Tenkte jeg kunne anmelde en G&L S-500 jeg har hatt i et par måneder nå. Anmelder den av to grunner.
Jeg synes folk som ser på f.eks. en Fender Strat, en Suhr "Strat", eller en eller annen type Strat burde vurdere en G&L.
Og den andre grunnen er at jeg har vært oppe i hele jævla natt for få ferdig to presentasjoner og nå når jeg endelig er ferdig gidder jeg for helvete ikke å sove i en time!
Men ja, til gitaren.
Jeg bestilte en G&L S-500 fra Pro Guitar Shop og da var det en gitar jeg spesifiserte alt på, bortsett fra ting som er standard som pickuper og kanskje treverk.
Det tok omtrent 3 måneder for at gitaren skulle bli ferdig, og så nesten 2-3 uker før jeg fikk den. Men den var i Norge etter 1 uke etter at den var ferdig.
Betalte halvparten av gitaren før de sendte spec's til G&L så de kunne bygge, og så resten når gitaren var ferdig.
Betalte 1350 dollar for gitaren. (Uten avgifter i toll og sånn, frakt var dog gratis)
(Vil bare ta en rask shout-out til PGS, som var ekstremt flinke til å sette opp gitaren og de var utrolig hjelpsomme)
Da jeg fikk gitaren var den nærmest perfekt satt opp, noe jeg var ekstremt glad for.
Jeg valgte den standard G&L-halsen, som faktisk er ganske god og rund. Tykkere enn en Fender US Standard Strat. Noe som jeg likte godt også!
Halsen er veldig smooth til å være nylakkert. Radiusen er på 12", så ganske flatt til å være "Strat". Det likte jeg også utrolig godt!
Så til selve lyden på gitaren... Jeg synes ikke lyden på den er helt typisk single coil, men litt varmere og litt høyere output.
Jeg synes noen ganger at lyden kanskje er litt for "tykk" og varm til å være helt som jeg vil, men når jeg begynner å spille skifter jeg den meningen fort
Så til litt andre greier... Vibratosystemet på denne gitaren er utrolig smooth, og jeg har ikke måtte stemme på nytt etter å ha brukt det ganske hardt. Og jeg ELSKER rett og slett det, fordi jeg bruker det ganske mye.
Så er det den ekstra switchen på gitaren. Den kan man bruke til å koble inn neck + bridge pickupene. Da låter det ganske Tele-ish synes jeg. Med den switchen er forresten begge pickupene på uansett hvilken posisjon man er i. Så det er ikke helt som Gilmour sin switch (som bare skrur på neck pickupen).
Og en siste ting! "Tone-potene" på denne gitaren er litt spesielle. Begge tone-potene har effekt på alle pickupene. Den nederste av dem kontrollerer bass, så hvis man skrur ned den så får man mindre bass (ikke bass-strengene, bare frekvensene), og mer typisk strat-lyd som "quacker" mer.
Og den poten som sitter i midten kontrollerer de høyere frekvensene. Så hvis du skrur ned den så får du en mer fyldig og myk lyd.
Det er noe jeg setter stor pris på med denne gitaren.
Et par bilder av gitaren. Det ene tatt av meg, det andre fra før den ble sendt til Norge. I hendene til Andy fra PGS.

Hmm... Lurer egentlig på om dette var litt ræva. Men sånn går når man har vært oppe hele natta!
Jaja, får håper noen fikk litt lyst på G&L eller vurderer det neste gang de skal kjøpe noe Fender-ish.
Dette er virkelig gode gitarer for pengene!
- Oscar
Dette innlegget har blitt endret av OssyVezzy: 08.05.2011 - 22:45