Enda en vinkling på samme tema:
Jeg spiller en låt i D dur og ønsker å teste ut hvordan det låter å skifte til D frygisk. Da tenker jeg som følger: I Don't Play Like.... osv
I i reglen er D dur, Don't er et helt trinn ned og dorisk, dvs C dur. så hvis jeg spiller C dur men bruker D som landingstone har jeg funnet D Dorisk...
Men det var D Phrygian/frygisk jeg ville teste og det var neste ord i reglen og ikke ett helt trinn ned, men to hele trinn ned fra D. Dvs Bb. Så da spiller jeg Bb dur og passer på å bruke D som landingstone. Dermed spiller jeg D frygisk.
Videre kan jeg forsette et halvt trinn til fra Bb og havner på A. Spill A dur, bruk D som landingstone.... D Lydisk...
( I - I -
1/2 eller Don't - Play -
Like hvor Like representerer det 1/2 trinnet)
Obs: når jeg spiller A dur for å finne D lydisk. Begynner jeg på A og spiller først en A dur skala oppover en oktav og fortsetter videre til tonen D. Deretter snur jeg og går nedover og stopper på tonen D en oktav ned. (dvs ikke fortsetter helt ned til A'en som jeg begynte med) Deretter spiller jeg A dur tonene jeg fant fra D-D noen ganger til de sitter i fingrene...
Osv
For å illustrere med et eksempel som alle kan: C og Am har samme toner...
Jeg spiller i A dur og vil teste ut hvordan skifte til A moll (Aolian) låter.
Jeg tenker A frygisk (to hele, en halv, tre hele og en halv - nedover). Og reglen:
I = A Dur
Don't = ett trinn ned, G durskala med A som grunntone blir A Dorisk
Play = ett trinn til ned, F durskala med A som grunntone blir A Phrygian (frygisk)
Like = ett halv trinn til ned, E durskala med A som grunntone blir A Lydian
My = ett helt trinn til ned, D durskala med A som grunntone blir A Mixolydian
Aunt = ett helt trinn til ned, C durskala med A som grunntone blir A Aolian (moll)
Når vi først har kommet så langt kan jo også ta med:
Lucy = ett helt trinn til, Bb durskala med A som grunntone blir A Locrian
(Det siste halve trinnet videre ned fører oss tilbake til utgangspunktet A dur)
God natt
Dette innlegget har blitt endret av TMS: 03.02.2012 - 09:06
Gretsch 6122 Chet Atkins Country Gentleman - Strand Guitar OOc - Fender Baja Custom Telecaster - Gibson LP Gold Top 60's tribute - Fender Blues Junior amp - Roland Cube - Hammond XK3 - Leslie