basstom, 16.11.2011 - 10:47, skrev:
Essensielle effekter for bass?
Started by sarge, 15.11.2011 - 08:34
31 replies to this topic
Skrevet 16.11.2011 - 11:00
Slapbass er ikke så vanskelig å skru seg frem til. Jeg liker ikke å bruke vreng til dette. Hengekøye EQ er greia, mer bunn og topp og demp mellomtone.
Youth is wasted on the young
Skrevet 16.11.2011 - 14:16
Jeg brukte ikke forsterker, kun en kompressor/DI (Aphex Punch factory) og vreng-pedalen inn i PA. Var dårlig med plass på scenen. Ville jo vnaligvis ikke brukt vreng på slapbass jeg heller. Men jeg tok det jeg hadde og resultatet ble bra. Kan forhåpentligvis vise resultatet om ikke lenge. Det ble filma og tatt opp lyd fra PA.
Sangen var forøvrig Muse sin Undisclosed Desires.
Utstyr
Fender P-bass MIJ, Ibanez EDB-555 (selges)
Gallien-Krueger MB500-II + Gallien Krueger 212MBE
Diverse pedaler: ProCo TurboRAT + EHX Bass Big Muff + Korg Pitchblack + EHX Nano Bassballs + EHX Echo Delay
Diverse pedaler: ProCo TurboRAT + EHX Bass Big Muff + Korg Pitchblack + EHX Nano Bassballs + EHX Echo Delay
Skrevet 16.11.2011 - 14:28
Knewt, 16.11.2011 - 14:16, skrev:
Jeg brukte ikke forsterker, kun en kompressor/DI (Aphex Punch factory) og vreng-pedalen inn i PA. Var dårlig med plass på scenen. Ville jo vnaligvis ikke brukt vreng på slapbass jeg heller. Men jeg tok det jeg hadde og resultatet ble bra. Kan forhåpentligvis vise resultatet om ikke lenge. Det ble filma og tatt opp lyd fra PA.
Har tittet litt på Aphex Punch Factory, men skjønner ikke helt hvordan innstillingsknottene styrer kompressoren...
Skrevet 16.11.2011 - 15:20
For å være helt ærlig vet jeg selv ikke åssen Punch Factory fungerer. Var ikke min egen jeg brukte, og gitaristen kunne den visst ut og inn, så jeg lot han styre med den, så stilte jeg tone og slikt selv på bassen og ProCo-en.
Utstyr
Skrevet 18.11.2011 - 16:10
Essensielle effekter for bass? Amp.
Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!
Peavey 5150 vurderes solgt!
'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3
Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett
Peavey 5150 vurderes solgt!
'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3
Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett
Skrevet 31.12.2011 - 11:04
Selv er jeg svak for auto-wah. Bruker sjelden overdrive o.l., men auto-wah drar jeg fram nå og da. Fått til en god kombinasjon av fuzz og auto wah nylig, som jeg også synes låter kanon. Clean er som regel det beste dog.
Dette innlegget har blitt endret av Dellers: 31.12.2011 - 11:06
Fender Marcus Miller Jazz Bass (3-Color Sunburst)
EBMM Stingray 5 HH black w/white pearloid pickguard
Digitech XBW Bass Synth Wah
Gibson Les Paul Standard 60's neck (lightburst)
Fender Standard Stratocaster Satin MN (Midnight Blue)
Yanagisawa T901 tenorsax
Rocktron Banshee talkbox!
EBMM Stingray 5 HH black w/white pearloid pickguard
Digitech XBW Bass Synth Wah
Gibson Les Paul Standard 60's neck (lightburst)
Fender Standard Stratocaster Satin MN (Midnight Blue)
Yanagisawa T901 tenorsax
Rocktron Banshee talkbox!
Skrevet 31.12.2011 - 12:16
Jeg skaffet meg en enveloper gitareffekt som oppfører seg omtrent som en autowah. Dessverre fungerer den ikke så godt med bass, selv om den er ypperlig for gitar...
Personlig bruker jeg foreløpig kun en phaser av og til, samt en del EQ-type innstillinger på bassforsterkeren. Autowah tror jeg kanskje er hakket kulere enn det igjen. Etter å ha spilt "offentlig" for første gang i jula så føler jeg nok ikke det samme umiddelbare behovet for effekter. Føler mindre behov for compressor enn jeg trodde, blant annet. Første gang med PA ble en ganske spennende opplevelse. Skjønner veldig viktigheten av monitorer nå...
Personlig bruker jeg foreløpig kun en phaser av og til, samt en del EQ-type innstillinger på bassforsterkeren. Autowah tror jeg kanskje er hakket kulere enn det igjen. Etter å ha spilt "offentlig" for første gang i jula så føler jeg nok ikke det samme umiddelbare behovet for effekter. Føler mindre behov for compressor enn jeg trodde, blant annet. Første gang med PA ble en ganske spennende opplevelse. Skjønner veldig viktigheten av monitorer nå...
Skrevet 31.12.2011 - 20:26
Før du begynner å bruke en kompressor, bør du jobbe med teknikk/anslag og evt få satt opp bassen din skikkelig. Du bør være i stand til å spille med jevn tone/volum og få god tone ut av instrumentet ditt uten kompressor. En kompressor forandrer måten du spiller på.
Legg til svar