Hopp til innhold

Særemne, hvordan gå frem?

13 replies to this topic

#1 xshorteyx

Suhr(e)hue

• Medlemmer
  • 2956 Innlegg:

Skrevet 03.01.2012 - 11:36

Heisann. I uke 4 og utover, skal vi begynne med særemner i norsk, men jeg har aldri skrevet noe sånt, og har egentlig ingen idé om hvordan man går frem med noe sånt.

Hvor starter man, hva er viktig å få med i en eventuell presentasjon, og hvor mye trenger enn egentlig skrive? For meg høres 10 - 15 sider horribelt mye ut, med tanke på hvor laber informasjon vi egentlig har fått om akkurat dette.

Noen som kan hjelpe?
Suhr Pro S3 Bengal-Burst. An ultimate strat.
Fractal Audio Axe FX Standard + MFC-101
Marshall Valvestate 8008 poweramp + gammalt halvrusje Marshallcab av en sort

Ibanez Thinline Telecaster '73

#2 død

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 2426 Innlegg:

Skrevet 03.01.2012 - 11:51

Da jeg holdt på med særemne, fikk vi lov til å velge mellom en skriftlig innlevering på 10-20 sider, eller en muntlig presentasjon på 30-40 minutter. Oppgaven dreide seg om å sammenlikne flere verker, enten av samme forfatter, samme tidsperiode, eller med samme tema. Da blir plutselig ikke det antallet sider, eller det antallet minutter så innmari lenge.

Den enkleste måten å komme i gang på, for meg, hvertfall, er å finne ut hva jeg skal skrive om, lage et tankekart/en disposisjon, og ta det derfra :)
‎____━━____┓━╭━━━━━╮

____━━____┗┓|::::::^━━━^

____━━____━┗|:::::|。◕‿‿­­­­◕。|

____━━____━━╰O--O-O--O ╯

#3 xshorteyx

Suhr(e)hue

• Medlemmer
  • 2956 Innlegg:

Skrevet 03.01.2012 - 12:02

Hmm. Bare å bestemme seg for emne da altså.
Har du forslag på en god problemstilling? Det sto i et skriv vi fikk, att man kunne velge emne : Musikkvideoar - Tekst og film i ulike sjangrar. Føler dette kunne blitt til en god problemstilling. Hvordan videoer komplimenterer eller framstiller tekst eller stemning. (?)

#4 død

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 2426 Innlegg:

Skrevet 03.01.2012 - 12:58

Det høres veldig bra ut! Likner på min egen, som handlet om hvordan virkemidler formidler stemning i skrekkfilm.
‎____━━____┓━╭━━━━━╮

____━━____┗┓|::::::^━━━^

____━━____━┗|:::::|。◕‿‿­­­­◕。|

____━━____━━╰O--O-O--O ╯

#5 Grohl

Aparte

• Medlemmer
  • 1322 Innlegg:

Skrevet 03.01.2012 - 17:07

Jeg foreslår misantropi (generell mistro og mistillit til mennesker) som tema, og å lese Abo Razul (Matias Faldbakken) sine tre bøker om emnet; The Cocka Hola Comapany, Macht und Rebel og Unfun. Alle de tre bøkene er enkle (og barnslige, altså ikke for barn barnslige) å lese er relativt underholdene og forholdsvis korte, altså det bør ikke ta mer enn tre uker å lese alle tre. Fra et litteraturteoretisk perspektiv er ikke bøkene noen mesterverk, men har sin underholdningsverdi likevel. Personlig tror jeg en del lærere tradisjonelt setter større pris på at man prøver seg på bøker enn typisk populærkultur, men det er jo bare min mening.

Dette innlegget har blitt endret av Grohl: 03.01.2012 - 17:08

#6 Metalbrain

Tappefaen

• Medlemmer
  • 3754 Innlegg:

Skrevet 05.01.2012 - 00:31

Vis innleggdød, 03.01.2012 - 11:51, skrev:

Da jeg holdt på med særemne, fikk vi lov til å velge mellom en skriftlig innlevering på 10-20 sider, eller en muntlig presentasjon på 30-40 minutter. Oppgaven dreide seg om å sammenlikne flere verker, enten av samme forfatter, samme tidsperiode, eller med samme tema. Da blir plutselig ikke det antallet sider, eller det antallet minutter så innmari lenge.

Den enkleste måten å komme i gang på, for meg, hvertfall, er å finne ut hva jeg skal skrive om, lage et tankekart/en disposisjon, og ta det derfra :)
Wow, vi skal ha en presentasjon på 14-15 min. Men har hørt foss er sjuke. Win for meg :P

#7 Haakenstad

Only the strongest will survive

• Medlemmer
  • 4166 Innlegg:

Skrevet 05.01.2012 - 07:22

15 min? eh...
30-40 er vanlig her også. Ikke i Oslo.
Teh Gearz:
Gitarer: '04 Gibson Voodoo Explorer
Amps: Krank Krankenstein Jr. 50(SELGES: http://forum.gitarno...kenstein-jr-50/), Blackstar HT-5S, Roland Jazz Chorus 120
Effekter: T.C. Electronics G-Major, Ibanez Tubescreamer 808, Boss TU-2

Vis innleggGunnarpåMo, 05.03.2012 - 19:05, skrev:

Tror ikke at Alf egentlig ler. Han er bare så full av Jesus at det tyter ukontrollert ut.

#8 Groet

støttekontakt

• Medlemmer
  • 1276 Innlegg:

Skrevet 08.01.2012 - 18:46

Gjør som meg: Ikke skriv noe førsteutkast. Les boka (det holder med den ene om du har flere) natta før skrivedagen. Søvn er for pingler.

jeg fikk 6.

#9 xshorteyx

Suhr(e)hue

• Medlemmer
  • 2956 Innlegg:

Skrevet 23.01.2012 - 20:25

Vis innleggGrohl, 03.01.2012 - 17:07, skrev:

Jeg foreslår misantropi (generell mistro og mistillit til mennesker) som tema, og å lese Abo Razul (Matias Faldbakken) sine tre bøker om emnet; The Cocka Hola Comapany, Macht und Rebel og Unfun. Alle de tre bøkene er enkle (og barnslige, altså ikke for barn barnslige) å lese er relativt underholdene og forholdsvis korte, altså det bør ikke ta mer enn tre uker å lese alle tre. Fra et litteraturteoretisk perspektiv er ikke bøkene noen mesterverk, men har sin underholdningsverdi likevel. Personlig tror jeg en del lærere tradisjonelt setter større pris på at man prøver seg på bøker enn typisk populærkultur, men det er jo bare min mening.
Har funnet de to første bøkene, begynt å lese den første. Etter de 34 første sidene får man en smakebit av misantropi, men for meg er det vanskelig å sette ord på det hele. Hvordan knytte det opp til noe.

#10 Metalbrain

Tappefaen

• Medlemmer
  • 3754 Innlegg:

Skrevet 24.01.2012 - 00:14

Henger meg på litt her. Driver og jobber med særemne jeg også atm, har vridd hjernen så jævlig når det kommer til problemstilling, og hvordan virker denne syns dere?

"Forskjeller og likheter mellom ulike menneskers reaksjon på det å være i livsfare/oppleve ekstreme/truende situasjoner sett i lys av Jo Nesbøs ”Snømannen” og Agatha Christies ”Ti små negerbarn”."

#11 xshorteyx

Suhr(e)hue

• Medlemmer
  • 2956 Innlegg:

Skrevet 25.01.2012 - 02:20

Synest den problemstillinga hørtes konge ut.
Har ennå ikke fått definert min, i og med att jeg føler jeg er litt lost i boka generelt, selv om jeg nå har lest rundt 200 sider.. På 2 dager bare.. Mer fiksjonell lesing enn jeg noen gang har gjort på så kort tid.

#12 Grohl

Aparte

• Medlemmer
  • 1322 Innlegg:

Skrevet 25.01.2012 - 09:20

Vis innleggMetalbrain, 24.01.2012 - 00:14, skrev:

Henger meg på litt her. Driver og jobber med særemne jeg også atm, har vridd hjernen så jævlig når det kommer til problemstilling, og hvordan virker denne syns dere?

"Forskjeller og likheter mellom ulike menneskers reaksjon på det å være i livsfare/oppleve ekstreme/truende situasjoner sett i lys av Jo Nesbøs ”Snømannen” og Agatha Christies ”Ti små negerbarn”."

Skrev her i går, men det er blitt borte.

Synes problemstillingen er bra, men bøkene tja. Grunnlag: krim er utelukkende skrevet for å fenge og underholde. Det er lite sannsynlig og sjeldent at det er noen mening mellom linjene i slik "kiosklitteratur".

Jeg foreslo i går Battle Royale og en eller annen dokumentarisk bok om 2. verdenskrig. Battle Royale finnes forøvrig i filmversjon og 2. verdenskrig-dokumentarer har man nok av. Om det er lov kan du jo da se filmer i steden, men bøker vel alltid å anbefale. Ikke se BR2 da den er begredelig.

#13 Metalbrain

Tappefaen

• Medlemmer
  • 3754 Innlegg:

Skrevet 25.01.2012 - 14:06

Hadde i utgangspunktet tenkt å skrive om krimens utvikling gjennom tidene, på en måte, men endte opp med en mer psykologi-rettet problemstilling etter forslag fra norsklæreren min. Hun sa ihvertfall ingenting på bøkene, det hun derimot advarte oss mot var type "ungdomsbøker", fordi disse bøkene ikke har nok tyngde. Jo Nesbø og Agatha Christie er derimot såpass seriøse forfattere at det burde gå fint.

#14 BlueGrot

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 844 Innlegg:

Skrevet 02.02.2012 - 00:27

Som lærer må jeg kunne påpeke at det er viktig at problemstillingen deres formuleres som et spørsmål. En ren drøfting av motstridende punkter er greit, men ingenting lukter sekser som spørsmål - drøfting - konklusjon/svar.
Hail Solstorm.