Hopp til innhold

Hva en forsterker tåler i forhold til måler.

8 replies to this topic

#1 egharstorbass

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 240 Innlegg:

Skrevet 24.01.2012 - 22:53

Jeg har en måler på min Ashdown evo2 210 300w (combo) forsterker som jeg føler går litt for fort opp. Den kan gjerne gå opp på rødt uten at det er antydning til skurring eller noe som jeg oppfatter som ulyder fra selve forsterkeren. Lurer litt på om dette er skadelig eller om det er bare den måleren som er litt hypokonder. Vist jeg har mye gain på eller noe lignende tar den helt av. Gain og overdrive er jo ikke tabu når det gjelder bass så spørsmålet blir vel enkelt å greit om eg kan ignorere måleren en del så lenge det ikke kommer ulyder eller noen andre "faresignaler".
You Wanted the Best, You Got the Best!!

#2 Orph

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 472 Innlegg:

Skrevet 25.01.2012 - 01:22

Jeg vil tro disse målerne i stor grad er en gimmick. Stol på øret ditt, du.

#3 condemned

Warmoth Addict

• *Støttemedlem
  • 676 Innlegg:

Skrevet 25.01.2012 - 01:35

Det kommer i all hovedsak ann på hvilken amp det er du har.
Om det er en budsjettforsterker, er det nok ditt eget øre som må avgjøre om du ligger i faresonen eller ikke. Nå skal det jo forøvrig veldig mye til før et element ryker..

Er det derimot en relativt dyr amp du har, kan det nok være kjekt å følge litt med på signalene :)
Gitarer: Warmoth, Gibson og Ernie Ball Music Man
Amp og Kabinett: Diezel Herbert gjennom et Bogner 2x12" oversized kabinett.
Effekter og Pedaler: Eventide Modfactor og Timefactor, Pete Cornish G-2, Xotic BB Preamp, Carl Martin Compressor, Ernie Ball Volume Pedal, Fulltone Clyde Deluxe Wah.

Hør for deg Axl Rose og Maria Mena i duett...

#4 Knewt

Bassrocker!

• Medlemmer
  • 520 Innlegg:

Skrevet 25.01.2012 - 08:25

Comboer er jo som oftest matchet i styrkeforhold amp <-> kabinett. Det er vel lettere å sprenge elementer med en stack ;) Ville ikke brydd meg nevneverdig over en sånn måler.
Utstyr
Fender P-bass MIJ, Ibanez EDB-555 (selges)
Gallien-Krueger MB500-II + Gallien Krueger 212MBE
Diverse pedaler: ProCo TurboRAT + EHX Bass Big Muff + Korg Pitchblack + EHX Nano Bassballs + EHX Echo Delay

#5 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11775 Innlegg:

Skrevet 25.01.2012 - 09:04

Jeg eier ikke en sånn selv, men jeg har prøvd en eller annen combo av sorten.
Etter min mening er denne måleren bare pynt, og det er masse effekt som ikke er brukt når den står og peker på rødt.
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!

#6 Aphelion

Stasminister og autotune-konge

• Moderators
  • 14806 Innlegg:

Skrevet 25.01.2012 - 12:58

Har samme erfaring. Har vært borti diverse Trace Elliott-amper med slik måler både på pre og post gain, og man måtte skru opp såpass at begge lyste rødt før det låt noe særlig.
Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!

Peavey 5150 vurderes solgt!

'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3

Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett

#7 egharstorbass

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 240 Innlegg:

Skrevet 25.01.2012 - 23:20

Ok takk for svar! Har ingen særlig erfaring med mye bruk av gain og overdrive, distortion eller noe i den duren på bass. Det er vel klare ulyder eller skurrelyder som ikke burde være der om den skulle stå på for høyt når det gjelder disse effekten også?
You Wanted the Best, You Got the Best!!

#8 condemned

Warmoth Addict

• *Støttemedlem
  • 676 Innlegg:

Skrevet 25.01.2012 - 23:58

Du kan ta det helt med ro så lenge det ikke er tendenser til lyder som ikke skal være der :)

Og man behøver jo ikke å skru ampen på full pupp (maks volum) heller... Med tanke på at det er en bass, og at dype frekvenser forplanter seg i alt, og at man sikkert nok har naboer, liksom...

:D
Gitarer: Warmoth, Gibson og Ernie Ball Music Man
Amp og Kabinett: Diezel Herbert gjennom et Bogner 2x12" oversized kabinett.
Effekter og Pedaler: Eventide Modfactor og Timefactor, Pete Cornish G-2, Xotic BB Preamp, Carl Martin Compressor, Ernie Ball Volume Pedal, Fulltone Clyde Deluxe Wah.

Hør for deg Axl Rose og Maria Mena i duett...

#9 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11775 Innlegg:

Skrevet 26.01.2012 - 00:22

Hei condemned.
Bare som et tips, det er ikke nødvendig å poste på nytt hvis du skal legg til litt informasjon.
Har man brukt forum litt, vet man at man kan klikke på "endre", og redigere det forrige innlegget sitt.
Denne gangen fikset jeg det for deg. Det er fint om du gjør dette selv heretter.
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!

Legg til svar