Hopp til innhold

Gibson's kapasitator svindel.

18 replies to this topic

#1 condemned

Warmoth Addict

• *Støttemedlem
  • 676 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 01:16

Gibson har vært mye i vinden i det siste, blant annet med forfalskning av dokumenter angående trebestillinger, banalt nok.

Anyways. Det denne tråden egentlig skal handle om, er hvordan gibson kjøper opp store batcher med billige kapasitatorer og slenger på et nytt omslag og selger de for blodpriser.

En enkelt kapasitator som vanligvis koster 3kr pr stykk blir forkledd i Gibson's "bumble-bee" omslag og solgt for $66!!
Det morsomme er at de tar $133 for et parr!

http://guitarsquid.c...experience/133/

Hva synes vi egentlig om dette?
Min mening er at gibson døde tidlig på 80-tallet, da de begynte å bli mer og mer kommersielle. Nå virker det som de gjør alt for penger, og ikke bryr seg stort om hva de sender ut av produksjonen.
Gitarer: Warmoth, Gibson og Ernie Ball Music Man
Amp og Kabinett: Diezel Herbert gjennom et Bogner 2x12" oversized kabinett.
Effekter og Pedaler: Eventide Modfactor og Timefactor, Pete Cornish G-2, Xotic BB Preamp, Carl Martin Compressor, Ernie Ball Volume Pedal, Fulltone Clyde Deluxe Wah.

Hør for deg Axl Rose og Maria Mena i duett...

#2 Duckling

Pilk

• Medlemmer
  • 6075 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 04:08

Kapasitator? Kondensator mener du?

Uansett, har du kilder som faktisk bekrefter dette, utover et diskusjonsforum? Orker ikke lese hele forumet, så om det er linker eller noe der som bekrefter det, kom gjerne med det i denne tråden. Inntil da orker jeg ikke bry meg. Om dette er sant er det selvsagt ufint, men om man skal være imot alle som gjør noe galt i dagens samfunn er jeg faktisk ikke helt sikker på hva man egentlig bruke, med mindre man produserer sin egen mat, henter vann fra egen brønn og bygger gitarer av epletrær fra sin egen hage.

If you want love, buy a dog

Plastic Paddies

#3 Jonathan

speed=emotion

• Medlemmer
  • 2521 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 06:45

Leste om dette for et par uker siden. (http://www.mylespaul...lebee-caps.html)

Her er en mer konkret tråd, fra en poster sin 2010 R8

Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

Original
Postet bilde

Ny Gibson
Postet bilde
"Nothing is more exciting than a balding guy in his mid 30's playing van halen riffs on his plexi, in his bedroom"

http://www11.nrk.no/.../user/?id=60956

#4 Byljer

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 762 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 09:03

Dagens Gibson står lavt i kurs hos meg! Veldig lavt! Gibson er ikke hva de en gang var, og det er på tide at de sparker dagens psykopat av en CEO for å få inn friskt blod. De har blitt en skam for seg selv.
-Edwards Les Paul Custom Black, E-LP98-LTC, Gibson Burstbucker 1 & 2 (mod), MiJ 2011
-Fender Telecaster '52ri, TL52-TX/VNT, Natural Ash body, Maple neck, Maple fretboard, MiJ 2007/2008
-Xotic and Boss Keeley fx
-Fender Bassman '59 LTD

#5 davidsen

Strat addict

• *Støttemedlem
  • 2751 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 09:36

Når var de de begynte med dette tullet? Lurer på om min '05 standard har samma drittelektronikk.

#6 Audun

"Smartass"

• Moderators
  • 8604 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 13:07

Vis innleggdavidsen, 26.01.2012 - 09:36, skrev:

Når var de de begynte med dette tullet? Lurer på om min '05 standard har samma drittelektronikk.

Det har den nok, den er bare ikke forkledd som noe annet.
Jeg bryr meg egentlig lite om dette da jeg uansett skifter ut elektronikken i alle gitarer som kommer hit.
Gibson døde først under Norlin (70-tallet), for så å gjenoppstå litt etter litt utover '80 og spesielt '90-tallet. Mot slutten av 2000-tallet har det likevel skjedd en del ting som ikke er med på å befeste Gibsons navn i gitarverdenen, og flere og flere er igjen litt skeptiske til merket. Dette håper jeg snu igjen, og jeg vil for alltid mene at gitarer med stor G er Gibson, men jeg greier naturligvis å se at ikke alt er like bra hos Henry Juszkiewicz og co. for tiden.

Nå er det jo også slik at til og med et stort konsern som Gibson er tvunget til å spare penger når verdensøkonomien sliter.
Slash: "I can hear some really cool bluesy licks at the end here, so if you just let me get my Les Paul...."
Keith: "There's no way you're coming anywhere near my track!"

Audun på ReverbNation
Audun på Myspace

#7 Aphelion

Stasminister og autotune-konge

• Moderators
  • 14806 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 14:05

Fydda. Dette er jo verre enn at McDonald's merker om mat som er gått ut på dato... :ninja:

Trur jeg rett og slett må sette «When the drummer kicks in...» som signatur jeg :D
Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!

Peavey 5150 vurderes solgt!

'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3

Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett

#8 franktore

Whippersnapper

• Medlemmer
  • 4338 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 14:35

Hva er så forskjellen på de ekte og falske kondensatorene?

Synes Gibsonen min (335 fra 2010) låter kjempebra, og jeg vet ikke om jeg hadde merket noen forskjell..
Question everything.

#9 condemned

Warmoth Addict

• *Støttemedlem
  • 676 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 15:00

Nå vet jeg ikke om mannen i gata ville merket forskjell.
Hovedsaken er jo at Gibson tar heftig betalt for noe som egentlig koster en femmer, og det er jo ganske så ille.
Gitarer: Warmoth, Gibson og Ernie Ball Music Man
Amp og Kabinett: Diezel Herbert gjennom et Bogner 2x12" oversized kabinett.
Effekter og Pedaler: Eventide Modfactor og Timefactor, Pete Cornish G-2, Xotic BB Preamp, Carl Martin Compressor, Ernie Ball Volume Pedal, Fulltone Clyde Deluxe Wah.

Hør for deg Axl Rose og Maria Mena i duett...

#10 Jonathan

speed=emotion

• Medlemmer
  • 2521 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 15:14

Vis innleggfranktore, 26.01.2012 - 14:35, skrev:

Hva er så forskjellen på de ekte og falske kondensatorene?

Synes Gibsonen min (335 fra 2010) låter kjempebra, og jeg vet ikke om jeg hadde merket noen forskjell..

Vell, det kommer ann på kondensatoren og produsent. Eldre kondensatorer (når de ble laget for hand, og før skikkelig kvalitetskontroll) kan variere mer i verdi enn nye hi-grade kondensatorer(ikke like god konsistens) Dette kan man selvfølgelig måle med en god RLC måler.

Ellers har jo også selve kvaliteten på kondensatorene noe å si, men det blir fort veldig teknisk.
"Nothing is more exciting than a balding guy in his mid 30's playing van halen riffs on his plexi, in his bedroom"

http://www11.nrk.no/.../user/?id=60956

#11 davidsen

Strat addict

• *Støttemedlem
  • 2751 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 19:54

Vis innleggAphelion, 26.01.2012 - 14:05, skrev:

Trur jeg rett og slett må sette «When the drummer kicks in...» som signatur jeg :D

Hehe. Er noe i det der :)

#12 hkurt

Psychofunkadelic

• *Støttemedlem
  • 1211 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 20:57

Det trenger ikke være så veldig vanskelig å få tak i falske/repro deler og si de kommer fra en Gibson.
Nå sier jeg ikke at det garantert er tullball det som artikkelen beskrev, men det er alt for lett å sette ut falske rykter og få (alt for) mange personer til å ta det for god fisk uten å sjekke faktiske fakta.

http://www.ebay.co.u...=item3a5c499b44
Wee...

#13 Audun

"Smartass"

• Moderators
  • 8604 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 23:07

Er nesten fristet til å ta en av mine "bumble bees" og knuse for å se.... :P
Slash: "I can hear some really cool bluesy licks at the end here, so if you just let me get my Les Paul...."
Keith: "There's no way you're coming anywhere near my track!"

Audun på ReverbNation
Audun på Myspace

#14 Troll

Strange Deja Vu

• *Støttemedlem
  • 10562 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 23:14

Vis innleggcondemned, 26.01.2012 - 15:00, skrev:

Nå vet jeg ikke om mannen i gata ville merket forskjell.
Hovedsaken er jo at Gibson tar heftig betalt for noe som egentlig koster en femmer, og det er jo ganske så ille.

5kr for en kondensator er dyrt det også.
Skal man bytte ut kondiker i gitar, så ville jeg heller foreslått å prøve med andre verdier, istedenfor å satse på "gitarkondensatorer" som er helt vanlige kondiker, bare mye dyrere.
Tenk deg hele gitar-kretsen med alle pedaler, forsterkere ol i mellom.. Hvor mange kondiker det er der, og så vurder om det er verdt å bruke så mye penger på en "spesiell" kondensator i gitaren.
'09 Schecter Blackjack ATX C-1
'08 Schecter Hellraiser C-7 NT
'05 Epiphone LPC m/ EMG 60/81
'XX Taylor BB akkustisk
Marshall JVM, Madamp AM15MkII > Framus 212V30 > custom 1x12 V30 >> PODXT ms, UX1

#15 Aphelion

Stasminister og autotune-konge

• Moderators
  • 14806 Innlegg:

Skrevet 27.01.2012 - 00:22

Ja, dette kondis-preiket er vel omtrent toppen av korksnifferi spør du meg. Tonepot lodder man da vitterlig av uansett? :D
Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!

Peavey 5150 vurderes solgt!

'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3

Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett

#16 Byljer

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 762 Innlegg:

Skrevet 28.01.2012 - 18:31

Personlig synes jeg det er en del forskjell på kondiser. Har byttet på en par gitarer, og det hjalp en del lydmessig i forhold til den ampen jeg bruker. På en Tele med orekropp og rw hals satte jeg inn en kondis med "feil verdi" (for Tele) slik at jeg fikk "luket ut" noe av bunnen som lød "muddy" gjennom Bassman ampen. Det hjalp betraktelig. Byttet også på en Les Paul Jr., og det fikk "åpnet" mikrofonen slik at gitaren lød klarere. Men....."when the drummer kicks in...." :P Når det er sagt, så er vel det viktigste å plugge gitaren i en røramp og skru volumet til 11??? Lyder bra uansett da :D
-Edwards Les Paul Custom Black, E-LP98-LTC, Gibson Burstbucker 1 & 2 (mod), MiJ 2011
-Fender Telecaster '52ri, TL52-TX/VNT, Natural Ash body, Maple neck, Maple fretboard, MiJ 2007/2008
-Fender Bassman '59 LTD

#17 Byljer

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 762 Innlegg:

Skrevet 29.01.2012 - 00:58

Når det er sagt (pt II).... Synes det er usmakelig av Gibson å holde på sånn. De ødelegger sitt tidligere gode rykte, nå tynnslitte, og det behøver de ikke gjøre. Da får de heller gå ned på antall produserte gitarer per år, og heller vente på bedre tider. Økonomien vil ta seg opp igjen, men innen den tid vil produsenter som Gibson slite. Tror også at Gibson ville økt salget hvis de kuttet ut tull som "chambering". F.eks. Gibson Les Paul Standard 2008.... Grovers? Input med "lock system"? "Chambered"?? Printplate i elektronikken? Hva svarte er det???? Så kaller de serien som burde hett Standard for Traditional?? Tror Gibson hadde tjent på å holde seg til det de kan (kunne?) best- lagd gode gitarer!

At de nå velger å regelrett svindle folk med "Bumblebee" caps finner jeg både underlig og usmakelig. Trodde de virkelig at "hardcore" fansen ville gå på en sånn bløff??? Det finnes "luthiers" der ute som plukker Custom Shop gitarer fra hverandre for å se hvor bra (eller dårlig) arbeid som er lagt ned, og for å si det slik.... Skulle jeg fått i en CS Les Paul ville jeg gått for en mellom 5-10 år gammel gitar. I Gibsons tilfelle så gjelder "alt var så mye bedre før".....dessverre :( Ikke at dagens CS gitarer er dårlige, men jeg stoler rett og slett ikke på Gibson lengre. De har ikke gitt meg noen grunn til å gjøre det heller.
-Fender Bassman '59 LTD

#18 MDRattle

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 457 Innlegg:

Skrevet 29.01.2012 - 02:14

Nå er det vel ei stund siden de sluttet å selge disse. Men disse var ikke laget i verdens største opplag, og var mest beregnet for korksniffere som er mest interessert i hvordan kondensatoren ser ut. Disse kondensatorene er mye bedre konstruert enn de som de er ment å etterligne.

Prisen skyldes et lite opplag(kan ikke tenke meg at mange kjøper disse), og de faktisk må forkle dem. Det koster sikkert også litt, og hvis folk er dumme nok til å betale for det, så er det helt greit.

#19 Byljer

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 762 Innlegg:

Skrevet 30.01.2012 - 23:57

Personlig synes jeg at det er langt fra greit at Gibson driver med regelrett svindel....uansett hvor dumme folk måtte være! Med det prisnivået Gibson har lagt seg på forventer jeg kvalitet og ærlighet. Dette bekrefter bare hva jeg har sagt om dagens Gibson.

Og som jeg sa tidligere, caps har litt å si for lyden. Det er de mange små tingene som utgjør forskjellene, noe jeg mener "vintage" instrumenter og amper er et bevis på. Det er en grunn for at ri's ikke låter akkurat så bra som "the real thing". Min Fender Bassman låter sinnsykt bra, men er nok ikke helt på nivå med en ekte 1959 modell.
-Fender Bassman '59 LTD