Les Paul eller Telecaster?
Skrevet 11.01.2012 - 22:31
Skrevet 11.01.2012 - 22:55
Når dt gjelder preferansene dine, har Jimmy Page brukt både Tele og LP (og andre gitarer), men er vel først og fremst kjent for LP. Hendrix brukte Stratocaster stort sett, men har også brukt Gibsons med buckere. Stones har brukt det aller meste som er, men Keef er jo først og fremst kjent for sin 5-strengs Tele i åpen G-stemming.
Det er jo på det rene at du nok må ha opp til flere Tele'er, LP'er, Strat'er og andre ting, uansett, så det er bare å bestemme seg for å begynne et sted!
Det som i hvertfall er soleklart, er at ingen av de du nevner bruker/brukte "moderne" utstyr, så du bør se etter det som er "vintage" orientert.
Keith: "There's no way you're coming anywhere near my track!"
Audun på ReverbNation
Audun på Myspace
Skrevet 11.01.2012 - 23:03
Min Telecaster er relativt ny, og nå vil jeg si at jeg liker den best. Synes singel coils overfører "feelen" litt bedre enn humbuckers, men det er mulig det bare er mine ører som er litt skrudd. Les Paul vil jeg påstå kanskje er litt mer fleksibel, da den også fungerer bra i hard rock og tyngre saker... kan ikke akkurat si at telecasteren høres så veldig bra ut med altfor mye distortion. Den er derimot helt konge med en overdrive pedal og noen saftige contry/rock licks, rett og slett herlig! Med telecaster er det også litt mer opp til spilleren å få god lyd, og jeg har aldri brukt tonekontrollen så mye som etter jeg kjøpte telecasteren!
Alt i alt, velg den du liker best, både med tanke på lyd og spillbarhet. Som du sier er ingen av de bedre enn den andre, og begge er supre gitarer!
Dette innlegget har blitt endret av Zharxh: 11.01.2012 - 23:08
Skrevet 11.01.2012 - 23:13
Hele Led Zeppelin I er spilt inn med Telecaster og gitarsoloen på Stairway to Heaven og mye annet, er også gjort med Telecaster.
En god Tele har en god del mer trøkk og output enn en Strat, og kan gjøre godt fra seg også med ganske mye gain.
Vurderingene her er i forhold til standard vintage gitarer. Finn rett og slett ut hvilken av de to du liker best, og gå for den.
Skrevet 11.01.2012 - 23:33
Tenkte jeg bare skulle nevne det.
Skrevet 11.01.2012 - 23:35
Prøv dem. Stikk til en gitarsjappe som har begge, en dag da de har litt tid til at du styrer på, og ta deg gooood tid. Slike ting blir smak og behag. BARE smak og behag.
Skrevet 11.01.2012 - 23:37
Kortversjonen er at for meg er det Tele som gjelder, fordi den "passer" min (ukurante) kropp. Som det er sagt over her, finn den som passer deg best. Min tilføyelse er at du kan drite i lyden. Du kan nemlig putte hvilke som helst mikker på dem begge to. Unntaket er kanskje SC på LP, men den er i hvertfall kurant med P90, som egentlig er en SC.
I sum. Finn rett gitar for deg, og så kan du prøve deg frem etterpå, også med andre gitarer, for å bestemme deg for hva slags lyd du ønsker.
Edit : Sirkeleifer...
Dette innlegget har blitt endret av Tommern: 11.01.2012 - 23:39
Höfner HA-GA 04
Peavey Classic 30
Mesa Boogie MkI RI
Skrevet 12.01.2012 - 00:28
Og ja, som det ble sagt her, test de. Feks Guitar Workshop på Bekkestua har masse fine telecastere og LPer.
Dette innlegget har blitt endret av davidsen: 12.01.2012 - 00:30
Skrevet 12.01.2012 - 01:17
Og de brukes i forskjellige sammenhenger.
JEG liker best Les Paul'en.
MEN! Telen passer best til musikk som: Contry, cleanarbeid og skranglerock. Telen (min) er også (for meg) ufattelig fleksibel og jeg bruker den ofte i sammenhenger (gigs feks) der jeg må spille mye forskjellig.
Må som de andre legge til at egne erfaringer er det eneste som teller! Lykke til, dette er de to kuleste gitarene i verden (IMO).
Sitat fra en forumitt:
Akkurat trommiser ser jeg på mye mindre upersonlige enn f eks gitarister.
Feks. ingen spiller trommer med feel.
Skrevet 12.01.2012 - 09:46
Skrevet 12.01.2012 - 10:10
Det optimale er vel 1 av hver.
Men samtidig er det jo riktig at Telen er mer allsidig. Man kan få HB lyd ut av en Tele vha stompboxer, men ikke twang fra HB'ere....
Höfner HA-GA 04
Peavey Classic 30
Mesa Boogie MkI RI
Skrevet 12.01.2012 - 11:46
Tommern, 12.01.2012 - 10:10, skrev:
Det optimale er vel 1 av hver.
Men samtidig er det jo riktig at Telen er mer allsidig. Man kan få HB lyd ut av en Tele vha stompboxer, men ikke twang fra HB'ere....
Men uansett så er det bullshit å si at en Tele er MYE mer allsidig pga dette. Du får uansett duganes twang fra en LP med strengeanslag nærme brua.
Skrevet 12.01.2012 - 11:58
davidsen, 12.01.2012 - 09:58, skrev:
Selvfølgelig skal han velge den han liker best. Jeg prøvde da heller ikke å si noe annet. MIN erfaring, som eier av begge, er at du kan dekke flere stilarter med en tele. Derfor følte jeg for å fortelle han det.
Skrevet 12.01.2012 - 13:46
Skrevet 12.01.2012 - 14:06
Jeg synes forresten ikke at det går ann og si hva som er "best" mellom to forskjellig type gitarer!?
Det er som å si hva som er best mellom en familiebil og en sportsbil? Alt etter hva det skal brukes til!
Min første el-gitar var en brukt Samick-strat og den fungerte for meg lenge! Har nå nye pickuper og bruker den fortsatt, men etter å ha spilt i snart 12år så har jeg jo oppgradert litt, etter
å ha prøvd/eid diverse..
Ikke kjøp for dyrt i første omgang, det blir ofte mye prøving og feiling før du blir fornøyd!
Får du Les paul studio og brukt mexico-tele brukt innen ditt budsjett har du gode gitarer lenge, som du kan bytte pickuper i etterhvert f.eks.!!
Lykke til!
Dette innlegget har blitt endret av anstores: 12.01.2012 - 14:07
Fender Telecaster MIM
Tanglewood TW170CE
Egnater Renegade Head
Port City OS 2x12" V30
Skrevet 12.01.2012 - 14:40
Skrevet 12.01.2012 - 14:58
Jaja, dere andre trenger ikke komme med eksempler på at tele er brukt av rockere.
Skrevet 12.01.2012 - 15:06
Grohl, 12.01.2012 - 14:58, skrev:
Jaja, dere andre trenger ikke komme med eksempler på at tele er brukt av rockere.
Som tidligere nevnt, går du for brukt så kanskje du ender opp med både LP og Tele. Jatakk begge deler som Ole Brumm pleier å si.
Skrevet 12.01.2012 - 16:47
Grohl, 12.01.2012 - 14:58, skrev:
Ække nødvendig å peke på at verdens desidert mest utbredte el-gitar naturligvis også er brukt av rockere, har alltid vært det, og kommer også alltid til å bli det
@ stairwaytoheaven... Rådet du har fått her om å kjøpe deg en MIM og en Studio er faktisk et veldig godt råd. Det er uansett ikke disse gitarene du har om noen år, men de vil gi deg et godt utgangspunkt for fremtidige valg
Höfner HA-GA 04
Peavey Classic 30
Mesa Boogie MkI RI