Er mac stabil til cubase? multi core scalings problemer?
Skrevet 12.01.2012 - 09:34
Jeg vurderer å kjøpe meg en stasjonær mac til hjemmestudioet, men hører folk sier at mac OSX sliter med multi core scalinga...??
Er det noen her som kjører cubase på mac som kanskje kan uttale seg??
Skrevet 03.02.2012 - 22:46
Har ennå ikke hatt noen problemer... hva menes med multi core scalinga. Kjenner ikke til det da jeg ikke har hatt noen problemer slik at jeg har søkt nettet etter råd ennå.
Tenker du på 64bit vs. 32bit? I såfall så kan jeg si at jeg kjører 32bit rett og slett fordi erfaringsmessig fra både PC og Mac så er ikke 64bit programmene alltid helt der ennå... og alle plugin'sene mine er 32bit... og jeg må kjøpe nye dersom jeg vil ha 64bit... og det blir bare for dyrt...
Er det bedre? Vel, siden jeg har bygd PC'ene mine selv så må jeg bare innrømme PC'n jeg ennå har (som er 3.5år gammel) var litt mer effektiv enn Mac'en, men med Mac'en så kan jeg legge vinduer fra Cubase på flere skjermer, den er portabel, mer lydløs og jeg sliter mindre med støy... so there...
and about to die from asphyxiation in deep space that I really wish I'd listened to what my mother told me when I was young."
"Why, what did she tell you?"..."I don't know, I didn't listen."
Skrevet 04.02.2012 - 00:01
Keith: "There's no way you're coming anywhere near my track!"
Audun på ReverbNation
Audun på Myspace
Skrevet 04.02.2012 - 00:38
PC er lettere å oppgradere, rimeligere (stort sett) og lar brukeren bestemme så meget mer... Det er flere 3.parts programvare som ikke er verifisert compabilitet med systemet som er tilgjengelig... så både mulighetene og fellene er flere.
Men ja, til riktig bruk så er begge meget egnet... og ja, du kan kræsje en Mac
and about to die from asphyxiation in deep space that I really wish I'd listened to what my mother told me when I was young."
Skrevet 04.02.2012 - 00:49
Griffin, 04.02.2012 - 00:38, skrev:
PC er lettere å oppgradere, rimeligere (stort sett) og lar brukeren bestemme så meget mer... Det er flere 3.parts programvare som ikke er verifisert compabilitet med systemet som er tilgjengelig... så både mulighetene og fellene er flere.
Men ja, til riktig bruk så er begge meget egnet... og ja, du kan kræsje en Mac
Nettopp. En av grunnene til at jeg velger PC er tilgjengeligheten på gratis programvare og kompabilitet, men her er det viktig å vite hva man gjør når man installererer. Det innebærer bla.a. å ikke la programvare installere ekstra "sponse"programvare til det programmet du i utgangspunktet skal ha osv. (Hvis det gir noen mening)
Både PC og MAC er i høyeste grad kræsjbare, men nå er det faktisk slik at det skal være veldig ille før man ikke greier å få maskinene til å funke igjen. Formattering av harddisk og reinstallering av OS er som regel nok.
Keith: "There's no way you're coming anywhere near my track!"
Audun på ReverbNation
Audun på Myspace
Skrevet 04.02.2012 - 20:23
Skrevet 04.02.2012 - 20:43
Grohl, 04.02.2012 - 20:23, skrev:
CoolWebSearch, Huntbar, Sobig, Sasser, Blaster, Nimda, Storm Worm, Conficker......bare for å nevne noen få
Dette innlegget har blitt endret av Carpal67: 04.02.2012 - 20:45
Skrevet 05.02.2012 - 09:49
Skrevet 05.02.2012 - 18:27
Når det er sagt, har jeg pc hjemme som er 5 år gammel, og den kjører også cubase uten problemer.
Fernandes Precision bass MIJ 79, Squier Vintage Modified fretless Jazzbass,Ginza EB-3-kopi,Starsound stålstrenger
Fender Superchamp XD, Sound City 412-kabinett
Pearl, Premier og Gretsch trommer
Skrevet 05.02.2012 - 20:35
Jeg har lavere arbeidshastighet på mac når det gjelder de fleste funksjoner, men bruker det allikevel utelukkende til alle jobb-relaterte funksjoner. Det er så vanvittig deilig at det bare funker, uansett hva jeg gjør. Har, og har hatt, et par PCer og er fornøyd med det, men i 2007 kjøpte jeg meg en 15.000-kroners PC til gaming, og den er stor, stygg og treig nå. Macbook pro fra 2006 gjør fremdeles akkurat som den skal, og like raskt som den pleide. Sjekket nå, og cubase 6 kjører som en drøm.
Ang multi core scaling vet jeg ikke. Har aldri noen problemer med latency, stabilitet eller annet, så da orker jeg ikke å sjekke hvilke kjerner som gjør hva og hvordan. For alt jeg vet er den ene kjernen min komplett død og har alltid vært det. Ting bare funker, og cubase er stabilt, noe mer vet jeg ikke.
*Disclaimer*
Ytringene mine på dette forumet er mine private og er ikke nødvendigvis representative for Backstage Musikk sine standpunkt eller meninger.
Skrevet 05.02.2012 - 21:02
Skrevet 05.02.2012 - 21:14
Morten Larsen, 05.02.2012 - 20:35, skrev:
Jeg har lavere arbeidshastighet på mac når det gjelder de fleste funksjoner, men bruker det allikevel utelukkende til alle jobb-relaterte funksjoner. Det er så vanvittig deilig at det bare funker, uansett hva jeg gjør. Har, og har hatt, et par PCer og er fornøyd med det, men i 2007 kjøpte jeg meg en 15.000-kroners PC til gaming, og den er stor, stygg og treig nå. Macbook pro fra 2006 gjør fremdeles akkurat som den skal, og like raskt som den pleide. Sjekket nå, og cubase 6 kjører som en drøm.
Skrevet 05.02.2012 - 21:37
Grohl, 05.02.2012 - 09:49, skrev:
Skrevet 05.02.2012 - 22:41
Carpal67, 05.02.2012 - 22:18, skrev:
Skrevet 05.02.2012 - 23:08
Cubase kjører veldig fint på Mac... vent litt... jeg er litt usikker på om det siste OS'et er spesielt kompatibelt. Snow Leopard er helt finfint, men jeg husker å ha lest om mange som fikk problemer med diverse plug-ins og slikt etter at de oppgraderte til Lion. Jeg holder meg til Snow Leopard ennå. Det funker, jeg liker det... hvorfor skifte?
Cubase kjører også veldig fint på PC, dog det anbefales å sette opp PC'n til å prioritere Cubase og tilhørende program/plugins... litt mer fikseri før en setter i gang.
Fjerne fancy-spancy i Windows, sørge for at ikke masse unødige og ressurskrevende programmer kjører i bakgrunnene eller plutselig kan avbryte økten. Aller helst holde den vekk fra nettet også for å få maks utbytte... men med dagens PC'er så er ikke dette ett must... bare anbefalt for å få mest ut av PC'n som studio maskin.
Skrevet 05.02.2012 - 23:43
Stjerneskruen, 05.02.2012 - 22:41, skrev:
Innlegget var ment ironisk av akkurat samme grunner du nevner
Hilsen Carpal67, IT-Tekniker.
Skrevet 06.02.2012 - 00:11
Carpal67, 05.02.2012 - 23:43, skrev:
Innlegget var ment ironisk av akkurat samme grunner du nevner
Hilsen Carpal67, IT-Tekniker.
Hilsen Stjerneskruen, SM-Domina.