Hopp til innhold

Bygge om Marshallcombo til topp og kasse?

Marshall 8240 combo topp

25 replies to this topic

#1 space

Nybegynner

• Medlemmer
  • 70 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 09:54

Jeg har en eldre Valvestate 8240. (2x12")

Vil det fungere med litt enkel modding og snekring å bygge om forsterkerdelen i denne til en topp?
Vil den drive en 4x12" kasse greit, eller er den ikke sterk nok?

#2 Audun

"Smartass"

• Moderators
  • 8604 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 10:02

Forsterkeren vil nok kunne drive en 4x12-kasse rimelig greit, men spørsmålet blir jo hvorfor? Du kan jo også hekte på et eksternt kab på den slik den er?
Slash: "I can hear some really cool bluesy licks at the end here, so if you just let me get my Les Paul...."
Keith: "There's no way you're coming anywhere near my track!"

Audun på ReverbNation
Audun på Myspace

#3 space

Nybegynner

• Medlemmer
  • 70 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 11:06

comboen har ikke utgang for ekstra kasse. Mener 8280 har det, men når jeg kjøpte den ny 1991 eller 92 strakk ikke pengene til.

I øvingslokalet står det alltid minst 2 stk 4x12" så da ville det vært litt greiere å bare ha med en topp.

#4 Audun

"Smartass"

• Moderators
  • 8604 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 12:04

Kan du ikke ta ut kabelen til høyttalerne og koble et kab i stedet?
Slash: "I can hear some really cool bluesy licks at the end here, so if you just let me get my Les Paul...."

Audun på ReverbNation
Audun på Myspace

#5 Concker

Gitarrocker

• *Støttemedlem
  • 514 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 14:02

I en combo er som regel forsterker delen helt alene, dvs et eget chassie ofte i aluminium/stål som du bare kan skru rett ut, så er det 2 ledninger som går ned på elementet. Så om du vil bygge om dette til topp er det enkelt, bare skru ut forsterker delen, sett den i egen kasse som da blir toppen, så tar du de 2 ledningene som gikk på elementet å lodder disse til en output jack du setter i topp kassa..

Eller om du vil kan du gjøre det samme med combo kassa, bare hekte på en output jack istedet for elementet.. men kanskje blir formen på kassa litt feil for din smak?

Du kan jo forøvrig hekte opp en output jack sammen med elementet så du kan ha et cab under som du bare kobler til for å få 2 elementer, så du da kan fremdeles bruke elementet som er der i dag.. men da må du bare passe på at impedansen mellom de to elementene blir det samme som det du har der i dag (serie/paralell ettersom specs på det ekstra elementet)
Gitarer:
Squier Classic Vibe Telecaster Custom
Hagstrøm Super Swede
Epiphone SG Special (Koreansk version)

Amps:
Tweed Champ DIY
Fender Mustang III
Roland Cube 60

#6 space

Nybegynner

• Medlemmer
  • 70 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 16:05

Concker: Var det jeg håpet på / regnet med.

Regner med det er greie løsninger begge 2. Noe av poenget er at jeg bor i 3. etasje, så til nå har det vært lite aktuelt å dra med seg comboen. Den veier jo et tonn.

Tenkte en topp ville være lettere å dra med seg, når det uansett står kabinetter i lokalet. Spiller forsåvidt på en mye fetere topp i lokalet dag. (Mesa). Problemet er at jeg ikke liker å spille på andre sitt utstyr, selv om de sier det er greit. Får liksom aldri stilt inn lyder som funker perfekt. Kjipt å "ødelegge" oppsettet til eieren.

Dette innlegget har blitt endret av space: 01.02.2012 - 16:06

#7 Andr3as

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1024 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 18:24

Topp er mer praktisk å ha med å gjøre, vært inne på tanken selv.
Lag en tråd om du faktisk gjør det, husk bilder :)
Black Snake

Kan du lese dette må du jo være helt idiot.

#8 space

Nybegynner

• Medlemmer
  • 70 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 19:25

Will do, om jeg setter i gang.

Selve combokassa trenger jo bare tettes der hvor betjeningen/forsterkerdelen har sittet.

Hobbyplater burde vel være glimrende for toppsnekring, og så trekke det med et eller annet og ha på hjørnebeslag. Kan ikke se for meg det vil koste stort. Men det var det med tiden da...

#9 Concker

Gitarrocker

• *Støttemedlem
  • 514 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 19:30

Vis innleggspace, 01.02.2012 - 19:25, skrev:

Will do, om jeg setter i gang.

Selve combokassa trenger jo bare tettes der hvor betjeningen/forsterkerdelen har sittet.

Hobbyplater burde vel være glimrende for toppsnekring, og så trekke det med et eller annet og ha på hjørnebeslag. Kan ikke se for meg det vil koste stort. Men det var det med tiden da...

Koster deg ca 105kr på biltema for en hobbyplate som holder til en topp å litt til :)
Hjørnebeslag skaffes billig på ebay.. Tolex må du betale en god del for..
Gitarer:
Hagstrøm Super Swede

Amps:
Tweed Champ DIY
Fender Mustang III
Roland Cube 60

#10 space

Nybegynner

• Medlemmer
  • 70 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 19:37

Vis innleggConcker, 01.02.2012 - 19:30, skrev:

Tolex må du betale en god del for..

Det ante meg. Er jo rimelig slitesterkt. Kanskje rett og slett bare male, eller bruke noe annet billigstoff.

#11 Audun

"Smartass"

• Moderators
  • 8604 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 21:42

Vis innleggspace, 01.02.2012 - 19:37, skrev:

Det ante meg. Er jo rimelig slitesterkt. Kanskje rett og slett bare male, eller bruke noe annet billigstoff.
Ikke sikkert du trenger å betale så veldig mye for en tilsvarende topp som den ampen du har, på bruktmarkedet heller. Hvis du kommer over en, vel og merke.

Audun på ReverbNation
Audun på Myspace

#12 Birk

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 553 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 21:56

Burde ikke være så vanskelig å få tak i en ferdig kasse til toppen.
Jeg fikk en gratis, det hadde vært en Marshall MG topp, så jeg måtte lage ny front så den passet til forsterkeren jeg skulle ha i.
Mvh
Birk

#13 Andr3as

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1024 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 22:30

Høyttalerstoff er jo gode greier, føles godt på fingrene, lett å arbeide med og ser ikke så værst ut..
Du har tid, bare begynn!!NÅÅÅ! vil se resultatet :D
Black Snake

#14 Concker

Gitarrocker

• *Støttemedlem
  • 514 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 22:34

Vis innleggAndr3as, 01.02.2012 - 22:30, skrev:

Høyttalerstoff er jo gode greier, føles godt på fingrene, lett å arbeide med og ser ikke så værst ut..
Du har tid, bare begynn!!NÅÅÅ! vil se resultatet :D

Jeg er egentlig litt imot høyttalerstoff da jeg har veldig mange dårlige erfaringer med det..
Det er no dritt å få på om du velger spray lim som ofte bruker, Det tåler lite, Det er som en støvsuger mot støv, blir det møkkete er det no dritt å vaske, å det tåler vann svært dårlig..

Men nok om mine meninger..

Kan forresten tipse trådstarter om denne butikken her:

http://www.solsound.com/

Er ikke så ille priser, og er god service.

Regner med du klarer deg fint med 1 lengde med tolex, koster da 12pund.. som er ca 110kr + frakt
Mente det var en god del dyrere.. men kom på nå at vanlig tolex er noe billigere en tweed
Gitarer:
Hagstrøm Super Swede

Amps:
Tweed Champ DIY
Fender Mustang III
Roland Cube 60

#15 Andr3as

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1024 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 22:37

Det er vanskelig å påføre de 2-3 første gangene, med på den.. Er ikke umulig å få fint om en bruker litt tid + planlegging, som å legge teppe i huset :)

Skittent? det er en amp, aka et verktøy, den BURDE være impregnert med øl og jack daniels, ikke tenk på å vask den engang..
Alt i alt, så er tolex bedre og penere JA
Black Snake

#16 GreenMan

Gitarrocker

• *Støttemedlem
  • 759 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 22:45

Hvis du ikke ønsker å bruke Tolex - bruk litt grovt linstoff (kan hende du finner på en IKEA i nærheten). Smør på utvannet trelim og strekk på. Etter at det har tørket så maler du med ett, event to tynne strøk (olje)maling. (kan hende det vil lønne seg å tynne ut malingen noe for å beholde strukturen i stoffet)
"You reached for the secret to soon..."
Any Colour You Like - A Pink Floyd Tribute

#17 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11775 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 23:10

Hvis høyttalerstoff er godtatt, er det rimelig på Biltema. De har flere farger. Som lim er det veldig greit å bruke vanlig tapetlim som man legger på med kost. Det koster nesten ikkenoe, er vel søtti kroner for en litersdunk.

Dette er enklere å jobbe med en toolex, som er vanskeligere å få pent.
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!

#18 space

Nybegynner

• Medlemmer
  • 70 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 23:24

Takk for mange gode tips!

Skulle jeg gjort det skikkelig har jeg alltid drømt om en sunburst amp ;)

#19 haze1305

Viderekommen

• Medlemmer
  • 102 Innlegg:

Skrevet 01.02.2012 - 23:47

skal du bruke lin, er jo det like greit å farge stoffet på forhånd, i stedetfor å male det. bare kjøp klesfarge og sleng det i vaskemaskin...
Gitarer: woodo gtc ebony, hofner 172,tokai super custom, Cort Source, Epiphone Del Rey
Hjemmesnekra Telecaster
Forsterker: blackheart little giant
Pedaler: Boss TU2, Dimension c, Graphic equalizer, Overdrive distortion
Electro harmonix metal muff, Marshall vibratrem, joyo flanger, vintage phaser, dyna compressor, moody fuzz, ernie ball volume pedal, tc electronics polytune

#20 space

Nybegynner

• Medlemmer
  • 70 Innlegg:

Skrevet 02.02.2012 - 00:19

Oljemalingen vil vel "herde" stoffet noe. I hvert fall det jeg tenkte når jeg leste det. Det vil gjøre stoffet stivere og bedre rustet mot slitasje. (Min teori :) )

Men Tolexen var jo ikke så dyr. Selv ikke i tweedutgave. Får se!