metallic (takk, Biltema).
Retasting nachos, exhaling beer, I love getting drunk.
Musikk er matematikk.
"Endelig en metalltrommis som slår ordentlig hardt. Jeg er så jævla lei alle som ser ut som de sitter og strikker bak trommesettet. Bare så vidt de er borti cymbalene. Det låter jo så tannløst. Hva er det som er metall med det?"
www.turbo-tuner.com
Kadenser og resolusjon

#34 sagi

Nybegynner

• *Støttemedlem
  • 61 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 09:37

Vis innleggÆljen, 03.02.2012 - 21:39, skrev:

Hondo stratkopi, helt forferdelig gitar. Fikk den i 89/90. Helt umulig å stemme og lyden var ikke stort å skryte av. Den er long gone og jeg savner den ikke.

Hehe, samme her, men fikk den noen år tildligere. Den fikk meg ihvertfall til å slutte og gå på ski :)

Dette innlegget har blitt endret av sagi: 04.02.2012 - 09:55

#35 rocktrond

Gitarsjappe og greier

• *Støttemedlem
  • 3785 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 09:41

Ibanez RG 340 - sort. Den gitaren er skrudd fra hverandre og sammen flere ganger en jeg kan telle :) Pickups og elektronikk skiftet et utall ganger, halsen er pusset ned, den fikk et håndmalt custom-motiv av ei jeg gikk på folkehøgskole med (for over 20 år siden) og logoen er lakkert i gul farge, med signaturen min i samme gulfarge under (skikkelig signaturmodell).

Gitaren tok kvelden da Floyd Rosen etter hvert gav seg (yalla TRS laget av smørmetall) samt treverket der studsa stod.

Planen er å få den spillbar igjen, bla. ved å skru på ei telebru m/ humbucker hull (allerede innkjøpt), for å få ei stabil bru som også (nesten) dekker hullet fra Floyden.

#36 Pikachu

Nybegynner

• *Støttemedlem
  • 73 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 10:43

Min første gitar var en Aria Pro 2 fra M-serien (ser ut som en funky LP), kostet meg 8500 kr for 12 år siden. Har den enda :-)
2012 Lefty ESP Eclipse - Seymour Duncan JB/59 Pickups
2010 Lefty Dean USA ML - Seymour Duncan El DIablo Custom Shop/59 Pickups
2009 Lefty Gibson SG Standard - Tony Iommi Signature Pickups

#37 Fremmed

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 289 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 10:45

MIn første var en ca 1980 Aria Pro II Blueburst flying V. Jeg solgte den fordi jeg ikke visste at gikk an å intonere gitarer. Skulle gjerne hatt en sånn igjen...

--Gunnar

#38 Hank Annicke Noe

Durkdreven

• *Støttemedlem
  • 722 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 13:04

Sort Ibanez Les Paul-kopi fra tidlig 70-tall, kjøpt i Kjell Stensvik Musikk via G#-gitar konstruktør Øivin Fjeld i 1978 for kr. 450,-
Måtte la den gå for å finansiere min Gibson LP Standard i 1980.
Den første gitaren samt en Fender Deluxe Reverb jeg eide på 80-tallet, er det eneste jeg har solgt av noe jeg har eid.
Angrer bittert på begge salgene, selv om det bare ville vært for kuriositens skyld å ha den første el-gitaren.

#39 condemned

Warmoth Addict

• *Støttemedlem
  • 676 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 14:26

Min første gitar var en mexico strat i tobacco burst.
Den ble også offer for min startende fanatisme over å skru på gitarer og modifisere. Det var ikke store oppgraderingene det var snakk om. Utskifting av pickups, stemmeskruer og bro. Det var utrolig skummelt å drille hull i gitaren, men sluttresultatet ble temmelig bra :)
Gitaren ble solgt i 2008, noe jeg angrer temmelig hardt på akkurat nå.
Gitarer: Warmoth, Gibson og Ernie Ball Music Man
Amp og Kabinett: Diezel Herbert gjennom et Bogner 2x12" oversized kabinett.
Effekter og Pedaler: Eventide Modfactor og Timefactor, Pete Cornish G-2, Xotic BB Preamp, Carl Martin Compressor, Ernie Ball Volume Pedal, Fulltone Clyde Deluxe Wah.

Hør for deg Axl Rose og Maria Mena i duett...

#40 Tordenskrald

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1110 Innlegg:

Skrevet 04.02.2012 - 14:51

overland fender. ga den til maria høili. arving av europris og 100 millioner kr. føler meg snytt.