Bias-guide?
Skrevet 02.02.2012 - 08:23
Svar til Æljen:
A/B er hvordan arbeidspunktet for sluttrørene er lagt.
En boutiqe amp. er en forsterker hvor vedkommende som har laget den har løst ting på sin (bedre) måte.
Sannsynligvis er utgangstrinnet i disse A/B da dette er det mest fornuftige.
Imidlertid er dette forsterkere hvor kvalitet kommer før kostnader slik at det kan benyttes bedre (les dyrere) komponenter for bedre lyd.
Mekaniske komponenter fra øverste hylle for lang holdbarhet og individuell oppjusterng for optimalt lydbilde er også en del av greia. (preamp-rør i klasse A har også en bias)
Svar til Audun:
Jeg kan prøve å bidra med det jeg kjenner litt til.
Til gjengjeld har jeg ikke snøring på hva slags treverk som bør benyttes hvor i hvilke gitarer eller hvordan en xxxskala virker.
Men det er vel hele grunnen til forumet?
Espen
Skrevet 02.02.2012 - 09:15
Anyho, girlieampene mine har piaspot oppå chassis og målepunkter bak, da er det relativt for gjordt og safe.
www.hugeracksinc.com
Skrevet 02.02.2012 - 09:22
Gluke, 02.02.2012 - 09:15, skrev:
Anyho, girlieampene mine har piaspot oppå chassis og målepunkter bak, da er det relativt for gjordt og safe.
Det er nok et godt poeng, og det er også derfor jeg alltid setter bort ampen til en proff ved bytte av utgangsrør og justering av bias.
Keith: "There's no way you're coming anywhere near my track!"
Audun på ReverbNation
Audun på Myspace
Skrevet 02.02.2012 - 09:41
Audun, 02.02.2012 - 09:22, skrev:
Vi diskuterte modding av OD-100 når vi var hos Suhr og så sto det en åpna amp inne på kontoret hans. Jeg begynte jo seff å peke oppi ampen på de forskjellige delene vi snakket om da han pent tok meg i armen min og sa "Dude, It's ON". Ha ha ha, irrettesatt av John Suhr.
www.hugeracksinc.com
Skrevet 02.02.2012 - 12:18
Skrevet 08.02.2012 - 00:09
Skrevet 08.02.2012 - 09:29
Æljen, 02.02.2012 - 12:18, skrev:
Et vilket som helst bias justeringskit sett ordner det. Jeg har TAD sitt. Bare setter det under rørerne i rørsokklene. Men så skal du begynne å fikle inni chassis for å justere bias pot'en........
www.hugeracksinc.com
Skrevet 08.02.2012 - 10:12
Skrevet 08.02.2012 - 10:17
Flere av de beste ampene mine med fixed bias har ikke mulighet for biasjustering.
Det er riktig nok en fordel med gamle Mullard for at det skal funke bra.
Skrevet 08.02.2012 - 10:30
Skrevet 08.02.2012 - 10:45
og er ikke så avhengige av nøyaktig bias for å funke maksimalt.
Men mange setter inn biasjustering i amper som ikke har det originalt.
Det kan være greit for å få mest mulig ut av dagens rørproduksjon.
- Men det er ikke slik at en gammal Marshall med Mullards
og uten biasjustering låter dårlig i forhold til en med biasjustering.
Skrevet 08.02.2012 - 11:03
GunnarpåMo, 08.02.2012 - 10:17, skrev:
Nja, endel Mesa og 5150 som er satt skitkaldt låter jo ikke akkurat kuler å krutt. De låter mye bedre når man får justert dem riktig. Men for all del Mullards til folket sier nå jeg (men neste alle de gamle Marshall ampene som ligger på amparchives er bygd om).
www.hugeracksinc.com
Skrevet 09.02.2012 - 08:41
I en forsterker med kald bias er hvilestrømmen i røra lav. Dette resulterer i crossover forvrenging. (et rør forsterker de negative halvdelene av signalet, det andre røret forsterker de positive halvdelene. I overgangen får en forvrenging som ikke låter bra, crossover forvrenging)
I en forsterker med varm bias er hvilestrømmen i røra høy, en unngår crossover forvrenging og får tidligere klipping av signalene, (overstyring av røra) som er forvrengingen vi er ute etter.
Et rør har et maksimalt platetap, som er hvor mye effekt du kan ha som maks tap i røra. Dette blir varme. Settes biasspenning slik at det går mye hvilestrøm i røra blir det omsatt mer effekt i selve røret, varmen i røret stiger. Settes rørene varme vil levetiden på røra bli redusert.
Vi må justere bias slik at vi ikke får crossover forvrenging men samtidig ikke så mye strøm at røra får unødig kort levetid.
Tapet i røra er anodespenning ganger hvilestrøm. Ettersom forskjellige forsterkere har forskjellig anodespenning er fasittsvaret på hvilestrømmen det som produsenten av forsterkeren har oppgitt.
Når jeg var ung (les : I gamle dager) eksisterte ikke matchede rør. Bias justeres da til den verdien produsenten oppgav, men for det røret med høyest strøm. Ved for store avvik var det bare å bytte det ene røret til avvika ble akseptable.
Det er riktig som det er påpekt tidligere i tråden at det en høye spenninger med i bildet. Dette kan være særs usunt. (dødelig) En god regel når en jobber med rør er å ha den ene handa i lomma. Dette er for å unngå strøm gjennom den ene armen, gjennom hjertet og ut av den andre armen.
Espen
Skrevet 18.03.2012 - 21:19
Skrevet 18.03.2012 - 21:51
http://www.metroamp....NSTRUCTIONS.pdf
Kjøpte forresten en Ampeg VT40 her om dagen. Den låt ikke pent, så jeg fikk den ganske billig.
Bytta ut Sovtek 7027 røra med NOS RCA 7027 og ampen låt som en kule.
De nye 7027 røra fra Sovtek tålte ikke spenninga i ampen og bias steg alt for høyt under belastning.
Det hadde ikke vært så lett å finne ut av uten å måle bias med ampen i bruk.
Dette innlegget har blitt endret av GunnarpåMo: 18.03.2012 - 21:57
Skrevet 19.03.2012 - 14:06
Evil Cap: Dette varierer fra amp til amp og hva som er lettest. Generelt sett er det strømmen du måler, men de fleste(?) amper har en resistor som du kan måle spenningen over for å få den riktige strømmen. Sistnevnte er enklest.
'08 Schecter Hellraiser C-7 NT
'05 Epiphone LPC m/ EMG 60/81
'XX Taylor BB akkustisk
Marshall JVM, Madamp AM15MkII > Framus 212V30 > custom 1x12 V30 >> PODXT ms, UX1
Skrevet 19.03.2012 - 16:58
Troll, 19.03.2012 - 14:06, skrev:
Evil Cap: Dette varierer fra amp til amp og hva som er lettest. Generelt sett er det strømmen du måler, men de fleste(?) amper har en resistor som du kan måle spenningen over for å få den riktige strømmen. Sistnevnte er enklest.
Innlegget mitt handlet om å bruke bias-strømmen i feilsøking, og at dette var nyttig i dette tilfelle.
Kanske greit å sjekke hva andre skriver før du surrer det til?
Ellers retter jeg gjerne opp faktafeil hvis du har noen å bidra med.
Hvis ikke, burde du la være å påstå at fakta ikke er på plass.
Dette innlegget har blitt endret av GunnarpåMo: 19.03.2012 - 17:19