Hopp til innhold

Les Paul eller Telecaster?

gibson les paul fender teleca

129 replies to this topic

#41 Aphelion

Stasminister og autotune-konge

• Moderators
  • 14806 Innlegg:

Skrevet 13.01.2012 - 23:21

Som faen. Den låter jo så fantastisk puslete og tamt. Øystein poppa en Strat-singlecoil i neck i Telen sin, det hjalp noe jævlig!
Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!

Peavey 5150 vurderes solgt!

'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3

Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett

#42 KristianF

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1615 Innlegg:

Skrevet 13.01.2012 - 23:22

Veldig varierende det der. Har testa endel med vanlig oppsett som låter konge i halsposisjon.
"aimless-outa-tune-penta-wanka-wahwah-rama"

#43 Tommern

Multikonsulent og Krokodilletemmer

• *Støttemedlem
  • 1788 Innlegg:

Skrevet 13.01.2012 - 23:23

Det kommer vel helt ann på hva slags pup det er snakk om.
Canadian Breed T-Class Custom
Levinson Blade Delta Standard
Höfner HA-GA 04
Mesa Boogie MkI RI

#44 Torgersen

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 203 Innlegg:

Skrevet 13.01.2012 - 23:27

Neck-pickup på Tele er IKKE til å kimse av! Har testet endel pickups på telen min, og den som står i nå er den orginale!
Snakker om en standard Am. fra 2001.

#45 Audun

"Smartass"

• Moderators
  • 8604 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:21

Vis innleggAphelion, 13.01.2012 - 21:30, skrev:

Audun, du mener vel LP Junior? :) Special er jo bare en nedstrippa bucker-LP?

Nei, jeg mener IKKE Junior! Som du og de fleste andre vet, er Telecaster utstyrt med bru og hals-pickup. Det er også en Special. ;) Enkelte gitarister har faktisk brukt mellomposisjonen både på Tele og Special, og det er muligens der likheten er størst også. Har man en LP med vintage orienterte buckere, er man faktisk ikke så langt unna i mellomposisjonen på den heller.
Nå er heller ikke alle Telecastere "velsignet" med kun en type halspickup, og den alene. Som med alle andre gitarer kan man skalte og valte i pickuper til man blir blå i ørene, og noen av dem låter faktisk helt kanon! En Strat-pickup i en Tele, sier du? Hmmmm. Hvor stor forskjell er det egentlig på en Fender singlecoil og en Fender singlecoil? :P
Joda det er forskjell, men den kan du oppleve fra pickup til pickup i en Strat også.

Når det gjelder Junior er det en ultrafet gitar, bare at den mangler muligheter for å spille med hals-pu og/eller midtposisjon. Det er det selvfølgelig mange som driter en lang en i, men gud så fett det kan låte i hals og midt! :)
Slash: "I can hear some really cool bluesy licks at the end here, so if you just let me get my Les Paul...."
Keith: "There's no way you're coming anywhere near my track!"

Audun på ReverbNation
Audun på Myspace

#46 davidsen

Corporal Clegg

• *Støttemedlem
  • 2751 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:25

Jeg må si meg enig med Aph her. Halspuppen er ubrukelig. Skal man ha Tele holder det i lange baner med en Esquire. Jeff Becks sin Esquire er kanskje den kuleste gitaren som eksisterer på denne planeten.

Dette innlegget har blitt endret av davidsen: 14.01.2012 - 00:26

#47 Torgersen

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 203 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:28

Tror ikke "Aph" mente at brupuppen var ubrukelig... Men neckpuppen...

#48 Audun

"Smartass"

• Moderators
  • 8604 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:31

Si meg, hvilke Tele'er er det dere spiller/har spilt på? :blink: Vil det si det samme som at en Strat er ubrukelig på annet enn hals-pu? Selvfølgelig holder det i lange baner med en Esquire eller en Junior for den saks skyld, men at hals-pu er ubrukelig på Tele og Special???? Da vet jeg et par stykker her som burde teste et par gitarer litt nærmere!
Slash: "I can hear some really cool bluesy licks at the end here, so if you just let me get my Les Paul...."

Audun på ReverbNation
Audun på Myspace

#49 Torgersen

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 203 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:34

Vis innleggAudun, 14.01.2012 - 00:31, skrev:

Si meg, hvilke Tele'er er det dere spiller/har spilt på? :blink: Vil det si det samme som at en Strat er ubrukelig på annet enn hals-pu? Selvfølgelig holder det i lange baner med en Esquire eller en Junior for den saks skyld, men at hals-pu er ubrukelig på Tele og Special???? Da vet jeg et par stykker her som burde teste et par gitarer litt nærmere!

+1 på denne!

#50 Æljen

Råkk'n Råller

• Medlemmer
  • 1079 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:35

Dere er på viddene, Tela funker i alle posisjoner. Jeg spiller på noe Indonesisk søppel men det låter bra. Gitaren ser ut som sammenpressa papp men låter fette bra.
Har prøvd å bytte PU's men faller tilbake på asiarælet, det låter fett!!!!
Rock'n'Roll er livet!!

#51 Tommern

• *Støttemedlem
  • 1788 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:37

Nå blir sikkert trådstarter veldig opplyst her :lol:

Har prøvd en haug av Teler, og 1 Studio. LP, Not for me, av flere grunner.

Det som i mine ører låter bra, er Samarium Cobalt Noiseless pups, og Bareknuckle Flat 50's. Mener også Bareknuckle har et sett som heter Boss hvis ikke jeg husker feil, som er enda mer low punch. Rocktrond vet sikkert hvilke jeg mener.

Neck er prima til varmt komp, og mid er hur allsidig som helst. Fetest av alt er seriekobla med S1 Switch. Da kontrollerer man knekken med vol. potten.

At neck er ubrukelig må vær med henblikk på musikk jeg ikke hører på eller spiller. Det låter fett til sitt bruk, og blir helt sjef i serie med bridge.

Nå har jeg bestil en CanadianBreed med P90, og låter ikke det som forventet blir det Bareknuckles og seriekobling. Eller en P90 i brigde og en feit Bareknuckle i neck. Da snakke vi saft ;)

Dette innlegget har blitt endret av Tommern: 14.01.2012 - 00:53

Höfner HA-GA 04
Mesa Boogie MkI RI

#52 Torgersen

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 203 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:42

Vis innleggTommern, 14.01.2012 - 00:37, skrev:

Nå blir sikkert trådstarter veldig opplyst her

Tror du må trå til nå, som er multikonsulent og krokodilletemmer! :D

#53 Audun

"Smartass"

• Moderators
  • 8604 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:44

Som i god gammel GN-tradisjon, nok engang! :) Tråden har nådd 3 sider, og etter det mest elementære er sagt, kommer naturligvis flisespikkeriet. Ser ikke noe galt i det! :D

Audun på ReverbNation
Audun på Myspace

#54 davidsen

Corporal Clegg

• *Støttemedlem
  • 2751 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:47

Vis innleggAudun, 14.01.2012 - 00:31, skrev:

Jeg lover Audun, at neste gang jeg er i en gitarsjappe skal jeg teste en skikkelig tele med brupupp. Må innrømme at det er lenge siden sist jeg har spilt på en slik.

#55 Audun

"Smartass"

• Moderators
  • 8604 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 00:49

Vis innleggdavidsen, 14.01.2012 - 00:47, skrev:

Jeg lover Audun, at neste gang jeg er i en gitarsjappe skal jeg teste en skikkelig tele med brupupp. Må innrømme at det er lenge siden sist jeg har spilt på en slik.

Det var godt å høre! ;) (Håper det var halspup du mente!)

Audun på ReverbNation
Audun på Myspace

#56 davidsen

Corporal Clegg

• *Støttemedlem
  • 2751 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 10:30

Ja, hals ja!

#57 Brekkvasselven

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 689 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 10:35

Hadde en billig Bladetele der bridgepickupen funka kanon, litt mykere diskant enn en typisk strat, men bra drag. synes forøvrig det samme gjaldt USA standardewn jeg hadde også.
Synes pga det at den fikk litt av anvendeligheten til en humbucker på lettere vreng og clean.

#58 Aphelion

Stasminister og autotune-konge

• Moderators
  • 14806 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 12:43

Bridge på Tele funker jo kanon, det er fortsatt neck vi snakker om her :P
Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!

Peavey 5150 vurderes solgt!

'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3

Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett

#59 Brekkvasselven

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 689 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 12:47

Vis innleggAphelion, 14.01.2012 - 12:43, skrev:

Bridge på Tele funker jo kanon, det er fortsatt neck vi snakker om her :P
:D Neck mente jeg selfølgelig haha.

#60 Tommern

• *Støttemedlem
  • 1788 Innlegg:

Skrevet 14.01.2012 - 12:56

Jeg skriver under på Brekkvasselvens utsagn om Blade Tele. Kjøpte nettopp en Blade Delta Standard av en forumitt her, fikk testa den på øving på torsdag, og neck låter bra! Den har jo også VSC da, men det er en annen story... :)
Höfner HA-GA 04
Mesa Boogie MkI RI