Ang. valg av forsterker, så har jeg en kommentar.
Jeg kan fint lite om de fleste av forsterkerne som nevnes her, men du spør i starten om Yamaha THR5 kan være et alternativ. Jeg fikk teste en THR10 litt i butikken i dag, før bussen gikk hjem. Det er stort sett den samme forsterkeren, bare at den har litt mere kraft og litt flere valgmuligheter. Jeg synes den virker veldig greit til spill på lavt volum. Fin tone, gode effekter, mange forsterkermodeller å velge mellom (clean, crunch, klassisk vreng, mere vreng ++). Jeg brukte en Gibson Les Paul av et eller annet slag (humbuckere, altså), men den funker sikkert supert til Stratocastere óg
THR10 er en alenestående forsterker, som alle andre, men kan i tillegg kobles til PC'en med USB-kabel dersom du får lyst til å ta opp noen riff for å imponere ditt livs utkårede

Kobler man til PC vil man, i likhet med Line6 POD, få veldig mange flere muligheter, og da har man noe å fikle med dersom man får lyst til å eksperimentere utover det man kan gjøre på selve forsterkeren. I tillegg kan du koble en MP3-spiller eller annen lydkilde til forsterkerens AUX-inngang, og spille i lag med favorittsangene dine. Du kan selvsagt også koble til headset og spille "lydløst".
Når det gjelder Line6 POD så har de utrolig mange muligheter ift. å koble til PC osv. Lyden kan ikke måle seg meg ekte gode forsterkere, men man har altså alle disse mulighetene. Jeg har en Line6 POD Studio UX2 som jeg bruker nå. Denne funker veldig greit - riktignok etter at jeg har fyrt i gang PC'en først - men jeg savner dynamikken, tonen og trøkket som man gjerne finner i en ordentlig forsterker. Mye av dette fant jeg i Yamaha THR10 når jeg testet den (ift. å spille på lavt volum). Når jeg flytter inn i ny hybel etter nyttår så blir THR10 absolutt med i vurderingen av ny hybel-forsterker!
Supertips: Gjør som flere andre her sier. Dra til butikken og spør om du kan få prøve en gitar og noen små forsterkere til hjemmebruk. Synes du lyden høres konge ut, så er det bare å smekke Visaen i bordet.
Lykke til!
EDIT: Når du tester forsterkere så trenger du ikke nødvendigvis å dra Malmsteen-soloer for å imponere betjeningen til å gi deg guddommelig rabatt! Ta noen power akkorder (ikke spill Smoke On The Water i noen gitarbutikk, noen gang), fikle litt i bluesskalaen osv., så hører du fort hvilken av forsterkerne i butikken du liker best:)
Dette innlegget har blitt endret av Mariu1519: 07.12.2011 - 03:54