Hopp til innhold

Problemer med å holde stemmming

31 replies to this topic

#21 Ichi

Viderekommen

• Medlemmer
  • 158 Innlegg:

Skrevet 07.09.2011 - 10:05

Ser ut til at problemet rett og slett ble løst ved å bytte til Fender roller strengetre og gå opp til 0.010-0.046 strenger og legge dem på med bare et par vindinger + låse. :D

Ble også kvitt et par andre småproblemer med strengebyttet, båndklirringa i enkelte bånd ble borte og jeg kunne faktisk senke strengehøyden en anelse på de tre dypeste strengene. Fikk også reinere grep og bends på grunn av strammere strenger, har en tendens til å trykke for hardt og bånne bånda. I tillegg ble lyden feitere i toppen som seg hør og bør.

Utrolig hva en strengestørrelse opp kan gjøre.

#22 The Euphor

En puzzlete fyr...

• Moderators
  • 9050 Innlegg:

Skrevet 07.09.2011 - 11:41

Bra problemet ble løst! :) At gitaren er moro å spille på igjen er tross alt det viktigste. :)
Retasting nachos, exhaling beer, I love getting drunk.
Musikk er matematikk.
"Endelig en metalltrommis som slår ordentlig hardt. Jeg er så jævla lei alle som ser ut som de sitter og strikker bak trommesettet. Bare så vidt de er borti cymbalene. Det låter jo så tannløst. Hva er det som er metall med det?"
www.turbo-tuner.com
Kadenser og resolusjon

#23 PerH

Nybegynner

• Medlemmer
  • 28 Innlegg:

Skrevet 07.09.2011 - 18:33

Vis innleggIchi, 07.09.2011 - 10:05, skrev:

Ser ut til at problemet rett og slett ble løst ved å bytte til Fender roller strengetre og gå opp til 0.010-0.046 strenger og legge dem på med bare et par vindinger + låse. :D

Sto det kanskje 010-046 strenger på gitaren da du kjøpte den? Bytter man dimensjon på strenger er det normalt å gjøre justering av truss-rod og sadler. Går man opp i dimensjon kan det også bli nødvendig å file oversadel (nut) om sporene blir for trange til de nye strengene. Særlig justering av truss-rod er det mange som vegrer seg for å gjøre selv, men det er slett ikke så vanskelig. Noen gitarer er mer følsomme enn andre og kan også ha behov for justeringer ifm klima/temperatur-forskjeller sommer/vinter o.l. Det finnes gode instruksjonsvideoer f.eks. på youtube for mange vanlige gitarmodeller. På fabrikantenes nettsteder finner man gjerne deres anbefalinger mht til slike justeringer om man ikke allerede har det i dokumentasjonen som følger instrumentet. Ikke trenger man så mye verktøy heller. Har man passende skrutrekkere, umbraco-nøkler, en capo og blad-mål (til å måle små avstander) kan man foreta oppsett på de fleste gitarer. Passende verktøy følger gjerne med nye gitarer ... i seg selv et signal til gitaristen om at oppsett er noe man bør være i stand til å gjøre selv.

Ut over slike standard-råd har de fleste sine egne preferanser. Selv foretrekker jeg låsbare stemmeskruer. Da unngår man unødvendige vindinger av strengen som bedrer stabilitet og gjør at man raskere får strukket strengene etter skifte. Med et sett skruer som ligger lavere mot hodet (staggered poles) på skruene lengst ut klarer man seg godt uten strengetre selv på gitarer med rett headstock. Dertil har jeg oppnådd svært gode resultater med oversadel (nut) og sadler i et teflon-liknende materiale (graphtech.com). Både min '83 strat og '88 tele har fått slike og det gav både bedre stabilitet og forbedret sustain i forhold til originaldelene.

#24 Ichi

Viderekommen

• Medlemmer
  • 158 Innlegg:

Skrevet 07.09.2011 - 22:31

Blei levert med Fender .09-.42, byttet til D'Addario i samme dim før jeg gikk opp en størrelse. Slapp å endre oppsettet mye, en kvart med trussen og en ørliten intonering av G og B. Kjøpte en Kina-gitar i fjor som ikke var satt opp, og måtte lære meg det da.

Takker ellers for rådene!

#25 Ace Frehley

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 306 Innlegg:

Skrevet 09.09.2011 - 17:43

Vis innleggsarge, 31.08.2011 - 13:47, skrev:

Stevie Ray Vaughan eksperimenterte med 0.18
Ikke for å kapre tråden, men det høres bare sykt ut. Vil ikke halsen knekke? Og bendinga må jo gjøre sinnsykt vondt, om det hele tatt lar seg gjøre. 0.13 høres allerede VELDIG stramt ut for min del... Herregud, Jeg holder meg til 0.10 :)

#26 Truckstop Chuckie

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1060 Innlegg:

Skrevet 09.09.2011 - 18:14

Vis innleggAce Frehley, 09.09.2011 - 17:43, skrev:

Ikke for å kapre tråden, men det høres bare sykt ut. Vil ikke halsen knekke? Og bendinga må jo gjøre sinnsykt vondt, om det hele tatt lar seg gjøre. 0.13 høres allerede VELDIG stramt ut for min del... Herregud, Jeg holder meg til 0.10 :)

Tipper det bare er en myte, tull og tøys. Rundt avdøde, verdenskjente musikere, florerer det jo rykter av både den seriøse og fjasete sorten. 0.18 er helt absurd.
Tullebukk og pappa. Fin kombinasjon.

#27 Audun

"Smartass"

• Moderators
  • 8604 Innlegg:

Skrevet 09.09.2011 - 20:41

Vis innleggTruckstop Chuckie, 09.09.2011 - 18:14, skrev:

Tipper det bare er en myte, tull og tøys. Rundt avdøde, verdenskjente musikere, florerer det jo rykter av både den seriøse og fjasete sorten. 0.18 er helt absurd.

Jeg har tidligere hørt 0.16. Nå 0.18.... Det neste blir vel basstrenger.... :rolleyes:
Slash: "I can hear some really cool bluesy licks at the end here, so if you just let me get my Les Paul...."
Keith: "There's no way you're coming anywhere near my track!"

Audun på ReverbNation
Audun på Myspace

#28 Ichi

Viderekommen

• Medlemmer
  • 158 Innlegg:

Skrevet 31.01.2012 - 10:17

En aldri så liten oppdatering her.

Har framdeles slitt med stemmeproblemer på denne gitaren inntil for en uke siden, den har derfor fått lite spilletid. En størrelse opp i strenger gjorde det mye bedre, men bends dro den ut av tune og stemming etter hver låt var nødvendig. Nå nylig skifta jeg stemmeskruene, fjerna Fender "roller" strengetre, og nå holder den i alle fall på stemminga.

Den er framdeles sur i de første par bånda ved perfekt intonasjon, spesielt på D-, G- og B-streng og er veldig ømfintlig for hardhendt behandling. Ikke noe Springsteenspillling på denne, nei. En båndslip hadde nok ikke fiksa dette, bånda er jo lave og smale fra før.

Tviler sterkt på at jeg går for billige Squier igjen, ikke noe for nybegynnere. :D

#29 Isvarmt

Viderekommen

• Medlemmer
  • 99 Innlegg:

Skrevet 02.02.2012 - 04:26

Vis innleggCastorFiber, 30.08.2011 - 15:12, skrev:

To ting- dårlige stemmeskruer, og det tviler jeg veldig sterkt på. Selv om det kan bli litt nærgående- er du sikker på at du låser strengene når du skifter strenger? Det vil si på en tele, etter at du har dratt strengen gjennom, knekker strengen med klokka og drar den opp på undersiden av strengen igjen før du begynner å vinde opp?

Ser litt annerledes ut her på videoen, og har sett bedre videoer, men det var den jeg fant i farten:

Det at man ikke kan dette, og ev. legger på veldig mange vindinger rundt stemmeskruen, er årsaken til minst 90% av stemmeproblemene som folket har, mener jeg.

si det til BB King, han snurrer på hele driten :)

#30 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11770 Innlegg:

Skrevet 02.02.2012 - 11:12

Pete Towsend har for vane å knuse gitaren. Det betyr ikke at det er lurt for det.
BB King snurrer på hele driten. Det betyr ikke at det er lurt for det.
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!

#31 Ichi

Viderekommen

• Medlemmer
  • 158 Innlegg:

Skrevet 02.02.2012 - 11:44

Har faktisk snakka med B.B. King, dvs han snakka til meg. Jeg sto i veien, han sa "Excuse me", jeg nikka og flytta meg. Trur han surrer på hele driten av rein latskap, han kunne jo gått rundt meg.

#32 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11770 Innlegg:

Skrevet 02.02.2012 - 13:07

Herr king er vel enda eldre enn meg.
For lenge siden snurret jeg også på godt med streng. Det var jo ikke noen steder jeg kunne lære å strenge en gitar bortsett fra å prøve meg fram.
Forskjellen på King og meg er da at jeg har lært å strenge gitar i voksen alder. Det har ikke han. Til gjengjeld kan ha spille på gitaren. :)
Forskjellen på hvor god en gitar er å stemme, og hvor lenge den holser seg stemt, er nemlig stor med de to "metodene".
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!