Skrevet 15.01.2011 - 09:43
-Fender Telecaster '52ri, TL52-TX/VNT, Natural Ash body, Maple neck, Maple fretboard, MiJ 2007/2008
-Xotic and Boss Keeley fx
-Fender Bassman '59 LTD
Skrevet 16.01.2011 - 16:07
Keith: "There's no way you're coming anywhere near my track!"
Audun på ReverbNation
Audun på Myspace
Skrevet 16.01.2011 - 17:55
22.08.1987 er en dag man ikke glemmer
Dette innlegget har blitt endret av Amund Blix Aaeng: 16.01.2011 - 19:24
Skrevet 16.01.2011 - 19:20
Skulle ønske jeg fikk sett Blackmore med Purple, som Amund fikk
Jackson JS30RR selges/byttes ...
Floyd Rose Pro i krom, og diverse ting selges/byttes
Skrevet 16.01.2011 - 20:01
Skrevet 16.01.2011 - 20:21
Amund Blix Aaeng, 16.01.2011 - 17:55, skrev:
22.08.1987 er en dag man ikke glemmer
Det var på House Of Blue Light turnéen du så dem
Har vært på 7-8 konserter med Purple, men MKII konserten i 1993 står som en milepæl selv om bandet låt utrolig bra på Abandonturnéen i 1998.
-Fender Telecaster '52ri, TL52-TX/VNT, Natural Ash body, Maple neck, Maple fretboard, MiJ 2007/2008
-Fender Bassman '59 LTD
Skrevet 16.01.2011 - 20:27
Audun, 16.01.2011 - 16:07, skrev:
Vel, det har du rett i, men jeg forventer ikke at gubber på 65 skal låte som de gjorde i 20-års alderen. Som Gillan sier: We're not on the rock'n'roll highway anymore, we're taking the senior route now"
Når det er sagt, det er mange yngre band som låter langt verre enn dette. Gillans vokal er langt ifra det den engang var, men jeg synes bandet låter bra ennå. Morse og Airey trenger ikke å falle i smak hos alle, men personlig synes jeg de gjøre
en bra jobb...tross alt!
-Fender Bassman '59 LTD
Skrevet 17.01.2011 - 09:32
Byljer, 16.01.2011 - 20:27, skrev:
Når det er sagt, det er mange yngre band som låter langt verre enn dette. Gillans vokal er langt ifra det den engang var, men jeg synes bandet låter bra ennå. Morse og Airey trenger ikke å falle i smak hos alle, men personlig synes jeg de gjøre
en bra jobb...tross alt!
Helt enig med det du skriver. Bandet låter forsåvidt greit nok det. De kan jo fortsatt spille! (Paice er fortsatt en av "verdens beste" trommiser så vidt jeg kan bedømme). Problemet med dagens besetning, er at de ikke har særlig god kjemi ifht. låter/låtskriving. De mistet kreative krefter der både med Lord og Blackmore som ikke lar seg erstatte når det kommer til Purple sound og melodier. Ikke et vondt ord om hverken Morse eller Airey. De er dyktige nok i lange baner, men låtene holder ikke lenger. (Med noen få hederlige unntak.)
Audun på ReverbNation
Audun på Myspace
Skrevet 17.01.2011 - 09:41
Når de er borte, er det ikke så mye igjen for min del, selv om jeg har respekt for dem som musikere.
Skrevet 17.01.2011 - 11:20
Høres ut som om han er klar for gamlehjemmet.
Steve Morse og Don Airey har jeg egentlig sansen for. Men ikke i Deep Purple. Synes ikke at de passer inn helt, musikalsk eller stilmessig.
Men de får jobben gjort
Ritchie Blackmore er Deep Purple. Er ikke skikkelig Purple uten han.
Every time I feel the wind blow, I'll remember your way, yeah
So many times you held me close in times of need
And baby, it's time you bring me closer to your lovin' arms now, yeah
Skrevet 17.01.2011 - 13:19
Dette innlegget har blitt endret av rocktrond: 17.01.2011 - 13:20
Bare Knuckle Pickups | DBZ gitarer | Diverse pedaler | Buddy Blaze K2 (handmade)
PowerGuitar.no | Join oss på: facebook.com/powerguitar
Skrevet 17.01.2011 - 13:38
Love is all er det beste med RAH-dvd'en.
Audun på ReverbNation
Audun på Myspace
Skrevet 17.01.2011 - 14:53
Audun, 17.01.2011 - 13:38, skrev:
Love is all er det beste med RAH-dvd'en.
Jon Lord trakk seg pga at han ikke taklet non-stop turnering, noe som også medførte at han ikke fikk tid til å dyrke sine klassike interesser. Det hadde absolutt ingenting med det musikalske innad i bandet å gjøre, og Lord har uttalt flere ganger etterpå at han var veldig usikker på om han gjorde det rette da han offisielt sluttet i 2002. Han skryter også veldig av Steve Morse (og Don Airey). Lord har sagt at Blackmore var en helt utrolig sparringspartner (a master of his instrument), men at Morse var stabiliteten selv. Ulikt Blackmore, så kunne Lord stole på at Morse først og fremst var på scenen når konserten begynte, og at han forble der til konserten var over, men også musikalskt var han litt enklere å forholde seg til. Hadde Blackmore en dårlig dag så merket Lord det på innsatsen under konserten. Blackmores lynne på 80/ 90-tallet er jo forsåvidt viden kjent.
Det beste med RAH DVD'n er etter min mening selve verket, Concerto For Group And Orchestra. Fikk heldigvis sett det fremført live i 2000, og det var en gedigen opplevelse.
-Fender Bassman '59 LTD
Skrevet 17.01.2011 - 15:32
Har lest mye om hvordan Blackmore var/er ja. Det er forsåvidt nok å se åpningsnr. på Come Hell or High Water - dvd'en for å se at det var kraftig spenning mellom spesielt Blackmore og Gillan, men også resten av bandet. Har også lest den uoffisielle Blackmore biografien der slutten på hans epoke i Purple står beskrevet, og det er ingen tvil om at samarbeidet mellom Blackmore og Gillan var ikke eksisterende. Det er bortimot antydet at Blackmore nærmest hatet Gillan og han var som du nevner sterkt i mot at bandet/plateselskapet hentet han tilbake før Battle Rages On. Mener også å ha hørt eller lest at den plata faktisk ble påbegynt med Turner på vokal.
At John Lord trakk seg delvis på grunn av sin interesse for klassisk musikk og lysten til å jobbe mer med det, er jeg nok klar over. Men hadde det vært slik at Lord VIRKELIG hadde elsket å spille med Purple over alt på jord, og hadde et brennende ønske om å fortsette, hadde de nok kommet fram til en ordning der han kunne fortsatt, og gjort begge deler, men dette blir jo bare spekulasjoner fra min side. At han også skryter av Morse og Airey, er jo ikke det minste rart da begge er utrolig flinke musikere. De har da begge også en rimelig brukbar cv før DP.
Audun på ReverbNation
Audun på Myspace
Skrevet 17.01.2011 - 15:46
Audun, 17.01.2011 - 15:32, skrev:
Har lest mye om hvordan Blackmore var/er ja. Det er forsåvidt nok å se åpningsnr. på Come Hell or High Water - dvd'en for å se at det var kraftig spenning mellom spesielt Blackmore og Gillan, men også resten av bandet. Har også lest den uoffisielle Blackmore biografien der slutten på hans epoke i Purple står beskrevet, og det er ingen tvil om at samarbeidet mellom Blackmore og Gillan var ikke eksisterende. Det er bortimot antydet at Blackmore nærmest hatet Gillan og han var som du nevner sterkt i mot at bandet/plateselskapet hentet han tilbake før Battle Rages On. Mener også å ha hørt eller lest at den plata faktisk ble påbegynt med Turner på vokal.
At John Lord trakk seg delvis på grunn av sin interesse for klassisk musikk og lysten til å jobbe mer med det, er jeg nok klar over. Men hadde det vært slik at Lord VIRKELIG hadde elsket å spille med Purple over alt på jord, og hadde et brennende ønske om å fortsette, hadde de nok kommet fram til en ordning der han kunne fortsatt, og gjort begge deler, men dette blir jo bare spekulasjoner fra min side. At han også skryter av Morse og Airey, er jo ikke det minste rart da begge er utrolig flinke musikere. De har da begge også en rimelig brukbar cv før DP.
Valget Lord hadde var konstant turnering med Purple, eller trekke seg. Det var rett og slett ikke tid til begge i og med at bandet ikke ville slappe av med turneringen selv om Lord hadde ymtet frampå mer enn en gang. Lord tenkte at det var "nå eller aldri", også pga sin egen alder. Det var ingen dramatikk rundt hans avgang. Han trengte bare mer tid, og det kunne ikke Purple gi han.
Blackmore ja! Jeg bodde på Oslo Plaza da bandet holdt sin nest siste konsert med Blackmore i Spektrum, og Purple bodde der også. Fikk møtt både Gillan og Blackmore (og Glover), men for å si det sånn- de var ikke i puben på Plaza samtidig iløpet av de to døgnene de bodde der. "Hatet" mellom han og Gillan var påtagelig, men fy f... for en konsert de holdt.
-Fender Bassman '59 LTD
Skrevet 17.01.2011 - 16:04
Så på låtskriverfronten var det nok på tide med utskiftninger, og Morse ga bandet en vitamininnsprøytning på Purpendicular. "Ted The Mechanic", "Loosen My Strings", "The Aviator", "A Touch Away", dette var musikk vi ikke hadde hørt fra Deep Purple før, og platen hadde flere kvalitetslåter med fyrrig gitarspill. Joda, Purpendicular leverte så det ljomet, og Morse er bare helt konge.
Det er live jeg mener at vi heretter mangler mye av gnisten. Klart Blackmore var en primadonna uten like, men hans temperament var en av de aller viktigste elementene i et Deep Purple live-show. Når han var i form var det ganske enkelt umulig å finne gitarister som kunne levere tungrock med slik innlevelse, slik eleganse og samtidig slikt enormt trøkk. Deep Purple var alltid bedre live enn i studio, og personlig mener jeg at bandet mistet veldig mye energi da Blackmore pakket gitarkofferten for siste gang. Man kan vel også påstå at det sier en del om Blackmore som gitarist når man ser hvilke folk som er blitt leid inn for å erstatte mannen i sort. Først var det fusion-pionéren Tommy Bolin, så kom Joe Satriani inn i bildet, og til sist altså Steve Morse.
Ikke dårlig.
Til sist må jeg bare få si:
Skrevet 17.01.2011 - 16:23
1. In Rock (beste hard rock album ever!)
2. Machine Head, Burn, Perfect Strangers, Purpendicular
3. Who Do We Think We Are, Abandon
4. Stormbringer, Come Taste The Band
5. Rapture Of The Deep (ødelagt av Bradfords elendige produksjon og et par-tre elendige fillers, men fungerer utrolig bra live)
6. Bananas (Bradford igjen...), House Of Blue Light
-Fender Bassman '59 LTD
Skrevet 17.01.2011 - 16:41
Byljer, 17.01.2011 - 16:23, skrev:
1. In Rock (beste hard rock album ever!)
2. Machine Head, Burn, Perfect Strangers, Purpendicular
3. Who Do We Think We Are, Abandon
4. Stormbringer, Come Taste The Band
5. Rapture Of The Deep (ødelagt av Bradfords elendige produksjon og et par-tre elendige fillers, men fungerer utrolig bra live)
6. Bananas (Bradford igjen...), House Of Blue Light
Skrevet 17.01.2011 - 16:44
Aberet med den besetningen var dessverre det at der Blackmore ofte var enda bedre live enn på plate (og det sier litt), var vel det veldig sjelden tilfelle med Bolin.
Her er den remiksa versjonen av Comin Home:
Audun på ReverbNation
Audun på Myspace
Skrevet 17.01.2011 - 16:54
GunnarpåMo, 17.01.2011 - 16:41, skrev:
Skulle ligget på 4. plass sammen med de du finner der
-Fender Bassman '59 LTD